Fuchs 712 K

Post hier alles over de graafmachines uit de Terex-groep

Moderator: Bart

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Fuchs 712 K

Bericht door Peter_S »

Het begint misschien eentonig te worden maar ook deze plaatjes kwam ik tegen met het selectief scannen, ben bij dia 4500 van de ruim 46.000 dia's die ik heb, van mijn diaarchief. Deze opname dateert van 21 augustus 1987 en de firma L vd Berg BV assisteerde Strukton bij het steken van dwarsliggers is spoor 3 van station Horst-Sevenum. Het betreft een Fuchs 712 waarvan vd Berg er verschillende heeft gehad. Later heeft hij ook nog 722's bij hem gedraaid. De "puist" aan de onderzijde van de bak is een zelfgebouwd iets om dwarsliggers vast te kunnen pakken en ze vervolgens uit-/in het spoor te plaatsen. Meer plaatjes hiervan binnenkort in het topic van rototilt.
Bijlagen
28440032-4143 resize tbv BMF.jpg
28440032-4143 resize tbv BMF.jpg (125.35 KiB) 5297 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Fuchs graafmachines

Bericht door Peter_S »

De spoorlorries en ophanging werden er door Lei vd Berg toen ter tijd zelf aangebouwd en werkten met het in het spoor zetten van de kraan nog niet volledig hydraulisch. Omdat de binnenste banden over de spoorstaven reden hadden deze veel te lijden van slijtage en werden er over het algemeen gebruikte banden voor gebruikt.

Ergens rond de eeuwwisseling is vd Berg overgenomen door Driessen uit Horst http://www.driessen-horst.nl die, volgens hun website, inmiddels 10 spoorkranen heeft. De laatste Fuchs is enkele jaren geleden buitendienst gesteld en ik weet niet of ze nog aanwezig zijn bij Driessen. Mettertijd zal ik wat plaatjes van de Fuchjes in de Driessen uitvoering toevoegen hier op het BMF.
Bijlagen
28440036-4147 resize tbv BMF.jpg
28440036-4147 resize tbv BMF.jpg (123.58 KiB) 5294 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
jacob_bouwman
Starter
Berichten: 90
Lid geworden op: di 31 jul, 2007 20:57
Locatie: Goes

Re: Fuchs graafmachines

Bericht door jacob_bouwman »

Weer mooie foto's van het spoorwerk, Peter (Y). De laatste Fuchs van Driessen wordt (of werd) volgens mij door onze Limburgse stoomtreincollega's gebruikt. Op hun site stond altijd een foto maar die link werkt zo te zien niet meer. Hier een plaatje van een andere site:

http://www.nmld.nl/index.php?page=pictu ... 865&lan=en

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Fuchs graafmachines

Bericht door Peter_S »

jacob_bouwman schreef:Weer mooie foto's van het spoorwerk, Peter (Y). De laatste Fuchs van Driessen wordt (of werd) volgens mij door onze Limburgse stoomtreincollega's gebruikt. Op hun site stond altijd een foto maar die link werkt zo te zien niet meer. Hier een plaatje van een andere site:

http://www.nmld.nl/index.php?page=pictu ... 865&lan=en
Hallo Jacob,

Om te beginnen bedankt voor je complimentje. Ik vermoed, maar zeker weten doe ik dat niet, dat de oude Fuchs die nu nog in gebruik is bij de ZLSM hun eigendom is en dat deze kraan (al of niet voor een zacht prijsje) is overgenomen van Driessen uit Horst. De kraan op de link betreft trouwens SK4 en die op mijn foto is nr. 7. Heb vorig jaar april Mark Driessen nog getroffen op de beurs Rail-tech en hij wist mij te vertellen dat ze de Fuchsen niet meer gebruikte. Heb massa foto's van de diverse Fuchsen die ze bij van den Berg en Driessen hebben gehad en zal deze bij gelegenheid eens opzoeken en hier plaatsen. Zal sowieso eens wat meer spoorwerk hier op het BMF gaan plaatsen, heb genoeg interessants in de aanbieding.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
boertje
Forumlid
Berichten: 2459
Lid geworden op: do 3 apr, 2008 15:48
Locatie: purmerend

Re: Fuchs graafmachines

Bericht door boertje »

de bak op de fuchs lijkt mijn de voorloper van de mdv bak die we nu gebruiken,peter.toen vande berg de spoorkranen wegdeed hadden ze ook al zw- atlassen.
en laat de foto,s maar komen van het spoorwerk (Y)

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Fuchs graafmachines

Bericht door Peter_S »

boertje schreef:de bak op de fuchs lijkt mijn de voorloper van de mdv bak die we nu gebruiken,peter.toen vande berg de spoorkranen wegdeed hadden ze ook al zw- atlassen.
en laat de foto,s maar komen van het spoorwerk (Y)
Hallo Boertje en anderen,

Klopt als een zwerende vinger dat de bak aan de kraan van Van de Berg een voorloper was van de huidige MDV bakken. Sterker nog, het was het eerst probeersel om tot de huidige MDV bakken te komen. Heb nog meer foto's van de bak in detail maar die zal ik eerdaags eens plaatsen onder het topic van rototilt want details van bakken horen hier niet thuis want anders krijgen wij ruzie met de moderatoren :D :D
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Fuchs graafmachines

Bericht door Peter_S »

Beste allen,

Bij het selectief scannen van mij dia archief kwam ik, onder andere, bijgaand plaatje tegen van een Fuchs zoals die in die tijd veel gebruikt werden bij werkzaamheden aan het spoor. De kraan is hier bezig met het uitgraven van het cunet waarin een zogenaamde Harmelenoverweg komt te liggen. Opname is gemaakt in de vroege morgen van 4 juni 1991 in/op de Stationsstraat te Horst.
Bijlagen
uitsnede foto 28440164-8194 verkleind voor het BMF.jpg
uitsnede foto 28440164-8194 verkleind voor het BMF.jpg (125.42 KiB) 5082 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

chubbie
Forumlid
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 11 okt, 2010 21:56
Locatie: N-Br

Fuchs 712 K

Bericht door chubbie »

Verdere info ontbreekt
Bijlagen
712k.0001.jpg
712k.0001.jpg (185.33 KiB) 4892 keer bekeken
Henkie draait door !!!

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Fuchs 712K

Bericht door Bart »

Maar die heb ik wel Henk. Ik moest het stofmasker wel op. :)

Dit was een flyer van de E.U.H. en Van der Spek, uit oktober 1984.
Wellicht dat forumlid Peter Voolstra deze ook nog eens in het archief is tegen gekomen.
EUH_Flyer.jpg
EUH_Flyer.jpg (70.21 KiB) 4884 keer bekeken
De Fuchs 712 K was destijds een mooie tegenhanger van de Kürzheck-varianten van Atlas.
Ook deze machine was voorzien van de typische Fuchs-giekverstelling.
FUCHS_712K001.jpg
FUCHS_712K001.jpg (81.24 KiB) 4884 keer bekeken
Ook was deze machine voorzien van een behoorlijk grote cabine. Ein Komfort-Fahrerhaus, zoals de Duitsers zeggen.
FUCHS_712K002.jpg
FUCHS_712K002.jpg (60.02 KiB) 4884 keer bekeken
De machine had een achteroversteek van slechts 25 cm. geen wonder dat je deze machine (en de 722 K) nog wel eens tegen kunt komen in de fotoreportages van Peter Schoeber.
FUCHS_712K003.jpg
FUCHS_712K003.jpg (176.52 KiB) 4881 keer bekeken
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Fuchs 712K

Bericht door Peter_S »

Bart schreef:Maar die heb ik wel Henk. Ik moest het stofmasker wel op. :)

Dit was een flyer van de E.U.H. en Van der Spek, uit oktober 1984.
Wellicht dat forumlid Peter Voolstra deze ook nog eens in het archief is tegen gekomen.

De Fuchs 712 K was destijds een mooie tegenhanger van de Kürzheck-varianten van Atlas.
Ook deze machine was voorzien van de typische Fuchs-giekverstelling.

Ook was deze machine voorzien van een behoorlijk grote cabine. Ein Komfort-Fahrerhaus, zoals de Duitsers zeggen.

De machine had een achteroversteek van slechts 25 cm. geen wonder dat je deze machine (en de 722 K) nog wel eens tegen kunt komen in de fotoreportages van Peter Schoeber.

Hallo Bart,

Leuk dat je deze folder nog hebt en met ons wilt delen. Het toeval wil dat wij, drukkerij Cunera bv, toen ter tijd deze folder en al het andere foldermaterieel heeft gemaakt. De Eerste Utrechtse Handelsonderneming was van oorsprong een Rhenens bedrijf totdat het is overgenomen door van der Spek.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Plaats reactie

Terug naar “Graafmachines”