Montage tweelingspoorbrug te Weesp, februari-augustus 1995

Post hier al je reportages over speciale werken.

Moderator: André

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Montage tweelingspoorbrug te Weesp, februari-augustus 1995

Bericht door Peter_S »

Montage tweelingspoorbrug nabij Weesp in de periode februari-augustus 1995

Inleiding
In het kader van het ambitieuze plan Rail 21, gelanceerd eind jaren 80 van de vorige eeuw, diende ook een groot deel van het baanvak tussen Diemen en Weesp verdubbeld te worden van 2 naar 4 sporen. Het gaat in dit geval om het stuk tussen Gaasperdammerweg aansluiting, waar de Zuidelijke tak aansluit op de zogenaamde Gooilijn, en het station van Weesp. Onderdeel van deze spoorverdubbeling vormde een tweede spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal nabij Weesp. Vanwege de, in eerste instantie, geboden haast werd ervoor gekozen om een gelijkvormige brug te bouwen die constructief gezien afgeleid is van de zogenaamde Schalkwijkse brug. Uiteindelijk is het project toch getemporiseerd uitgevoerd, vanwege bestedings beperkingen van de rijksoverheid, waardoor de spoorverdubbeling pas in 1997 ten volle in gebruik kwam.

Stukje geschiedenis
De twee spoorbruggen over het Amsterdam Rijnkanaal liggen in de baanvak Amsterdam-Hilversum-Amersfoort/Utrecht (het zogenaamde Oosterspoor) dat op 10 juni 1874 werd geopend. Pas bij de aanleg van het Merwedekanaal (van Amsterdam via Utrecht naar Gorinchem) werd er ter hoogte van Weesp een dubbelsporige brug gebouwd die in 1889 in gebruik kwam. In de 40-er en 50-er jaren van de vorige eeuw werd het Merwedekanaal verbreed en deels, vooral ten zuiden van Utrecht, verlegd naar Tiel zodat er uiteindelijk het huidige Amsterdam-Rijnkanaal ontstond. Bij de verbreding werden de oude spoorbruggen bij Weesp en Utrecht in eerste instantie nog niet vervangen. Pas bij de volgende verbreding van het kanaal, in verband met de komst van de duwbakkenvaart, werden de diverse spoorbruggen in de 70-er jaren van de vorige eeuw vervangen. Zo ook in Weesp waar in 1973 de zuidelijke brug in gebruik werd genomen.

Techniek
Het is een hele mond vol maar de bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal zijn van het type verstijfde staafboogbrug! De verstijvingsligger is een doorgaande vakwerkligger over vier steunpunten waarbij de grote middenoverspanning middels een boog is verstijfd. Verdere technische moeilijke termen zal ik jullie besparen.

De in deze reportage gebruikte tekeningen zijn afkomstig uit Railevant jaargang 41 nummer 6 van december 1995. Railevant was het verenigings orgaan van de inmiddels alweer ruim 10 jaar geleden ter ziele gegane Weg & Werken personeelsvereninging van NS. Met de regelmaat van de klok stonden er fotografische bijdrages van mijn hand in dit verenigingsorgaan.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Montage tweelingspoorbrug te Weesp periode feb-aug 1995

Bericht door Peter_S »

Vanwege de enigzins schuine kruissings hoek diende de nieuwe brug met een zogenaamd "veld" verschoven aangelegd te worden. Een "veld" is in dit geval een steeds terugkerend bouwdeel van de spoorbrug.
Bijlagen
veldverspringing tweelingspoorbrug Weesp_edited-1.jpg
veldverspringing tweelingspoorbrug Weesp_edited-1.jpg (175.17 KiB) 4472 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Montage tweelingspoorbrug te Weesp periode feb-aug 1995

Bericht door Peter_S »

Doordat de "tweelingspoorbrug" uiteindelijk later werd gerealiseerd dan in de oorspronkelijke plannen van Rail-21 konden er toch nog moderniseringen worden doorgevoerd t.o.v. de "Schalkwijksespoorbrug" die als constructieve basis diende voor de nieuwe brug. Een van de verbeteringen was het vervangen van een groot aantal klinkverbindingen door lasverbindingen. Bij een klinkverbinding worden de te verbinden delen middels schetsplaten aan elkaar geklonken hetgeen erg arbeidsintensief en dus duur is. Bovendien zijn de schetsplaten allemaal extra materiaal wat nog eens meetelt bij een hoger totaal gewicht van de brug. Op de bijgaande tekening zie je links een geklonken verbinding en rechts een gelaste verbinding. Vooral op de plaatsen waar de diagonalen aan de boven- en onderrand zitten werden de klinkverbindingen vervangen door laswerk.
Bijlagen
knooppunt klinken versus lassen.jpg
knooppunt klinken versus lassen.jpg (178.2 KiB) 4470 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Montage tweelingspoorbrug te Weesp periode feb-aug 1995

Bericht door Peter_S »

Een van de belangrijkste eisen die aan de nieuwe spoorbrug werd gesteld was dat geluidsemissie, om het in nette bewoordingen te zeggen, door de toegenomen hoeveelheid treinen die er passeerde niet mocht toenemen t.o.v. de oorspronkelijk situatie. De oplossing voor dit probleem werd gevonden door het ingieten van de spoorstaven in een twee-componenten giethars. Door het ingieten van de spoorstaven, embedded rail principe, kan het lijf en de de voet van de spoorstaaf veel minder geluid "uitstralen" als er een treinwiel passeert. In de bijgaande tekening zien wij links de traditionele bevestiging van een spoorstaaf op een stalen brug en rechts de ingegoten spoorstaaf. Toen was het principe nog tamelijk nieuw, heden ten dage worden op nieuwe stalen spoorbruggen de spoorstaven standaard ingegoten. Ook bij renovatie van de wat oudere stalen spoorbruggen wordt de traditionele oplegging vaak vervangen door een ingegoten constructie omdat deze nagenoeg onderhoudsvrij is.
Bijlagen
spoorstaaf bevestiging_edited-1.jpg
spoorstaaf bevestiging_edited-1.jpg (175.03 KiB) 4469 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter_S op vr 16 sep, 2011 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Montage tweelingspoorbrug te Weesp periode feb-aug 1995

Bericht door Peter_S »

Ter afsluiting van deze miniserie tekeningen een tekening van het montageplan voor de brug. De brug ter plekke boven het druk bevaren kanaal monteren was niet mogelijk zodat er moest worden uitgeweken naar montage op de wal en daarna invaren. Bij een montage op de wal zijn er in principe twee opties;
- montage evenwijdig aan de kanaaloever en de brug tijdens het invaren een kwart slag draaien
- montage in lijn het het toekomstige tracé en dan de brug in rechte lijn overvaren

Mede vanwege de slechte bodemgesteldheid ter plekke is er in dit geval voor gekozen om de brug in het verlengde van de uiteindelijke ligging te monteren en dan "gewoon" rechtdoor over te varen. Omdat de onderdelen van de brug als grote stukken werden aangevoerd over het water werd ervoor gekozen om pal aan de oever van het kanaal een montageplaats in te richten en daar dan telkens secties te monteren en deze vervolgens in de lengte richting te verplaatsen naar de eindmontage. Naarmate er meer secties klaar waren werd de af te leggen weg met een voorgemonteerde sectie steeds kleiner.
Bijlagen
montage brug.jpg
montage brug.jpg (159.8 KiB) 4469 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Montage tweelingspoorbrug te Weesp periode feb-aug 1995

Bericht door Peter_S »

Voor de montage van de secties tot een grote geheel was er tussen het landhoofd en de pijler op de oever van het kanaal een montage platform gemaakt. Bovenop dit platform vond de montage van de aangevoerde stukken tot een groter geheel plaats. Deze, en de volgende twee opnames, zijn gemaakt op dinsdag 28 februari 1995. Voor de montage van de secties tot een groter geheel werd er gebruik gemaakt van een, slechts voor een klein deel zichtbaar, Liebherr LR 1400 van Sarens.
Bijlagen
13799 verkleind1.jpg
13799 verkleind1.jpg (187.66 KiB) 4469 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Montage tweelingspoorbrug te Weesp periode feb-aug 1995

Bericht door Peter_S »

Bovenop het montageplatform was men deze dag nog bezig met wat las en slijpwerk aan een aantal balken.
Bijlagen
13797 verkleind.jpg
13797 verkleind.jpg (147.65 KiB) 4465 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Montage tweelingspoorbrug te Weesp periode feb-aug 1995

Bericht door Peter_S »

Op de plaatsen waar twee brugsecties aan elkaar gemonteerd diende te worden waren er onderheide betonopstorten gemaakt om de brug tijdelijk op te laten steunen. De ondergrond in de buurt van deze bruggen is namelijk zeer zwak vandaar dat men het niet aandurfde om de brug gewoon op het zandlichaam te monteren.
Bijlagen
13798 verkleind1.jpg
13798 verkleind1.jpg (170.69 KiB) 4465 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Montage tweelingspoorbrug te Weesp periode feb-aug 1995

Bericht door Peter_S »

De volgende opnames zijn gemaakt op vrijdag 3 maart 1995 te Kinderdijk. Voor deze dag stond de eerste loadout gepland van een viertal grotere en twee kleinere delen van de nieuwe tweelingspoorbrug in Weesp. Door allerlei omstandigheden, zie de 5e post in viewtopic.php?f=190&t=24735&start=10 kwam er deze vrijdag niks van het laden van de brugsecties.

Om er zeker van te zijn dat "buiten in Weesp" alles ook zou passen waren de uit kleinere delen samengebouwde secties eerst in de montagehal in Kinderkijk achter elkaar uitgelegd en daarna buiten in de opslag gelegd. Een 10 assige Scheuerle platformwagen is bezig met het verplaatsen van een zogenaamd vakwerk vanuit de opslagplaats naar de waterkant. Rechts in beeld liggen nog een aantal zogenaamde vakwerken in de opslag.
Bijlagen
13935 verkleind1.jpg
13935 verkleind1.jpg (168.77 KiB) 4465 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Montage tweelingspoorbrug te Weesp periode feb-aug 1995

Bericht door Peter_S »

Bij nader inzien bleek het noodzakelijk te zijn om de kraan, de Demag AC1600 van Mammoet, waarmee het hijswerk verricht diende te worden op te stellen op de plaats aan/op de kade waar al een vakwerk lag. Het verplaatsen van dit vakwerk was sneller gebeurd dan het leegruimen van een ander stuk kade om de kraan op te stellen. Het vakwerk ligt op de Scheuerle en kan worden weg gereden.
Bijlagen
13936 verkleind1.jpg
13936 verkleind1.jpg (156.07 KiB) 4465 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Plaats reactie

Terug naar “Werkreportages”