8x8 of 10x8?
Advertentie post before
- william brooymans
- Forumlid
- Berichten: 3730
- Lid geworden op: di 3 mei, 2005 19:22
- Locatie: Nieuw-vossemeer
8x8 of 10x8?
Ik zat me nu eens af te vragen wat er rendabeler is om te rijden, een 8x8 of een 10x8. Nu las ik laatst ergens dat er al 8x8-en zijn met een GVW van 48 ton. Hoe kan je hier aan komen? Ik dacht altijd dat je met een 4-asser maar tot 41 ton kon gaan. Als ze er echt zijn tot 48 ton dan heeft die 10x8 met max. 2 ton meer laadvermogen geen kans van overleven meer of wel? Heeft iemand een duidelijke uitleg?
Re: 8x8 of 10x8???
http://www.ginaf.nl/index.php?id=81
En voor de 10x8
http://www.ginaf.nl/index.php?id=80
En dit stukje zocht ik eigenlijk:
http://www.ginaf.nl/index.php?id=48&tx_ ... d00b5060d1
(Even de gehele link kopieren en plakken in de zoekbalk, er staan haakjes in en dat ziet de software als afsluiting van de link)
En voor de 10x8
http://www.ginaf.nl/index.php?id=80
En dit stukje zocht ik eigenlijk:
http://www.ginaf.nl/index.php?id=48&tx_ ... d00b5060d1
(Even de gehele link kopieren en plakken in de zoekbalk, er staan haakjes in en dat ziet de software als afsluiting van de link)
- william brooymans
- Forumlid
- Berichten: 3730
- Lid geworden op: di 3 mei, 2005 19:22
- Locatie: Nieuw-vossemeer
Re: 8x8 of 10x8???
bedankt voor de link. weet er zelf nie zo veel van dus probeer er hier wat van op te steken. is trouwens ook behoorlijk lastige materie die nederlandse wetgeving kwa totaalgewichten en aslasten.
Re: 8x8 of 10x8???
Een GVW van 48 ton?? Volgens mij zijn Ginaf en Terberg de koplopers in tonnage met een 8x8WS met een GVW van 46 ton, namenlijk 11,5 ton per as. Een 10x8 WS heeft een GVW van 50 ton, maar ik dacht niet dat bijv Mercedes of MAN dat met een star tandem ook halen. De terreinvaardigheid van een 8x8 is over het algemeen beter dan die van een 10x8. Verder is het eigengewicht van een 10x8 hoger dus de paar ton extra laadvermogen word ook al vermindert, een uitzondering zijn de auto's met alluminium opbouw die op ongeveer 30 ton laadvermogen komen. Aanschafprijs verschilt heel erg per merk, bijv een mercedes 10x8 is goedkoper als een Ginaf 8x8WS. Of het rendabel is hangt ook heel erg af van het soort werk wat je voor de auto hebt.
[edit]
Net even nagezocht Mercedes komt wel aan 50 ton en MAN en Iveco gaan maar tot 49 ton GVW.
[edit]
Net even nagezocht Mercedes komt wel aan 50 ton en MAN en Iveco gaan maar tot 49 ton GVW.
Laatst gewijzigd door Rinse op di 30 dec, 2008 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 8x8 of 10x8???
geef mij maar een 8x8 ws van terberg dat is mijn car
kan mij niet zwaar genoeg zijn
- Roger van Nispen
- Forumlid
- Berichten: 6842
- Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 15:49
- Locatie: Geleen
- Contacteer:
Re: 8x8 of 10x8???
Als je de aslasten wilt uitnutten, dan kom je niet om een wide-spread gestuurde 5-asser omheen, want de normale starre MAN's, M-B's en Iveco's kunnen nl. hun voorassen niet optimaal benutten in de praktijk, dus rij je altijd met een over belaste tandem.
Deze starre vijfassers zijn wel goedkoper in aanschaf en meestal ook wel in onderhoud, want zeker de techniek van Ginaf is in de praktijk toch wel kwetsbaar. Ook zijn de starre vijfassers interesaanter voor de export.
Deze starre vijfassers zijn wel goedkoper in aanschaf en meestal ook wel in onderhoud, want zeker de techniek van Ginaf is in de praktijk toch wel kwetsbaar. Ook zijn de starre vijfassers interesaanter voor de export.
Re: 8x8 of 10x8???
Ze halen meestal de as er weer tussenuit als hij voor de xport wordt aangeboden meende ik
Maar veel Ginafs 10x8 worden helemaal afgereden inderdaad om deze reden.
Maar veel Ginafs 10x8 worden helemaal afgereden inderdaad om deze reden.
Re: 8x8 of 10x8???
Van die allu bakken is wel leuk voor het laadvermogen maar ze kunnen maar weinig hebben.Bij aertssen duurde het niet lang voor er bij de eerste al een gat in de vloer zat.Ze mochten dan wel niet gebruikt worden om puin te rijden maar er zit natuurlijk altijd wel eens een stuk puin in de grond en is dat net de eerste bak die erin gegooit wordt dan is het al zover.
Re: 8x8 of 10x8???
tja elk nadeel heeft ook zijn voordeel
de starre 5 assers mogen dan wel goedkoper zijn maar ze hebben een draaicirkel die ook pitteg is hoor
bij ons in het asfalt hebben ze deze auto`s er toch liever niet bij
op de grote snelweg klussen dan is dat niet zo`n probleen
maar als je met rotondes en kruising en bochtige wegen bezig bent zijn het geen handige auto`s zogezegt
groetjes renetje
de starre 5 assers mogen dan wel goedkoper zijn maar ze hebben een draaicirkel die ook pitteg is hoor
bij ons in het asfalt hebben ze deze auto`s er toch liever niet bij
op de grote snelweg klussen dan is dat niet zo`n probleen
maar als je met rotondes en kruising en bochtige wegen bezig bent zijn het geen handige auto`s zogezegt
groetjes renetje
Re: 8x8 of 10x8?
Maar betalen jullie die 10x8 Ginaf's en Terbergen dan ook meer dan diegene die met een starre mercedes of wat voor merk dan ook voor komt rijden?