Grootste kraan ter wereld?

Post hier alle overige merken en onderwerpen over hijskranen

Moderator: Tim

Advertentie post before
dante1971
Starter
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 1 jun, 2011 18:23

Grootste kraan ter wereld?

Bericht door dante1971 »

Ok, nu hoop ik eindelijk eens antwoord te krijgen op mijn vraag die ik al een tijdje wilde stellen.
Wie of welk bedrijf heeft nu eigenlijk de grootste kraan ter wereld in zijn bezit, want het lijkt erop dat sommige bedrijven zichzelf wel erg graag op die eerste plek zien staan.

Neem nou Mammoet's laatste nieuwsfeitje het upgraden van "worlds largest crane" PTC200DS naar de PTC210DS voor een klusje in India(2000 ton component in 1 lift). Nu heeft Ale met zijn AL.SK190 al eerder een structure van 3000 ton getild, dus waar zit het hem dan in als jeje zelf als bedrijf classificeert met s'werelds grootste kraan? Type kraan? Load moment vd kraan?

En natuurlijk weet ik dat er tal van bedrijven zijn:

Bigge Afrd
xcmg xgc88000
Lampson dinges
Sarens SGC monsters :)
etc.

Dus wie komt er nu eindelijk eens met het verlossende antwoord?

Gebruikersavatar
Eyeless
Starter
Berichten: 831
Lid geworden op: vr 15 feb, 2008 21:18
Locatie: Verwegnistan
Contacteer:

Re: Grootste kraan ter wereld?

Bericht door Eyeless »

Telt Heerema ook mee met de Thialf 2 x 7100 Ton en straks Sleipnir met 2 x 10000 Ton?
Mvg Marco

Je kan alles hufterproof bouwen..Jammer dat ze elke keer betere hufters uitvinden..

Gebruikersavatar
Rick. B
Forumlid
Berichten: 2155
Lid geworden op: zo 9 mei, 2010 18:04

Re: Grootste kraan ter wereld?

Bericht door Rick. B »

Ik denk dat dit wel een aardige kanshebber is.

https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/gigant ... ~a408bb37/

Gebruikersavatar
Victor
Forumlid
Berichten: 4642
Lid geworden op: do 26 jun, 2008 19:26
Locatie: Oosterhout

Re: Grootste kraan ter wereld?

Bericht door Victor »

Als we het even houden bij het type kranen dat de topicstarter opsomt, en kijken naar het lastmoment in ktm (kilotonmeter)...
Dan is de nieuwe SGC 250 van Sarens natuurlijk een hele grote: viewtopic.php?p=865929#p865929
Maar ALE heeft in Brazilië al een SK 350 opgebouwd: https://www.ale-heavylift.com/case-stud ... 50-brazil/
en daarmee is ALE toch nog steeds koploper, 350 ktm. Maximaal 4000 ton met lieren, of 5000 ton met strandjacks.

dante1971
Starter
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 1 jun, 2011 18:23

Re: Grootste kraan ter wereld?

Bericht door dante1971 »

Bedankt voor de extra info Victor, daar ik natuurlijk helemaal geen verstand van heb door enkel alleen naar de cijfertjes te kijken :). En inderdaad was vergeten te vermelden dat het om "landbased" type kranen gaat.
Maar als ik dan toch weer kijk naar bijvoorbeeld de Bigge AFRD kraan kijk die zou in zijn zwaarste configuratie 7500 ton kunnen tillen, is deze mastodont dan niet de aller aller grootste?:).

dante1971
Starter
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 1 jun, 2011 18:23

Re: Grootste kraan ter wereld?

Bericht door dante1971 »

En ja de OOS Zeelandia als die eenmaal gebouwd is, dan is deze zeker de grootste in zijn categorie nl de kraanschepen( de Pioneering Spirit uitgezonderd met een hefvermogen van 46.000 ton!!!) . Tegen die tijd zullen er wel weer heleboel andere kraan"grootmachten" met nog zwaardere kranen komen.

Ron H
Starter
Berichten: 338
Lid geworden op: ma 9 jun, 2008 11:42
Locatie: Minderhout (B)

Re: Grootste kraan ter wereld?

Bericht door Ron H »

Dat is heel mooi, maar dan moet je wel een module/ deck treffen dat precies lang en breed genoeg cq het zwaartepunt op de juiste plaats heeft, ten opzichte van beide kranen van de Zeelandia of beams van de PS, om dan ook inderdaad gebruik te kunnen maken van maximale hefvermogen.

Zoals hier of op een ander forum pas iemand goed uitlegde, staan de kranen van de Zeelandia behoorlijk ver uit elkaar. Voor menig dek zul je de kranen dus naar elkaar moeten toe draaien, icm aftoppen! En daar gaat je maximale hijsvermogen…..

Maar ondanks dat, geweldig materieel!!!

piledriver
Forumlid
Berichten: 3359
Lid geworden op: wo 1 nov, 2006 19:17
Locatie: Zuid Holland

Re: Grootste kraan ter wereld?

Bericht door piledriver »

dante1971 schreef:En ja de OOS Zeelandia als die eenmaal gebouwd is, dan is deze zeker de grootste in zijn categorie nl de kraanschepen( de Pioneering Spirit uitgezonderd met een hefvermogen van 46.000 ton!!!) . Tegen die tijd zullen er wel weer heleboel andere kraan"grootmachten" met nog zwaardere kranen komen.
De bouw van de OOS Zeelandia gaat voorlopig niet gebeuren https://www.oosinternational.com/oos-ne ... s-release/

dante1971
Starter
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 1 jun, 2011 18:23

Re: Grootste kraan ter wereld?

Bericht door dante1971 »

piledriver schreef:
dante1971 schreef:En ja de OOS Zeelandia als die eenmaal gebouwd is, dan is deze zeker de grootste in zijn categorie nl de kraanschepen( de Pioneering Spirit uitgezonderd met een hefvermogen van 46.000 ton!!!) . Tegen die tijd zullen er wel weer heleboel andere kraan"grootmachten" met nog zwaardere kranen komen.
De bouw van de OOS Zeelandia gaat voorlopig niet gebeuren https://www.oosinternational.com/oos-ne ... s-release/
Dat had ik ook al begrepen van verschillende websites. Kost ook niet niks 1 miljard euries :shock: voor een nog niet echt grote speler in de offshore wereld.

dante1971
Starter
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 1 jun, 2011 18:23

Re: Grootste kraan ter wereld?

Bericht door dante1971 »

Ron H schreef:Dat is heel mooi, maar dan moet je wel een module/ deck treffen dat precies lang en breed genoeg cq het zwaartepunt op de juiste plaats heeft, ten opzichte van beide kranen van de Zeelandia of beams van de PS, om dan ook inderdaad gebruik te kunnen maken van maximale hefvermogen.

Zoals hier of op een ander forum pas iemand goed uitlegde, staan de kranen van de Zeelandia behoorlijk ver uit elkaar. Voor menig dek zul je de kranen dus naar elkaar moeten toe draaien, icm aftoppen! En daar gaat je maximale hijsvermogen…..

Maar ondanks dat, geweldig materieel!!!
Op papier ontzettend mooi maar qua constructie lijkt het mij niet echt logisch met 2 giga kranen aan stuurboordzijde :roll: :o , dan moet de ballastverdeling wel erg goed in elkaar zitten.

Plaats reactie

Terug naar “Diverse”