Diverse hijswerken hal en bovenloopkranen

Post hier al je reportages over speciale werken.

Moderator: André

Advertentie post before
Jelmer
Starter
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 5 feb, 2007 20:59
Locatie: Verderop

Bericht door Jelmer »

Ik mis een haakblok in de laatste foto. Heb ik nu de koelkast gewonnen? :D

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Diverse hijswerken hal of bovenloopkranen

Bericht door johanneuteboom »

Dat is een tegenlicht blok Jelmer, met een filter voor je bril kan je hem zien. :D

Gebruikersavatar
FFect
Starter
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 8 dec, 2006 23:04
Locatie: leiden

Bericht door FFect »

dit was ook een mooie klus waar ik deel van uit mocht maken :D
alleen woog deze jongen geen 7 maar 14 ton

Afbeelding

piledriver
Forumlid
Berichten: 3359
Lid geworden op: wo 1 nov, 2006 19:17
Locatie: Zuid Holland

Bericht door piledriver »

is dit bij Nedstaal in Alblasserdam ?

Randy
Forumlid
Berichten: 3670
Lid geworden op: za 11 dec, 2004 22:31
Locatie: Echt

Bericht door Randy »

Zo heb ik er eens een in een bestaande hal ingehsen met de AC40-1. Dat was een met dubbele liggers en woog 9 ton.

Eveneens creatief met hijsmiddelen, want het blok hing ongeveer tussen de 2 liggers in. Dus ZEER grote sprei. Maar met genoeg overcapaciteit geen probleem. De voorbereiding en het puzzelen duurde 3 kwartier, het hijsen en plaatsen (1 monteur, 1 rigger en ik zelf op de kraan) duurde nog geen 10 minuten.

Een goede voorbereiding is het halve werk. :Y

Randy

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Diverse hijswerken hal of bovenloopkranen

Bericht door johanneuteboom »

Bij dit soort werk moet je soms wel creatief zijn, maar natuurlijk goed overleg met elkaar, de risico's bespreken met elkaar, absoluut geen haast hebben, en rustig en doordacht te werk gaan, bij twijvel niet aan beginnen. Zo had ik nog eens een klus bij de verzinkerij in HH Waard met het plaatsen van een tiental Halkranen. Stond daar binnen, en moest de mast al rijdende door een koepel naar buiten prikken, dan goed uit zien te komen met de gieklengte, om de haak weer door de volgende koepel te laten zakken, en een 9 ton wegende bovenloper in te hijsen, jammer dat ik daar geen foto's van heb. Ik denk dat een ieder wel eens wat apparts mee maakt in ons werk, dat zijn ook de klussen die je bijblijven. Onervaren jongens moeten hier absoluut niet aan beginnen, en er van uit gaan dat ze niet hun naam gaan vergooien met risicovolle hijsklussen welke niet in het boekje voorkomen, en ook makkelijk mis kunnen gaan. Zo ben ik tenmiste zelf altijd bezig geweest, wanneer ik de risico's niet ken, begin ik er vast niet aan. Ben nog maar 31 jaar bezig in het vak, en kan nog steeds mijn eigen naam gebruiken, als sommige me dan een zeikert vinden, So what .

Gebruikersavatar
FFect
Starter
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 8 dec, 2006 23:04
Locatie: leiden

Bericht door FFect »

piledriver schreef:is dit bij Nedstaal in Alblasserdam ?
dat is helemaal correct kan het niet beter omschrijven

Randy
Forumlid
Berichten: 3670
Lid geworden op: za 11 dec, 2004 22:31
Locatie: Echt

Bericht door Randy »

Tja Johan, je doet het toch niet voor iedereen goed!

Als jij er niet aan begint om veiligheidstechnische redenen en een ander doet het wel en het gaat goed, krijg je het 10x te horen.

Nou goed, als die ander dat risico neemt is dat zijn zaak. Als ik denk dat een klus gevaarlijk gaat worden en ik laat daar iemand voor komen kijken die dan zegt: "Ja, je hebt gelijk. Dit moeten we op een andere manier doen." dan heb ik mezelf ingedekt.
Dan weten in elk geval 2 mensen van de risico's af.

En als een ander het dan toch zo doet zal het mij een zorg zijn. Gaat het fout, dan draagt hij dat zijn hele leven met zich mee (als hij het zelf tenminste nog kan navertellen).

Randy

PS Dit is uit eigen ervaring van afgelopen week. En iedereen mag het lezen!

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Diverse hijswerken hal of bovenloopkranen

Bericht door johanneuteboom »

Randy, een tien met griffel. Mijn uitleg kan wel eens verkeerd opgevat worden, maar is absoluut niet zo bedoeld. Aan de andere kant ben ik behoorlijk eigenwijs, en tot nog toe is het niet veel voorgekomen dat als ik het niet ziet zitten, een ander er wel uit komt, maar wie weet komen er nu reacties uit den lande met voorbeelden , die mijn expertize wat betreft gedane uitvoering hijswerken onderuithalen. Ik ben benieuwd. Er zal toch wel iets wezen wat ik vergeten ben de afgelopen 32 jaar die ik in de telekranen wereld door heb gebracht.
Bijlagen
Haak 4.JPG
Haak 4.JPG (96.04 KiB) 3119 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Diverse hijswerken hal of bovenloopkranen

Bericht door johanneuteboom »

Hier moesten we (5-9-07) de 10 jaar oude , en ooit maar 9 Mnd. dienst gedane 20 tons bovenloop kat kraan met uitrij constructie demonteren, de kraan is onlangs nog een maal gebruikt om samen met onze LTM 1160 een 50 ton wegende betonput in het voormalige cacao ontvangstgebouw te plaatsen, welke medio november diens gaat doen als sprinklerput, in het gebouw hebben we ook al een grote bluswatervoorraad tank geplaatst. Deze werd evenals die betonnen put, met ons 150 tons ponton onder de kat kraan gevaren.
Bijlagen
adm koog 80.JPG
adm koog 80.JPG (69.15 KiB) 2973 keer bekeken
Laatst gewijzigd door johanneuteboom op za 6 okt, 2007 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Werkreportages”