Mercedes Actros 12x6 - [zelfbouw - 1:50]

Post hier alle informatie over modellen van vrachtwagens.

Moderator: Jorn

Plaats reactie
Advertentie post before
Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Mercedes Actros 12x6 - [zelfbouw - 1:50]

Bericht door Remko »

Ik was al een tijdje aan het kijken naar een mooie dikke afzetcontainer truck. Liefst een 5-asser, maar ja, die dikke Actros 12x6 van Van Leeuwen is wel heel mooi natuurlijk. Ik heb eerst zitten denken om het op een Conrad chassis te bouwen, maar dan krijg je toch weer problemen met ofwel inkorten ofwel verlengen, welke onderdelen, enz. Bovendien geen losse onderdelen, dus ben je er altijd op aangewezen om andere modellen te kopen om te verbruiken...

Gelukkig had ik van Zon nog een kit liggen voor een 12x4 chassis (van de 12x4 Scania Toline van v/d Vlist). Was de bedoeling om daar een LongLine van te bouwen. Nou ja, dat komt nog wel, eerst deze maken. Ik had nog nooit met het multi-chassis gewerkt, maar wat makkelijk is dat zeg!! Volgens mij is het lange chassis precies goed, en ook de Actros cabine van Conrad kan ik wel op het chassis krijgen. Er komt wel een Conrad haakarm systeem op, dat is nou eenmaal een zwaardere klasse dan het VDL systeem van Tekno (hoewel ik het nog wel ga verlengen om gebruik te kunnen maken van het chassis). Uiteraard komt er ook nog een kraan op. Het liefste had ik natuurlijk een Conrad Palfinger-Epsilon gehad, maar ja, die zijn er niet los. En om nou zo'n complete bomencombinatie aan te schaffen enkel voor de kraan... (I) Dus het wordt voorlopig maar een Conrad Palfinger PK21502.

Eerste probeer foto. Even met een Tekno 40 m3 container. Assen zitten nog niet op de juiste plaats. het liefste zou ik de exacte as afstanden willen gebruiken. Cabine is in ieder geval wel de correcte uitvoering. Ook moeten er nog andere (nieuwere) velgen op om de 12x6 te simuleren, en krijgt de truck uiteraard traanplaat spatborden over de achterassen. Model komt trouwens in de kleuren van Ocean Traders, en krijgt ook een vangmuil. Aanhanger weet ik nog niet.
Bijlagen
Actros 12x6 001.jpg
Actros 12x6 001.jpg (96.43 KiB) 4231 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Remko op za 29 sep, 2012 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Re: Mercedes Actros 12x6 - [zelfbouw - 1:50]

Bericht door Remko »

En van het voorbeeld, de 12x6 van Van Leeuwen.
Foto geleend van Foto van Bouwmachineweb.com. Volgens mij een foto van Roger.
Bijlagen
IMG_1377.jpg
IMG_1377.jpg (92.82 KiB) 4229 keer bekeken

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Re: Mercedes Actros 12x6 - [zelfbouw - 1:50]

Bericht door Remko »

Ben alweer een stukje verder. Nog niet met bouwen, maar wel met onderdelen en maten. De wielbasis heb ik nu ook gevonden: Data sheet BP 3590-6 op basis van een Mercedes Actros 6560. De truck van Van Leeuwen is natuurlijk ingekort, dus de wielbasis tussen as twee en drie (3.700 mm) klopt natuurlijk niet. Deze afstand heb ik op het oog (en de beperkingen van het multichassis) vastgezet op 2.950 mm (ofwel 5,9 cm in schaal 1:50). Komt volgens mij wel aardig uit.

Ook mooi, ik heb een Palfinger-Epsilon laadkraan weten te bemachtigen. Kreeg hiervoor een heel mooi aanbod, waarvoor mijn dank! De Mercedes cabine van Conrad is inmiddels ook gedemonteerd. Makkelijker met spuiten, nu nog primer en verf aanschaffen. Vervolgens haakarmchassis ca. 3 cm verlengen zodat ook de grote asfaltbak van WSI (GINAF 10x4) er op past.

Mochten er nog mensen zijn met tips welk type velgen ik moet gebruiken om de 12x6 opbouw te krijgen, ik hoor het graag!

Plaats reactie

Terug naar “Vrachtwagens”