Tatra

Post hier al je algemene informatie van kippers en kiptrailers, met of zonder vrachtwagens.
Advertentie post before
daf3600
Starter
Berichten: 749
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 22:42

Re: Tatra goes Europe met DAF

Bericht door daf3600 »

een enkelwerkende cilinder naast de schokbreker, of een dubbelwerkende luchtbalg :)

Je moet dan wel de aandrijving kunnen ontkoppelen, anders kom je niet zover vooruit....

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Tatra goes Europe met DAF

Bericht door Sjanzo »

daf3600 schreef:Je moet dan wel de aandrijving kunnen ontkoppelen, anders kom je niet zover vooruit....
Precies, het idee achter een liftas is rolweerstand verminderen... Dat van de differentielen, en evt de planeetnaven, is meer als dat van de banden. Voor zover ik weet is het niet mogelijk, je kunt bij een vierasser de aandrijving van beide voorassen uitschakelen, maar als je ze ook heft dan stuurt dat zo lastig :D
Gezien de constructie van de aandrijflijn denk ik dat er wel een mogelijkheid is om de naloopas op zon vijfasser af te schakelen, maar voor de rest niet: Als je de tweede vooras van een vier of vijfasser optrekt moet je de beide voorassen ook afzonderlijk loskoppelen, want anders drijf je via het wegdek en de aandrijfas tussen beide voorassen, alsnog de tweede vooras aan....

Maar goed, je zult ze toch niet zoveel in het asfaltvervoer zien, dat blijft het werk van een Ginaf 10x4 of een Daf, Scania, Mercedes met een bijgeplaatste Estepe 10 tons as.. Echte terreintrucks maken die afstanden niet zo, waardoor het ontbreken van liftassen al minder erg wordt... En zo blijft er voor iedereen markt: de Daf 8x4 met bijgeplaatste Ginaf SensAxle+ voor het vervoer op verharde ondergrond, Ginaf voor het gemengde vervoer en de Tatra voor ruw offroad werk.

Gebruikersavatar
marcel.koenen
Forumlid
Berichten: 6940
Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Re: Tatra goes Europe met DAF

Bericht door marcel.koenen »

Tatra goes ook Limburg met Loven :)
Bijlagen
18.JPG
18.JPG (153.09 KiB) 4399 keer bekeken

Gebruikersavatar
marcel.koenen
Forumlid
Berichten: 6940
Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Re: Tatra goes Europe met DAF

Bericht door marcel.koenen »

Onmiskenbare DAF cabine
Bijlagen
19.JPG
19.JPG (178.64 KiB) 4399 keer bekeken

Gebruikersavatar
marcel.koenen
Forumlid
Berichten: 6940
Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Re: Tatra goes Europe met DAF

Bericht door marcel.koenen »

4 Asser
Bijlagen
20.JPG
20.JPG (161.36 KiB) 4401 keer bekeken

Gebruikersavatar
marcel.koenen
Forumlid
Berichten: 6940
Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Re: Tatra goes Europe met DAF

Bericht door marcel.koenen »

Stond erg dicht bij het hek om een goede foto te kunnen maken..
Bijlagen
21.JPG
21.JPG (169.01 KiB) 4401 keer bekeken

Gebruikersavatar
marcel.koenen
Forumlid
Berichten: 6940
Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Re: Tatra goes Europe met DAF

Bericht door marcel.koenen »

Laatste.
Bijlagen
22.JPG
22.JPG (158.51 KiB) 4401 keer bekeken

Gebruikersavatar
gijsbertus
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 37802
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:55
Locatie: Kesteren

Re: Tatra goes Europe met DAF

Bericht door gijsbertus »

Klaar maken voor de Bedrijfsauto RAI?

Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Tatra goes Europe met DAF

Bericht door rapier »

Maken deze ook dat fluitend gierend lawaai wat we van de Tatra's gewend zijn.
Of moeten ze dan de dempers er nog onder vandaan snijden. :D :D
Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Tatra goes Europe met DAF

Bericht door Sjanzo »

rapier schreef:Maken deze ook dat fluitend gierend lawaai wat we van de Tatra's gewend zijn.
Of moeten ze dan de dempers er nog onder vandaan snijden. :D :D
Rapier
Dat kwam van de axiaalblazer die midden tussen de cilinderbanken lag (luchtgekoelde motor), die niet in de Phoenix geleverd wordt. En de twee turbos op de T-815 met 19 liter V12 konden er ook wat van :)

Interessant weetje is dat Tatra met dit blok uit de 60er jaren, luchtgekoeld, krukas op rollagers, mechanische brandstofinspuiting, gewoon aan de Euro 5 norm voldoet... :mrgreen:
http://www.tatratrucks.com/trucks/produ ... g/terrn01/

Plaats reactie

Terug naar “Grondverzet”