Unit
Moderator: Tim
Advertentie post before
Unit
Als jongen, leren draaien op een UNIT 1520. Wat een heerlijke tijd was dat, je had echt het gevoel van macht, over je machine, zeker dat hij ook op een schip stond.
OK het was geen nieuwe machine, maar als die versleten DAF moest trekken, met een pluim rook uit de schoorsteen, en je had weer 800 liter zand naar boven gedraaid, voelde ik mij de koning te rijk
Wie heeft er nog foto`s en verhalen over UNIT.
Sorry voor de slechte foto`s, scan`s van foto`s uit de jaren 70
OK het was geen nieuwe machine, maar als die versleten DAF moest trekken, met een pluim rook uit de schoorsteen, en je had weer 800 liter zand naar boven gedraaid, voelde ik mij de koning te rijk
Wie heeft er nog foto`s en verhalen over UNIT.
Sorry voor de slechte foto`s, scan`s van foto`s uit de jaren 70
- Bijlagen
-
- sa1 (Custom).JPG (43.15 KiB) 6546 keer bekeken
Ik kan niet zonder kranen
unit
RAILMAN
Heb jij ook al zo'n goeie en mooie ervaring op de UNIT kranen?
Mijn ervaring op deze UNIT kranen zijn ontstaan bij Heuvelman Ibis.
Ik draaide daar met plezier mee, deze UNIT stond op het kraanschip DE SPES. Die later gezonken is op de Vecht net achter Zwolle.
Heuvelman Ibis was ook in het bezit van zo'n UNIT op rupsen met deze kraan draaide Dirk Wendel, deze kraan draaide ook heel fijn en was oersterk als je de mechanische hendels in de klik trok.
Deze kranen waren voorzien van platenkoppelingen(vergelijken met een TWIN DISC platenkoppeling achter de motor), erg sterk , onderhouds vriendelijk en makkelijk bij te stellen. Railman, had jij een UNIT met een droge of een natte zwenk? Het nadeel van deze kranen was Je zat met je rechter been tegen die warme zwenkkast (en die kon echt heet worden) en de kleine hijs en trek trommels.De staaldraden kwamen als horloge veren van de trommel.
Voor de rest was het een oerdegelijke kraan die je niet gauw kapot kreeg.
UNIT is een Amerikaanse lieren fabriek, die ook kranen ging bouwen en deze werden later ook in Engeland gebouwd onder de naam NEAL-UNIT.
Rapier
Heb jij ook al zo'n goeie en mooie ervaring op de UNIT kranen?
Mijn ervaring op deze UNIT kranen zijn ontstaan bij Heuvelman Ibis.
Ik draaide daar met plezier mee, deze UNIT stond op het kraanschip DE SPES. Die later gezonken is op de Vecht net achter Zwolle.
Heuvelman Ibis was ook in het bezit van zo'n UNIT op rupsen met deze kraan draaide Dirk Wendel, deze kraan draaide ook heel fijn en was oersterk als je de mechanische hendels in de klik trok.
Deze kranen waren voorzien van platenkoppelingen(vergelijken met een TWIN DISC platenkoppeling achter de motor), erg sterk , onderhouds vriendelijk en makkelijk bij te stellen. Railman, had jij een UNIT met een droge of een natte zwenk? Het nadeel van deze kranen was Je zat met je rechter been tegen die warme zwenkkast (en die kon echt heet worden) en de kleine hijs en trek trommels.De staaldraden kwamen als horloge veren van de trommel.
Voor de rest was het een oerdegelijke kraan die je niet gauw kapot kreeg.
UNIT is een Amerikaanse lieren fabriek, die ook kranen ging bouwen en deze werden later ook in Engeland gebouwd onder de naam NEAL-UNIT.
Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar
unit
RAPIER
Wat een toeval, Het schip waar ik jaren op heb gevaren, van de foto`s is al weer jaren geleden verkocht aan Heuvelman Ibis, er staat nu IBIS II op, met een PLM kraan.
Wij zijn toen begonnen, met dit schip en hebben er een kraan op gezet, voor knijperwerk op de rivier, voornamelijk zand van Woudrigem, en biggelzand van Lobiht, of panerdense kop.
De UNIT kwam bij Leen Visser uit Haasdrecht vandaan, deze heeft of had een transport bedrijf voor zand en grind, hij knapte ze op en verkocht ze hoofdzakelijk aan schippers.
De UNIT van ons had een giek van 19 meter, en een grijper van 800 liter was omgebouwd op luchtbediening, maar het orginale ijzeren tractorstoeltje stond er nog in, hij had een droge zwenk, naar wat ik nu weet was dit niet zo gezond, er zaten platen in met asbest, en met 19 meter giek, moet die er flink aan werken, en inderdaad je brande er je knie aan, als je er na een paar uur uitstapte, en snoot je neus, was je zakdoek helemaal zwart
Trommels waren wel erg klein, door de lengte van de giek liepen de draden overelkaar, wat veel geknal en slijtage opleverde.
Maar wat een snelheid had deze kraan, ik kon toen nog niet vergelijken,
maar volaan, met een flinke slinger, om minder te toppen, kon ik toch hoog op de trechter, zo`n 400 ton in 2,5 uur draaien, met opruimen er bij!
Alleen helaas, is de kraan na 6 jaar trouwe dienst op
Kraan had al een verleden, het gegoten bed was achter de rollen gescheurd, door het trekken van de bok, op het balast gewicht.
We zijn toen overgegaan, op een NELLEN, maar dat is een ander verhaal.
RAILMAN
Wat een toeval, Het schip waar ik jaren op heb gevaren, van de foto`s is al weer jaren geleden verkocht aan Heuvelman Ibis, er staat nu IBIS II op, met een PLM kraan.
Wij zijn toen begonnen, met dit schip en hebben er een kraan op gezet, voor knijperwerk op de rivier, voornamelijk zand van Woudrigem, en biggelzand van Lobiht, of panerdense kop.
De UNIT kwam bij Leen Visser uit Haasdrecht vandaan, deze heeft of had een transport bedrijf voor zand en grind, hij knapte ze op en verkocht ze hoofdzakelijk aan schippers.
De UNIT van ons had een giek van 19 meter, en een grijper van 800 liter was omgebouwd op luchtbediening, maar het orginale ijzeren tractorstoeltje stond er nog in, hij had een droge zwenk, naar wat ik nu weet was dit niet zo gezond, er zaten platen in met asbest, en met 19 meter giek, moet die er flink aan werken, en inderdaad je brande er je knie aan, als je er na een paar uur uitstapte, en snoot je neus, was je zakdoek helemaal zwart
Trommels waren wel erg klein, door de lengte van de giek liepen de draden overelkaar, wat veel geknal en slijtage opleverde.
Maar wat een snelheid had deze kraan, ik kon toen nog niet vergelijken,
maar volaan, met een flinke slinger, om minder te toppen, kon ik toch hoog op de trechter, zo`n 400 ton in 2,5 uur draaien, met opruimen er bij!
Alleen helaas, is de kraan na 6 jaar trouwe dienst op
Kraan had al een verleden, het gegoten bed was achter de rollen gescheurd, door het trekken van de bok, op het balast gewicht.
We zijn toen overgegaan, op een NELLEN, maar dat is een ander verhaal.
RAILMAN
Ik kan niet zonder kranen
- Hoddelsjong
- Starter
- Berichten: 30
- Lid geworden op: di 5 apr, 2005 21:42
- Locatie: Brunssum