Liebherr R 954 C Litronic HRD [1:50 - zelfbouw]

Post hier alle informatie over modellen van bouwmachines.

Moderator: Jorn

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Liebherr R 954 C Litronic HRD [1:50 - zelfbouw]

Bericht door Remko »

Eindelijk heb ik voor elkaar wat ik al heel lang wilde maken. Een Liebherr R 954 C HRD. Ik ben ooit begonnen met een R 954 C van Conrad, maar ja, je wil toch een kantelcabine... Dus dat project maar in de ijskast gezet, en er wat anders mee gedaan.

Maar nu is het dan eindelijk gelukt! ;A

Als basis machine heb ik gebruik gemaakt van de A 954 C van NZG. Uit de cabine het stuurtje gehaald, en de cabine gelijk voorzien van een Liebherr cabine bescherming van JanH. Verder de overslag giek geheel gedemonteerd (en intact gelaten) en hiervoor in de plaats een broekstuk van een Liebherr R 954 B van Conrad geplaatst (met dank aan Moderator Kleintje75 voor de R 954 B sloop modellen). De onderwagen is afkomstig van een normale Case CX 800. Wel wat groot (komt overeen met een onderwagen voor de R 974 C sloopmachine) maar je leest hier altijd dat de basis van een HRD een goede brede onderwagen is. En dat is wel gelukt denk ik. Bovendien komt er nog een telescoop giek op, dus dan kan 'ie de extra grote onderwagen wel gebruiken.

Hierbij de eerste foto's. Er moet nog het e.e.a. gewijzigd worden, waaronder de ophanging van het broekstuk, en andere hefcilinders (of een blokkeer systeem zoals op de YCC cilinders) en de koppelingen moeten uitgeboord worden zodat de machine ook mijn andere gieken kan gebruiken. En natuurlijk moet er nog een kleinere tool aan. De NPK schaar is te zwaar, maar ik had ff niets anders...

Giek in ruststand...

Afbeelding

Oprichten van de giek...

Afbeelding

Cabine omhoog. Mooi hoog, maar nog niet echt "sloop"...

Afbeelding

Giek helemaal opgericht...

Afbeelding

En dan...

Afbeelding

De cabine kan mooi achterover kantelen. Dit heb ik gemaakt door het originele stootplaatje te vervangen door de hefcilinders van een R 932 B overslagmachine.

Afbeelding

Onderwagen overdwars...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Buntjuuh
Forumlid
Berichten: 1009
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 15:52
Locatie: Leende

Re: Liebherr R 954 C Litronic HRD [1:50 - zelfbouw]

Bericht door Buntjuuh »

Kan niks anders zeggen als zeer netjes!!! (Y)

Prototype bouwer bij een mobelfabriek niet wat voor jouw ? (C) ;)

Groeten Wiebrand

lieherrbreda
Starter
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 20:23
Locatie: ma t/m do harderwijk vrij t/m zo breda

Re: Liebherr R 954 C Litronic HRD [1:50 - zelfbouw]

Bericht door lieherrbreda »

remco remco tog wat ziet hij er weer netjes uit ;X
maak je ze ook op bestelling dan kan ik hem in de kleuren van stolwerk breda spuiten.

gr pim

PS.
zijn de V-Buckets al binne.

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Re: Liebherr R 954 C Litronic HRD [1:50 - zelfbouw]

Bericht door Remko »

Buntjuuh schreef:Kan niks anders zeggen als zeer netjes!!! (Y)
Prototype bouwer bij een mobelfabriek niet wat voor jouw ? (C) ;)
Denk het niet... Ben niet zo goed met deadlines... Er ligt ook nog een R 984 C overslag van MvO te wachten om afgebouwd te worden. Nog steeds geen tijd en geduld voor gehad.
lieherrbreda schreef:remco remco tog wat ziet hij er weer netjes uit ;X
maak je ze ook op bestelling dan kan ik hem in de kleuren van stolwerk breda spuiten.
Helaas, niets op bestelling, Enkel voor de eigen collectie. Maar deze is niet moeilijk om te bouwen. Wel duur, als je de benodigde onderdelen bij elkaar optelt, maar geheel niet moeilijk. Als je alles op voorraad hebt is het binnen een uurtje gedaan.
lieherrbreda schreef:PS. zijn de V-Buckets al binne.
Nog niet, verwacht ze aan het einde van deze week of begin volgende week. Pakket is als het goed is voor het weekend verstuurd vanuit Engeland.

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Re: Liebherr R 954 C Litronic HRD [1:50 - zelfbouw]

Bericht door Remko »

Ik heb het model op een paar punten aangepast. De ophanging van het broekstuk aan de bovenwagen is verstevigd, en de giek-wissel is aangepast en nu uitgerust met 3mm borgschroeven. Het model kan nu uitgerust worden met de andere gieken die ik al had. Tevens is de originele lepelsteel verwisseld door de lepelsteel van een standaard Conrad R 954 C zodat het model nu ook alle aanbouwdelen van mijn Liebherr R954C HD SL met diverse hulpstukken kan gebruiken (foto's van de twee machines samen volgen nog). Doordat de lepelsteel eveneens is uitgerust met 3 mm borgschroeven is het uiteraard ook mogelijk om de originele lepelsteel weer terug te zetten, of om er bijvoorbeeld een grote Verachtert schaar van Zon models aan te hangen.

Helaas heb ik nog geen goede tool voor de HRD giek. De originele NPK schaar is te zwaar, en volgens mij een fantasie model van Conrad aangezien volgens de brochure de grootste variant overeenkomt met de kleine NPK schaar op het oude Case HRD model. Dus voor de foto is het model uitgerust met de kleine sloop/sorteergrijper van CMM Schwerlast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om het inzakken van de cilinders te voorkomen (waardoor de giek naar beneden komt) heb ik twee kleine schroefjes in de cilinderhulzen gedraaid. Deze blokkeren de cilinders op een zelfde manier als YCC gebruikt in hun messing cilinders.

Afbeelding

Afbeelding

Uitgerust met de korte giek. Deze heeft een nadeel, de lepelsteel kan niet geheel gestrekt worden. De lepelsteel is hier voorzien van de grote sloop/sorteer grijper van CMM Schwerlast.

Afbeelding

Aan de rechter zijde is nu ook een trapje bevestigd.

Afbeelding

Met de grote vergruizer van de Case CX 800 sloopmachine...

Afbeelding

Met de grote hamer van de NZG Cat 245...

Afbeelding

Met mijn brekerbak...

Afbeelding

Afbeelding

En met de zware bak van de Volvo EC 700...

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
fabian 954
Forumlid
Berichten: 9065
Lid geworden op: zo 30 sep, 2007 11:16
Locatie: zwartsluis
Contacteer:

Re: Liebherr R 954 C Litronic HRD [1:50 - zelfbouw]

Bericht door fabian 954 »

heb je netjes gemaakt remko (Y) je hebt het er maar weer druk mee :D
het is pas crisis als het bier op is

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Re: Liebherr R 954 C Litronic HRD [1:50 - zelfbouw]

Bericht door Remko »

fabian 954 schreef:heb je netjes gemaakt remko (Y) je hebt het er maar weer druk mee :D
Nou druk... Eindelijk na een aantal jaren heb ik dan een R 954 C sloopmachine. Zal je net zien dat Conrad of NZG volgend jaar op de Bauma met een 'officiële' komen... :D :D

Ik wil eigenlijk nog een overdruk unit op het model monteren, maar welke plaats is dan het beste? Boven op de cabine kan niet vanwege de cabine bescherming en de transporthoogte. Ik heb al even op het forum zitten rondneuzen, maar geen goed voorbeeld kunnen vinden.

Dus wellicht dat er een paar experts aanwijzingen kunnen geven. Ook over het verder afwerken van het model. Misschien nog wat leidingen er bij of zo. :)

Gebruikersavatar
André
Forumondersteuning
Berichten: 7388
Lid geworden op: do 7 dec, 2006 11:00
Locatie: Eethen

Re: Liebherr R 954 C Litronic HRD [1:50 - zelfbouw]

Bericht door André »

Tegen het achterraam of voor de motorkap zou kunnen. :)

Als je hem tegen het achterraam doet is dat alleen maar makkelijker want dan zit je niet met een luchtslang die mee moet bewegen met de cablift.
Verwarring schept werk...

Lees hier de forumregels nog eens door.

Gebruikersavatar
Thomas
Forumlid
Berichten: 1082
Lid geworden op: ma 25 dec, 2006 22:24
Locatie: Koudum

Re: Liebherr R 954 C Litronic HRD [1:50 - zelfbouw]

Bericht door Thomas »

Of je maakt hem op die platte bovenplaat van de cabinelift.
Zal mischien net passen als de cabine achterover staat.

Gr Thomas ;B

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Liebherr R 954 C Litronic HRD [1:50 - zelfbouw]

Bericht door Bart »

Precies Thomas. Onder het achterraam van de cabine zit ook de luchtinlaat van het cabinefilter en daar wordt meestal een adapter op pas gemaakt.
Slang tussen kist en cabine, even netjes geleiden en klaar is Remko.

Even een foto van het forum geplukt ter illustratie.

Afbeelding
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Plaats reactie

Terug naar “Bouwmachines”