Unit

Post hier alle overige merken en onderwerpen over hijskranen

Moderator: Tim

Advertentie post before
railman
Starter
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 16 apr, 2007 17:57
Locatie: Ridderkerk

Unit

Bericht door railman »

Als jongen, leren draaien op een UNIT 1520. Wat een heerlijke tijd was dat, je had echt het gevoel van macht, over je machine, zeker dat hij ook op een schip stond.
OK het was geen nieuwe machine, maar als die versleten DAF moest trekken, met een pluim rook uit de schoorsteen, en je had weer 800 liter zand naar boven gedraaid, voelde ik mij de koning te rijk :Y

Wie heeft er nog foto`s en verhalen over UNIT.

Sorry voor de slechte foto`s, scan`s van foto`s uit de jaren 70
Bijlagen
sa1 (Custom).JPG
sa1 (Custom).JPG (43.15 KiB) 6546 keer bekeken
Ik kan niet zonder kranen

railman
Starter
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 16 apr, 2007 17:57
Locatie: Ridderkerk

unit

Bericht door railman »

foto2
Bijlagen
sc2 (Custom).JPG
sc2 (Custom).JPG (32.35 KiB) 6542 keer bekeken
Ik kan niet zonder kranen

railman
Starter
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 16 apr, 2007 17:57
Locatie: Ridderkerk

unit

Bericht door railman »

foto3
Bijlagen
sc3 (Custom).JPG
sc3 (Custom).JPG (46.69 KiB) 6538 keer bekeken
Ik kan niet zonder kranen

railman
Starter
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 16 apr, 2007 17:57
Locatie: Ridderkerk

unit

Bericht door railman »

laaste foto als broekie op de kraan :cry:
Bijlagen
sc4 (Custom).JPG
sc4 (Custom).JPG (41.02 KiB) 6539 keer bekeken
Ik kan niet zonder kranen

Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

unit

Bericht door rapier »

RAILMAN
Heb jij ook al zo'n goeie en mooie ervaring op de UNIT kranen?
Mijn ervaring op deze UNIT kranen zijn ontstaan bij Heuvelman Ibis.
Ik draaide daar met plezier mee, deze UNIT stond op het kraanschip DE SPES. Die later gezonken is op de Vecht net achter Zwolle.
Heuvelman Ibis was ook in het bezit van zo'n UNIT op rupsen met deze kraan draaide Dirk Wendel, deze kraan draaide ook heel fijn en was oersterk als je de mechanische hendels in de klik trok.
Deze kranen waren voorzien van platenkoppelingen(vergelijken met een TWIN DISC platenkoppeling achter de motor), erg sterk , onderhouds vriendelijk en makkelijk bij te stellen. Railman, had jij een UNIT met een droge of een natte zwenk? Het nadeel van deze kranen was Je zat met je rechter been tegen die warme zwenkkast (en die kon echt heet worden) en de kleine hijs en trek trommels.De staaldraden kwamen als horloge veren van de trommel.
Voor de rest was het een oerdegelijke kraan die je niet gauw kapot kreeg.
UNIT is een Amerikaanse lieren fabriek, die ook kranen ging bouwen en deze werden later ook in Engeland gebouwd onder de naam NEAL-UNIT.
Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

Gebruikersavatar
peterg
Forumlid
Berichten: 2247
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 22:12
Locatie: amersfoort

Bericht door peterg »

Bij Van Seumeren, toen nog in Utrecht, had men ook een UNIT kraan (Type 1014) in gebruik.
Bedrijfsnummer 9 / kenteken ZZ-08-72
Bijlagen
009-unit-02kopie.jpg
009-unit-02kopie.jpg (119.86 KiB) 6344 keer bekeken
groet, peterg

oude liefde rust niet ......

railman
Starter
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 16 apr, 2007 17:57
Locatie: Ridderkerk

unit

Bericht door railman »

RAPIER
Wat een toeval, Het schip waar ik jaren op heb gevaren, van de foto`s is al weer jaren geleden verkocht aan Heuvelman Ibis, er staat nu IBIS II op, met een PLM kraan.
Wij zijn toen begonnen, met dit schip en hebben er een kraan op gezet, voor knijperwerk op de rivier, voornamelijk zand van Woudrigem, en biggelzand van Lobiht, of panerdense kop.
De UNIT kwam bij Leen Visser uit Haasdrecht vandaan, deze heeft of had een transport bedrijf voor zand en grind, hij knapte ze op en verkocht ze hoofdzakelijk aan schippers.
De UNIT van ons had een giek van 19 meter, en een grijper van 800 liter was omgebouwd op luchtbediening, maar het orginale ijzeren tractorstoeltje stond er nog in, hij had een droge zwenk, naar wat ik nu weet was dit niet zo gezond, er zaten platen in met asbest, en met 19 meter giek, moet die er flink aan werken, en inderdaad je brande er je knie aan, als je er na een paar uur uitstapte, en snoot je neus, was je zakdoek helemaal zwart :?
Trommels waren wel erg klein, door de lengte van de giek liepen de draden overelkaar, wat veel geknal en slijtage opleverde.
Maar wat een snelheid had deze kraan, ik kon toen nog niet vergelijken,
maar volaan, met een flinke slinger, om minder te toppen, kon ik toch hoog op de trechter, zo`n 400 ton in 2,5 uur draaien, met opruimen er bij!
Alleen helaas, is de kraan na 6 jaar trouwe dienst op :cry:
Kraan had al een verleden, het gegoten bed was achter de rollen gescheurd, door het trekken van de bok, op het balast gewicht.
We zijn toen overgegaan, op een NELLEN, maar dat is een ander verhaal.
RAILMAN
Ik kan niet zonder kranen

Gebruikersavatar
peterg
Forumlid
Berichten: 2247
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 22:12
Locatie: amersfoort

Bericht door peterg »

Unit 1014 van Saan Diemen
Bijlagen
saan 185.jpg
saan 185.jpg (106.94 KiB) 6102 keer bekeken
groet, peterg

oude liefde rust niet ......

Gebruikersavatar
peterg
Forumlid
Berichten: 2247
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 22:12
Locatie: amersfoort

Bericht door peterg »

een van de Unit kranen van Van Wezel Hengelo (voor de opname in Mammoet)
Bijlagen
wezel-unit-07.jpg
wezel-unit-07.jpg (83.59 KiB) 6065 keer bekeken
groet, peterg

oude liefde rust niet ......

Gebruikersavatar
Hoddelsjong
Starter
Berichten: 30
Lid geworden op: di 5 apr, 2005 21:42
Locatie: Brunssum

Bericht door Hoddelsjong »

Deze Unit was van Coumans en Schepers uit Geleen.
Bijlagen
C&S 3.jpg
C&S 3.jpg (33.03 KiB) 6022 keer bekeken
Een dag niet gedraaid is een dag niets geleerd.

Plaats reactie

Terug naar “Diverse”