Transport TenneT transformator door het Westland

Post hier al je algemene informatie van diepladers, ballastwagens en ander uitzonderlijk transport, met of zonder vrachtwagens.
Advertentie post before
Gebruikersavatar
transportbegeleider
Starter
Berichten: 152
Lid geworden op: vr 12 sep, 2008 22:48

Re: Transport TenneT transformator door het Westland

Bericht door transportbegeleider »

Buntjuuh schreef:Goeie grutten... (ch)
Wat buigt, dat breekt niet. Maar misschien volgende keer toch iets dikkere/sterkere liggers? (retorisch)

Grt Wiebrand

sommige mensen denken overal verstand van te hebben
schoenmaker blijf bij je leest

Gebruikersavatar
Buntjuuh
Forumlid
Berichten: 1009
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 15:52
Locatie: Leende

Re: Transport TenneT transformator door het Westland

Bericht door Buntjuuh »

Daarom reageer ik ook:
Ik snap natuurlijk ook wel dat er een massa van ongeveer 365 ton op dat moment over die noodbrug rolt (verdeelt over de 15 aslijnen die daadwerkelijk gelijktijdig op het staal staan/rijden). Maar als er dan een doorbuiging plaats vind van tussen de 35-40cm (de dikte van de ligger gok ik even op +/-40cm) zit je (naar alle waarschijnlijkheid) toch al tegen de vloeigrens van het staal aan te hikken. Wat dus zou betekenen dat er een blijvende vervorming optreedt, oftewel de ligger blijft gebogen na passeren van de SPTM's (veert natuurlijk altijd terug, maar niet meer naar zijn oorspronkelijke vorm).
En ik neem aan dat dit normaliter niet de bedoeling zou zijn geweest. Indien ik zoiets zie gebeuren zegt mijn boerenverstand en kennis; grotere toog toepassen in de liggers (er zijn natuurlijk ook andere manieren maar daar zal ik maar niet over uitwijden).

Bovenstaande ging alleen maar over een constatering/onderbouwde gedachte van mij (heb niets met eigen ogen gezien). Kan het eventueel nog berekenen maar heb geen zin om van die 6 jaar constructie de boeken weer open te gaan slaan.

Nu ben ik toch benieuwd naar jouw verklaring van je gegeven reactie. (C) ;)

Men moet een boek niet beoordelen aan de kaft.

Adam
Starter
Berichten: 232
Lid geworden op: do 4 sep, 2008 21:11
Locatie: Monster

Re: Transport TenneT transformator door het Westland

Bericht door Adam »

Het nadeel van "togen" is weer het lastigere vervoeren en opslaan.
Vlak is nu eenmaal makkelijker
Ik heb begrepen dat de stalen schotten speciaal voor deze klus gemaakt waren, dus als niemand zich zou hebben verrekend moet het allemaal binnen de marges geweest zijn.

Gebruikersavatar
Groteschoen
Starter
Berichten: 328
Lid geworden op: za 26 jul, 2008 10:41
Locatie: Maassluis

Re: Transport TenneT transformator door het Westland

Bericht door Groteschoen »

afgelopen weekend was ik er ook bij
en heb net als de rest van de aanwezige kunnen zien hoe de gebruikte schotten doorbuigden (foto's / video's volgen nog).

Net als wat Adam zegt deze nieuwe schotten zijn speciaal voor dit project voor Tennet gemaakt, en zullen onder andere ook in bleiswijk en wateringen voor opdrachten van Tennet worden gebruikt.

Omdat ik in eerst instantie ook twijfelde aan de constructie heb ik het even na gevraagt bij een van de uitvoerders en die zei zoals gebruikelijk dat als dubbel is gecontroleerd en niet meer dan normaal is dat een dergelijke constructie door buigt een, de mast van een AC 500 of elk andere kraanmast buigt ook door als die volledig word belast.
Een machinist die het afgelopen weekend ook aan wezig is geweest en waar ik in het verleden nog wel is mee heb samen gewerkt in me JLM tijd, vertelde me precies het zelfde verhaal.

Ook vertelde die dat ze in Schiedam een paar maande geleden een proef opstellingen met deze schotten hebben gemaakt en vervolgens 500 ton ballast er op hebben gelegt enkel maar om te kontroleren of de berekingen klopte, was dat niet het geval geweest dan hadden ze in Schiedam nooit het groene licht voor deze klus geven. Al was het maar om hun eigen reputatie te bewaren.Want als zo'n dergelijke klus fout gaat heb je pas echt voor pagina nieuws.
"Lang nadat de prijs vergeten is, wordt kwaliteit nog herinnerd."

spookje
Starter
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 22 jun, 2005 17:54
Locatie: voorhout

Re: Transport TenneT transformator door het Westland

Bericht door spookje »

mooi gesproken (Y) (Y)
kan mij niet zwaar genoeg zijn

Gebruikersavatar
Buntjuuh
Forumlid
Berichten: 1009
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 15:52
Locatie: Leende

Re: Transport TenneT transformator door het Westland

Bericht door Buntjuuh »

Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp natuurlijk ook wel dat ieder bedrijf voor zulke opdrachten alles tot de puntjes doorneemt en zeker stelt (zeker bedrijven als Mammoet). En ik snap maar altegoed dat constructies belachelijk veel kunnen verdragen.
Maar ik kan me zo voorstelling dat ze bij de liggers waar ik eigenlijk op doelde (dus niet de nieuwe liggers, maar de oude liggers) toch even voorzichtig stonden te kijken (dat was eigenlijk ook de foto waar ik op reageerde, maar kreeg hem niet mee gequote). (bijvoorbeeld door "metaalmoeheid" na veelvuldig zwwar gebruik). Ik snap ook dat de sterkte na de vloeigrens nog veelvuldig toeneemt en dat de liggers dus ook echt zeeer veel massa te verduren moeten krijgen om echt daadwerkelijk in te gaan snoeren/zouden bezwijken.

Gebruikersavatar
ET
Forumlid
Berichten: 2596
Lid geworden op: zo 1 apr, 2007 21:36
Locatie: Den Haag

Re: Transport TenneT transformator door het Westland

Bericht door ET »

Ook ik was erbij en heb wat foto's gemaakt . Volgens de mannen van Mammoet mocht de max doorbuiging 24 cm zijn. Op de foto's is goed te zien dat er hooguit 15 cm doorbuiging was. verder sluit ik me aan bij het verhaal van "Groteschoen" Mammoet zal heus in eigen land zijn reputatie niet op het spel zetten . Maar kijk en oordeel zelf.
Foto 1 onbelast
Bijlagen
DSC02140.JPG
DSC02140.JPG (111.89 KiB) 4026 keer bekeken
Groetjes Eddie.

Gebruikersavatar
ET
Forumlid
Berichten: 2596
Lid geworden op: zo 1 apr, 2007 21:36
Locatie: Den Haag

Re: Transport TenneT transformator door het Westland

Bericht door ET »

Foto 2
Max belast
Bijlagen
DSC02170.JPG
DSC02170.JPG (118.02 KiB) 4025 keer bekeken
Groetjes Eddie.

Gebruikersavatar
Groteschoen
Starter
Berichten: 328
Lid geworden op: za 26 jul, 2008 10:41
Locatie: Maassluis

Re: Transport TenneT transformator door het Westland

Bericht door Groteschoen »

Vrijdagavond was het zover, de eerste fase van het transport van 3 transformatoren kon beginnen.
Om het transport te kunnen uitvoeren waren de mannen van Mammoet Europa genoodzaakt om 9 nood bruggen aan te leggen op de route, om dat de bestaande kunstwerken het gewicht van de transporten niet aan kunnen.

De route had een lengte +/- 24 Km en men was dan ook genoodzaakt het transport over 2 dagen te sprijden.
De eerste dag werden er 4 nood bruggen worden neergelegd op de route, die nadat het transport gepasserd zou was gelijk weer zijn opgeruimt.
De rijplaten en schotten die gebruikt zijn in de eerst 4 bruggen zijn de volgende dag gebruikt in de volgende 5 noodbruggen.

Voor het transport van de gebruikte rijplaten en schotten waren +/- 80 combinatie's nodig, die door Mammoet Road Cargo op getrommeld zijn.
Voor het op bouwen van de noodbruggen die voor het belangrijkste deel uit 4 schotten met een lengte 25 M en een gewicht van 27.5 Ton bestonden.
Heeft Mammoet 4 kranen in gezet een Grove GMK 5200 1x een Liebherr LTM 1300 en 2 Liebherr's LTM 1250.

Rond 18.00 was bijna iedereen aanwezig op de lokatie aan de Burgemeester Elsenweg op Westerlee na een korte uitleg van de uitvoerder en een Planner van Mammoet Road Cargo was het wachten op toestemming om de route te mogen afzetten en te beginnen met het opbouwen van de eerste 4 Noodbruggen.
Onder begeleiding mochten eerste de kranen met hun ballastauto's de route op.Afbeelding
"Lang nadat de prijs vergeten is, wordt kwaliteit nog herinnerd."

Gebruikersavatar
Groteschoen
Starter
Berichten: 328
Lid geworden op: za 26 jul, 2008 10:41
Locatie: Maassluis

Re: Transport TenneT transformator door het Westland

Bericht door Groteschoen »

Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
"Lang nadat de prijs vergeten is, wordt kwaliteit nog herinnerd."

Plaats reactie

Terug naar “Zwaar- en uitzonderlijk transport”