Sarens NL (De Kil)

Hier kun je alles vinden en posten over bedrijven werkzaam in het verticaal transport.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Wilco
Beheer van forum & site
Berichten: 5373
Lid geworden op: za 16 okt, 2004 22:10
Locatie: Brakel
Contacteer:

Sarens NL (De Kil)

Bericht door Wilco »

Na zes dagen wachten op een windsnelheid onder 9,5 meter per seconde, plaatste De Kil BV in een paar uur een complete conferentiezaal tegen het nieuwe Scheepvaart- en Transport College (STC) op de Rotterdamse Lloydpier.

“Als zo’n gevaarte tijdens het hijsen gaat schommelen, houdt dat niet zomaar weer op. Je gaat niet het risico nemen dat de boel omvalt”, zegt R. Mostert van het Dordtse hijs- en montagebedrijf. Ondertussen kruipen de 800 en de 1000 tons rupskranen – die eigenlijk nooit zijn te zien in de civiele bouw – langzaam vooruit over een zware balkenvloer. De zware stalen liggers van de 350 ton zware doos die aan de hijsarmen bengelt, schuiven langzaam op hun plaats op het dak. Tussen de twee kraanmachinisten en de hijsmeester, boven op het dak, is druk contact: het gevaarte moet op de centimeter nauwkeurig in de schoenen op het dak vallen, waar het vervolgens met bouten en lasverbindingen wordt vastgezet.
De zaal (ruwweg 20 bij 30 bij 15 meter groot) is tot en met de ramen en plafonds op de grond afgebouwd. De Kil bouwde een stalen hulpconstructie van 50 ton in om de constructie zo stijf mogelijk te maken. Op die manier werden de krachten opgevangen die optreden door het hijsen en door plaatsing op de liggers. Mostert: “Het hijsen oogt spectaculair, maar het verwijderen van de hulpconstructie is feitelijk het meeste riskante: dan moeten alle krachten een nieuw evenwicht vinden.” Een opwaartse zeeg in de constructie moet voorkomen dat de zaal door de zwaartekracht naar beneden gaat buigen.

Bron: Cobouw

Sylvester
Starter
Berichten: 176
Lid geworden op: wo 23 feb, 2005 9:47
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Bericht door Sylvester »

De civiele bouw noem je, maar civiel is eigenlijk brug en wegenbouw, deze hijsklus is van een utiliteitsbouw.

Gebruikersavatar
Emiel
Forumlid
Berichten: 2718
Lid geworden op: za 18 dec, 2004 0:31
Locatie: Azie
Contacteer:

Bericht door Emiel »

Ik was vergeten hier nog een foto bij te plaatsen.

De hijs was bijna een week uitgesteld vanwege de harde wind. Op de hijsdag (oorspronkelijke), welke toen niet door ging, was het een werkelijk groot festijn tot partyboten aan toe.

Foto is genomen op de dag dat ze echt gingen hijsen (gelukkig was mijn school er 10 min lopen vandaan en had ik mijn camera bij) :Y
Bijlagen
3042.jpg
3042.jpg (61.98 KiB) 28181 keer bekeken

Gebruikersavatar
Emiel
Forumlid
Berichten: 2718
Lid geworden op: za 18 dec, 2004 0:31
Locatie: Azie
Contacteer:

AC 700 en LTM 1400 - Sarens Nederland (De Kil)

Bericht door Emiel »

Na lang wachten was het dan eindelijk zover, de nieuwe brug gaat er vanavond om 22.00 weer in.

Locatie is Parksluizen net naast de Maastunnel aan de zijde waar de Euromast staat :Y

Gebruikt materiaal: AC 700 met SSL afspanning en LTM 1400 met afspanning. De te hijsen last is 140/150 ton.

Beide kranen staan opgebouwd met het maximum aan ballast.

Hier wat foto's welke ik vanmiddag genomen heb.
Bijlagen
AC 700 SSL
AC 700 SSL
PICT3390.jpg (97.23 KiB) 28540 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Emiel op vr 6 mei, 2005 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Emiel
Forumlid
Berichten: 2718
Lid geworden op: za 18 dec, 2004 0:31
Locatie: Azie
Contacteer:

Bericht door Emiel »

En hier de LTM 1400.

Ik ga vanavond terug om de hijs te bekijken, ben benieuwd of de foto's een beetje zullen lukken :?
Bijlagen
PICT3338.jpg
PICT3338.jpg (79.34 KiB) 28536 keer bekeken

Gebruikersavatar
eric
Forumlid
Berichten: 3565
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 16:32
Contacteer:

Bericht door eric »

Ze waren zeker vergeten de SSL te spuiten :p dit zijn volgens mij nog de kleuren van AKV
"If at first you don't succeed, try again"

Gebruikersavatar
Emiel
Forumlid
Berichten: 2718
Lid geworden op: za 18 dec, 2004 0:31
Locatie: Azie
Contacteer:

Bericht door Emiel »

Klopt helemaal Eric. Persoonlijk vind ik dit er niet echt uitzien, deze kleur geel bij de andere geel en blauw. Als je de kraan herspuit, spuit dan ook gelijk alles opnieuw. :roll:

Ben net terug uit Rotterdam, was de moeite wel waard. Sommige foto's zijn jammer genoeg wazig geworden omdat ik geen statief heb.

Onderstaande foto is genomen vlakvoor het eerste brugdeel erin hing, ik bevroor bijna van de kou en besloot om niet te wachten tot het 2e deel er ook in hing :D
Bijlagen
PICT3508.jpg
PICT3508.jpg (43.65 KiB) 28449 keer bekeken

Gebruikersavatar
geertyke
Forumlid
Berichten: 7867
Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door geertyke »

Inderdaad is de SSL afspanning niet gespoten. Als een kraan dan toch 3 weken stil staat voor het spuiten, kan met gemak dat ook gedaan worden. Nu is de kraan een ´sarenskameleon´ Nieuw gespoten ballast en deels van de AC 650 van de kil. Maar hoe het allemaal wordt uitgewisselt snap ik allemaal niet. Laatst was de ballasttrailer van de 650 van de kil op de zaak met basisballast/grondplaat. Maar de kraan draaide in Belgie. En dan wordt dit gebruikt van de kraan van sarens. Dan kan de eigen kraan in belgie niet eens zelf op pad!

Is een van de 1e klussen van de kraan na het spuiten. Zag hem vanmiddag ook staan. Appart gezicht de ssl te zien uitklappen.

Geert-Yke

Gebruikersavatar
Emiel
Forumlid
Berichten: 2718
Lid geworden op: za 18 dec, 2004 0:31
Locatie: Azie
Contacteer:

Sarens Nederland (De Kil)

Bericht door Emiel »

Hier wat foto's uit Dordrecht, waren eigenlijk maar weinig mensen :o

Als eerst, de LTM 1300.
Afbeelding

De LTM 1250
Afbeelding

De LTM 1400
Afbeelding

De AC 700 met behoorlijk wat jip
Afbeelding
Afbeelding

Diverse kleinere kranen
Afbeelding

Gebruikersavatar
Emiel
Forumlid
Berichten: 2718
Lid geworden op: za 18 dec, 2004 0:31
Locatie: Azie
Contacteer:

LTM 1400 en AC 650 van de Kil in de Bijlmer

Bericht door Emiel »

Vannacht werden er in de Bijlmer wat balken gelegd, schuinachter de ArenA. Ik na wat foto's genomen te hebben bij het transport van de TBM hierheen gegaan, heb toch vakantie :roll:

Toen ik aankwam hingen 3 van de 4 balken al op hun plek. De LTM 1400 moest nog geheel opgebouwd worden.

Een uur of 2.5 later hing de balk op zijn plek en kon men beginnen met de vergrendelingen van de balken. Tegen 4 uur had ik 't wel weer gezien, op naar huis. 8)
Bijlagen
PICT8541.jpg
PICT8541.jpg (65.34 KiB) 28526 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Kraanbedrijven”