Sumitomo LS-238RH-5

Post hier alles over Hitachi Sumitomo hijskranen

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Manitowoc 222b
Starter
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 9 apr, 2007 12:42
Locatie: Kreileroord
Contacteer:

Leeuwarden-Terschelling.

Bericht door Manitowoc 222b »

Bootje vol van de voorkant.
Bijlagen
Sorry, was niet de voorkant maar de achterkant.
Sorry, was niet de voorkant maar de achterkant.
Herschaalde kopie van PICT0049.jpg (99.21 KiB) 4907 keer bekeken
Want to get really stoned?? Drink wet cement.

Gebruikersavatar
Manitowoc 222b
Starter
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 9 apr, 2007 12:42
Locatie: Kreileroord
Contacteer:

Leeuwarden-Terschelling.

Bericht door Manitowoc 222b »

Zonsopkomst op de Waddenzee.
Bijlagen
Herschaalde kopie van PICT0053.jpg
Herschaalde kopie van PICT0053.jpg (91.83 KiB) 4905 keer bekeken
Want to get really stoned?? Drink wet cement.

Gebruikersavatar
Manitowoc 222b
Starter
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 9 apr, 2007 12:42
Locatie: Kreileroord
Contacteer:

Leeuwarden-Terschelling.

Bericht door Manitowoc 222b »

Aankomst van het circus in Midsland op Terschelling.
1 trailer is op de haven van Terschelling achter gebleven want er waren niet genoeg chauffeurs mee.
Ik heb zelf ook 1 auto meegenomen op het eiland want er waren 3 chauffeurs mee en ik als machinist.
Bijlagen
Foto: Anne van Houten
Foto: Anne van Houten
Herschaalde kopie van DSC03757.jpg (77.67 KiB) 4906 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Manitowoc 222b op vr 18 mei, 2007 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Want to get really stoned?? Drink wet cement.

Gebruikersavatar
Manitowoc 222b
Starter
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 9 apr, 2007 12:42
Locatie: Kreileroord
Contacteer:

Leeuwarden-Terschelling.

Bericht door Manitowoc 222b »

Op deze foto is zeer mooi te zien hoe de jib dubbelgeklapt onder de hoofdmast ligt tijdens het opbouwen.
De 70 tonner van Zuidema stond er als hulpkraan bij om de ballast en de rupsen er aan te zetten en om de gieken in elkaar te hijsen.
Op deze foto ben ik net bezig om de hoofdmast overeind te trekken.
Bijlagen
Foto: Anne van Houten
Foto: Anne van Houten
Herschaalde kopie van DSC03759.jpg (89.15 KiB) 4732 keer bekeken
Want to get really stoned?? Drink wet cement.

Gebruikersavatar
Manitowoc 222b
Starter
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 9 apr, 2007 12:42
Locatie: Kreileroord
Contacteer:

Leeuwarden-Terschelling.

Bericht door Manitowoc 222b »

Tijdens een beste onweersbui enkele dagen later de giek maar even in kapel naar beneden gezet.
Bijlagen
Foto: Anne van Houten
Foto: Anne van Houten
Herschaalde kopie van Herschaalde kopie van DSC03777 (2).jpg (87.28 KiB) 4724 keer bekeken
Want to get really stoned?? Drink wet cement.

Gebruikersavatar
Manitowoc 222b
Starter
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 9 apr, 2007 12:42
Locatie: Kreileroord
Contacteer:

Sumitomo Terschelling

Bericht door Manitowoc 222b »

Tijdens windkracht 6 hoorde ik plotseling een poing in de mast en toen een plof naast de kraan in het zand.







Wammes Waggel had een aanvaring in de lucht gehad met de kraan en had het helaas niet overleefd.
Bijlagen
Foto: Anne van Houten
Foto: Anne van Houten
DSC03789 (2).JPG (99.86 KiB) 4725 keer bekeken
Want to get really stoned?? Drink wet cement.

Martin
Forumlid
Berichten: 3367
Lid geworden op: di 6 feb, 2007 17:59
Locatie: Velsen

LS 238

Bericht door Martin »

Wat een gave foto's Manitowoc, dit zie je niet zo vaak!!!

Is het trouwens lastig om de jib omgekeerd te monteren of gebeurd dat geheel met de hulpkraan en hoef je alleen de hoofdgiek er maar boven te zwenken?
Misschien wil je hier eens wat over vertellen.

groeten

Martin

Gebruikersavatar
Manitowoc 222b
Starter
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 9 apr, 2007 12:42
Locatie: Kreileroord
Contacteer:

LS 238

Bericht door Manitowoc 222b »

Snelcursus jibmontage/demontage voor Martin.

Demontage: Hoofdmast 90 graden opgetopt (loodrecht omhoog), jib -90 graden afgetopt (loodrecht naar beneden). Jib valt onder aan de hoofdmast met een as in een haak. Als die vergrendeld is kun je het hele zaakje aftoppen en houdt de haak de jib onder de hoofdmast.
Als de jib op de grond steunt kun je hem op de kop van de hoofdmast en uit de haak loshalen en kun je de hoofdmast wegzwenken.
Daarna alles in handzame brokken demonteren.
Opbouwen werkt precies omgekeerd. Eerst de hoofdmast aan de kraan monteren en de jib op zijn kop op de grond in elkaar zetten.
De hoofdmast boven de jib zwenken en met de hulpkraan een beetje goochelen om de pennen voor het gat te krijgen. Als die vast zitten zorgen dat ook de haak goed vast zit, alle tuien, beveiliging en hijsdraden monteren en het hele zaakje optoppen. Als de hoofdmast weer op 90 graden staat de haak ontgrendelen en de jib optoppen tot binnen het werkbereik.
Het is even werk maar dan heb je ook wat.
20 ton op 16 meter vlucht en 7 ton op 41 meter vlucht met 30 meter hoofdmast en 29 meter jib.

Groet,Gerard. (C)
Want to get really stoned?? Drink wet cement.

Martin
Forumlid
Berichten: 3367
Lid geworden op: di 6 feb, 2007 17:59
Locatie: Velsen

LS 238

Bericht door Martin »

Bedankt Gerard voor de snelcursus en duidelijk allemaal.
Volgens mij is dit een systeem wat je vooral bij japanse kranen ziet (en misschien ligt de oorsprong wel bij amerikaanse kranen), want bij alle duitse merken ligt de jib gewoon voor de hoofdgiek.
Kost wel veel opbouwruimte, maar het halve jibgewicht blijft bij het optoppen wel op de grond rusten middels de loopwielen en bij de door jou beschreven methode trek je het complete jibgewicht mee omhoog (grotere krachten in je giekverstellier?); welk systeem zal nu de meeste voordelen hebben, omdat je beide tegenkomt?

groeten

Martin

Gebruikersavatar
Manitowoc 222b
Starter
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 9 apr, 2007 12:42
Locatie: Kreileroord
Contacteer:

LS 238

Bericht door Manitowoc 222b »

Ik denk dat deze methode meer voordelen bied.
Je hebt veel minder opbouwruimte nodig. :D
Je kan niks kapot maken bij het overbrugt aftoppen van de jib.(bij de Manitowoc 222b b.v. mag de hoek tussen de hoofdmast en de jib niet kleiner worden dan 70 graden want dan ga je de boel in elkaar drukken in het broekstuk van de jib, deze moet dus gestrekt worden neergelegd. :cry: )
Je houdt het jibgewicht veel dichter bij de kraan met optoppen van de hoofdmast, bij duitse kranen hangt alles aan de kop van de hoofdmast. :shock:
Het enige nadeel is dat dit systeem alleen werkt als de jib niet langer is als de hoofdmast.(Ik heb op een LR1160 gedraaid met 25 meter hoofdmast en 50 meter jib en dan wordt het lastig om deze methode te gebruiken. (D) )
Maar als ik het handboek goed heb gelezen kun je hem ook op de gestrekte methode opbouwen en afbreken. :mrgreen:

Groet,Gerard. (C)
Laatst gewijzigd door Manitowoc 222b op vr 11 jan, 2008 20:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Want to get really stoned?? Drink wet cement.

Plaats reactie

Terug naar “Hitachi Sumitomo”