BE voor "snelle" tractoren
Advertentie post before
- Roger van Nispen
- Forumlid
- Berichten: 6842
- Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 15:49
- Locatie: Geleen
- Contacteer:
BE voor "snelle" tractoren
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil de max. snelheid van Landbouw- en bosbouwvoertuigen gaan verhogen van 25 km/h naar 40 km/h en deze ook een kenteken geven.
Dit staat op de site van Min. van Verkeer en Waterstaat:
Dit staat op de site van Min. van Verkeer en Waterstaat:
En dit staat in een Brief van Min. Karla Peijs aan de voorzitter van de tweede kamer:Tractoren krijgen een kenteken
Nieuwsbericht | 20-11-2006
In 2009 krijgen tractoren en andere landbouwvoertuigen (lbt) een kenteken. Ook wordt een rijbewijsplicht voor bestuurders vanaf 16 jaar ingevoerd. Verder wordt de maximumsnelheid voor bepaalde (moderne) typen lbt op veel wegen verhoogd van 25 naar 40 km/h. Dit schrijft minister Peijs van Verkeer en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer .
Deze maatregelen zijn het gevolg van eerdere toezeggingen aan de Tweede Kamer en hebben tot doel de veiligheid van het gebruik van landbouwvoertuigen te bevorderen en de handhaving te vereenvoudigen. Zo zijn(verkeers)overtredingen dankzij de kentekenplicht makkelijker te signaleren en te bestraffen.
Uit recent onderzoek van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) van Rijkswaterstaat blijkt dat verhogen van de maximumsnelheid voor landbouwvoertuigen op sommige (doorgaande) wegen van 25 naar 40 km/h de verkeersveiligheid, verkeersafwikkeling en doorstroming ten goede komen. Ook heeft de invoering van een rijbewijsplicht voor bestuurders van lbt die 16 jaar of ouder zijn een positief effect op de verkeersveiligheid.
Geachte voorzitter,
Als vervolg op mijn brieven van 3 februari 2004 en 17 september 2004 over onder meer mijn beleidsvoornemens op het gebied van landbouwtrekkers in het verkeer, breng ik u met deze brief op de hoogte van mijn besluiten over de uitvoering van deze voornemens. Nederland heeft in 2005 de Europese Richtlijn 2003/37/EG betreffende de typegoedkeuring van land- en bosbouwtrekkers geïmplementeerd. Deze richtlijn vereist een registratie dat een trekker behoort tot een type waarvoor typegoedkeuring is verleend. Een kentekenplicht is hiervoor een voor de hand liggend systeem. Tevens kan door een kentekenplicht in te voeren, worden voorkomen dat niet-typegoed-gekeurde trekkers in Nederland tot het verkeer worden toegelaten. Voor trekkers geldt momenteel een toegestane maximumsnelheid van 25 km per uur op de openbare weg. Ik heb de consequenties laten onderzoeken van een aanpassing van de maximaal toegestane rijsnelheid. Uit dat onderzoek is gebleken dat een hogere maximumsnelheid op gebiedsontsluitingswegen beter is voor de verkeersveiligheid doordat de snelheidsverschillen tussen verschillende soorten gemotoriseerd verkeer kleiner worden. Dit is positief voor de verkeersafwikkeling en doorstroming. Daarom neem ik het principe-besluit om de toegestane maximumsnelheid voor trekkers die aan belangrijke verkeersveiligheidseisen voldoen, te verhogen naar 40 km per uur op die wegen waar voor het andere gemotoriseerd verkeer een maximumsnelheid van hoger dan 50 km per uur geldt. Uit het onderzoek is ook gebleken dat een verhoging van de maximumsnelheid op wegen binnen de bebouwde kom ongewenst is, vooral door hetfeit dat deze wegen ook veel door fietsers en voetgangers worden gebruikt. Daarom neem ik het principe-besluit om de toegestane maximumsnelheid voor trekkers op 25 km per uur te laten op die wegen waar voor het andere gemotoriseerd verkeer een maximumsnelheid van minder dan 50 km per uur geldt. In Nederland geldt een trekkercertificaat voor jongeren van 16 en 17 jaar als arbeid met landbouwtrekkers wordt verricht. Ter bevordering van de verkeersveiligheid wil ik een rijbewijs invoeren voor het besturen van een trekker op de openbare weg. Het rijbewijs stelt hogere eisen aan de chauffeur dan het huidige trekkercertificaat. Het rijexamen zal gefaseerd worden ingevoerd. Gezien het bovenstaande heb ik besloten dat de adequate uitvoering van Richtlijn 2003/37/EG en de bevordering van de verkeersveiligheid in relatie tot landbouwtrekkers in Nederland als volgt verder zal worden uitgewerkt:
• Invoering van een kentekenplicht voor alle land- en bosbouwtrekkers en hun aanhangwagens die gebruik maken van de openbare weg.
• In principe een verhoging van de maximumsnelheid naar 40 km per uur voor bepaalde categoriëen land- en bosbouwtrekkers die voldoen aan belangrijke verkeersveiligheidseisen en alleen op wegen waar voor het andere gemotoriseerd verkeer een maximumsnelheid van hoger dan 50 km per uur geldt.
• Invoering van een rijbewijsplicht voor alle bestuurders van land- en bosbouwtrekkers van 16 jaar en ouder. De opstelling en vaststelling van de noodzakelijke regelgeving en de uitvoering ervan is veelomvattend en de huidige inschatting is dat de nieuwe regelgeving voor trekkers in de loop van 2009 in werking kan treden.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
- dieselpower
- Starter
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 3 jan, 2005 21:50
- Locatie: tongeren
Hadden jullie dat nog niet?
Hoe de wetgeving in België in elkaar zit weet ik niet maar ik weet wel dat je een kenteken en een rijbewijs moet hebben om er mee te mogen rijden.
Vanaf 16 is er een speciaal rijbewijs dat alleen geldig is voor landbouwvoertuigen.
Hoe de wetgeving in België in elkaar zit weet ik niet maar ik weet wel dat je een kenteken en een rijbewijs moet hebben om er mee te mogen rijden.
Vanaf 16 is er een speciaal rijbewijs dat alleen geldig is voor landbouwvoertuigen.
Big wheels keep on turnin', proud V8 keep on burnin'!!!
R620=>Passion for Power
R620=>Passion for Power
- timajanssen31
- Forumlid
- Berichten: 1650
- Lid geworden op: wo 21 dec, 2005 17:59
- Locatie: Heteren
dit zijn geen verkeerde regels wel goed om al die jongens van 16 op die trekkers te zien crossen!!
en is maar van hang alles der maar aan en rijden!
ook al zijn het de grootste diepladers met de machines der op!
als het werk maar gedaan wordt , maakt ook niet uit hoe!
maar gaat der iets fout dan weten ze die jongen wel te vinden!!!
dus goede regels om een speciaal rijbewijs(zwaarder) der van te maken!
had liever gezien dat ook hier een vrachtwagen rijbwjs voor gehaald werd!
en is maar van hang alles der maar aan en rijden!
ook al zijn het de grootste diepladers met de machines der op!
als het werk maar gedaan wordt , maakt ook niet uit hoe!
maar gaat der iets fout dan weten ze die jongen wel te vinden!!!
dus goede regels om een speciaal rijbewijs(zwaarder) der van te maken!
had liever gezien dat ook hier een vrachtwagen rijbwjs voor gehaald werd!
P u't komt goed
- zaxis-hitachi 135 us
- Forumlid
- Berichten: 1482
- Lid geworden op: di 15 aug, 2006 9:40
- Locatie: brugge
ik heb me vooor dit rijbewijs geinformeerd omdat ik het ook wil afleggen en tot je 18 jaar mag je maar met een max. gewicht rijden van 22 ton en als je ouder bent of 18 jaar met een max. gewicht van 44 ton dat is de wetgeving in belgie hetimajanssen31 schreef:dit zijn geen verkeerde regels wel goed om al die jongens van 16 op die trekkers te zien crossen!!
en is maar van hang alles der maar aan en rijden!
ook al zijn het de grootste diepladers met de machines der op!
als het werk maar gedaan wordt , maakt ook niet uit hoe!
maar gaat der iets fout dan weten ze die jongen wel te vinden!!!
dus goede regels om een speciaal rijbewijs(zwaarder) der van te maken!
had liever gezien dat ook hier een vrachtwagen rijbwjs voor gehaald werd!
Breaking new ground: HITACHI
- Dicky
- Starter
- Berichten: 511
- Lid geworden op: ma 2 mei, 2005 18:13
- Locatie: Ergens in het Noord-Westen van Fryslân
Nou, ik niet want er zijn ook mensen die niet door die F*c**ng Medische Keuring kunnen komen, en ervaring van ong 15 jaar Schadevrij telt dan opeens niet mee. Dus ben je van de 1 op de andere dag Koos Werkloos.timajanssen31 schreef: had liever gezien dat ook hier een vrachtwagen rijbwijs voor gehaald werd!
Maar ach we leven tenslotte in NL dus het word toch vast en zeker weer moeilijk gemaakt.
Markus BV. Afd: Agrarische Voertuigen.
Zeker nooit jong geweest, dat je nu loopt te schelden op jongens van 16. D'r zijn er zat die rustig rijden, en als ze 16 zijn en ze rijden wild, dan is mijn ervaring dat ze dat over 10 jaar nog doen.timajanssen31 schreef:dit zijn geen verkeerde regels wel goed om al die jongens van 16 op die trekkers te zien crossen!!
en is maar van hang alles der maar aan en rijden!
ook al zijn het de grootste diepladers met de machines der op!
als het werk maar gedaan wordt , maakt ook niet uit hoe!
maar gaat der iets fout dan weten ze die jongen wel te vinden!!!
dus goede regels om een speciaal rijbewijs(zwaarder) der van te maken!
had liever gezien dat ook hier een vrachtwagen rijbwjs voor gehaald werd!
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...
- volvodumperman
- Starter
- Berichten: 178
- Lid geworden op: do 3 mar, 2005 21:13
- Locatie: Linschoten
Ik vind dat er al lang een tractoren rijbewijs had moeten zijn ingevoerd, OOK voor personen ouder dan 18 jaar.Als je kijkt waarmee men over de weg rijdt (soms met combinaties van wel meer dan 40 ton) dan is het niet meer dan redelijk dat je daarvoor een rijbewijs nodig hebt.Ik vind dat je over de nodige verkeerskennis,techniek etc moet beschikken.Een vrachtwagenchaufffeur heeft die papieren ook nodig,alleen omdat de trekker maar 25 (???) km p/uur gaat zou deze geen rijbewijs nodig hebben.Trouwens welke trekker rijdt er nog 25 km/p/u?.Ook de medische gesteldheid van de chauffeur moet goed zijn,al blijft het moment van keuren een moment opname.Dit geldt natuurlijk ook voor de technische staat van het matrieel waarmee men de weg op gaat.
Overwerk is meestal Onkunde
- Roger van Nispen
- Forumlid
- Berichten: 6842
- Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 15:49
- Locatie: Geleen
- Contacteer: