BE combinaties o.a. Veldhuizen Wagenbouw
Advertentie post before
- William de Wit
- Starter
- Berichten: 280
- Lid geworden op: zo 22 apr, 2007 11:43
- Locatie: Harmelen
- Contacteer:
Re: BE combinaties o.a. Veldhuizen Wagenbouw
Hieronder een BE- Combinatie van Fa. F. van Rooijen uit Nieuwegein.
Beladen met een Takeuchi TB175W, Op deze manier komt hij hoogstwaarschijnlijk wel aan zijn max. gewicht
Beladen met een Takeuchi TB175W, Op deze manier komt hij hoogstwaarschijnlijk wel aan zijn max. gewicht
- Bijlagen
-
- BE + 175W
- IMG_0860_ir_0.JPG (108.63 KiB) 7311 keer bekeken
Problemen kennen we niet, uitdagingen zijn we gek op!
Grtz. William
Grtz. William
Re: BE combinaties o.a. Veldhuizen Wagenbouw
Ik heb zelf 3 jaar gewerkt bij de uitvinder van de B-E combi, Doornwaard in Elburg. De eerste was een kippende oplegger voor een schillenboer achter een Mercedes 409, gebouwd in 1986. (Pieter Veldhuizen is beter commercieel ingesteld, en heeft dit idee in 1996 met groot succes populair gemaakt bij het grote publiek) Luchtremmen hadden ze toen nog niet, de oplooprem van de 3.5 tons BPW as (met 15" truckwielen op driedelige velgen) werd bediend door een oplooprem in de schotelconstructie. (TRIAS uit Apeldoorn heeft 20 jaar na dato dit systeem opnieuw uitgevonden, en gepatenteerd)
Mijn buurman rijdt op een 10 tons BE combinatie die gehuurd wordt van BE-rent, een dochteronderneming van Veldhuizen. Dat truckje wordt na 2 jaar en 100.000km omgeruild omdat hij dan helemaal op is, aldus mijn buurman. Ik geloof dat er ook zat mensen zijn die met een 10 tons combinatie, 200.000km met zon truckje doen, maar desondanks schrijf je stevig af op zon truckje. De afgelopen jaren heeft hij twee keer een vervangend truckje gehad vanwege motor- of transmissieschade.
Om nog even het een en ander duidelijk te maken: Iveco geeft in Europa, de 4 tons truckjes vrij voor 4 ton plus 3.5 ton aanhanger. is 7.5 ton.
In Duitsland mag je 1.5 keer het maximaal toegelaten gewicht van je trekkend voertuig meenemen, dus 3.5 plus 5250 is 8750kg. Dat gewicht geeft men in Duitsland vrij wanneer hij ingezet wordt als opleggertrekker. In Nederland geeft men ze tot 10 ton vrij (met fabrieksgarantie) omdat de aandrijflijn hetzelfde is als de 6.5 tons truck, die berekend is op een 3.5 tons aanhanger.
De zogenaamde jeep-as constructie, met een maximaal totaalgewicht van 15 ton (door het truckje op te keuren via een regeling die bestemd is om zwaartransporttrekkers op hogere treingewichten te kunnen keuren) wordt dan ook niet vrijgegeven door Iveco: Fabrieksgarantie vervalt.
Verder staat in de Iveco opbouwrichtlijnen, dat het niet toegestaan is om een extra as bij te plaatsen onder een Iveco Daily, omdat Iveco het chassis daar niet geschikt voor acht: Kom je met een gescheurd chassis van een Clixtar of Jeep-as trekker bij Iveco aan, dan zal Veldhuizen zeggen dat het WETTELIJK gezien wordt als trailer: Iveco zal zeggen dat het TECHNISCH gezien een extra as onder je chassis plaatsen is. Dus weer: Fabrieksgarantie vervalt. (Mercedes en Volkswagen trekken ook de fabrieksgarantie in, in geval van een Clixtar ombouw, of de variant hierop van Van Veen)
Verder mag je rekening houden met heel veel bandenslijtage, omdat een jeep as niet onafhankelijk bodemvolgend is: Een toenmalige klant van ons vertelde dat hij een keer vast stond op een stoeprand: de trailer stond op de stoep en de achteras van de truck ervoor: de banden rookten maar hadden geen grip, en ze hebben hem van de plek moeten drukken met een Transporter.
Verder zijn de bedrijfsautobanden van een heel ander soort rubber als die van een zware truck met tandem: daarom slijten ze zowieso harder bij tandemgebruik.
En tenslotte: Vanaf 2013 krijg je met rijbewijs B-E niet meer als 7 ton mee. 3.5 tons busje met 3.5 tons aanhanger. Wil je meer, dan ben je rijbewijs C1E nodig (categorie C1 wordt in heel Europa ingevoerd, in Duitsland bestaat dit al) Met C1E mag je een 7.5 tons truck besturen, of in combinatie met een oplegger een treingewicht van 12 ton. Dus als je wat wilt, zou ik geen Daily maar een 7.5 tons EuroCargo met oplegger nemen.
Ik heb afgelopen najaar een dergelijke combinatie gehuurd om 2 trekkers op te halen: gemiddeld reed ik, met 9 ton treingewicht, 1 op 5 met het ding, 90km/h aanhouden. Toen mijn vorige werkgever nog met zijn Volvo F89 met oplegger, beide uit 1976, zelf naar de verzinkerij reed met 10 ton aan staalwerk, haalde hij 1 op 6 omdat de Volvo het op 1300 toeren deed en de Daily 2700 toeren moet lopen om tegen de wind in te kunnen komen.
Als mensen het mij vragen, zou ik zeggen houd het lekker bij een 7 tons combinatie. Geen gezeur met chauffeursdiploma, de oplegger en trekkerombouw zijn goedkoper omdat je bij minder dan 3.5 ton asdruk op de oplegger, geen ABS nodig bent, en nieuwe chauffeurs die na 2013 hun E rijbewijs halen mogen er ook nog mee rijden.
Veldhuizen heeft met het Hydro-Stopp systeem een sterkte troef voor dit segment tot 7 ton treingewicht in handen: goedkoop, en ik heb ervaren dat het prima werkt, het remt heel natuurlijk.
Boopark in Ridderkerk, importeur van de Amerikaanse Dexter assen, heeft een soortgelijk electro-hydraulisch remsysteem Europees goedgekeurd gekregen, maar het is jammer dat die man ze niet voor hydraulisch geremde Knott assen heeft laten keuren: in Nederland krijg je een trailerbouwer niet aan de Amerikaanse Dexter assen met Amerikaanse banden en velgen, omdat de wielen een afwijkende steekmaat hebben, en Dexter geen beste reputatie heeft vanwege het electrische remsysteem waarmee ze vroeger verkocht werden.
Over 2 jaar is zon 10 tons combinatie veel minder waard omdat jonge chauffeurs dan C1E nodig zijn voor zon combinatie, en dan is een veel degelijker EuroCargo met oplegger op robuuste 205/65R17.5 banden opeens een veel betere investering, qua afschrijving en onderhoud.
Mijn buurman rijdt op een 10 tons BE combinatie die gehuurd wordt van BE-rent, een dochteronderneming van Veldhuizen. Dat truckje wordt na 2 jaar en 100.000km omgeruild omdat hij dan helemaal op is, aldus mijn buurman. Ik geloof dat er ook zat mensen zijn die met een 10 tons combinatie, 200.000km met zon truckje doen, maar desondanks schrijf je stevig af op zon truckje. De afgelopen jaren heeft hij twee keer een vervangend truckje gehad vanwege motor- of transmissieschade.
Om nog even het een en ander duidelijk te maken: Iveco geeft in Europa, de 4 tons truckjes vrij voor 4 ton plus 3.5 ton aanhanger. is 7.5 ton.
In Duitsland mag je 1.5 keer het maximaal toegelaten gewicht van je trekkend voertuig meenemen, dus 3.5 plus 5250 is 8750kg. Dat gewicht geeft men in Duitsland vrij wanneer hij ingezet wordt als opleggertrekker. In Nederland geeft men ze tot 10 ton vrij (met fabrieksgarantie) omdat de aandrijflijn hetzelfde is als de 6.5 tons truck, die berekend is op een 3.5 tons aanhanger.
De zogenaamde jeep-as constructie, met een maximaal totaalgewicht van 15 ton (door het truckje op te keuren via een regeling die bestemd is om zwaartransporttrekkers op hogere treingewichten te kunnen keuren) wordt dan ook niet vrijgegeven door Iveco: Fabrieksgarantie vervalt.
Verder staat in de Iveco opbouwrichtlijnen, dat het niet toegestaan is om een extra as bij te plaatsen onder een Iveco Daily, omdat Iveco het chassis daar niet geschikt voor acht: Kom je met een gescheurd chassis van een Clixtar of Jeep-as trekker bij Iveco aan, dan zal Veldhuizen zeggen dat het WETTELIJK gezien wordt als trailer: Iveco zal zeggen dat het TECHNISCH gezien een extra as onder je chassis plaatsen is. Dus weer: Fabrieksgarantie vervalt. (Mercedes en Volkswagen trekken ook de fabrieksgarantie in, in geval van een Clixtar ombouw, of de variant hierop van Van Veen)
Verder mag je rekening houden met heel veel bandenslijtage, omdat een jeep as niet onafhankelijk bodemvolgend is: Een toenmalige klant van ons vertelde dat hij een keer vast stond op een stoeprand: de trailer stond op de stoep en de achteras van de truck ervoor: de banden rookten maar hadden geen grip, en ze hebben hem van de plek moeten drukken met een Transporter.
Verder zijn de bedrijfsautobanden van een heel ander soort rubber als die van een zware truck met tandem: daarom slijten ze zowieso harder bij tandemgebruik.
En tenslotte: Vanaf 2013 krijg je met rijbewijs B-E niet meer als 7 ton mee. 3.5 tons busje met 3.5 tons aanhanger. Wil je meer, dan ben je rijbewijs C1E nodig (categorie C1 wordt in heel Europa ingevoerd, in Duitsland bestaat dit al) Met C1E mag je een 7.5 tons truck besturen, of in combinatie met een oplegger een treingewicht van 12 ton. Dus als je wat wilt, zou ik geen Daily maar een 7.5 tons EuroCargo met oplegger nemen.
Ik heb afgelopen najaar een dergelijke combinatie gehuurd om 2 trekkers op te halen: gemiddeld reed ik, met 9 ton treingewicht, 1 op 5 met het ding, 90km/h aanhouden. Toen mijn vorige werkgever nog met zijn Volvo F89 met oplegger, beide uit 1976, zelf naar de verzinkerij reed met 10 ton aan staalwerk, haalde hij 1 op 6 omdat de Volvo het op 1300 toeren deed en de Daily 2700 toeren moet lopen om tegen de wind in te kunnen komen.
Als mensen het mij vragen, zou ik zeggen houd het lekker bij een 7 tons combinatie. Geen gezeur met chauffeursdiploma, de oplegger en trekkerombouw zijn goedkoper omdat je bij minder dan 3.5 ton asdruk op de oplegger, geen ABS nodig bent, en nieuwe chauffeurs die na 2013 hun E rijbewijs halen mogen er ook nog mee rijden.
Veldhuizen heeft met het Hydro-Stopp systeem een sterkte troef voor dit segment tot 7 ton treingewicht in handen: goedkoop, en ik heb ervaren dat het prima werkt, het remt heel natuurlijk.
Boopark in Ridderkerk, importeur van de Amerikaanse Dexter assen, heeft een soortgelijk electro-hydraulisch remsysteem Europees goedgekeurd gekregen, maar het is jammer dat die man ze niet voor hydraulisch geremde Knott assen heeft laten keuren: in Nederland krijg je een trailerbouwer niet aan de Amerikaanse Dexter assen met Amerikaanse banden en velgen, omdat de wielen een afwijkende steekmaat hebben, en Dexter geen beste reputatie heeft vanwege het electrische remsysteem waarmee ze vroeger verkocht werden.
Over 2 jaar is zon 10 tons combinatie veel minder waard omdat jonge chauffeurs dan C1E nodig zijn voor zon combinatie, en dan is een veel degelijker EuroCargo met oplegger op robuuste 205/65R17.5 banden opeens een veel betere investering, qua afschrijving en onderhoud.
Re: BE combinaties o.a. Veldhuizen Wagenbouw
Of het was een oud systeem waarbij onderstaande niet mogelijk was, of jullie klant weet niet wat de mogelijkheden zijn van zo'n combi.Sjanzo schreef:Verder mag je rekening houden met heel veel bandenslijtage, omdat een jeep as niet onafhankelijk bodemvolgend is: Een toenmalige klant van ons vertelde dat hij een keer vast stond op een stoeprand: de trailer stond op de stoep en de achteras van de truck ervoor: de banden rookten maar hadden geen grip, en ze hebben hem van de plek moeten drukken met een Transporter.
Je kan de jeep-as gewoon ontlasten, mocht hij dan nog geen druk/trekkracht hebben dan kan je de luchtvering van de aangedreven as omhoog zetten waardoor de jeep-as van de grond komt en al het gewicht op de aangedreven as komt.
Heb vorig jaar winter helaas een verkeerd weggetje genomen in het goed HUHUMMM gestrooide Belgie, waardoor ik er anderhalf uur over gedaan heb om een paar honderd meter teruguit te rijden naar de doorgaande weg (niet gestrooide, spiegelgladde, bolle weg met goten aan beide zijden). Dit was uiteindelijk alleen mogelijk door de luchtvering omhoog te zetten (en ergens een schop te lenen).
Wiebrand
Re: BE combinaties o.a. Veldhuizen Wagenbouw
Bij mijn vorige bedrijf ben ik bezig geweest met een gestuurde variant op een Clixtar: met een draaikrans en hetzelfde stuursysteem wat Ginaf ook voor de achterasbesturing gebruikt, gevoed door een 12V stuurbekrachtigingspomp zoals Ford die in de Focus MPV gebruikte. De luchtbalgen van truck en trailer werden gekoppeld zodat je in principe een pendelende tandem hebt: Uit de luchtbalg van het wiel dat op de stoep stond, kon de lucht overstromen naar het wiel wat laag stond. Bij het testen door vanaf nat gras onder 45 graden schuin een stoep op te rijden, werkte dit voortreffelijk. De trailer werd vooraan achter de cabine gekoppeld met een bladveer zodat de trailer geen torsiekrachten in het chassis leiden, een normale Clixtar wil nog wel eens het chassis van het busje laten scheuren bij veel stadsverkeer langs pretheuvels. In principe wilden Mercedes en Volkswagen hun fabrieksgoedkeuring geven voor de chassis aanpassing in combinatie met de besturing, maar een anderhalf jaar nadat ik de toko verlaten heb, ging de nieuwe eigenaar opnieuw failliet. Helaas is dit dus nooit van de grond gekomen, alhoewel diverse klanten er erg gecharmeerd van waren. (vooral omdat wij als enige van alle fabrikanten van kortgekoppelde systemen, een systeem hadden waarbij de fabrikanten de fabrieksgarantie niet introkken)
- marcel.koenen
- Forumlid
- Berichten: 6940
- Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
- Locatie: Brunssum
- Contacteer:
Re: BE combinaties o.a. Veldhuizen Wagenbouw
Moermans uit Geleen onderweg naar een klusje..
- Bijlagen
-
- DSC02541.JPG (193.22 KiB) 6813 keer bekeken
Re: BE combinaties o.a. Veldhuizen Wagenbouw
Busje ligt ook mooi strak in de veren... Zo heb je geen last meer van zijwindbarry schreef:strakke passing zo te zien
Als zon combinatie leeg is, vind ik het ondingen om mee te rijden, helemaal over de markerwaarddijk met dikke wind over het ijsselmeer. Heb je hem strak in de veren geladen, merk je niets meer van de wind.
Re: BE combinaties o.a. Veldhuizen Wagenbouw
Houtribdijk bedoel je waarschijnlijk.
- minitrucker
- Starter
- Berichten: 18
- Lid geworden op: vr 17 jun, 2011 20:00
- Locatie: Heinenoord
Re: BE combinaties o.a. Veldhuizen Wagenbouw
hier de be combinatie van P de heus en zn greup bv zij hebben een handels bedrijf in ouwe landbouw tractoren en werktuigen maar ook machines voor grondverzet en water en wegenbouw tevens zijn zij ook importeur van yuchai minigravers vaia dumpers en landbouw wagens remac rotoreggen tierre klepelmaaiers ferri maaiers eurotrac trekkers en boxer agrarische machines ikzelf ben de vaste chauffeur van de be
- Bijlagen
-
- voorop eurotrac F40 met canopy en voorlader daarachter een eurotrac F40 met cabine en een kipor kdd10 shoveltje
- DSC00517 [frankrijk 2X f40 en kipor kdd10].JPG (106.97 KiB) 6539 keer bekeken
van een boer op klompen gekleed in lompen kun je dikwijls meer leren dan van al die hoge heren
- minitrucker
- Starter
- Berichten: 18
- Lid geworden op: vr 17 jun, 2011 20:00
- Locatie: Heinenoord
Re: BE combinaties o.a. Veldhuizen Wagenbouw
nog een keer de heus met de be
- Bijlagen
-
- een eurotrac F40 met canopy daarachter nog een F40 met canopy en voorlader en een F25 met voorlader
- DSC00414 [frankrijk 2X f40 en kipor kdd10].JPG (70.45 KiB) 6538 keer bekeken
van een boer op klompen gekleed in lompen kun je dikwijls meer leren dan van al die hoge heren