BE voor "snelle" tractoren

Post hier alles over de tractoren in de bouwwereld!

Moderators: Wilco, Bart

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Buntjuuh
Forumlid
Berichten: 1009
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 15:52
Locatie: Leende

Re: BE voor "snelle" tractoren

Bericht door Buntjuuh »

Paul schreef:Onlangs is er ook een filmpje door TLN online gezet met waarin ze het gevaar van de tractor willen weergeven.
Naar mijn mening is deze film zwaar overdreven. Zo zie je het verschil in remweg tussen en trekker en vrachtwagen, maar de trekker remt zeer zeker niet met vol vermogen.
Ook zie je (natuurlijk) overvolle ladingen en een trekker met kipper die in een woonwijk de bocht niet kan halen en dus (alweer overdreven) over de bandjes moet rijden. Alsof een vrachtwagen dat niet hoeft...
Inderdaad echt belachelijk!!!

Die mens heeft nog nooit op een tractor gereden denk ik. Ik rijdt al jarenlang zo nu en dan op tractoren en ander ladbouwgerei en dan ook met een tonnentje of 50+ aan totaalgewicht. Nou ik kan je zeggen, voluit remmen probeer je te vermijden :shock: . En dan maakt het niet eens uit of je lucht of hydraulische remmen hebt, je vliegt zowaar je voorruit uit als je vol op de rem trapt (bij wijze van spreken) :mrgreen: .
Jammer dat zo'n organisatie op zo'n belachelijk overdreven wijze hun gelijk moet halen.

Ik ben het er wel mee eens dat sommige punten wel benodigd zijn voor een veilige toekomst (met mensen met minder begrip, geduld en het vermogen om zich fatsoenlijke in het verkeer te begeven).

Mzzls Wiebrand

Gebruikersavatar
oxbow
Starter
Berichten: 650
Lid geworden op: ma 1 mei, 2006 17:20
Locatie: geel

Re: BE voor "snelle" tractoren

Bericht door oxbow »

caterpillar-freak schreef:
Wopper schreef: Dure tractor................. Fendt 933 met een beetje tralala €240,000 dan heb je nog maar €60.000 over voor een kipper/dumper, 3 asser gestuurt en liftas en afdekkleppen (ch)

Kaal 10x8 chassis ongeveer €150,000, heb je nog maar €70,000 over voor kipper met afdekkleppen en overdruk (ch)
Terberg 8x6 met containersysteem en overdruk kost al snel 400.000 euro...

Euhm. weet niet of er zoveel verschil zit tussen belgie en nederland. en of de btw er overal al bijzit. Maar voor dat soort bedragen heb je met goud beklede scania's...

Gebruikersavatar
Wilco
Beheer van forum & site
Berichten: 5373
Lid geworden op: za 16 okt, 2004 22:10
Locatie: Brakel
Contacteer:

Re: BE voor "snelle" tractoren

Bericht door Wilco »

De waarheid is dat het een bijna nieuwe MAN vrachtwagen is met een (wettelijke) remvertraging van 5,0 m/s. De trekker is een 10 jaar oude Fendt 926 met een teruggestelde remvertraging van 2,9 m/s (ook iets wat wettelijk wordt voorgeschreven). Dit betekend dus dat de trekker normaal veel beter remt, maar ze hebben dit teruggeschroefd. De laatste nieuwe trekkers welke worden getest door het blad "Trekker" hebben allemaal een remvertraging van 5,0 m/s of meer... Hadden ze er wel bij mogen vermelden in het filmpje.... Zoals het vakblad "Trekker" ook al meldde.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: BE voor "snelle" tractoren

Bericht door Bart »

Het is weer een fikse discussie aan het worden en ik heb op de site van Cumela Nederland het volgende hierover gevonden.

Eerste bericht van http://www.cumela.nl
Truckende tractoren?
10-05-2011

"Jammer voor TLN, dat ze iedere keer maar weer die grijsgedraaide grammofoonplaat uit de kast trekken. Het getuigt van weinig zelfrespect". Jan Maris, directeur van CUMELA Nederland, is verbaasd over het feit dat TLN zijn huiswerk niet beter maakt.

Laat TLN eerst maar eens een goede kostprijsberekening presenteren waaruit blijkt dat transport, over een afstand van meer dan vier of vijf kilometer, met een gekentekende kiepauto duurder is dan met trekker en kieper", zegt Maris naar aanleiding van een artikel in De Telegraaf van 10 mei 2011.

Ook de bewering van TLN dat de transportsector 20 procent omzet heeft verloren aan de cumelabedrijven, roept vraagtekens op. “Het zou mooi zijn als we zo’n toename hadden kunnen realiseren, maar daar zijn geen aanwijzingen voor”, zegt Maris. De bewering dat de loonwerksector veel Polen en Roemenen inschakelt als trekkerchauffeur, is volgens hem onjuist.

Overigens hebben CUMELA Nederland en TLN geen verschil van mening als het gaat om rijbewijsplicht en de invoering van een kenteken. Maar dat betekent nog niet dat je op ieder voertuig maar een dodehoekspiegel moet monteren. Die problematiek is, door de positie van de bestuurder, voor de trekker en de vrachtauto totaal verschillend. Maris tenslotte:“Kom op, collega' s van TLN, de transportsector is toch niet minder ondernemend dan de bedrijven in de cumelasector?”
Persbericht afkomstig van http://www.cumela.nl
PERSBERICHT

Nijkerk, 19 mei 2011

TLN manipuleert remproef met trekker

TLN en RAI Vereniging hebben in een petitie aan de Tweede Kamer aangedrongen op verbetering van de veiligheid van trekkers en aanhangwagens. Tegelijkertijd spreken zij hun zorgen uit over het milieu en oneerlijke concurrentie door vervoer met trekkers en kippers. In een begeleidende film wordt met remproeven ‘bewezen’ dat de vrachtauto beter remt dan de landbouwtrekker. De test is echter misleidend omdat gebruik wordt gemaakt van onjuiste afstelling van de remmen. De feiten:

TLN en RAI Vereniging hebben afgelopen maart op de testbaan bij de RDW in Lelystad remproeven uitgevoerd met een vrachtauto en trekker met kipper. Het terreingewicht van beide combinaties was 44 ton. De film suggereert dat de remweg van de trekker bij een snelheid van 25 km/u 10 meter langer is en bij 50 km/u zelfs 35 meter meer is dan van de vrachtauto.
Bijzonder aan de proef is dat er niet is uitgegaan van een praktijksituatie maar dat is gekeken naar de laagste toegestane wettelijke remvertraging. Hiertoe is de remcapaciteit van de vrachtauto en trekker teruggebracht naar 5 resp. 2,4 m/s2. Logisch dat de trekker en veel langere remweg heeft dan de vrachtauto. Het levert weliswaar spectaculaire verschillen in remweg, maar heeft niets te maken met de remvermogens in de praktijk. Veel en wellicht zelfs alle tractoren hebben in dit segment een remvertraging die tussen de 3 en 5 m/s2 ligt. Deze gegevens zijn afkomstig uit de officiële TUV keuringen voor toelating in Duitsland.
Erger is nog dat TLN en RAI Vereniging hun huiswerk niet goed hebben gedaan. De minimum wettelijke vertraging voor een vrachtauto is 4,5 m/s2. Voor een tractor die harder kan dan 30 km/u, is de minimum remeis 3,1 m/s2.

Kipperfabrikanten in Nederland en België verbazen zich hogelijk over de beelden. Als TLN zich in de proef wil houden aan de minimum remeisen behorend bij een snelheid van 25 km/u, dan moeten ze zich ook houden aan de maximum snelheid voor trekkers van 25 km/u. Maar 50 km/u bij een lage remvertraging levert natuurlijk ‘mooiere’ beelden op. CUMELA Nederland vindt de remproef dan ook manipulatie van de praktijk. Zeker omdat ze voorbij gaat aan de Nederlandse wetgeving waarin voor voertuigen die harder kunnen dan 30 km/uur geldt dat ze een minimum remvertraging van 3.1 m/s2 moeten hebben.

Verkeersveiligheid
Overigens vindt CUMELA Nederland net als TLN dat er een goede rijbewijsstructuur voor het landbouwverkeer moet komen. Dit sluit goed aan bij het advies van de commissie Peijs (Veilig Verkeer Nederland). De adviezen worden ondersteunt door LTO Nederland, CUMELA Nederland en ook door TLN! Alle betrokkenen hechten er aan dat de 2e Kamer en de regering dit advies integraal overnemen..

Eisen en emissie
Volgens TLN zijn trekkers onveilig vanwege het ontbreken van eisen. Dat is onjuist. Alle trekkers moeten voldoen aan de Europese richtlijn 2003/37/EG. Deze typegoedkeuring is gericht op verkeersveiligheid. Ook in Nederland voldoen trekkers aan deze Europese richtlijn. Daarnaast kent Nederland de Regeling Voertuigen waarin alle eisen staan die vrachtwagens, maar ook aan trekkers en hun aanhangwagens worden gesteld.

De uitstoot van motoren van trekkers is Europees geregeld in de richtlijnen 97/68/EG en 2005/13/EG. De emissie-eisen liggen nagenoeg op het niveau van de Euro-normen voor vrachtwagens en zijn al van kracht vanaf 1999. Ook rode diesel is al enkele jaren genormeerd (EN590) en zwavelvrij, net als witte diesel. Dat moet ook wel, want de moderne common-railmotoren vereisen diesel van hoge kwaliteit. Zware trekkers zijn tegenwoordig uitgerust met roetfilters en Ad-Blue, Kortom, ook hier geen vrijheid, blijheid zoals gesuggereerd wordt.

Oneerlijke concurrentie
CUMELA Nederland denkt dat de werkelijke bezorgdheid van TLN vooral zit in de vermeende oneerlijke concurrentie door trekkers. Dit is een terugkerende thema bij TLN.Oneerlijk is volgens ons iets doen wat niet mag. Daar is echter geen sprake van. Trekkers met kippers opereren gewoon binnen de grenzen van de Nederlandse wet- en regelgeving.
In een overleg met de Tweede Kamer in november 2009 heeft toenmalig minister Eurlings klip en klaar aangegeven dat transportbedrijven ook gebruik mogen maken van trekkers. De reden dat dit in de praktijk nauwelijks gebeurt is dat transportbedrijven vervoer plegen over grotere afstanden dan trekkers met kippers. Grondverzetbedrijven die vervoer verrichten met trekkers opereren meestal binnen een straal van 5 km, daarboven zijn vrachtwagens veel rendabeler. In de meeste gevallen betreft dit ook gecombineerd transport waarbij zowel op de weg als in het terrein wordt gereden.
De geclaimde omzetderving bij kiepautobedrijven in de laatste drie jaar heeft meer te maken met de inzakkende economie dan met concurrentie. Ook bij de cumelabedrijven heeft er de afgelopen paar jaar te veel materieel stil gestaan.

Einde persbericht.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Plaats reactie

Terug naar “Tractoren”