Aslastverdeling bij diepladers

Alles over de techniek in de transportsector vind je hier!
Advertentie post before
Gebruikersavatar
japio
Starter
Berichten: 161
Lid geworden op: di 17 apr, 2007 20:29
Locatie: Heemskerk

Aslastverdeling bij diepladers

Bericht door japio »

hallo allemaal,
Ik zag vandaag transportwereld met een reportage over het transport van een sloopmachine op een 2 bed 4 dieplader. Verteld werd dat de machine een eigen gewicht had van 65 ton. De lengte van de dieplader was zo geschat een meter of 20. Omdat de machine aan de voorzijde van de dieplader was geladen is hier de asdruk het hoogst, de giek is volgens mij véél minder zwaar; waarom staan de meeste assen dan aan de achterzijde? Is de totale constructie zo stevig dat de machine ook hier zijn gewicht "kwijt kan"? Is andersom laden ( machine in de buurt van de meeste assen) niet beter/ economischer ( minder aslast,minder slijtage)

Ik hoor graag van jullie.
Peter
( Alleen verstand van rode auto's met blauwe lampen)
Ik kan altijd nog als slecht voorbeeld dienen!

nr 53
Starter
Berichten: 61
Lid geworden op: za 5 aug, 2006 19:12

Re: aslastverdeling bij diepladers

Bericht door nr 53 »

Je moet ook de assen van de trekker meetellen..

Een twee-bed-vier heeft er ook nog een trekkend voertuig voorstaan.
Middels de druk in de cilinders van de nek kan er ook gewicht op de schotel worden overgebracht.
Hierdoor verdeel je het gewicht dan over zeg 8 assen. 2x trekassen truck (en deels beetje de vooras(sen) + 2x aslijnen voorzijde en 4x aslijnen achterzijde.

Gebruikersavatar
japio
Starter
Berichten: 161
Lid geworden op: di 17 apr, 2007 20:29
Locatie: Heemskerk

Re: aslastverdeling bij diepladers

Bericht door japio »

OK, Ik wist niet dat je op deze wijze kan compenseren.
Bedankt (Y)
Maar is dat de reden dat zware combinaties vaak met een trailer op de schotel rijden ipv aan een vangmuil?
Ik kan altijd nog als slecht voorbeeld dienen!

Gebruikersavatar
Green Device
Starter
Berichten: 866
Lid geworden op: vr 26 okt, 2007 21:54
Locatie: Nunspeet

Re: aslastverdeling bij diepladers

Bericht door Green Device »

ik kan het je wel vertellen op de dolly heb ik 2 keer 13 en achter 4 keer 12, de lange giek zelf weegt 12 ton maar ook omdat je hem platlegt veschuif je het zwaartepunt van de kraan naar achter. wat ik trouwens wel merk is dat mijn tweede stuuras van de trekker gauw teveel heeft, nou staat mijn schotel wel vrij veel naar voren, maar als je 2 keer 13 op je trekassen hebt dan heb je toch bij een triple gauw teveel op je tweede stuuras. heeft iemand hier andere ervaringen mee? door een langere wielbasis andere asopstelling, ik ben benieuwd.
plaats schotel op truck.jpg
plaats schotel op truck.jpg (102.21 KiB) 5407 keer bekeken
SPECIAAL TRANSPORT FORUM

Gebruikersavatar
Actros4154
Starter
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 5 nov, 2006 14:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: aslastverdeling bij diepladers

Bericht door Actros4154 »

De laatste keer bij de weeglus aan de Moerdijk, had ik 2 keer 10,5 achter,de vooras 8 en de tweede as 7,2 ton. Best netjes dacht ik. Bij volle belading heb ik dan 2 keer 12, voorste 9, tweede 8,5 ton ongeveer.

Gebruikersavatar
Victor
Forumlid
Berichten: 4642
Lid geworden op: do 26 jun, 2008 19:26
Locatie: Oosterhout

Re: aslastverdeling bij diepladers

Bericht door Victor »

Green Device schreef:ik kan het je wel vertellen op de dolly heb ik 2 keer 13 en achter 4 keer 12, de lange giek zelf weegt 12 ton maar ook omdat je hem platlegt veschuif je het zwaartepunt van de kraan naar achter. wat ik trouwens wel merk is dat mijn tweede stuuras van de trekker gauw teveel heeft, nou staat mijn schotel wel vrij veel naar voren, maar als je 2 keer 13 op je trekassen hebt dan heb je toch bij een triple gauw teveel op je tweede stuuras. heeft iemand hier andere ervaringen mee? door een langere wielbasis andere asopstelling, ik ben benieuwd.
Heej, foto vervangen? Ik vond de vorige wel toepasselijk, was dezelfde lading als in de Transportwereld-uitzending.

Gebruikersavatar
Green Device
Starter
Berichten: 866
Lid geworden op: vr 26 okt, 2007 21:54
Locatie: Nunspeet

Re: aslastverdeling bij diepladers

Bericht door Green Device »

klopt maar diezelfde foto staat ook onder transportbedrijven en dubbelposten vind ik onnodig en bij deze kun je de trekker met schotel goed zien vandaar. wat is jouw wielbasis arno en waar staat jouw schotel?
SPECIAAL TRANSPORT FORUM

Gebruikersavatar
Actros4154
Starter
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 5 nov, 2006 14:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: aslastverdeling bij diepladers

Bericht door Actros4154 »

Ik heb een as-afstand van : 1-2 as = 1.70 m , 2-3 as = 2.20 meter en 3-4 as = 1.35 meter. Schotel ligt ongeveer 1.20 meter voor het hart van het tandemstel. Deze foto komt van de trucks-cranes site. (vindt eric niet erg, denk ik)
Bijlagen
bogerd4154_05.jpeg
bogerd4154_05.jpeg (78.16 KiB) 5184 keer bekeken

Gebruikersavatar
Green Device
Starter
Berichten: 866
Lid geworden op: vr 26 okt, 2007 21:54
Locatie: Nunspeet

Re: aslastverdeling bij diepladers

Bericht door Green Device »

mooie duidelijke foto arno, inderdaad (b)lijkt deze asopstelling op de trekker dan gunstiger, misschien dat iemand die ook met een tripple rijd dezelfde ervaring heeft?
SPECIAAL TRANSPORT FORUM

Gebruikersavatar
japio
Starter
Berichten: 161
Lid geworden op: di 17 apr, 2007 20:29
Locatie: Heemskerk

Re: aslastverdeling bij diepladers

Bericht door japio »

Victor schreef:
Green Device schreef:ik kan het je wel vertellen op de dolly heb ik 2 keer 13 en achter 4 keer 12, de lange giek zelf weegt 12 ton maar ook omdat je hem platlegt veschuif je het zwaartepunt van de kraan naar achter. wat ik trouwens wel merk is dat mijn tweede stuuras van de trekker gauw teveel heeft, nou staat mijn schotel wel vrij veel naar voren, maar als je 2 keer 13 op je trekassen hebt dan heb je toch bij een triple gauw teveel op je tweede stuuras. heeft iemand hier andere ervaringen mee? door een langere wielbasis andere asopstelling, ik ben benieuwd.
Hoe merk je dan wanneer een as teveel druk heeft? Kan je dit aflezen? , want ik denk niet dat je na iedere keer laden eerst een weegbrug opzoekt.
Ik kan altijd nog als slecht voorbeeld dienen!

Plaats reactie

Terug naar “Transport-techniek”