Handel in miniaturen

Post hier alle informatie over alle overige modellen.

Moderator: Jorn

Advertentie post before
Gebruikersavatar
eef7260
Starter
Berichten: 654
Lid geworden op: wo 15 feb, 2012 23:06
Locatie: Mooie stad achter de duinen
Contacteer:

Re: Handel in miniaturen

Bericht door eef7260 »

Dank je Anthon voor de link.

Ik denk dat ik hem iets slechter in gedachten had , dacht echt dat hij nagenoeg gelijk was aan de Hitachi Super Landy CX500.
Dat is echt meer richting speelgoed , de IHI ziet er inderdaad een stuk beter uit maar haalt het weer niet bij de SCX 1500.
Denk dat hij er aardig tussen in zit qua kwaliteit en daarmee wat mij betreft ook qua prijs , al moet ik daar misschien wat water bij de wijn doen i.v.m. zeldzaamheid.
Als hij net zo in de markt staat als de Kobelco 7100 in 1/60 dan zal ik er nog een harde dobber aan krijgen , die is ook zo lekker overvraagd.
Moet er eens goed over nadenken maar misschien ga ik eens kijken of iemand die hem heeft hem wil ruilen voor een hitachi kh 150 van zon.

Eef

hang330c
Starter
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 16 okt, 2006 0:49

Re: Handel in miniaturen

Bericht door hang330c »

I know you guys think I'm acting like a dumbass for selling a IHI CCH900 for 425 EUR.
Believe it or not, I'm selling it the same price I bought it.

As you guys understanding of this model, the price is cheap.
And YES, it is cheap enough WHEN it first come out. But that is 10+ years ago.
This model only produced once at a very little quantity for both versions. And they were only available inside Japan.
This is the reason why the price goes up very fast.
Unlike the HITACHI CX500 which is a mass production model available worldwide.
Even now in Japan the price stays very high.

For eef7260, if you want to have this model for a project. In my opinion, it is too expensive. The CX500 will be more cost effective for a project.

Also, I think HSM Japan is out of business now.

I know you guys don't like Asians. Some have a bad point of views towards Asian.
But not ALL Asians act the same.

I'm sorry if I made anyone angry or something.

I will keep myself silent after this message. No worries =)

Regards,
Hang

Gebruikersavatar
Sleaze
Forumlid
Berichten: 5914
Lid geworden op: vr 3 mar, 2006 23:29
Locatie: Makkum
Contacteer:

Re: Handel in miniaturen

Bericht door Sleaze »

Why keep yourselves silent? You gave a perfect explanation why the price's so high. I think I can speak for all that your more than welcome on BMF. And everybody's qurious about your collection of models. Please join and give us a view how collecting's done in Japan.

Gebruikersavatar
eef7260
Starter
Berichten: 654
Lid geworden op: wo 15 feb, 2012 23:06
Locatie: Mooie stad achter de duinen
Contacteer:

Re: Handel in miniaturen

Bericht door eef7260 »

Hi Hang

Nice from you to reply to this topic.

First of all i have no problems with Asian people at all.
And i think others here also don't have problems with Asian people but they made some comments about the different approach of doing business .
Second i don't think you are a dumb ass for you selling it at this price, i guess you were right because you sold it.
The reason i started this conversation was because i was surprised that the rarity of the model made the price so high and not the quality of the model.
In my opinion the price for this model should be somewhere in the 150 / 250 range based on the quality.
But like i said your asking price is right because you sold it , it's not the right price for me but that is my right as a buyer.
For eef7260, if you want to have this model for a project. In my opinion, it is too expensive. The CX500 will be more cost effective for a project.
You might think that i am crazy but i definite need the IHI for this project , if i ever will get one ??? only time will tell.

Best Regards Eef

PS : don't worry you made no one angry , and you are more than welcome here

Gebruikersavatar
Cris
Forumlid
Berichten: 18250
Lid geworden op: do 5 mei, 2005 17:13
Locatie: Assen

Re: Handel in miniaturen

Bericht door Cris »

Een nieuw jaar, en nieuwe modellen, dan is het ook wel weer interessant om te zien wat de prijzen dit jaar gaan doen.
Ze zullen wel weer stijgen, zo is de verwachting. De LTM 11200.9.1 van NZG kruipt naar de 600 euro.
Maar ik schrok van de prijzen die Tonkin hanteert voor de Link-Belt's die uitkomen. De 2 assige RT kost 259 euro en de telerups maar liefst 429 euro (volgens een duitse site)

Natuurlijk, met tassen vol gaat men straks in maart Ede weer verlaten. Dus de modellen verkopen wel weer.
Maar ik vind het erg jammer. Je krijgt een ander soort publiek (dat is eigenlijk al een tijd zo) Vroeger was het de modelbouwer die een model kocht en ermee ging stoeien.
Tegenwoordig is het de verzamelaar met kennelijk veel geld (voor de prijs van een kraanmodelletje die je wegstop in een vitrine, of gewoon in de doos laat op de rommelkamer kun je ook een mooie tv kopen).

Maar zoals al eerder gezegd, de modellen verkopen toch wel, dus de fabrakant kan de prijzen nog verder laten stijgen.
Cris

mol
Starter
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 7:15
Locatie: haarlem

Re: Handel in miniaturen

Bericht door mol »

Ik ben benieuwd wat de prijzen zijn die Tonkin achter deze modellen zet. De Telerups had zeker mijn interesse maar voor €429,- laat ik hem staan. De R&B 22 (EMD) koste ongeveer de helft toen ik hem uit de VS had laten komen dan de Telerups. Dan gaat mijn keus toch naar de R&B 22. De telerups is dan dus duurder dan de Kobelco van Tonkin! De enige reden die ik hier voor zou kunnen verzinnen is dat Link-Belt de modellen exclusief probeert te houden door lage productieaantallen en hoge prijzen. Sandvik probeert dit ook met hun modellen. Alhoewel je de laatste jaren regelmatig aanbiedingsprijzen op de Sandvik modellen ziet bij de handelaren.

Ik denk dat de fabrikanten altijd zullen proberen zoveel mogelijk te verdienen. Er zullen ook altijd mensen zijn die de (te)dure modellen kopen. Aan de andere kant zie je ook dat er een veel te groot aanbod is momenteel. Handelaren kopen al jaren niet meer zulke grote aantallen modellen in zoals zij dat vroeger wel deden. Ook de verzamelaar koopt minder. Tot een jaar of vijf geleden liep iedereen wel met een tasje, en een redelijk groot aantal verzamelaars zelfs met tassen vol. Dat laatste zie ik in onze van hobby (kranen, grondverzet, zwaartransport) toch veel minder. Als ik de handelaren spreek geven zij ook aan dat er minder (sommige zeggen zelfs veel minder) verkocht wordt. Dat er steeds minder buitenlandse (Duitse) handelaren naar de beurs in Houten komen is ook een signaal dat de verkoop tegenvalt. De hoge prijzen van de modellen en de financiën bij de verzamelaar leiden er gewoon toe dat er selectiever (minder) gekocht wordt. Ik durf wel te stellen dat de verzamelaarsmarkt aan het krimpen is terwijl het aanbod en de prijs stijgt. Kijk maar naar de prijzen die geboden worden op de “tweedehandsmarkt” . Er zijn uitzonderingen maar in het algemeen word voor de normale tweedehands modellen weinig betaald (ten opzichte van aanschafprijs). De prijzen op de "tweedehands markt" hebben invloed op de verkoop van nieuwe modellen omdat verzamelaars minder terug krijgen voor modellen waar zij afstand van willen doen.

In hoeverre deze krimp ook invloed heeft op de prijs en het aanbod blijft een lastige vraag. De prijs en het aanbod worden hoofdzakelijk bepaalt door de gene (Cat, liebherr, Link-Belt, Terex, etc.) die het model in opdracht laat maken. Dit zijn grotendeels de partijen die bepalen wat er op de markt komt tegen welke prijs. Zij bepalen ook vaak de prijs die de verzamelaar betaalt. Denk nu niet dat Liebherr € 350,- (minus winstpercentage en 21% BTW) betaald aan WSI voor een LTM 1500. Die prijzen liggen veel lager. Ooit heb ik eens de prijslijst gezien die intern werd gebruikt bij een grote importeur. Dit was de prijslijst die het bedrijf intern hanteerde voor de promotiedoeleinden (relatiegeschenken naar klanten). Hier zat echt meer dan 50% verschil in met de prijzen die de zelfde partij aanhield in hun “shop”. Een fenomeen dat “Handel” heet.

Voorlopig kun je als verzamelaar (tenzij het schip met geld binnenkomt) alleen maar je keuzes zo goed als mogelijk afwegen. Vragen als: wil ik het model echt hebben? Wil ik het model NU hebben of kan het wachten omdat het over twee jaar nog te verkrijgen is? Wat is de prijs/kwaliteit verhouding (veel plastic toegepast, details, functies)? Past het bij mijn collectie? Zon nee, begin ik echt met een nieuwe verzamelrichting?
Vooral de eerste twee zijn belangrijk om te voorkomen dat je verkeerde keuzes maakt en omdat de prijs van standaard modellen regelmatig zakt in de loop van de jaren. Ik ben dan ook echt benieuwd wat een LTM 11200 over zes jaar nog opbrengt in de tweedehands markt. De inflatie kan dit hooguit nog iets (gevoelsmatig) beïnvloeden.
Land Rovers lekken geen olie. Ze markeren hun territorium!

cjsiku
Forumlid
Berichten: 2854
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 10:58

Re: Handel in miniaturen

Bericht door cjsiku »

Ach, voor verzamelaars als mij die vrijwel alles gebruikt kopen is het leuk handelen zo.. Vroeger kocht ik meer nieuw, maar prijzen van 100€ of meer voor een simpele graafmachine word voor mij te gek..

En vind het helemaal mooi als fabrikanten als Motorart gewoon bijna 100€ durven vragen voor modellen die al uit elkaar vallen in de doos. Ben benieuwd hoe lang ze het nog vol blijven houden met de "kwaliteit" die ze leveren.
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Handel in miniaturen

Bericht door Bart »

Het verzamelen van nieuwschaalmodellen staat bij mij op een laag pitje om deze redenen:

- de voor mij gevoelsmatige 'overkill & shitload' aan modellen die tegenwoording in elke firmakleur op de markt worden gezet. Gevolgen daarvan is zijn dit topic beschreven.
- ik heb een mooie Åkerman opgeknapt en haalde daar veel voldoening uit, eigenlijk meer dan de aanschaf van een nieuw model en dat verraste mij wel. Je iets wat gewoon was, nog beter. Tevens was de oude Poclain 1000 hooglepel voor mij een schot in de roos.
- kwaliteit van bepaalde modellen is niet wat je er van verwacht voor het bedrag dat je er voor neer telt. Werkt demotiverend voor de verzameling.
- ik laat een woning bouwen en dan gaat de verzamelhobby helemaal op hold. Zeker als je erachter komt dat je uit het bouwen van een woning ook de nodige liefhebberij en energie haalt. Lullig voor de verzamelhobby, maar ben er niet rouwig om.

Wat ik ook merkwaardig vind is dat men tegenwoordig de nieuwste modellen wil verzameld. Als je in de landbouw kijkt, zie je nog altijd een behoorlijke verzamelwoede en handel in oudere schaalmodellen. Dat heeft met een stuk nostalgie te maken, de hang naar vroeger. Als dat ergens op moment ook aan de orde is dan is dat in het grondverzet, maar hier alleen het nieuwste van het nieuwste.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Jorn
Forumondersteuning
Berichten: 4680
Lid geworden op: ma 28 mei, 2007 0:16
Locatie: Twente

Re: Handel in miniaturen

Bericht door Jorn »

Afgelopen week dacht ik eindelijk de langgezochte Cat M318C van NZG aan mijn verzameling te kunnen toevoegen.
Expliciet de verkoper (op marktplaats) gevraagd of het originele doosje ook aanwezig is. Ja zeker, zit erbij was zijn antwoord, hij heeft er zelfs een foto van gestuurd.
Bij ontvangst van het pakketje bleek de verpakking toch niet zo origineel te zijn :evil: :
2015-04-29 19.10.18.jpg
2015-04-29 19.10.18.jpg (129.8 KiB) 2884 keer bekeken
Eerlijkheid dient mij wel te zeggen dat dit wel hetzelfde doosje is als op de toegestuurde foto.... Was me echter niet opgevallen ($)
Tot overmaat van ramp blijkt het model ook nog eens niet een originele onderwagen te hebben maar die van een M318 en die is stukken minder gedetailleerd.... ;S

De verkoper, volgens mij een medeforummer, beweert een zeer ervaren verzamelaar te zijn!!!
Maar deze twee details had ie schijnbaar (voor het gemak?!?!) over het hoofd gezien :niet leuk

Gr. Jorn
Posten? Lees eerst de forumregels door: forumregels

krachtpatser
Forumlid
Berichten: 1629
Lid geworden op: do 23 jun, 2011 16:44
Locatie: Leiden

Re: Handel in miniaturen

Bericht door krachtpatser »

Dat is erg zuur Jorn. Wat was zijn reactie erop?
De apenrots, het lijkt hier potverdikkeme wel de apenrots...

Plaats reactie

Terug naar “Overige”