Hyundai Robex 140 W-7

Post hier alles over de Hyundai Graafmachines

Moderator: Bouwmachineforum.nl

Advertentie post before
Gebruikersavatar
ex455
Forumlid
Berichten: 3531
Lid geworden op: zo 24 apr, 2005 12:51
Locatie: oud-gastel

Bericht door ex455 »

Wij hebben ook zo'n ding en ik heb er een paar dagen mee gewarkt en ik ben blij dat het mijn vast machine niet is,alstenblief zeg...

Gebruikersavatar
Roger van Nispen
Forumlid
Berichten: 6842
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 15:49
Locatie: Geleen
Contacteer:

Bericht door Roger van Nispen »

Kwa draaien zijn het geen verkeerde machines, alleen een groot aantal fabrikanten weten niet hoe ze een mobiele kraan moeten maken, vaak word er een boven wagen van een rups genomen en hier een stuurkolom in gezet, en rondom deze stuurkolom worden alle (mobiele) functies gebouwd, zoals pendelasvergrendeling, parkeerrem, versnelling hoog/laag.
Het probleem dan is, dat je een machine hebt die fijn werkt, maar waarvan de cabine on-ergononisch is gebouwt. Bij de meeste europese fabrikanten kom je dit probleem niet tegen, het zijn meestal de Japaners of Koreanen.
Een mooi voorbeeld is vaak hoe je het stuur moet verstellen dmv. een draaiknop of een hendel (die dan niet helemaal boven of onder zit, maar ergens in het midden, dus eerst met je gezicht op het stuur en hopen dat je er aan komt met je hand (I) ) Ook het uitzicht naar rechts is vaak zeer slecht, alhoewel ze wel beginnen te leren hoe een mobiele kraan gebouwt moet worden, alleen het duurt wat langer (ch)
Roger

Kijk ook eens op: BouwmachineWeb.com

Gebruikersavatar
stevinmonteur
Forumlid
Berichten: 1062
Lid geworden op: za 26 aug, 2006 21:46
Locatie: nw vennep

Re: hyundai robex 140 W-7

Bericht door stevinmonteur »

stevinmonteur schreef:
stevinmonteur schreef:maar zat na een kwartier weer in zijn eigen machine
vandaag heeft een andere machinist hem geprobeerd, zelfde resultaat.
Die machines zijn gemaakt voor kleine ( Koreaanse ) mensen.
Hoorde net van onze relatie beheerder dat deze uitspraken niet echt in dank werden afgenomen door de vertegenwoordiger van van der Spek.
Stevin blauw past bij jou

Gebruikersavatar
Tijmen
Starter
Berichten: 321
Lid geworden op: do 2 feb, 2006 17:32
Locatie: Arnhem

Bericht door Tijmen »

En terecht. Er wordt zo snel een oordeel gegeven over een machine zonder dat dit ergens op is gebaseerd. Meestal op het merknaampje wat eropstaat. Het beste is een machine een andere kleur te geven en dan testen.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Bericht door Bart »

Eerst zélf met een machine draaien alvorens te oordelen, zo klakkeloos een machine afbranden is veel te gemakkelijk!
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Hollender
Starter
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 6 apr, 2007 17:13
Locatie: Leuven

Bericht door Hollender »

Ik wil de vertegenwoordiger van Vanderspek best wel even van repliek dienen...
Geen enkele machine is de eerste keer goed als ze als nieuw model van de band rolt.
Het iritante bij Hyundai is echter dat ze tot nu toe nog steeds niks fatsoenlijks van dit model hebben kunnen maken.
Heb een hele lijst tekortkomingen en fouten over deze machine, maar volgens Hyundai lag dat allemaal aan mij.
Frapant als je dan bij tijd en wijle de dingen waar je wat op aan te merken had aangepast ziet worden.
Kort gezegd, er zijn gewoon een paar elementaire problemen met dit type machine, en die zullen ook niet opgelost worden tenzij ze met een nieuw model gaan uitkomen.
Tjah, en als er al zoveel tegenvalt, ja, dan ga je natuurlijk ook over de kleine dingetjes zeuren...

Vrijwel iedere machinist die met deze machine werken moet zal zijn tekortkomingen bevestigen, enkele uitzonderingen daargelaten.

Anyway, ik wil het gezellig houden en ga nu ook niet verder om Hyundai in een kwaad daglicht te stellen.
Ik heb gewoon hele slechte ervaringen met dit type machine, waarschijnlijk zijn de andere types beter, of mischien ben ik wel gewoon niet in orde!
;)

Peace ...
(C)

Gebruikersavatar
stevinmonteur
Forumlid
Berichten: 1062
Lid geworden op: za 26 aug, 2006 21:46
Locatie: nw vennep

demo 140 w-7

Bericht door stevinmonteur »

het is helemaal niet om deze machine af te kraken maar niet alleen de machinisten van kws hebben dat ding geprobeert ook ingehuurde machinisten ( van een loonbedrijf ) met de zelfde conclusies.
Wat ook telt is dat de machine neer gezet werd op het werk zonder instructies en zoek het maar uit hoe alles werkt.
We hebben ook een hyundai 290 die niet goed te krijgen is. Koreanen erbij gehad, van der spek, DHS, dieselmotor in elkaar gelopen, dus als je een demo krijgt die niet goed (af) werkt en ergonomisch niet helemaal klopt en je weet dat de problemen met die andere machine niet opgelost zijn zal je weinig positieve reacties krijgen, terwijl het misschien bij een andere bouwserie wel goed is.
Stevin blauw past bij jou

Gebruikersavatar
roy kato hd 307
Starter
Berichten: 231
Lid geworden op: do 21 jun, 2007 17:50
Locatie: vreeland
Contacteer:

Bericht door roy kato hd 307 »

dit is mijn werk paard en hij bevalt perfect :Y
Bijlagen
Herschaalde kopie van HPIM0234.jpg
Herschaalde kopie van HPIM0234.jpg (99.87 KiB) 4775 keer bekeken

Gebruikersavatar
roy kato hd 307
Starter
Berichten: 231
Lid geworden op: do 21 jun, 2007 17:50
Locatie: vreeland
Contacteer:

Bericht door roy kato hd 307 »

hier is die nog een keertje
Bijlagen
Herschaalde kopie van HPIM0235.jpg
Herschaalde kopie van HPIM0235.jpg (91.44 KiB) 4773 keer bekeken

Hollender
Starter
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 6 apr, 2007 17:13
Locatie: Leuven

Bericht door Hollender »

Okay...
Ik zal hier voor eens en voor altijd mijn ongezouten mening eens geven.
Ik heb "mijn" 140 nieuw gekregen, zo'n twee en een half jaar geleden.
Ondertussen heb ik er dik 4500 uur op staan.
Toen ik hem nieuw kreeg zat er al overmatige speling op de stuurkogels, die ze dan na een maand of drie vervangen hebben, toen'ie een maand oud was kraakten de bussen van een van de cilinders van het dozerblad, vastgelopen. Zijn uiteindelijk ook vervangen. De vooras kraakt dat het niet meer mooi is, dat komt omdat de cilinders voor het afstempelen er over schuren. Antwoord van Hyundai: spuit ze maar in met kruipolie! Enfin, ik heb dat enkele weken volgehouden, maar na enkele bussen kruipolie was ik het stilletjes aan zat, en heb ze laten kraken. Resultaat: ondertussen al 1 cilinder vervangen, 1 gereviseerd, en momenteel zweten ze alletwee weer, dus gaat het niet lang duren voor ze weer uit elkaar mogen.
Vanaf dat ze nieuw was heeft de zwenkrem nooit goed gewerkt. Iedere keer als de zwenkbeweging stopt, blijft er nog een soort speling op de zwenk, dit duurt zo'n tien seconden voordat de zwenkrem volledig aangrijpt. Tot dan kan de bovenwagen enkele graden naar link en rechts bewegen. Na enkele keren een ventieltje (time delay valve) vervangen en aangepast te hebben, de vertragingskast uit elkaar gehad te hebben dan toch na veel zeiken en vloeken een nieuwe zwenkmotor erop gekregen. Probleem blijft bestaan. Antwoord Hyundai: Leer er maar mee leven, jij hebt altijd wel iets te zeuren...
Verwarming heeft nog nooit goed gewerkt, ofwel koude lucht, ofwel hete lucht, maar niets er tussenin. Enkele pogingen van Hyundai om het systeem aan te passen waren vruchteloos, dus deze "zeikerd" kreeg dan uiteindelijk een nieuwe mangkraan. Resultaat: nog altijd alleen hete of koude lucht, alleen is de stand van de verwarming nu iets verschoven...
Waardeloze stoel, overmatige zijdelingse en voor- en achterwaartse speling, verre van stabiel, en weinig tot geen steun. Na 4 maanden pijn in mijn rug van mijn baas een fatsoenlijke stoel gekregen, probleem opgelost. Toen de machine een half jaar oud was kwam op een goede morgen een monteur van Hyundai om voor de zoveelste keer een poging te doen mijn machine af te stellen wegens te brute bediening. Eerste wat hij doet, een bodemplaat onder de machine verwijderen en een hydrauliekslang monteren... Blijkbaar een of andere leiding i.v.m. de zwenk, af fabriek vergeten te monteren. Resultaat was nu wel dat er drie functies tegelijk konden worden bediend zonder dat de machine stil viel, en dus een snelheidswinst van ongeveer 50%. De afstelling achteraf heeft trouwens weinig aan de bediening veranderd, met dat ding is nog altijd geen meter vlak te trekken bij wijze van spreken. Ondertussen zit er ook al de vierde set ventielen in, zonder echt resultaat. Mijn dozerblad staat ook scheef, als ik het laat zakken, zakt eerst de rechterkant enkele centimeters, waarna links pas volgt. "Kan een klein verschilletje in een van de cilinders zitten, maar da's normaal" vertelde men mij bij Hyundai. Over diezelfde dozerbladen gesproken, die zijn van dermate zacht en dun peperkoekenstaal gemaakt, dat de meeste machines bij ons na 3000 tot 4000 uur al het mes er onderuit gesleten hebben, het blad vol deuken zit, de hoeken krom staan...
Dan de frames van het voorraam, scheuren spontaan in tweeen. En nu ik toch eenmaal op gang ben, al eens rondom gekeken, kun jij werkelijk iets zien over die hoge motorkap op die belachelijk dikke kont??
Of je zicht naar rechts, wat vind je daar van? Nog niet te spreken van het zicht naar voor, met die dikke rand op de scheiding van de twee voorruiten, en of dat nog niet genoeg was, een MEGA dikke stuurkolom die het overgie zicht wel belemmerd. Heb jij trouwens nooit last van piepende oren als je 's avonds klaar bent met werken, want er zijn weinig machines die tegenwoordig nog zo'n pokkeherrie maken.
Oei, nu vergat ik nog bijna het onderhoud ...
Hyundai schrijft dus voor om elke 250 de motorolie te verversen, en alle, ja ALLE filters te vervangen... ALLE dieselfilters, olifilters, ja ook de hydrauliekfilters, de beide luchtfilters de servofilters...
En dan heb ik het nog niet over de plaatsen waar die idioten hun filters durven verstoppen! Er zitten er twee onder het uitlaatspruitstuk!!
Al eens geprobeerd die te vervangen na een dag werken?
Het is tenslotte het beste de olie te verversen als de motor nog warm is...
Ik ben vast nog wel een paar dingen vergeten, maar ik denk dat ik zo wel voldoende heb vermeld om er een idee van te krijgen.
Wat ik als allerlaatste dan nog even wil vermelden dat is de grandioze service die ze bieden bij Hyundai, die sluit namelijk helemaal aan bij hun product. Ook geen ruk waard! Elke reparatie duurt minstens 3 weken.
Ik heb zo een keer twee mand moeten wachten voordat het probleem met mijn motorstop was opgelost. Ondertussen waren ze al drie keer geweest om het te maken, zonder resultaat. Eerste keer (na twee weken) met de verkeerde spoel, de tweede keer de juiste spoel, maar er ontbrak een veer, en de derde keer kreeg men het op de een of andere manier niet aangesloten. (3 kabeltjes!)
Anyway, ik ga zwijgen, want ik ga nog moeite hebben om in slaap te vallen dadelijk.

Wat ik hiermee zeggen wil is dat Hyundai het gepresteerd heeft om een enorme KUTmachine te maken, en dan wel een met de hoofdletter K.
En als ze dat dan nog een beetje compenseerden met een deftige service... Nee, zelfs daar zijn ze te lam voor.

Amen
L'enfer, c'est les autres

Plaats reactie

Terug naar “Graafmachines”