Een bezoek aan de Boliden Aitik ertsmijn

Post hier al je reportages over bouwmachines!

Moderator: André

Advertentie post before
stefanvi
Starter
Berichten: 860
Lid geworden op: wo 1 apr, 2009 20:55
Locatie: Krabbendijke

Re: Een bezoek aan de Boliden Aitik ertsmijn

Bericht door stefanvi »

Prachtige reportage ;P

Wat gebeurt er met het materiaal wat er in de opslagloods terecht komt?
Want 200.000 ton is weliswaar heel erg veel, maar hier hebben ze een dergelijke loods met een dag of 2 a 3 vol.

Wordt dit in depot gereden of opnieuw verwerkt ergens anders?

dafstuff
Starter
Berichten: 306
Lid geworden op: za 5 jan, 2008 0:02
Locatie: Schijndel
Contacteer:

Re: Een bezoek aan de Boliden Aitik ertsmijn

Bericht door dafstuff »

Peerke schreef:Super reportage :leuk
Hier sluit ik mij bij aan!
Groeten,

Arnold

als je deelt krijg je meer

yannick89
Nieuw forumlid
Berichten: 4
Lid geworden op: di 3 jul, 2012 6:53

Re: Een bezoek aan de Boliden Aitik ertsmijn

Bericht door yannick89 »

knappe reportage, heb ze met plezier gevolgd en bekeken :leuk
The only real power.....CATpower

Gebruikersavatar
Martin Hilhorst
Starter
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 14 sep, 2008 17:53
Locatie: Almere

Re: Een bezoek aan de Boliden Aitik ertsmijn

Bericht door Martin Hilhorst »

stefanvi schreef:Prachtige reportage ;P

Wat gebeurt er met het materiaal wat er in de opslagloods terecht komt?
Want 200.000 ton is weliswaar heel erg veel, maar hier hebben ze een dergelijke loods met een dag of 2 a 3 vol.

Wordt dit in depot gereden of opnieuw verwerkt ergens anders?
De opslag is met deze capaciteit inderdaad snel vol. Ik denk dat deze geringe opslag met name gebruikt dient te worden als er een storing in de volgende installatie is, zodat de aanvoer van dumptrucks geen hinder ondervinden kan. Vanuit de opslaghallen gaat het materiaal gelijk door maalmolens voor verdere verwerking. je kunt dit zien als gigantisch grote horizontaal liggende draaiende trommels met grote stalen ballen erin, ter grote van ouderwetse kanonskogels. Het materiaal gaat er aan één kant in en wordt vervolgens vermaalt door de kogels die op elkaar stuiteren tijdens het draaien van de trommels. Hierna zal met behulp van chemicaliën en perslucht in grote baden het erts uit het vermalen materiaal worden gewonnen. Bij deze verdere processen zijn we helaas niet geweest :)
Als er maar een grijper aan zit.

Gebruikersavatar
Kenny
Starter
Berichten: 905
Lid geworden op: za 16 aug, 2008 8:40
Locatie: bij de buren
Contacteer:

Re: Een bezoek aan de Boliden Aitik ertsmijn

Bericht door Kenny »

@Martin een super mooie reportage , ik had een vraagje he wat gebeurt er nu al per ongeluk zoo dumperchauffeur niet op let en over die kabel rijdt bij de machine stop de machine dan ?

jurgen
Starter
Berichten: 70
Lid geworden op: za 10 nov, 2007 16:20
Locatie: Asten

Re: Een bezoek aan de Boliden Aitik ertsmijn

Bericht door jurgen »

Geweldige reportage !

Gebruikersavatar
Martin Hilhorst
Starter
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 14 sep, 2008 17:53
Locatie: Almere

Re: Een bezoek aan de Boliden Aitik ertsmijn

Bericht door Martin Hilhorst »

Kenny schreef:@Martin een super mooie reportage , ik had een vraagje he wat gebeurt er nu al per ongeluk zoo dumperchauffeur niet op let en over die kabel rijdt bij de machine stop de machine dan ?
Allereerst, wederom allemaal bedankt voor de leuke reacties! :leuk

De dumpers hebben eigenlijk niks in de buurt van de kabels te zoeken. De wegen naar de hooglepels worden allemaal zo aangelegd, dat de dumpers links en rechts van de kabels blijven en dan ook nog eens met genoeg ruimte om de dumper onder de bak van de hooglepel te kunnen laten manoeuvreren.

Zal er per ongeluk wel over heen gereden worden, dan denk ik dat er behoorlijk wat vonken bij komen kijken, als er alleen al bijna 300 ton lediggewicht aan dumptruck overheen rijdt. De kabels zelf zijn ongeveer vuist dik. Er zat wel een bewapening in maar dat is hoofdzakelijk geplaatst voor de trekkracht over de gehele lengte te kunnen versterken. De Caterpillar 980 wielladers tillen de kabels bijvoorbeeld voorzichtig op met de tanden van de bak om zo de stroomkabel te helpen verplaatsen als de hooglepel ook weer een stukje vooruit moet. Over zo'n gigantische lengte kabel komt toch aardig wat trekkracht, als deze versleept wordt :)
Als er maar een grijper aan zit.

Plaats reactie

Terug naar “Materieelreportages”