Bovenloop kranen

Post hier alle overige merken en onderwerpen over hijskranen

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Bertus de Tukker
Starter
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 30 jan, 2008 11:26
Locatie: Delden (Ov)

Bovenloopkranen

Bericht door Bertus de Tukker »

Hallo medeforummers,

Even een nieuw topic over een kranensoort die ik hier nog niet ben tegengekomen.
Het betreft hier de afvalkranen die ik in het dagelijks leven bedien in de bunker van de verbrandingsinstallatie bij Twence afvalverwerking te Hengelo.
Het zijn 2 Noell bovenloopkranen met daar onder poliepgrijpers van 7m3 inhoud van de merken Landers en MRS.
Aan de hand van een aantal foto's zal ik pogen een en ander te verduidelijken.

Als eerste de kranen zelf gebroederlijk naast elkaar op de baan.
Bijlagen
Herschaalde kopie van HPIM0361.jpg
Herschaalde kopie van HPIM0361.jpg (66.32 KiB) 4992 keer bekeken
CAT Diesel Power

Gebruikersavatar
Bertus de Tukker
Starter
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 30 jan, 2008 11:26
Locatie: Delden (Ov)

Bericht door Bertus de Tukker »

2e foto.

De grijpers die maximaal 6 ton tillen voor ze door de overlastbeveiliging gaan. Ze wegen overigens ook ongeveer zes ton, dus een maximale last onder de kraan van 12 ton.
Bijlagen
Herschaalde kopie van HPIM0360.jpg
Herschaalde kopie van HPIM0360.jpg (71.71 KiB) 4991 keer bekeken
CAT Diesel Power

Gebruikersavatar
Bertus de Tukker
Starter
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 30 jan, 2008 11:26
Locatie: Delden (Ov)

Bericht door Bertus de Tukker »

3e foto.

Kleine overzichtfoto van de bunker.
Bijlagen
Herschaalde kopie van HPIM0358.jpg
Herschaalde kopie van HPIM0358.jpg (65.28 KiB) 4988 keer bekeken
CAT Diesel Power

Gebruikersavatar
Bertus de Tukker
Starter
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 30 jan, 2008 11:26
Locatie: Delden (Ov)

Bericht door Bertus de Tukker »

foto 4.

De bedieningsstoel met beeldschermen daarboven. Uitleg volgt nog.
Bijlagen
Herschaalde kopie van HPIM0353.jpg
Herschaalde kopie van HPIM0353.jpg (69.49 KiB) 4982 keer bekeken
CAT Diesel Power

Gebruikersavatar
Bertus de Tukker
Starter
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 30 jan, 2008 11:26
Locatie: Delden (Ov)

Bericht door Bertus de Tukker »

foto 5

De stoel met al zijn bedienings elementen.
Zoals jullie hebben kunnen zien hangen er 2 kranen in de bunker.
1 kraan bedien je met 1 joystick, dus je bediend beide kranen indien nodig tegelijktertijd. Overdag tijdens de aanlevering zal dit ook veelvuldig het geval zijn vanwege de forse pieken die er in de drukte zitten.
Vanaf deze stoel bedien je ook de in de bunker aanwezige shredder, de camera installatie en het visualisatiesysteem. Vandaar de grote hoeveelheid knoppen en schakelaars op beide consoles.
Bijlagen
Herschaalde kopie van HPIM0354.jpg
Herschaalde kopie van HPIM0354.jpg (73 KiB) 4979 keer bekeken
CAT Diesel Power

Gebruikersavatar
Bertus de Tukker
Starter
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 30 jan, 2008 11:26
Locatie: Delden (Ov)

Bericht door Bertus de Tukker »

De cabine is uitgerust met 2 indentieke bedieningsstoelen omdat je hier een continu proces hebt, dus 24 uur per dag en 7 dagen per week.
Mocht de electronika of de voedingsspanning van de eerste stoel wegvallen heb je dus 1 op reserve zodat je minder risico hebt op productiederving. Iets wat zeer belangrijk is omdat het moeten afstoken van 1 van beide verbrandingsovens een schadepost betekent van 35000 euro, dus deze risico's worden zo veel mogelijk buitengesloten.
Met een simpele schakelaar op de schakelkasten zijn alle functies om te zetten van de één naar de andere stoel.
Ook kun je met 2 man gaan zitten en de bediening van 1 van de kranen naar de andere stoel schakelen.
Legio mogelijkheden dus.
Bijlagen
Herschaalde kopie van HPIM0370.jpg
Herschaalde kopie van HPIM0370.jpg (65.83 KiB) 4975 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Bertus de Tukker op vr 22 feb, 2008 9:58, 1 keer totaal gewijzigd.
CAT Diesel Power

Gebruikersavatar
Bertus de Tukker
Starter
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 30 jan, 2008 11:26
Locatie: Delden (Ov)

Bericht door Bertus de Tukker »

Volgende foto zijn de beeldschermen.
5 stuks waarvan de bovenste 4 cameraschermen zijn.
Hier op kun je zelf kiezen welk beeld je op welke monitor wilt hebben.
Beide linkse schermen zet ik altijd de vultrechters naar de ovens op omdat je vanuit de kraancabine geen zicht hebt in de trechters.
De andere beide schermen zet je beelden op van de stortvloer omdat je niet graag wilt dat er een vracht bovenop je grijpers valt.
Het onderste scherm kom ik bij de volgende foto op terug.
Bijlagen
Herschaalde kopie van HPIM0363.jpg
Herschaalde kopie van HPIM0363.jpg (72.87 KiB) 4970 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Bertus de Tukker op vr 22 feb, 2008 9:50, 1 keer totaal gewijzigd.
CAT Diesel Power

Gebruikersavatar
Bertus de Tukker
Starter
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 30 jan, 2008 11:26
Locatie: Delden (Ov)

Bericht door Bertus de Tukker »

Laatste foto.

Dit is het scherm van het zogenoemde visualisatiesysteem.
Omdat er natuurlijk brand uit zou kunnen breken in een afvalbunker met de daarbij behorende rookontwikkeling is het met behulp van dit systeem toch mogelijk om de kranen te kunnen bedienen en tegelijkertijd toch te weten waar deze zich in de bunker bevinden.
Het systeem registreerd de grijperhoogte, afstand tot de buitenwanden van de bunker, en de doorzetten per uur, 8 uur en 24 uur zodat je aan het eind van je shift precies weet wat er verwerkt is. Tevens zijn in dit systeem een aantal mechanische en elektronische beveiligingen opgenomen zoals de maximale hijshoogte, de bluskanonbeveiliging, en niet in de laatste plaats de cabinebeveiliging. Je wilt natuurlijk geen grijper met 6 ton afval op schoot krijgen.

Tot zover deze kleine reportage over mijn dagelijkse werk.

Ik hoop dat jullie het een beetje leuk topic vinden, en mocht er iets niet duidelijk zijn dan hoor ik het graag. Ik leg het graag uit.
Bijlagen
Herschaalde kopie van HPIM0365.jpg
Herschaalde kopie van HPIM0365.jpg (66.95 KiB) 4963 keer bekeken
CAT Diesel Power

Gebruikersavatar
kleintje75
Forumlid
Berichten: 1629
Lid geworden op: do 15 feb, 2007 19:40
Locatie: doorwerth
Contacteer:

Bericht door kleintje75 »

Hey, Hoe krijg je het voor elkaar om 2 kranen tegelijk te bedienen, Ik zou het echt niet kunnen, hooguit dat ze alletwee syncroon bewegen.
verder een mooie en duidelijke reportage van waar ons afval heengaat.

gr Alex

Gebruikersavatar
Bertus de Tukker
Starter
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 30 jan, 2008 11:26
Locatie: Delden (Ov)

Bericht door Bertus de Tukker »

Het met twee kranen tegelijk werken is iets wat je met de tijd leert. In het begin heb je al moeite genoeg om met 1 kraan snel en slingervrij te kranen. Ik zit hier nu bijna 2 jaar en het gaat me prima af als ik eerlijk ben. Sommige collega's hebben er nog steeds wel wat moeite mee, en als ze het al kunnen moeten ze inderdaad synchroon bewegen. Goede oog en hand coördinatie zijn essentiëel om het goed te beheersen.
Wat ik eigenlijk nog niet heb vermeld is het feit dat het afval wordt verstookt in een tweetal ovens waarmee we water omzetten in stoom, en met deze stoom vervolgens een stoomturbine aandrijven die op zijn beurt een generator aandrijft met een capaciteit van 25 Mw. Deze 25Mw aan elektriciteit wordt op het netwerk van Essent gezet zodat we door het verbranden van afval een bijdrage leveren aan de stroomproductie in Nederland.

Momenteel is er een derde verbrandingslijn voor afval in aanbouw.
Het civiele gedeelte hiervan is in handen van BAM civiel, en de verwachting is dat deze eind dit jaar operationeel zal zijn, en ook 25Mw op kan wekken.
Verder is een op biomassa gestookte centrale gebouwd die op dit moment proefdraait.
Zodra deze operationeel is zal ook deze +/- 20 Mw op kunnen wekken.
Samen zijn deze installaties in staat om ongeveer 2/3 van Twente dag en nacht van stroom te voorzien.
Al met al een goede manier om met datgene wat we met zijn allen weggooien toch iets nuttigs te doen.
CAT Diesel Power

Plaats reactie

Terug naar “Diverse”