Laadvermogen pendelas-diepladers

Alles over de techniek in de transportsector vind je hier!
Advertentie post before
Martin
Forumlid
Berichten: 3370
Lid geworden op: di 6 feb, 2007 17:59
Locatie: Velsen

Laadvermogen pendelas-diepladers

Bericht door Martin »

Beste Forum-lezers,
graag zou ik willen weten hoe je snel kunt bepalen hoeveel pendel-assen je onder een dieplader nodig hebt om bijv. een rupskraan van 80 ton te vervoeren.
Kun je simpelweg zeggen dat een 1/5 deel op de trekker moet rusten (=16 ton) en dat het restant, te weten 64 ton verdeeld moet worden over de pendel-assen van de dieplader? Als je dan uitgaat van 13.4 ton/pendelaslijn zou je 5 pendelassen onder je dieplader nodig hebben.
Klopt deze gedachte nu een beetje of moet je uitgaan van minder nuttig laadvermogen dan de gestelde 13.4 ton/pendelaslijn?

bedankt en groeten Martin

Nielsje
Starter
Berichten: 495
Lid geworden op: di 7 mar, 2006 23:02

Bericht door Nielsje »

Een antwoord kan ik je niet direct geven, maar is zoiets ook niet afhankelijk van de afstand van de massa (80 ton) tot aan de assen? Als je een ietwat conventionele dieplader hebt met alleen assen aan de achterzijde, dan drukt er logischer wijs meer op de schotel dan 'slechts' 1/5 deel van de totale massa. M.a.w. hoe groot is je bed, machine, en wat is de afstand tot aan de assen?

Demag Erik
Starter
Berichten: 302
Lid geworden op: do 7 apr, 2005 12:01
Locatie: Groningen

Bericht door Demag Erik »

Martin, je vergeet het eigen gewicht van de transport combinatie ;)

Gebruikersavatar
marc V
Starter
Berichten: 263
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:02
Locatie: oosterhogebrug (gr)

Bericht door marc V »

Volgens mij heeft Arie hier al eens een voorbeeld berekening ergens op het forum doen voorkomen, zal eens zoeken.
Hasta Luego amigos

Bas
Forumondersteuning
Berichten: 1424
Lid geworden op: wo 7 mar, 2007 21:17
Locatie: Barendrecht

Bericht door Bas »

marc V schreef:Volgens mij heeft Arie hier al eens een voorbeeld berekening ergens op het forum doen voorkomen, zal eens zoeken.
Was dat niet over de drukberekeningen van de stempelplaten?

Gebruikersavatar
marc V
Starter
Berichten: 263
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:02
Locatie: oosterhogebrug (gr)

Bericht door marc V »

Nee volgens mij niet, ik weet nog dat iemand vroeg hoever hij een machine moest ontmantelen, om op de juiste gewichtsklasse te komen, om op een PX te mogen worden geladen.

Ik dacht dat het om een model ging, zodat het realistisch zou zijn op de PX!

Arie gaf toen een berekening met aslasten, eigen gewicht van combinatie etc, maar ik kan het niet terugvinden.
Hasta Luego amigos

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Bericht door Remko »

marc V schreef:Nee volgens mij niet, ik weet nog dat iemand vroeg hoever hij een machine moest ontmantelen, om op de juiste gewichtsklasse te komen, om op een PX te mogen worden geladen.

Ik dacht dat het om een model ging, zodat het realistisch zou zijn op de PX!

Arie gaf toen een berekening met aslasten, eigen gewicht van combinatie etc, maar ik kan het niet terugvinden.
Ik wel! :Y :Y
Remko schreef:
arie van urk schreef:even een rekensommetje:

5 pendelassen achter a 13.400 kg = 67.000 kg
3 pendelassen voor a 12.000 kg = 36.000 kg

koppelings druk max. 30.000 kg

67+36+30 maakt 133.000 kg.

eigengewicht is +/- 50.000 kg ( trekker met id met px5 )

133-50 = 83.000 kg netto laadvermogen.....

helaas .. je Bauer zal opgedeeld moeten worden.

genoemde gewichten zijn incl. zwaartransport vergunning..
( volgens typeplaatjes van meerdere px'en..)

(C)
Bedankt Arie.

Ja, de Bauer moet dus inderdaad opgedeeld worden...

Basismachine is met ballast 107.000 kg. Zonder ballast (11.500 + 6.500 + 6.000 kg) toch nog 83 ton. Dat kan dus net. Ik was een beetje uitgegaan van de combinatie van DDM met de Volvo 10x4 3-bed-5 met de Terracon Woltman A-900-HPDR. Maar ja, die combi heeft een smalbed, en geen voldek. En dat zal toch ook wel weer iets in het eigen gewicht schelen.

Maar goed, 83 ton (81 ton bij de iets lichtere versie van de BG40) moet dus net gaan. Ballast gata dan wel samen met de rest op een andere combi. :Y :Y

Ik heb net wel ff zitten 'spelen' met de verschillende Conrad en NZG onderdelen, als ook een smalbed van de Zon Goldhofer combi. Jammer genoeg pas het (korte) smalbed van Conrad wel aan de zwanenhals van het NZG model, maar niet aan het assenstel. Helaas... Ook het smalbed van Zon past niet aan de hals of het assenstel, dus dat valt meteen al af.

Ik zit eigenlijk nog behoorlijk te wachten op de Himobo modellen van de INTER-Combi. Ben benieuwd wat ze er nog bij gaan maken. Een mooie 5 of 6 assige module zal leuk zijn, evenals een ketelbed, smalbed enz...
Wellicht heb je hier wat aan. :Y

Martin
Forumlid
Berichten: 3370
Lid geworden op: di 6 feb, 2007 17:59
Locatie: Velsen

pendelassen

Bericht door Martin »

Beste mensen,
het leuke van dit forum is dat er altijd mensen bereidt zijn om met je mee te denken en kennis te delen!!!!
Hartstikke goed en dank allemaal.
Het genoemde rekensommetje is zeker handig.
Nooteboom geeft volgens mij wel aan dat het om 13.4 ton nuttig laadvermogen per pendelaslijn gaat en het eigengewicht zou dan dus hier niet meer vanaf gaan?
Wordt vast vervolgd,

groet, Martin

Gebruikersavatar
arie van urk
Starter
Berichten: 524
Lid geworden op: vr 3 jun, 2005 8:20
Locatie: urk

Bericht door arie van urk »

Wettelijk gezien mogen de pendelassen 13.400 kg totaal gewicht dragen.
Technisch geeft Nooteboom 14.000 kg op bij 80 km per uur.

van de wettelijke 13.400 kg moet je dus nog wel het eigen gewicht van de combinatie aftrekken.

bijgevoegd een stukje uit de Nooteboom Px folder.
Bijlagen
2.jpg
2.jpg (57.88 KiB) 5374 keer bekeken

Gebruikersavatar
marc V
Starter
Berichten: 263
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:02
Locatie: oosterhogebrug (gr)

Re: nuttig laadvermogen pendelas-dieplader

Bericht door marc V »

forum lezers, het volgende zou ik graag willen wetenmbt de PX!

Ik las in de STM dat per Januari dit jaar Nooteboom WEL een octrooi heeft verkregen op de PX, wat houdt dit nu in wat betreft de mega maxen, goldhoffers,etc die deze gieksleuf pendelas diepladers ook gemaakt hebben?

Moet ik mij nu voorstellendat deze firma's pergebouwde trailer een soort van copyright vergoeding aan Nooteboom moeten gaan betalen?

Ben benieuwd hoe ik dit nu moet lezen dat die rechten exclusief bij de mannen in Wychen liggen?

Wie het weet mag het zeggen? (ch)
Hasta Luego amigos

Plaats reactie

Terug naar “Transport-techniek”