EMD Ruston Bucyrus en Bucyrus Erie 22 Crane, Dragline en Gra

Post hier alle informatie over modellen van bouwmachines.

Moderator: Jorn

Advertentie post before
mol
Starter
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 7:15
Locatie: haarlem

EMD Ruston Bucyrus en Bucyrus Erie 22 Crane, Dragline en Gra

Bericht door mol »

Een aantal jaren geleden is de Amerikaanse schaalmodellen handelaar “Buffalo Road Imports”
(http://www.constructionscalemodels.com) onder de merknaam EMD ( http://www.emd-models.com/ ) begonnen met het opzetten van een schaalmodellenlijn voor de merken Ruston Bucyrus en Bucyrus Erie. Voor deze lijn is zelfs een aparte website opgezet (http://www.bucyruseriemodels.com/ ) De website geeft uitzicht op een hoop interessante modellen die gaan komen. Vrij snel na de lancering van de website kwamen de eerste modellen op de markt. Dit waren de B&E/R&B 22 hooglepel en dieplepel. Beide uitvoeringen kwamen onder de namen R&B 22 en B&E 22 als model uit. Voor zover ik weet was een serie van 2000 hooglepels en 2000 dieplepels. Van beide modellen zijn er 500 met R&B bestickering gemaakt. Een dragline, kraan en grijper versie zouden snel volgen aldus EMD. Helaas werd het daarna stil, heel stil. De modellen werden door in opdracht van EMD door TWH vervaardigd bij WanHo (maakt ook de modellen voor WSI) Hier zat dan ook het grootste probleem. TWH had op dat moment al financiële problemen. En veel verder dan een master model kwam er dan ook niet. Na wat E-mail verkeer begreep ik dat de modellen er wel kwamen maar dat dit nog even op zich zou laten wachten.
Bijlagen
de eerder uitgebrachte modellen hier zonder treeplanken
de eerder uitgebrachte modellen hier zonder treeplanken
IMG_3463 resize.jpg (149.09 KiB) 4023 keer bekeken
Land Rovers lekken geen olie. Ze markeren hun territorium!

mol
Starter
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 7:15
Locatie: haarlem

Re: EMD Ruston Bucyrus en Bucyrus Erie 22 Crane, Dragline en

Bericht door mol »

Begin dit jaar zag ik op de website van BRI een foto van een model in de doos. En niet veel later verschenen er foto’s van het model op internet. De foto’s varen genomen op de IMCATS show (http://www.imcats.com/) De IMCATS show in een soort mini Modelshow Europe welke wordt georganiseerd door BRI. Op deze foto’s waren ook een R&B 71 hooglepel en een R&B/B&E 22 truckkraan te zien. Beide nog als kunststof master model. Voor de laatste twee modellen is helaas nog geen verschijningsdatum bekend.
Bijlagen
IMG_8584.jpg
IMG_8584.jpg (160.76 KiB) 4017 keer bekeken
Land Rovers lekken geen olie. Ze markeren hun territorium!

mol
Starter
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 7:15
Locatie: haarlem

Re: EMD Ruston Bucyrus en Bucyrus Erie 22 Crane, Dragline en

Bericht door mol »

De 22 Crane, Dragline en Grap is wel leverbaar. Ook deze modellen zijn weer te verkrijgen met B&E en R&B logo’s erop. Het leuke is dat de modellen ook in verschillende dozen zitten met verschillende afbeeldingen erop. Ook de meegeleverde folder is uiteraard een kopie van het origineel. Er is dus niet simpel weg een snel foldertje voor beide modellen gedrukt.
Bijlagen
IMG_8606.JPG
IMG_8606.JPG (38.34 KiB) 3986 keer bekeken
Land Rovers lekken geen olie. Ze markeren hun territorium!

mol
Starter
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 7:15
Locatie: haarlem

Re: EMD Ruston Bucyrus en Bucyrus Erie 22 Crane, Dragline en

Bericht door mol »

Anders dan de meeste modellen van EMD is dit model niet gemaakt van een combinatie White metal en Resin. Deze serie is geheel in de lijn van de constructie zoals je van WanHo kan verwachten. Veel Metaal en met kunststof onderdelen. Om maar gelijk met deze laatste te beginnen. De kunststof onderdelen heb ik alleen kunnen terug vinden in de treeplanken (met hout motief in relief) en in het interieur van de machine (ramen, motor, handles, lieren e.d.) Voor de rest bestaat het model geheel uit metaal. Voor mijn gevoel zijn sommige delen gemaakt van messing plaatmateriaal (cabinedeur en giek) Het is een zeer gedetailleerd model met veel kleine en dunne onderdelen. De giek is van dun plaatmateriaal vervaardigd en de rupsen (met draaiende aandrijfketting!) zijn super. De grijper en de Sleepbak zijn ook mooi gedetailleerd. Alleen de verbindingspunten op de tuidraden ogen wat groot. Ik vermoed dat dit uit oogpunt van het “monteren”gedaan is. Van mij hadden deze verbindingen iets kleiner mogen zijn. In het algemeen is dit wel een wat teer gebouwd model, het is dus niet zo robuust is als bijvoorbeeld een Conrad model. Uiteraard wordt dit veroorzaakt door het hoge detail niveau.
Bijlagen
IMG_8607.JPG
IMG_8607.JPG (36.56 KiB) 3983 keer bekeken
Land Rovers lekken geen olie. Ze markeren hun territorium!

mol
Starter
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 7:15
Locatie: haarlem

Re: EMD Ruston Bucyrus en Bucyrus Erie 22 Crane, Dragline en

Bericht door mol »

EMD heeft er voor gekozen om een model uit te brengen en daar alle onderdelen in de doos bij te voegen. Je kan dus zelf kiezen of je het model als Kraan, Dragline of met grijper opbouwt. Het model bevat de volgende onderdelen om dit laatste mogelijk te maken:
• Een dragline bak
• Een grijper
• Een enkelschijfshaakblok
• Drie giekdelen met verschillende lengtes (1,5m/ 3m/ 6m)
Bijlagen
IMG_8613.JPG
IMG_8613.JPG (35.52 KiB) 3979 keer bekeken
Land Rovers lekken geen olie. Ze markeren hun territorium!

mol
Starter
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 7:15
Locatie: haarlem

Re: EMD Ruston Bucyrus en Bucyrus Erie 22 Crane, Dragline en

Bericht door mol »

Voor montage van de giek en bediening van de lieren worden sleuteltjes bij geleverd. De giekdelen zijn onderling verbonden met kleine boutjes en moertjes. Met klein bedoel ik dan ook echt klein! De boutjes en moertjes die bij de Liebherr HS 855 geleverd worden zijn een stuk groter.
Bijlagen
de sleuteltjes voor het aandraaien van de boutjes en moertjes
de sleuteltjes voor het aandraaien van de boutjes en moertjes
IMG_8592.jpg (115.06 KiB) 3976 keer bekeken
Land Rovers lekken geen olie. Ze markeren hun territorium!

mol
Starter
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 7:15
Locatie: haarlem

Re: EMD Ruston Bucyrus en Bucyrus Erie 22 Crane, Dragline en

Bericht door mol »

Even een idee van de boutjes en moertjes.
Bijlagen
IMG_8593.jpg
IMG_8593.jpg (130.18 KiB) 3975 keer bekeken
Land Rovers lekken geen olie. Ze markeren hun territorium!

mol
Starter
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 7:15
Locatie: haarlem

Re: EMD Ruston Bucyrus en Bucyrus Erie 22 Crane, Dragline en

Bericht door mol »

Het opbouwen van de modellen vergt wat geduld en wat handige hulpstukjes (zie foto’s). Ik heb de R&B 22 als Dragline opgebouwd met een 3m giekdeel en de B&E 22 uitgerust met een grijper en het 1,5m en 3m giekdeel. De giekdelen zijn bij de bevestigingspunten allemaal even breed. Om deze te monteren heb ik deze punten aan het ene deel iets naar binnen gebogen en aan het andere deel iets naar buiten zodat de delen langs elkaar kunnen schuiven. Omdat de giekdelen van plaatmateriaal en niet van hard gietmetaal zijn gemaakt heb je geen risico dat het oogje afbreekt. Het nadeel van het dunne plaatmateriaal is wel dat je de giek voorzichtig moet behandelen. Met behulp van de meegeleverde sleuteltjes kan je de boutjes en moertjes aan draaien. Er zijn geen reserve boutjes en moertjes meegeleverd dus wees voorzichtig. Na het in elkaar zetten van de giek is het bevestigen van de Tuidraden een beetje priegelen maar het is geen onmogelijk werkje. De lieren zijn geremd dus het op en af winden van het draad gaat wat langzamer. De trekdraad moet nog door de slingeraap geleid worden en vervolgens aan de sleepbak gemonteerd worden. In beide gevallen kwam een naalden steker (hulpstukje dat NZG bij zijn kraan modellen levert maar ook in een handwerkwinkel te verkrijgen is) Ook een naald om kralenkettingen te rijgen werkt goed. De enige probleem wat ik had was dat de draad die de fabrikant al aan de trekbak had bevestigd was te lang. De trekbak bleef hierdoor hangen waardoor je de bak nooit “vol” zou kunnen krijgen. Dit laatste vond ik niet natuurlijk staan waardoor ik deze iets heb ingekort. De dragen die al gemonteerd zijn lagen op een na allemaal nog op de schijven. De twee stukjes plakbank die hier voor zorgen kleven iets te goed waardoor je deze los moet wrikken of knippen (zonder de draden door te knippen)
Bijlagen
IMG_8604.jpg
IMG_8604.jpg (168.32 KiB) 3974 keer bekeken
Land Rovers lekken geen olie. Ze markeren hun territorium!

mol
Starter
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 7:15
Locatie: haarlem

Re: EMD Ruston Bucyrus en Bucyrus Erie 22 Crane, Dragline en

Bericht door mol »

ook de gaatjes zijn klein. Zo klein dat alleen het eind van het draad even in de secondelijm dopen niet helpt.
Bijlagen
IMG_8595.jpg
IMG_8595.jpg (113.15 KiB) 3973 keer bekeken
Land Rovers lekken geen olie. Ze markeren hun territorium!

mol
Starter
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 7:15
Locatie: haarlem

Re: EMD Ruston Bucyrus en Bucyrus Erie 22 Crane, Dragline en

Bericht door mol »

Detail foto van de bovenwagen.
Bijlagen
IMG_8608.JPG
IMG_8608.JPG (49 KiB) 3969 keer bekeken
Land Rovers lekken geen olie. Ze markeren hun territorium!

Plaats reactie

Terug naar “Bouwmachines”