DAF N

Post hier al je overige informatie van DAF vrachtwagens, zoals losse trekkers, bakwagens en dergelijke.
Advertentie post before
N2800DAF
Starter
Berichten: 183
Lid geworden op: za 10 apr, 2010 11:32

Re: Daf NAT 2800 6x4

Bericht door N2800DAF »

daf3600 schreef:
N2800DAF schreef:Ja, een oerdegelijk Hollands produkt.


groet, Kees
Met de cabine van Magirus-Deutz

Ja, een soort "Club-van-4" cabine.
Voor Magirus-Deutz, Iveco, Fiat, Unic en DAF N.
Ook Faun gebruikte de cab voor o.a. de Goliath 8x8 + de Herkules 6x6 zwaartransport trekker.
Elk merk met z'n eigen aanpassing voor interieur, motorkap en cab.ophanging.
Voor de DAF N2800/N3300 is het de DAF NC205-cabine. Standaard geel gespoten.

Gebruikersavatar
Beginneling
Forumlid
Berichten: 1371
Lid geworden op: za 26 jan, 2008 14:18
Locatie: Volendam

Re: Daf NAT 2800 6x4

Bericht door Beginneling »

N2800DAF schreef:Ja, een oerdegelijk Hollands produkt.
Een indrukwekkende neus. Makkelijk voor motor onderhoud.
Echt jammer dat er maar zo weinig van gemaakt zijn.
Trouwens, hoeveel zouden er eigenlijk van zijn gebouwd ?

En zal DAF Trucks ooit nog een torpedo/neus op de markt brengen ! (bijv. een DAF XAT105 / XTT105)

groet, Kees
Ik weet het niet zeker, maar ik heb vroeger wel eens een gerucht gehoord, dat al deze auto's in een order zijn gebouwd voor het leger.
Op de een of andere manier ging die order niet door en toen zijn ze los verkocht.

Of het waar is, weet ik niet. (ch)
"Ken niet" bestaat niet.

dafxf105
Starter
Berichten: 273
Lid geworden op: za 5 feb, 2011 23:49

Re: Daf NAT 2800 6x4

Bericht door dafxf105 »

mijn baas heeft er nog een zie op pagina 1 eerste foto

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Daf NAT 2800 6x4

Bericht door Vetpot »

Hoi vrienden,

Graag wil ik proberen wat aanvulling te geven op de DAF NAT 2800. Dit was ook een van de redenen dat ik mij op dit forum heb aangemeld.

In 1982 ben ik voor Heijmans naar Mozambique gegaan voor het onderhoud van de voertuigen op het rioleringsproject in Maputo. Het voertuigenpark bestond toen o.a. uit 18 DAF NAT 2800 met 11.6 DKA motoren met ZF 16S160 versnellingsbak en Steyr tandem deze auto’s waren aangepast aan de tropise omgeving en lokale mogelijkheden.
Alle auto, s waren gelijk of te wel: 12 kippers ( Notenboom achterover kipper met Hyva cilinder) 4 trekkers met schotel en kipper oplegger (Notenboom) plus een 60 ton semie en twee platte bak wagens met twist locks en Hiab kraan.

Oorspronkelijk hadden de auto’s 24”wielen, maar de banden productie daar ging maar tot 20” dus werden de auto’s aangepast naar 20”, inclusief de differentiaals. De waterpomp was van een DKX, evenals de radiateur, maar de accu’s waren weer kleiner dan normaal, wij hadden daar toch geen winterstart, maar wel weer stuuroliekoelers erop.
Bij mijn weten werden de auto’s gebouwd voor de export, dus naar het Midden Oosten en Afrika, daarom werd er niet op een kilo ijzer gekeken.

Op de banjohuizen waren dikke strippen gelast om het doorbuigen te voorkomen, omdat DAF toen nog niet zijn eigen tandem gereed had werd er Steyr onder gebouwd, die eigenlijk net te zwak waren. Wij hebben meerdere malen een afgebroken as stomp gehad, die dan scheurde op de las van de remankerplaat dan draaide wij het huis uit naar een vaste maat evenals het naafgedeelte, en werd met een dikke bus als centreren alles weer aan elkaar gelast. En met een goede nabewerking ging dat wel goed.

De drukgroep bijvoorbeeld ging bij ons maar 80000 km. mee, omdat er veel gaten in wegen zaten, en met weinig motorvermogen was het constant schakelen, dus de scharnieren van de drukgroepvingers waren zo versleten.
Maar eigenlijk heb ik best fijn gewerkt met de NAT met de motoren geen problemen gehad. Een keer ‘n versnellingsbak, dat was gelijk een mooi studie project.

Een tropen probleem was eigenlijk de bijrijderbank, omdat die nooit bezet was had de zon vrijspel en verduurde de bekleding erg snel zonder dat de bank gebruikt werd. Ook die werd vernieuwt of gerepareerd want als je ergens iets niet bijhoud verpietert alles.

Jullie vragen zich af wat het doel was om de NAT te bouwen, dat was wat ik hier beschreven heb.
Er waren meerdere merken die hierop inspeelden, denk maar aan IVECO die hadden ook een alternatief voor Afrika en Renault. Schrik niet, de Fransen leveren veel in Afrika. De laatste jaren zit natuurlijk ook Japan in de markt met hele goede producten.

Want wat wij zien is honger in Afrika, maar het zit vol met olie en ertsen en dat maakt de poen.
In mijn tijd weet ik nog werd ik uitgenodigd voor een project in Angola, dat was het Panga panga-project, of te wel hout transport vanuit de bossen. Panga panga is hard zwart hout.
Dat bestond uit levering van, ik dacht, honderd trekkers en tweehonderd opleggers. Maar ik had het naar mijn zin waar ik was, dus mooi blijven toch?

Helaas heb ik geen Foto's uit die tijd.

Hebben jullie meer interesse laat het maar weten.

Vetpot
Beter in een keer goed gedaan.

N2800DAF
Starter
Berichten: 183
Lid geworden op: za 10 apr, 2010 11:32

Re: Daf NAT 2800 6x4

Bericht door N2800DAF »

Beste "Vetpot",

Een schipper vertelt over de zee en de winden. Een boer over zijn stier en koeien. Een man over zijn mooie vrouw en lieve kinderen. En u ..........
u vertelt over de DAF NAT2800.
De interesse = gewekt. (Y)
Er was de laatste tijd weinig activiteit meer op de Forums over de DAF N2800 en N3300. ;S
Dus ervarings-verhalen over de Neus-DAF zijn ook een leuke aanvulling.

groet, Kees

"Nil Nobis Absurdum"

kawa-225
Starter
Berichten: 673
Lid geworden op: di 29 dec, 2009 21:33

Re: Daf NAT 2800 6x4

Bericht door kawa-225 »

Of het waar is, weet ik niet. (ch)[/quote]

Wat ik begrepen heb is dat ze zijn gebouwd voor een order in Afrika (Ivoorkust?) ter vervanging van de ATE2400DO

Dat heb ik ooit ook begrepen.
Waarom het niet door ging weet ik niet,daarom zijn ze los verkocht.
Heb ergens nog een folder slinger van de N serie in de licht en donker bruine kleuren.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Daf NAT 2800 6x4

Bericht door Vetpot »

Precies weet ik het ook niet.
Maar toen ik september 1982 bij DAF op de bedrijfsschool was, in voorbereiding van mijn uitzending, stonden er heel veel op het fabrieksterrein.
En wat mij toen verteld werd, dat ze besteld of gebouwd waren voor Afrika.
Maar om een of andere reden is dat niet doorgegaan, en zijn ze lang blijven staan in Eindhoven.
Ik heb me zelfs laten vertellen dat ze op een gegeven moment de remleidingen moesten vernieuwen omdat ze zo ver waren weggeteerd van de zon, dat die niet meer betrouwbaar waren.
De trucks stonden toen open zonder opbouw, en dan gaat kunststof snel achteruit.
Naderhand hoorde ik dat ze in gros verkocht zijn aan de handel, en daar zijn er waarschijnlijk enkele van in Nederland gebleven.
Wij hadden de armoedige uitvoering, starre stoel, DKA motor, en gewone (Sanky) velgen, hoewel ze normaal met Trilex velgen met adapters werden gebouwd.
Omdat wij de 20”wielen hadden, waren bij ons ook de differentiaals aangepast.
Maar dat stond allemaal keurig op de stamkaart, alleen hadden ze in afwijking met hun opgave, niet de reactiestangen aangepast.
Zodat, bij een bestelling van reactiestang of drijfas, ik moest kijken bij 24”wiel uitvoering.
Verder waren het eigenlijk best fijne trucks, en tijdens mijn vakanties ging ik dikwijls naar Eindhoven, om even bij te kletsen en wat ervaringen uit te wisselen.
Weet je bijvoorbeeld hoe je een zelfdenkende ventilator kan controleren, wisten ze bij DAF ook niet.
Ik had er het volgende op gevonden, aangezien wij een dijk in een moerasgebied moesten storten, werd er veel achteruit gereden, dan heb je dus geen rijwindkoeling.
Doe het als volgt, de ventilator vast binden met een dun draadje, als je motor dan koeling vraagt en de ventilator moet werken, breekt het draadje als het goed is, zoniet dan werkt de automatische ventilator koppeling dus niet.
En als bij je ventilator de bladen afbreken, dan heb je een motorrubber probleem.
Omdat dan je motor kantelt als hij vermogen moet geven, en dan de ventilator niet meer vrij blijft van de tunnel.
Wat ook nog al eens gebeurde, dat er eentje achteruitrijdende indommelde en dan van de dijk viel, op zijn zij kwam te liggen.
Dan liet ik de jongens de bak leeg spitten, en met een Poclain werd een gat gegraven waar de auto ruim inpaste als hij op de wielen kwam te staan.
Poclain met de graafbak in de kipper even kijken of die goed in het slot zat, en trokken we hem gewoon weer op zijn wielen, even stuiteren, en klaar.
Dan naar de werkplaats, oliepijlen controleren accu’s bijvullen, de accubak schoonspuiten, en meestal een nieuwe spiegel erop, en klaar.
Motorkappen had ik op voorraad, en alle stukken bewaarde ik, soms leende ik de handcirkelzaag bij de timmerman, en zaagde ik de stukken pas bij elkaar.
Popten we het tijdelijk aan elkaar, en werd aan de binnenkant alles weer geplakt met polyester.
Bij de gril kon je er gewoon mooie balkjes mee in gieten, als versterking

Ja jongens negen jaar heb ik mogen genieten van de NAT dat is meer dan dat ik hier kan beschrijven, maar denk er met veel plezier aan terug.

Groetjes Vetpot
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
J.B235
Forumlid
Berichten: 2597
Lid geworden op: za 16 jul, 2005 19:20
Locatie: @Home in de kop van N-H

Re: Daf NAT 2800 6x4

Bericht door J.B235 »

Hallo

Volgens mij heeft de Grasdrogerij Hartog ook van die geannuleerde uitvoeringen gehad..
Dat waren wel frontstuur volgens mij 2800 of 3300 (ch)
Verbaas U niet,Verwonder U slechts!!!

Caterpillar 966Mxe

N2800DAF
Starter
Berichten: 183
Lid geworden op: za 10 apr, 2010 11:32

Re: Daf NAT 2800 6x4

Bericht door N2800DAF »

Beste "Vetpot",

Was weer leuk om deze NAT ervaringen te lezen.
Interessant, hoe de mankementen en de andere problemen met de NAT werden opgelost. Een beetje a-la ANWB, ter plekke improviseren.

Verders las ik in het 1e bericht, dat een tropenprobleem was, de bijrijdersbank in de hete zon.
Hadden die NAT's dan geen wit gespoten cabine ? En hadden die cabines geen extra "tropen-dak" ? Dit om de zon iets te weren !
DAF had voor dit soort tropische landen, speciaal zo'n "los opzet dak" .
En wat de "armoedige uitvoering" van die NAT's betreft, daar waren ze ook speciaal op gebouwd. De cabine ook. Alleen 't noodzakelijke.

Trouwens, hadden die NAT's (waar u het over heeft), toevallig een lichtgele cabine en hadden ze ook geen achterspatborden en hadden
de NTT's een reservewiel lier-steun achter de cabine en hadden die op de voorbumper ook hoeksteunen voor een (rode)vlag-stok ????

groet, Kees

Nil Nobis Absurdum

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Daf NAT 2800 6x4

Bericht door Vetpot »

Beste Kees.
De foto van bladzijde 2 zou van een van de onze geweest kunnen zijn, alleen de Trilex wielen die hier opzitten hadden wij niet.
Ik heb er zelf echt geen foto's niets van, je moet niet vergeten het is bijna 30 jaar geleden.
Maar de opbouw, kleur alles is hetzelfde, ik denk dat dit ook een Nootenboom kipper is.
Zelfs de motorkap hangt te laag, kijk maar bij de spatborden, dat kwam omdat de draagrubbers versleten en ook door de polyestermotorkap heen schuurde.
Het volgende was dat de motorkap op de cabine ging dragen en dat was geen mooi gezicht, dus deden wij daar iets aan.
De rubbers vernieuwen en de holle tegen steun die deel was van de motorkap haalde ik er uit met de slijptol.
Ik had een mal laten maken van deze holle polyester gedeelte, dan goten we deze delen van aluminium en plakten we er in met polyester.
Zodat de motorkap weer mooi op hoogte lag.
Het zitting probleem was niet direct de warmte, maar het zonlicht.
De zonnestralen verouderen alles, wij hadden bijvoorbeeld gele filterbuizen voor de bronnering.
Als die buiten op de werf lagen bleven ze maar twee maanden geel, dan werden ze zwart, als je ze dan wilde gebruiken, vielen ze gewoon uit elkaar.
Helemaal verbrand en verouderd.
Zo gingen ook de bijrijders zittingen, omdat daar niemand op zat, nou ja, soms een aardige dame, wat dan altijd een nichtje was, als je zij dat ze geen lifters mee mochten nemen.
Wat ik op deze wagen ook mis, is de remlucht filter, met condens afscheider, die hadden wij wel, die wagen van Baars heeft ook de condens afscheider, die zit rechts achter de bumper, beschermt door de roosterplaat.
Maar wij hadden geen vlaggesteun.
Hoewel het mij verbaast dat jij zo gedetailleerd vraagt, ik heb het vermoeden dat jij erg nauw bij deze auto”s betrokken bent geweest.
Vertel jij eens wat !!
Groetjes Vetpot
Beter in een keer goed gedaan.

Plaats reactie

Terug naar “Overige”