
Sarens NL (De Kil)
Moderator: Tim
Advertentie post before
- Wilco
- Beheer van forum & site
- Berichten: 5373
- Lid geworden op: za 16 okt, 2004 22:10
- Locatie: Brakel
- Contacteer:
Sarens NL (De Kil)
Na zes dagen wachten op een windsnelheid onder 9,5 meter per seconde, plaatste De Kil BV in een paar uur een complete conferentiezaal tegen het nieuwe Scheepvaart- en Transport College (STC) op de Rotterdamse Lloydpier.
“Als zo’n gevaarte tijdens het hijsen gaat schommelen, houdt dat niet zomaar weer op. Je gaat niet het risico nemen dat de boel omvaltâ€, zegt R. Mostert van het Dordtse hijs- en montagebedrijf. Ondertussen kruipen de 800 en de 1000 tons rupskranen – die eigenlijk nooit zijn te zien in de civiele bouw – langzaam vooruit over een zware balkenvloer. De zware stalen liggers van de 350 ton zware doos die aan de hijsarmen bengelt, schuiven langzaam op hun plaats op het dak. Tussen de twee kraanmachinisten en de hijsmeester, boven op het dak, is druk contact: het gevaarte moet op de centimeter nauwkeurig in de schoenen op het dak vallen, waar het vervolgens met bouten en lasverbindingen wordt vastgezet.
De zaal (ruwweg 20 bij 30 bij 15 meter groot) is tot en met de ramen en plafonds op de grond afgebouwd. De Kil bouwde een stalen hulpconstructie van 50 ton in om de constructie zo stijf mogelijk te maken. Op die manier werden de krachten opgevangen die optreden door het hijsen en door plaatsing op de liggers. Mostert: “Het hijsen oogt spectaculair, maar het verwijderen van de hulpconstructie is feitelijk het meeste riskante: dan moeten alle krachten een nieuw evenwicht vinden.†Een opwaartse zeeg in de constructie moet voorkomen dat de zaal door de zwaartekracht naar beneden gaat buigen.
Bron: Cobouw
“Als zo’n gevaarte tijdens het hijsen gaat schommelen, houdt dat niet zomaar weer op. Je gaat niet het risico nemen dat de boel omvaltâ€, zegt R. Mostert van het Dordtse hijs- en montagebedrijf. Ondertussen kruipen de 800 en de 1000 tons rupskranen – die eigenlijk nooit zijn te zien in de civiele bouw – langzaam vooruit over een zware balkenvloer. De zware stalen liggers van de 350 ton zware doos die aan de hijsarmen bengelt, schuiven langzaam op hun plaats op het dak. Tussen de twee kraanmachinisten en de hijsmeester, boven op het dak, is druk contact: het gevaarte moet op de centimeter nauwkeurig in de schoenen op het dak vallen, waar het vervolgens met bouten en lasverbindingen wordt vastgezet.
De zaal (ruwweg 20 bij 30 bij 15 meter groot) is tot en met de ramen en plafonds op de grond afgebouwd. De Kil bouwde een stalen hulpconstructie van 50 ton in om de constructie zo stijf mogelijk te maken. Op die manier werden de krachten opgevangen die optreden door het hijsen en door plaatsing op de liggers. Mostert: “Het hijsen oogt spectaculair, maar het verwijderen van de hulpconstructie is feitelijk het meeste riskante: dan moeten alle krachten een nieuw evenwicht vinden.†Een opwaartse zeeg in de constructie moet voorkomen dat de zaal door de zwaartekracht naar beneden gaat buigen.
Bron: Cobouw
Ik was vergeten hier nog een foto bij te plaatsen.
De hijs was bijna een week uitgesteld vanwege de harde wind. Op de hijsdag (oorspronkelijke), welke toen niet door ging, was het een werkelijk groot festijn tot partyboten aan toe.
Foto is genomen op de dag dat ze echt gingen hijsen (gelukkig was mijn school er 10 min lopen vandaan en had ik mijn camera bij)
De hijs was bijna een week uitgesteld vanwege de harde wind. Op de hijsdag (oorspronkelijke), welke toen niet door ging, was het een werkelijk groot festijn tot partyboten aan toe.
Foto is genomen op de dag dat ze echt gingen hijsen (gelukkig was mijn school er 10 min lopen vandaan en had ik mijn camera bij)

- Bijlagen
-
- 3042.jpg (61.98 KiB) 28131 keer bekeken
AC 700 en LTM 1400 - Sarens Nederland (De Kil)
Na lang wachten was het dan eindelijk zover, de nieuwe brug gaat er vanavond om 22.00 weer in.
Locatie is Parksluizen net naast de Maastunnel aan de zijde waar de Euromast staat
Gebruikt materiaal: AC 700 met SSL afspanning en LTM 1400 met afspanning. De te hijsen last is 140/150 ton.
Beide kranen staan opgebouwd met het maximum aan ballast.
Hier wat foto's welke ik vanmiddag genomen heb.
Locatie is Parksluizen net naast de Maastunnel aan de zijde waar de Euromast staat

Gebruikt materiaal: AC 700 met SSL afspanning en LTM 1400 met afspanning. De te hijsen last is 140/150 ton.
Beide kranen staan opgebouwd met het maximum aan ballast.
Hier wat foto's welke ik vanmiddag genomen heb.
- Bijlagen
-
- AC 700 SSL
- PICT3390.jpg (97.23 KiB) 28490 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Emiel op vr 6 mei, 2005 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Klopt helemaal Eric. Persoonlijk vind ik dit er niet echt uitzien, deze kleur geel bij de andere geel en blauw. Als je de kraan herspuit, spuit dan ook gelijk alles opnieuw.
Ben net terug uit Rotterdam, was de moeite wel waard. Sommige foto's zijn jammer genoeg wazig geworden omdat ik geen statief heb.
Onderstaande foto is genomen vlakvoor het eerste brugdeel erin hing, ik bevroor bijna van de kou en besloot om niet te wachten tot het 2e deel er ook in hing

Ben net terug uit Rotterdam, was de moeite wel waard. Sommige foto's zijn jammer genoeg wazig geworden omdat ik geen statief heb.
Onderstaande foto is genomen vlakvoor het eerste brugdeel erin hing, ik bevroor bijna van de kou en besloot om niet te wachten tot het 2e deel er ook in hing

- Bijlagen
-
- PICT3508.jpg (43.65 KiB) 28399 keer bekeken
- geertyke
- Forumlid
- Berichten: 7863
- Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Inderdaad is de SSL afspanning niet gespoten. Als een kraan dan toch 3 weken stil staat voor het spuiten, kan met gemak dat ook gedaan worden. Nu is de kraan een ´sarenskameleon´ Nieuw gespoten ballast en deels van de AC 650 van de kil. Maar hoe het allemaal wordt uitgewisselt snap ik allemaal niet. Laatst was de ballasttrailer van de 650 van de kil op de zaak met basisballast/grondplaat. Maar de kraan draaide in Belgie. En dan wordt dit gebruikt van de kraan van sarens. Dan kan de eigen kraan in belgie niet eens zelf op pad!
Is een van de 1e klussen van de kraan na het spuiten. Zag hem vanmiddag ook staan. Appart gezicht de ssl te zien uitklappen.
Geert-Yke
Is een van de 1e klussen van de kraan na het spuiten. Zag hem vanmiddag ook staan. Appart gezicht de ssl te zien uitklappen.
Geert-Yke
Sarens Nederland (De Kil)
Hier wat foto's uit Dordrecht, waren eigenlijk maar weinig mensen
Als eerst, de LTM 1300.

De LTM 1250

De LTM 1400

De AC 700 met behoorlijk wat jip


Diverse kleinere kranen


Als eerst, de LTM 1300.

De LTM 1250

De LTM 1400

De AC 700 met behoorlijk wat jip


Diverse kleinere kranen

LTM 1400 en AC 650 van de Kil in de Bijlmer
Vannacht werden er in de Bijlmer wat balken gelegd, schuinachter de ArenA. Ik na wat foto's genomen te hebben bij het transport van de TBM hierheen gegaan, heb toch vakantie
Toen ik aankwam hingen 3 van de 4 balken al op hun plek. De LTM 1400 moest nog geheel opgebouwd worden.
Een uur of 2.5 later hing de balk op zijn plek en kon men beginnen met de vergrendelingen van de balken. Tegen 4 uur had ik 't wel weer gezien, op naar huis.

Toen ik aankwam hingen 3 van de 4 balken al op hun plek. De LTM 1400 moest nog geheel opgebouwd worden.
Een uur of 2.5 later hing de balk op zijn plek en kon men beginnen met de vergrendelingen van de balken. Tegen 4 uur had ik 't wel weer gezien, op naar huis.

- Bijlagen
-
- PICT8541.jpg (65.34 KiB) 28476 keer bekeken