BE combinaties o.a. Veldhuizen Wagenbouw

Post hier al je algemene informatie van diepladers, ballastwagens en ander uitzonderlijk transport, met of zonder vrachtwagens.
Advertentie post before
Gebruikersavatar
zaxis-hitachi 135 us
Forumlid
Berichten: 1482
Lid geworden op: di 15 aug, 2006 9:40
Locatie: brugge

Bericht door zaxis-hitachi 135 us »

Het gaat dus om deze oplegger. :Y
Bijlagen
veldhuizen.jpg
veldhuizen.jpg (61.75 KiB) 7227 keer bekeken
Breaking new ground: HITACHI

Gebruikersavatar
Jacco
Starter
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 12 feb, 2006 12:40
Locatie: Zuidzande
Contacteer:

Bericht door Jacco »

Wij rijden ook met een Iveco BE-Combi, we mogen er maximaal 6 ton opladen en de tmm (toegestane maximum massa) is 10.500
Veldhuizen heeft dit kunnen bereiken vooral door luchtvering en beremming geloof ik.
Wij rijden met een enkelas trekkertje (Tractorpulling team Interaction)
Maar er zijn ook trekkers met 2 achterassen (zogenaamd)
Dit is een enkelas trekker met een soort van vaste aanhanger (Clixtar) gemonteerd met een schotel op, dan wordt je laadvermogen maximaal 10 ton geloof ik. wat dan de tmm is weet ik niet precies

Gebruikersavatar
JDB
Forumlid
Berichten: 2908
Lid geworden op: za 19 jul, 2008 12:07
Locatie: Groot-Ammers

Bericht door JDB »

Een van de BE Combi´s Van GM Damsteegt
Bijlagen
BE combi jeepas & Fendt 926.JPG
BE combi jeepas & Fendt 926.JPG (115.79 KiB) 6209 keer bekeken

Gebruikersavatar
JDB
Forumlid
Berichten: 2908
Lid geworden op: za 19 jul, 2008 12:07
Locatie: Groot-Ammers

Bericht door JDB »

De vorige foto is volgen mij een BE combi met een jeepas constructie.
De volgende is een BE combi met een clixstar constructie.
Bijlagen
BE combi clixstar.JPG
BE combi clixstar.JPG (40.11 KiB) 6201 keer bekeken

demontagefreak
Starter
Berichten: 197
Lid geworden op: di 1 jan, 2008 10:20
Locatie: Hoek van Holland
Contacteer:

B/E combinaties

Bericht door demontagefreak »

In dit nieuwe topic, wil ik foto's en handige informatie plaatsen en uitwisselen van de B/E combinaties. Een ding is zeker veel vrachtwagen chauffeurs balen van deze combinatie, veel laadvermogen maar met een B/E rijbewijs. Aangezien ik overweeg om zelf zo'n combinatie aan te schaffen lijkt het mij leuk om foto's van verschillende mogelijkheden hier te plaatsen.

Gelijk maar een foto om te beginnen, poot grondwerken uit Bergschenhoek.
Bijlagen
poot grondwerken 2.gif
poot grondwerken 2.gif (32.16 KiB) 5979 keer bekeken
Geen gezeik, geen geouwehoer ik ben geen boer!

demontagefreak
Starter
Berichten: 197
Lid geworden op: di 1 jan, 2008 10:20
Locatie: Hoek van Holland
Contacteer:

Re: B/E combinaties

Bericht door demontagefreak »

Poot grondwerken met een semie dieplader van veldhuizen wagenbouw.
Bijlagen
126-2619.gif
126-2619.gif (29.9 KiB) 5978 keer bekeken
Geen gezeik, geen geouwehoer ik ben geen boer!

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Re: B/E combinaties

Bericht door Remko »

Wat grotere foto's zou mooi zijn. :)

Ik las in de Truckstar wel dat ze voor voertuigen van 7,5 ton een apart certificaat gaan uitgeven (naar Europees standaard). Deze zullen daar ook wel onder gaan vallen denk ik. Als je je groot rijbewijs hebt is er niets aan de hand, maar anders moet je toch even een extra certificaat halen, tenminste, voor mensen die na 1999 hun rijbewijs gehaald hebben.

Gebruikersavatar
Sleaze
Forumlid
Berichten: 5914
Lid geworden op: vr 3 mar, 2006 23:29
Locatie: Makkum
Contacteer:

Re: BE Combinaties oa Veldhuizen

Bericht door Sleaze »

Vergeet niet dat het hier nog steeds om een trekkend voertuig met een aanhanger gaat Remko. Volgens mij geld de regel voor voertuigen vanaf 7,5 ton. Een combinatie valt daar niet onder. Maar dit zoek ik nog eens uit. Want ik weet het niet helemaal zeker. :)

kapteinron
Starter
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 19:17
Locatie: Deventer Overijssel

Re: BE Combinaties oa Veldhuizen

Bericht door kapteinron »

Het zijn leuke combi's, vooral ook het principe waar het om draait. Het blijkt dus (wat ik er van begrijp) dat in de wet staat dat en combinatie niet meer dan 3,5 ton mag wezen ofwel 3500 kilo. Dat is echter de trekker plus de aanhanger maar zonder last. Nu heeft Veldhuizen (er zijn meer bedrijven die het doen maar deze toch wel de bekenste) de constructie zo gemaakt dat en lichte aanhanger is ontstaan waar door de trekker extra zwaar kan. Dit is natuurlijk ook wel nodig want er moet het een en ander aangepast worden zoals de remmen en er moet voor die remmen en compressor komen, daarbij wordt vaak ook de bak aan gepast.

De logika hier achter is dat als je aan hanger 800 kilo weegt je en trekker kunt bouwen die 2300 kilo weegt. de last die je dan kan vervoeren gaat over de 7 ton.

Wat ik mij nu af vraag (heb op het werk deze discusie met de werkgevert) wat zijn de kosten en hoe zit het met de slijtage. Volgens de werkgever zijn die dingen te duur om rendabel (tegen over vrachtwagen) te zijn en zit er erg veel slijtage aan met name de banden. Dat laatste vind ik en punt waar ik bij denk dat hoe netter de chauffeur rijd hoe minder de slijtage.
ik ben gek maar niet achterlijk

Gebruikersavatar
Vonkevietz
Starter
Berichten: 350
Lid geworden op: do 10 sep, 2009 7:54
Locatie: Wageningen

Re: BE Combinaties oa Veldhuizen

Bericht door Vonkevietz »

kapteinron schreef:Het blijkt dus (wat ik er van begrijp) dat in de wet staat dat en combinatie niet meer dan 3,5 ton mag wezen ofwel 3500 kilo. Dat is echter de trekker plus de aanhanger maar zonder last.
Hi Kaptein,

Dat klopt niet helemaal wat je hier zegt, de trekker plus de aanhanger mogen samen geen 3500 kilo wegen, dat mag de TREKKER alleen al!

Met een rijbewijs B-E mag je een Trekker (max 3500) met welke aanhanger dan ook rijden, zolang je op die aanhanger natuurlijk niet meer landing gooit dan dat die aankan (mag laden), en de aanhanger niet zwaarder is dan wat de trekker maximaal mee mag 'slepen'.

Zie ook de tekst hierover op de pagina van het CBR: http://www.cbr.nl/1130.pp

Wat natuurlijk wel in de gaten moet worden gehouden, is dat je in bepaalde gevallen voor zo'n combinatie wel een chauffeursdiploma nodig hebt!
Onder de 7500 kilo heb je sowieso geen chauffeursdiploma nodig natuurlijk.
Zie ook de informatie hier: http://www.arbeidsinspectie.nl/index.cf ... id=5646#29

Als je bijvoorbeeld meer dan 12 uur in de week dingen 'vervoert' heb je een chauffeursdiploma nodig (mits je natuurlijk meer (of evenveel..) weegt dan 7500 kilo.
Voor een koerier misschien lastig, maar als jij in je BE-combinatie alleen 's ochtens je kraantje naar je werkplek brengt en 's avonds weer mee naar huis neemt, kun je dus 12/5=2,4 uur per dag rijden,
ofwel 2 uur en 24 minuten oftewel 1 uur en 12 minuten enkele reis. En dat is met 80 km per uur toch al bijna 100 kilometer.

Wat betreft de prijs, dat is natuurlijk een beetje een lastig onderwerp, als je een BE-combinatie hebt, zullen er bij bepaalde bedrijven veel meer mensen zijn die de combinatie mogen rijden, dus is die dan meer inzetbaar. Als je ZZP'er bent rij jij er alleen mee, maar hoef je niet de kosten voor het C (of CE) rijbewijs op te hoesten, en ook niet elke vijf jaar je herkeuring te betalen.
Een prijsvergelijking lijkt me alleen goed te maken als je heel goed weet wat je wil en nodig hebt. En imago is natuurlijk ook niet onbelangrijk, ooit de FH16-700 al als bloemenauto gezien? of de R620?
Natuurlijk niet echt nodig, maar als je leuk wilt overkomen..

Dan het punt wat je werkgever zegt: Slijtage. Aan wat? Wat zal er aan een BE combi zo hard slijten dat de slijtage een item wordt?

De versnellingsbak? De koppeling? De remmen? Bij de Iveco Daily zijn dat toch wel punten die stevig in elkaar zitten. Achter een standaard Daily mag je van Iveco in bepaalde gevallen een aanhangwagen van 6,5 ton koppelen! En dan hebben we het niet over de remmen zoals die zijn als Veldhuizen ze heeft aangepast.
Natuurlijk moet je niet bij elk stoplicht gaan proberen dat GTI'tje voor je bij te houden, maar dat is niet de reden om een BE combi te laten staan, Met je LF hou je zo'n GTI'tje ook niet bij hoor.
Met andere woorden:
hoe netter de chauffeur rijd hoe minder de slijtage.
En dan die banden, natuurlijk zit je met een vaste jeepdolly en een vaste achteras, die zullen iets wringen in de bocht, en iets sneller slijten.
Maar voor de prijs van 1 bandje voor je LF, die je in plaats van je BE-Combi zou kunnen kopen, kun je misschien wel 2 bandjes voor je Iveco kopen.
En je had toch geld bespaard op de aanschaf van je Chauffeursdiploma? Kun je dat mooi voor je banden gebruiken.

En dan nog: Het zijn banden, ze slijten, dat hoort zo, 't zijn geen velletjes papier die over de weg heen slepen,
hoe netter de chauffeur rijd hoe minder de slijtage!!
Het 7,5 tons certificaat zoals de berichtgeving daarover in de truckstar staat heeft geen betrekking op BE combinaties, het zou er alleen toe kunnen lijden dat je zogenaamde "C1E-combi's" zou kunnen krijgen.
C1 is de 'naam' voor het rijbewijs voor voertuigen zwaarder dan 3,5, maar met een maximum van 7,5ton. En daar zou je dan weer zwaardere aanghangers achter mogen (en kunnen) hangen..

Kortom, BE-Combi of een -voorbeeld- DAF LF, niet een vraag waar je makkelijk een antwoord op kan geven.
Denk bijvoorbeeld ook eens aan: Manouvreerbaarheid, Bereikbaarheid van werklocaties, Doorrijhoogtes van viaductjes onderweg, Totale hoogte van je kraan boven de laadvloer etc etc..

En o ja, een stukje terug stond dat "Een ding is zeker veel vrachtwagen chauffeurs balen van deze combinatie".
Ik ben Chauffeur, logistiek middellange afstand, waarom zou ik balen van zo'n combinatie?
Op de oudegracht in Utrecht mag ik niet komen met m'n XF, mijn collega met z'n BEcombi aka "Busje" wel, Scheelt mij een eind lopen (vanaf de Mariaplaats..) en hoef ik niet meer het Centrum in met m'n trailer. Zelfde voor de binnenstad van Amsterdam. Hij zet 'm makkelijker in 't laad- en losvak dan ik. Scheelt mij een hoop ergenis.
Hij kan niet met 32 pallets naar Delfzijl rijden, (ja, dat KAN hij wel, maar niet in 1 keer..) dus ik hou m'n werk toch wel. Hij rijd vanuit Dordrecht, en daar mag ik het vanaf Heteren dan weer heen brengen..(Logicalalalalalaa).

Dus waarom zou ik er van balen? Hij scheelt mij ergenissen, schades, gepruts met laad- losvakken, hij zal heus m'n vrachtjes met 32 pallets naar Delfzijl niet overnemen.

Kortom: we zijn er voor elkaar, en dat scheelt ons allebei een hoop werk!

En m'n andere collega met z'n kleine MAN zou maar wat graag zo'n BE-combi rijden, veel makkelijker in de binnenstad, die dingen zijn er niet om chauffeurs te ergeren, maar om transport van goederen makkelijker te maken, en ze voorzien in een vraag die bestaat vanaf de transporteur.
Ie leup meh meuletjes..

Plaats reactie

Terug naar “Zwaar- en uitzonderlijk transport”