DAF N

Post hier al je overige informatie van DAF vrachtwagens, zoals losse trekkers, bakwagens en dergelijke.
Advertentie post before
N2800DAF
Starter
Berichten: 183
Lid geworden op: za 10 apr, 2010 11:32

Re: Daf NAT 2800 6x4

Bericht door N2800DAF »

Beste "Vetpot",

Voor mij = het alleen Hobby en DAF interesse. Als DAF 't goed doet, doen m'n aandeeltjes-DAF het ook goed.
Ik ben er niet nauw bij betrokken. Niet zoals u. Vanuit de jaren 70 vond ik de DAF met torpedo-cabine prachtig. Een TIC !
In de thuis-omgeving was een oude A15 cq A13 op benzine met laadbak voor materialen voor de "grotere schilders klussen".
Door de 2 DAF Neuzen in de Parijs-Dakar 1982, werd het alleen maar erger. Zo werd de N2800/N3300 mijn nr.1 hobby.
Hierdoor kwam ik bij DAF-dealers, DAF-museum (dhr.R.Lammers), Truck handelaren/sloperijen en N2800 eigenaren, etc.
In de loop der jaren weet je dan wel het 1 en ander over de N2800 en hoor je nog wel eens wat.
Zo kwam mij uw verhaal over de aanlopende ventilator van het koelsysteem, bekend voor. Een N2800 eigenaar vertelde eens,
dat hij dat probleem oploste door de vent.bladen met slijptol en vijl te bewerken.

Wat betreft mijn gedetailleerde vragen ? Dit komt doordat ik een kleine afbeelding heb van een N2800 trekker, waarvan ik dacht
dat het misschien 1 van die NAT's was, waarover u het in uw 1e bericht had. (ZIE AFBEELDING)
- dit is een kale uitvoering, lichtgele cab, zonder achterspatborden
- een DKA-motor, gezien de grill (zonder Ti erop)
- met een Nooteboom kipperoplegger (logo met de 3-punten)
- disc-velgen (veelal trilex voor de tropen-landen)
- motorkap die slecht aansluit op de cabine

Vandaar ! Groet, Kees

(N2800DAF) email: n2800daf@hotmail.com

Nil Nobis Absurdum
Bijlagen
NTT2800-kipoplegger BMF.jpg
NTT2800-kipoplegger BMF.jpg (30.3 KiB) 3790 keer bekeken

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Daf NAT 2800 6x4

Bericht door Vetpot »

Kees ik schrok er even van, ik denk dat deze een van onze trekkers is, met cabine bescherming.
Heb je geen betere foto, ik denk dat er een logo op staat dat begint met een C wij werkten namelijk samen met CETA.
Omdat het een ontwikkelingsproject was,hadden wij de taak ,,kennis overdracht"zodat wij eigenlijk alleen maar een ondersteunnende funktie hadden.
Groetjes Vetpot
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Daf NAT 2800 6x4

Bericht door Vetpot »

Kees geen twijfel mogelijk, dit is een van de vier trekkers met oplegger uit mijn oude stal
Ik heb de foto opgeslagen en uit vergroot, het logo op de deur is van CETA mozambique met er onder in het zwart het machine nummer.
De bok achter de cabine had inderdaat een reservewiel lier, en tevens bescherming bij dragline transport, de ronde tank in beeld was van de kipperolie.
Stuur mij eens de echte foto.
Groetjes Vetpot
Beter in een keer goed gedaan.

N2800DAF
Starter
Berichten: 183
Lid geworden op: za 10 apr, 2010 11:32

Re: Daf NAT 2800 6x4

Bericht door N2800DAF »

Beste "Vetpot",

Is geen foto, maar een afbeelding/plaatje op een A4tje geweest. Een fotokopietje of een print, die ik op een open-dag/truckdag heb geritseld of gekocht.
Het velletje was toen ooit eens nat geworden. Denk 'n koffie-vlek. Heb 't beschadigde deel eraf geknipt. Weet nog, dat:
- aan die paal, achter de kipperoplegger, zaten (stroom)draden.
- van een 2e plaatje was nog slechts de rechter Neus-hoek van een N2800 te zien, met de hoek van de voorbumper waarop zo'n pijpje was vastgemaakt en
waar een rode-vlag aan een stok, in zat.
Op het plaatje = ook zo'n pijpje te zien.

Verders schreef u, dat de chassis extra kilootjes had.
Toen DAF Trucks Export Divisie deze N2800's voor het Midden-Oosten en Afrika bouwde, had men al de verwachting van overbelading in die landen.
Bij de N2800 introductie, noemde DAF deze "extra kiloooooootjes" aan chassisversteviging: "meer dan normale reserve ingebouwd".

Volgens mij was het ontbreken van de achterspatborden gedaan, ivm de zeer slechte wegen, danwel geen wegen in het oerwoud.
De pendelbewegingen van het tandemstel, wordt normaal begrensd door de vangkabels. Een truckhandelaar van export-trucks richting Angola en Ghana
vertelde mij eens, dat die vangkabels bij het tandemstel, wel eens iets verlengd werden, danwel er gewoon afgehaald werden, zodat het kantelen van
het tandemstel om de centrale achteras hierdoor meer werd, voor nog meer terreinvaardigheid in de "bush-bush" !

Groet, Kees

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Daf NAT 2800 6x4

Bericht door Vetpot »

Kees, ik weet het niet zeker meer, maar ik dacht dat die vlag gebruikt werd bij machinetransport.
De semi was te breed, ik dacht 2.75 of iets.
En de tandemuitslag werd begrenst naar boven toe door het chassis en dan kwam de andere in de vangkabels, bij de Steyr tandem waren het oorspronkelijk kabels.
Maar daar kwam snel een wijziging in, voor kettingen in een kunstofslang, met een aparte ophanging.
De kabels braken snel door het buigen bij opgaande as.
Ja wat de mensen pionierde dat weet ik niet,ik was officieel DAF dealer voor dit project, dus hield ik mij ook aan de DAF instructies, incl., rapportage naar de fabriek in Eindhoven.
Groetjes Vetpot
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Daf NAT 2800 6x4

Bericht door Vetpot »

Zo vrienden ik zit lekker op de camping in Epe, op de IPad van mijn kleinzoon.
Maar alleen de trekkers hadden geen spatborden, de kippers hadden gewoon een achter bumper met lichtbakken.
ik een keer een dragline transport,dat was zo,n Nobas, dat ding geladen en ik steek achteruit op de werf de bocht om.
En wat wat hoor ik een gekraak, ik denk dat is de versnellingsbak, daar ga ik niet mee weg dus ik aan het uitproberen waar het vandaan kwam, niets te vinden, ok andere trekker er onder en ben ik er mee weg gegaan.
De volgende dag, ik weer naar dat gekraak aan het zoeken, met een ligmat onder het chassis gebonden, waar ik op gin liggen en alles afgeluisterd.
Niets gevonden, toen heb ik de truck naar de wasplaats gereden,en helemaal in diesel laten spuiten,en het gekraak was weg.
De conclusie was dat het chassis werkte op de dwarsbruggen, dus alle chassisbouten nagetrokken en het gekraak was weg.
zo kwam je wel eens voor nieuwe verrassingen te staan.
Gr. Vetpot
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Daf NAT 2800 6x4

Bericht door Vetpot »

Zo vrienden, na lang zoeken en een beetje bedelen, heb ik toch nog wat kunnen vinden van de historie.
Op de bijgaande Foto's staat het rollend materieel gereed voor verscheping in de haven van Rotterdam. 1982
De Foto's heb ik gekregen van Mevr. Gerritzen van BAM international (voorheen Interbeton)
Groetjes Vetpot
Bijlagen
2746_001-border.jpg
2746_001-border.jpg (177.82 KiB) 3851 keer bekeken
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Daf NAT 2800 6x4

Bericht door Vetpot »

En nog een, en nu weer verder zoeken.
Bijlagen
2745_001.jpg
2745_001.jpg (49.53 KiB) 3849 keer bekeken
Beter in een keer goed gedaan.

N2800DAF
Starter
Berichten: 183
Lid geworden op: za 10 apr, 2010 11:32

Re: Daf NAT 2800 6x4

Bericht door N2800DAF »

@ Vetpot

Rinus, leuke foto's. Apart, zo van bovenaf gekiekt !

Ik denk dat die "1e uurs" N2800 trekkers bij u, van het type NAT2817DKA510 waren. Goed voor 42ton.
Die Neuzen hebben:
- het gewone N2800 truckchassis (NAT);
- het Steyr tandemstel (17tons ????); (later kwam het DAF 2698T 26tons tandemstel met enkele naafreduktie)
- een langere wielbasis van 5m10 (de latere NTT2800's hebben een 420 wb);
Net zoals de 1980/1981 trekkers die naar Ghana en Angola gingen. (ZIE AFBEELDING)

In die tropische landen was er geen wettelijke lengte-beperking voor truck+lading. De N-cabine = dan ook geen probleem.
Door die langere wb, kreeg men een grotere tussenruimte van cabine tot aan 't hart-schotelkoppeling, van ruim 3m,
terwijl bij de NTT met een 420 wb, die tussenruimte een krappe 2m is.
Hierdoor was er extra vrije ruimte voor vooruitstekende (dieplader) lading en voor de opbouw van z'n cabinerek en/of het
reserve wiel lier-rek of zoals bij de Ghana-uitvoering, voor het reserve wiel plat op het chassis.

En zo = er ook de NAT2817DKS510 trekker uitvoering. 320pk Ti motor, goed voor totaal 56ton. (wel met DAF 2698T 26tons tandemstel)
De "2817" had ook een DAF vooras van maar (wettelijk) 6,5ton.
Later werd dit voor alle N2800's verhoogd naar 7ton en kregen alle N2800's het 26tons DAF 2699T tandemstel met 3x overbrenging.

Groet, Kees.
Bijlagen
NAT2800 Ghana logger2a bmf2.jpg
NAT2800 Ghana logger2a bmf2.jpg (111.12 KiB) 3782 keer bekeken
Laatst gewijzigd door N2800DAF op za 13 aug, 2011 16:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Daf NAT 2800 6x4

Bericht door Vetpot »

Kees het klopt allemaal wat jij schrijft.
Wij hadden inderdaad de 2817 DKA maar de chassislengte weet ik niet meer, wel dat de twee met de platte bak langer waren dan de rest die allemaal gelijk waren.
Je ziet op de foto twee keer een rood kopje, van de Hiab kraan achter de cabine, dat waren de twee platte bak wagens.
Ja en verder zie je ook dat er Peugeot, Toyota en Landrover staat, die kwamen allemaal tegelijk aan met een Grieks schip.
Evenals De Jong betonmolens, bouwliften en ik weet niet wat nog meer.
Maar ik blijf me verbazen over de kennis die jij hebt over dit type auto, jij bent wel erg ver in je hobby gedoken.
Ho ja nog wat, die constructie op jou eerste foto, achter de auto, is waarschijnlijk een De Jong bouwlift, die werden namelijk overal voor gebruikt, behalve als bouwlift
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Plaats reactie

Terug naar “Overige”