Fietsverbinding "de Snelbinder" Nijmegen

Post hier al je reportages over speciale werken.

Moderator: André

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Fietsverbinding "de Snelbinder" Nijmegen

Bericht door Peter_S »

Met vereende krachten werd de brug vastgemaakt in de stroppen van de bokken. De buis die zo merkwaardig de lucht in priemt is een van de bevestigings verbindingen tussen de nieuwe en oude brug.

Met vr. gr.

Peter Schoeber
Bijlagen
42813 resize tbv BMF.jpg
42813 resize tbv BMF.jpg (74.29 KiB) 3157 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Fietsverbinding "de Snelbinder" Nijmegen

Bericht door Peter_S »

Voor het vastmaken van de bokken aan de brug werd een zeer ingenieus systeem van evenaars, staaldraadstroppen en harpsluitingen gebruikt. Omdat de brug feitelijk geen recht vlak kent was het vastmaken van de brug een ingewikkelde klus. Voor ieder aanslagpunt moest er een apart stelsel van stroppen en harpsluitingen worden gebruikt om de last gelijkmatig verdeeld te krijgen. Bij het takelen is het namelijk van het grootste belang om op ieder hijspunt evenveel kracht uit te oefenen. De op de voorgrond liggende bok Matador heeft in een van zijn toptakels bijvoorbeeld een "mini evenaar" hangen die aan een zijde, middels harpsluitingen, is vastgemaakt aan de boog van de brug terwijl aan de andere zijde van deze "mini evenaar" twee lange staaldraadstroppen hangen waar tussen weer een andere evenaar zit. Aan deze evenaar tenslotte wordt dan pas de brug vastgemaakt.

Met vr. gr.

Peter Schoeber
Bijlagen
42815 resize tbv BMF.jpg
42815 resize tbv BMF.jpg (67.57 KiB) 3157 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Fietsverbinding "de Snelbinder" Nijmegen

Bericht door Peter_S »

Het, middels stoomkracht aangedreven, lierwerk op het dek van de bok Ajax. Als liefhebber van de oude (stoom)techniek een lust voor het oor en oog om het te horen en zien. Zoals je aan het dek van de bok kunt zien waren de weergoden ons niet echt gunstig gezind op deze vrijdag, zaterdag zou het nog erger worden.

Met vr. gr.

Peter Schoeber
Bijlagen
42817 resize tbv BMF.jpg
42817 resize tbv BMF.jpg (85.62 KiB) 3155 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Fietsverbinding "de Snelbinder" Nijmegen

Bericht door Peter_S »

Nijmegen bij nacht. Omdat er na het vastmaken van de bokken, en de proefhijs, er verder niks meer te beleven viel op de montage lokatie ben ik maar naar het hotel gegaan waar ik de nacht van vrijdag op zaterdag heb doorgebracht. Gelukkig werd het later op de avond nog droog en kon ik vanuit mijn hotelkamerraam een deel van de nieuwe brug zien. Hierdoor gemotiveerd heb ik mijn statief, wat ik bewust al meegenomen had, maar gepakt en weer terug gegaan naar de Waalkade. Vanaf de kade leverde dat dit fraaie plaatje op. De opname is gemaakt met een standaard diafilm van 100 ASA en een volledige handmatige instelling van mijn spiegelreflexcamera. Een flitser gebruik ik NOOIT bij dit soort gelegenheden, de reikwijdte van een flitser is bij lange na niet toereikend om iets uit te richten. Ik zal in het topic over fotografie, ergens in de schafkeet geloof ik, binnenkort eens iets meer vertellen over het maken van nachtfoto's.

Met vr. gr.

Peter Schoeber
Bijlagen
42825 resize tbv BMF.jpg
42825 resize tbv BMF.jpg (58.38 KiB) 3154 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Victor
Forumlid
Berichten: 4642
Lid geworden op: do 26 jun, 2008 19:26
Locatie: Oosterhout

Re: Fietsverbinding "de Snelbinder" Nijmegen

Bericht door Victor »

Heel mooie reportage, Peter! (Y)
:)

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Fietsverbinding "de Snelbinder" Nijmegen

Bericht door Bart »

Ik ben het met Victor eens en ook netjes uitgelegd. Waarvoor dank!
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Fietsverbinding "de Snelbinder" Nijmegen

Bericht door Peter_S »

Alvorens ik verder ga wil ik eerst Victor en Bart bedanken voor hun reacties op deze reportage. Er zijn nog de nodige plaatjes te gaan voordat de fietsbrug op zijn plek ligt.

Na een korte maar verkwikkende nachtrust was dan eindelijk de grote dag van het invaren aangebroken. Onder tamelijk regenachtige omstandigheden, met af en toe een beetje zonneschijn als je dat nu net niet kunt gebruiken vanwege tegenlicht, is de fietsbrug op deze 20 maart 2004 in circa 8 a 9 uur tijd op zijn plek gebracht.

De brug hangt inmiddels in de takels van de bokken en komt net vrij van de montage stelling. Het hijsen dient met de nodige omzichtigheid te gebeuren, iedere bok ging stapsgewijs meer hijsen en er werd nauwletten op toegezien dat iedere bok zijn eigen aandeel kreeg. Omdat je tamelijk eenvoudig kunt meten hoeveel je hijst was het niet zo heel erg moeilijk om langzaam maar zeker je trekkracht op de draad te verhogen.

Met vr. gr.

Peter Schoeber
Bijlagen
42831 resize tbv BMF.jpg
42831 resize tbv BMF.jpg (66.24 KiB) 2963 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Fietsverbinding "de Snelbinder" Nijmegen

Bericht door Peter_S »

De brug hangt inmiddels enkele tientallen centimers vrij van de montage stelling en alvorens men de brug op de juiste hoogte kan heffen diende de vier bokken met de brug eerst achterwaarts te varen. Het was overigens weer eens een "ouderwetse regendag" waarbij ik nagenoeg de hele dag in mijn regenpak heb gelopen.

Met vr. gr.

Peter Schoeber
Bijlagen
42833  resize tbv BMF.jpg
42833 resize tbv BMF.jpg (64.21 KiB) 2957 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Fietsverbinding "de Snelbinder" Nijmegen

Bericht door Peter_S »

Het achterwaarts verplaatsen van de fietsbrug is bijna voltooid terwijl het omhoog hijsen helemaal is voltooid. Veel hoger had men ook niet moeten hoeven te gaan want de beide Matador's zitten bijna aan de maximale hijshoogte. Deze foto is gemaakt vanaf het tijdelijk einde van het fietspad dat is gebouwd langs de aanbrug van de spoorbrug. De foto's van het plaatsen van deze brugdelen staan veel eerder in dit topic. Tot hier en niet verder voor de persfotografen en de genodigden.

Met vr. gr.

Peter Schoeber
Bijlagen
42836 resize tbv BMF.jpg
42836 resize tbv BMF.jpg (52.67 KiB) 2945 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Fietsverbinding "de Snelbinder" Nijmegen

Bericht door Peter_S »

Omdat een brug dwars over de rivier komt te liggen, en deze in de lengte richting ervan is gebouwd, dient de brug dus een kwart slag gedraaid te worden. Voor het draaien werd er gebruik gemaakt van een groot ankerponton dat midden op de rivier lag. Middels de nodige lieren en kabels zaten de bokken hieraan verbonden. Het ankerponton op zijn beurt was, als ik mij niet vergis, o.a. met een lange staaldraad verankerd aan een van de pijlers van de verkeersbrug op de achtergrond. Uiteraard speelden ook de diverse sleep-/duwboten een belangrijke rol bij het invaren van de brug. Tijdens het hele proces moesten er ook nog eens een aantal lier-/ankerkabels verzet worden.

Met vr. gr.

Peter Schoeber
Bijlagen
42838 resize tbv BMF.jpg
42838 resize tbv BMF.jpg (53.12 KiB) 2934 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Plaats reactie

Terug naar “Werkreportages”