Loslatende decals.

Post hier alle informatie over alle overige modellen.

Moderator: Jorn

Plaats reactie
Advertentie post before
Gebruikersavatar
Vincent84
Forumlid
Berichten: 2736
Lid geworden op: di 11 sep, 2007 19:05
Locatie: Veenendaal

Loslatende decals.

Bericht door Vincent84 »

In mijn verzameling zijn een paar modellen welke last hebben van los latende decals. (Kleine schuldbekenning, het betreft geen bouwmachine modellen maar F1 auto's ;P) Weet iemand wat ik eraan kan doen om dit te voorkomen en wat ik kan doen als het eenmaal al gaande is?

Ter voorkoming is het enige wat ik zelf kan verzinnen is het overspuiten van het model met blanke lak maar ik weet niet of het ook daadwerkelijk helpt en of dat het model ervan opknapt.

Heeft er iemand vaker met dit bijltje gehakt en kan hij mij voorzien van tips & tricks?
Rustig aan.... En rap een beetje! Afbeelding

mol
Starter
Berichten: 547
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 7:15
Locatie: haarlem

Re: Loslatende decals.

Bericht door mol »

F1 Auto's? ??? Wel in dat geval :Bestel een Hitachi 870 van WSI, de versie met een schrootschaar eraan wel te verstaan. En dan....... :mrgreen:

Het is een beetje afhankelijk wat voor decals het zijn. De oude water decals heb ik nog wel eens opnieuw er op kunnen plakken met water. Eerst even laten weken en dan er weer op plakken. Dit werkt alleen als de decal geheel los zit. Als er nog delen vast zitten scheurt hij. Ik heb dit zelf een keer aan de hand gehad met een Dresser TD40 van CCM. Deze heb ik op de bovenstaande manier er weer op gekregen. De nieuwe decals zijn soms stickers waar dan de lijm van loslaat of verdroogd is. Hier heb ik geen ervaring mee.
Land Rovers lekken geen olie. Ze markeren hun territorium!

Gebruikersavatar
Ron
Forumlid
Berichten: 3506
Lid geworden op: wo 9 nov, 2005 22:55
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Loslatende decals.

Bericht door Ron »

Als de decals deels loslaten, zou ik ze eerst weer fixeren door met een cocktailprikker wat blanke lak aan te brengen. Als de losse delen dan voldoende hechting hebben, nog 1 keer met een penseel blanke lak aanbrengen. Waarom niet spuiten? Omdat ik dan bang ben dat door de druk de losse delen weggeblazen worden.

Laat je t.z.t. eens weten hoe je het aangepakt hebt?
Suc6!
Ron van der Velpen
Hoogeveen

http://www.vandervelpen.nl

Gebruikersavatar
Vincent84
Forumlid
Berichten: 2736
Lid geworden op: di 11 sep, 2007 19:05
Locatie: Veenendaal

Re: Loslatende decals.

Bericht door Vincent84 »

@Mol: In mijn geval betreft het alleen gedeeltelijk loszittende decals, dat maakt e.e.a. wat moeilijker. Ik kan eens kijken of ik iets kan doen door er natte watten tegen aan te leggen al moet ik zeggen dat ik niet weet wat voor decals het zijn, water of gelijmde.

@Ron: Jouw idee ga ik eens in de praktijk brengen, als ik het goed begrijp gebruik je de blanke lak op de saté prikker de eerste keer min of meer als lijm. (Mogelijk word dit pas december / januari omdat ik dan meer tijd heb). Dan kan ik gelijk bekijken of er verschil is te zien tussen de gelakte delen en de niet gelakte delen. (Wellicht is het beter om na het lakken nog een jaar ofzo te wachten, om te zien of er naar verloop van tijd nog steeds geen verschil is te zien).

Op de resultaten kom ik uiteraard terug.
Mochten er meer mensen zijn met goede ideeën dan houd ik me die aanbevolen.
Rustig aan.... En rap een beetje! Afbeelding

Gebruikersavatar
Vincent84
Forumlid
Berichten: 2736
Lid geworden op: di 11 sep, 2007 19:05
Locatie: Veenendaal

Re: Loslatende decals.

Bericht door Vincent84 »

P.s:

Ook ben ik nog opzoek naar een preventieve manier om te voorkomen dat de decals los laten. In mijn bezit zijn een aantal modellen van zowat fo heel 20 jaar oud. Sommige hebben altijd in de verpakking gezeten en zitten nog strak in de decals. De ervaring leert dat soms bij het oppakken i.v.n. afstoffen o.i.d. er stukken decal aan je vingers blijven plakken. Vandaar dat ik er benieuwd naar ben of dat een model "ervan opknapt" als je hem preventief met blanke lak overspuit.
Rustig aan.... En rap een beetje! Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Overige”