Drijvende bokken

Post hier alle overige merken en onderwerpen over hijskranen

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Emiel
Forumlid
Berichten: 2718
Lid geworden op: za 18 dec, 2004 0:31
Locatie: Azie
Contacteer:

Matador 1 & 2 - Bonn & Mees

Bericht door Emiel »

Vrijdag avond zag ik in de haven van Rotterdam nog deze 2 bokken, de Matador en de kloon hiervan, de Matador 2 van de firma Bonn & Mees.
Hijscapaciteit van de mainframe en jip samen is 650 (400+250) ton.

Ze lagen vlakbij het hoofdkantoor van Smit waar ook nog wat bokken lagen (waar ik geen foto's van heb).

Een leuke site over de Matador 3 (1500 tons bok) klik je op onderstaande link:
http://home.hetnet.nl/~janlingen/pagina%20m3.htm
Bijlagen
PICT3217.jpg
PICT3217.jpg (65.45 KiB) 14443 keer bekeken

mol
Starter
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 7:15
Locatie: haarlem

Bericht door mol »

Als het goed is dan kan je er goed bij komen om te fotograferen.
Omdat Grontmij (mijn werkgever) de brug plaatst plak ik hier onderaan even een stukje wat ik eerlijk van het Grontmij intranet heb gejat. Ook de bijgevoegde foto komt van het Grontmij intranet af.


Hangtuibrug over het Amsterdam-Rijnkanaal
05/07/2005 - Op 9 juli 2005 wordt ‘Brug 2013’ over het Amsterdam-Rijnkanaal geplaatst. Deze fiets- en voetgangersbrug verbindt de nieuwe Amsterdamse wijk IJburg met Diemen en Watergraafsmeer en biedt een korte route naar het stadscentrum. Burgemeester Cohen onthult op plechtige wijze de naam van de brug. De scheepvaart wordt deze dag gestremd om de brug in te hangen. Het opvallende ontwerp is van de hand van architect Jim Eyre van het Londense architectenbureau WilkinsonEyre.



Het is de eerste hangtuibrug in Nederland. Deze bijzondere brug verbindt de oevers van het Amsterdam-Rijnkanaal, een van de drukst bevaren vaarwegen in Nederland. Bij deze hangtuibrug wordt het dek slechts aan één kant ondersteund vanwege de grote vrije overspanning en het gebogen tracé.

Aan de beide uiteinden van de brug splitst het brugdek zich, zodat fietsers de pyloon aan de ene kant en voetgangers de pyloon aan de andere kant passeren. Het brugdek is licht gebogen in het platte vlak en het kanaal wordt schuin overgestoken om zoveel mogelijk de ideale route naar of van IJburg te volgen. De vorken aan de uiteinden geven de brug stabiliteit.

Voet- en fietspad
Het voetpad eindigt in een trapconstructie rustend op de stalen eindkolom. Het fietspadgedeelte gaat over in betonnen aanbruggen en heeft een lengte van 255 meter (westzijde) en 270 meter (oostzijde). In verband met het ruimtegebruik aan de westzijde is het fietspad in een lus uitgevoerd.

Twaalf meter boven water
Brug 2013 hangt tien meter boven het kanaal. Deze hoogte is noodzakelijk om de beroepsvaart op het kanaal vrije doorgang te verlenen. Om desondanks zonder veel moeite met de fiets de overkant te bereiken wordt een lange, flauwe helling aangebracht. Door opbolling en constructie fietst of loopt de gebruiker in het midden van het kanaal circa 12 meter boven het water.

Samenwerking
Het Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Amsterdam is de opdrachtgever van deze bijzondere hangtuibrug. ABT-Adviseurs in bouwtechniek verzorgt namens de opdrachtgever het gedelegeerd opdrachtgeverschap en het project- en kwaliteitsmanagement.

De combinatie Grontmij/Arup heeft de voorbereiding en de directievoering verzorgd. Grontmij is de constructeur voor de betonnen aanbruggen en de fundering. ARUP is de constructeur van de stalen bovenbouw. De aannemerscombinatie Van Hattum en Blankevoort (VHB) en Van Splunder Funderingstechniek (VSF)/Heerema Fabrication stelt de brug samen: VHB het betonnen deel en VSF/Heerema het stalen gedeelte. Verder is voor het staaldeel Hollandia als onderaannemer bij de combinatie betrokken.

De invaring
De brug van totaal meer dan 200 meter lengte, is gefabriceerd in stukken van ongeveer 24 meter lang. Dit gebeurde bij een jachtenbouwer in Hardinxveld-Giessendam. Hier is voor gekozen, omdat alle platen van de brug krom zijn en het bouwen dus zeer specialistisch werk is. Vanuit Rotterdam, het voormalig RDM terrein waar een kade van meer dan 200 meter ter beschikking was en de stukken aan elkaar gelast zijn, word de brug ingevaren. De brug wordt opgepakt met 2 drijvende bokken en op pontons geplaatst. De pontons worden naar de bouwplaats in Amsterdam gevaren, waar met dezelfde bokken de brug wordt geplaatst. Het hele proces van het inhangen van de brug duurt in totaal ongeveer 12 uur. De verdere werkzaamheden aan de brug zullen nog tot begin 2006 voortduren. Dan zal de brug gereed zijn.
Bijlagen
brug%202013.jpg
brug%202013.jpg (37.72 KiB) 14706 keer bekeken

mol
Starter
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 7:15
Locatie: haarlem

Bericht door mol »

Even een paar foto's van het Grontmij intranet afgeplukt.
Bijlagen
inhangen3klein.jpg
inhangen3klein.jpg (35.03 KiB) 14590 keer bekeken

mol
Starter
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 7:15
Locatie: haarlem

Bericht door mol »

volgende
Bijlagen
inhangen4klein.jpg
inhangen4klein.jpg (42.35 KiB) 14592 keer bekeken

mol
Starter
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 7:15
Locatie: haarlem

Bericht door mol »

volgende
Bijlagen
PICT1121_resize.jpg
PICT1121_resize.jpg (47.96 KiB) 14588 keer bekeken

mol
Starter
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 7:15
Locatie: haarlem

Bericht door mol »

volgende
Bijlagen
PICT1135_resize.jpg
PICT1135_resize.jpg (26.22 KiB) 14584 keer bekeken

mol
Starter
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 7:15
Locatie: haarlem

Bericht door mol »

volgende
Bijlagen
PICT1161_resize.jpg
PICT1161_resize.jpg (33.9 KiB) 14638 keer bekeken

ed
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: do 30 jun, 2005 12:26
Locatie: maassluis

deze

Bericht door ed »

3200 ton
Bijlagen
IMG_1252.jpg
IMG_1252.jpg (77.59 KiB) 14434 keer bekeken

Gebruikersavatar
Emiel
Forumlid
Berichten: 2718
Lid geworden op: za 18 dec, 2004 0:31
Locatie: Azie
Contacteer:

Bericht door Emiel »

Haha zo zie je inderdaad wel de immense grootte van dat ding :Y

Gebruikersavatar
ex455
Forumlid
Berichten: 3531
Lid geworden op: zo 24 apr, 2005 12:51
Locatie: oud-gastel

Rambiz

Bericht door ex455 »

Hierbij nog een foto van die rambiz van tricolorsalvage.com.
Zelf heb ik van de winter bij de rambiz geweest en voor het verlof toen lang hij aan de kade waar de machines van vantunen op ponton gegaan zijn voor dat zeehameren.Ze waren toen andere zwaardere hijsblokken aan het steken.Nu zal ik nog moeten zoeken naar de foto's want ik kan ze zo snel niet vinden.In elkgeval kunnen die masten er zeker af.Als het goed is moet je op die foto's wel kunnen zien hoe dat zit met die verstelbaarheid.Op het eertse gezicht lijkt het allemaal nogal tamelijk vast verbonden temeer omdat ze naar die upgrade het dek als een geheel gemaakt hebben.Als ik de foto's heb zal ik ze wel posten.(dus ik zeg niet dat hij niet verstelbaar is voor de duidelijkheid he)
Bijlagen
cutting_9_high.jpg
cutting_9_high.jpg (55.51 KiB) 14030 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Diverse”