Aslastverdeling bij diepladers
Advertentie post before
Aslastverdeling bij diepladers
hallo allemaal,
Ik zag vandaag transportwereld met een reportage over het transport van een sloopmachine op een 2 bed 4 dieplader. Verteld werd dat de machine een eigen gewicht had van 65 ton. De lengte van de dieplader was zo geschat een meter of 20. Omdat de machine aan de voorzijde van de dieplader was geladen is hier de asdruk het hoogst, de giek is volgens mij véél minder zwaar; waarom staan de meeste assen dan aan de achterzijde? Is de totale constructie zo stevig dat de machine ook hier zijn gewicht "kwijt kan"? Is andersom laden ( machine in de buurt van de meeste assen) niet beter/ economischer ( minder aslast,minder slijtage)
Ik hoor graag van jullie.
Peter
( Alleen verstand van rode auto's met blauwe lampen)
Ik zag vandaag transportwereld met een reportage over het transport van een sloopmachine op een 2 bed 4 dieplader. Verteld werd dat de machine een eigen gewicht had van 65 ton. De lengte van de dieplader was zo geschat een meter of 20. Omdat de machine aan de voorzijde van de dieplader was geladen is hier de asdruk het hoogst, de giek is volgens mij véél minder zwaar; waarom staan de meeste assen dan aan de achterzijde? Is de totale constructie zo stevig dat de machine ook hier zijn gewicht "kwijt kan"? Is andersom laden ( machine in de buurt van de meeste assen) niet beter/ economischer ( minder aslast,minder slijtage)
Ik hoor graag van jullie.
Peter
( Alleen verstand van rode auto's met blauwe lampen)
Ik kan altijd nog als slecht voorbeeld dienen!
Re: aslastverdeling bij diepladers
Je moet ook de assen van de trekker meetellen..
Een twee-bed-vier heeft er ook nog een trekkend voertuig voorstaan.
Middels de druk in de cilinders van de nek kan er ook gewicht op de schotel worden overgebracht.
Hierdoor verdeel je het gewicht dan over zeg 8 assen. 2x trekassen truck (en deels beetje de vooras(sen) + 2x aslijnen voorzijde en 4x aslijnen achterzijde.
Een twee-bed-vier heeft er ook nog een trekkend voertuig voorstaan.
Middels de druk in de cilinders van de nek kan er ook gewicht op de schotel worden overgebracht.
Hierdoor verdeel je het gewicht dan over zeg 8 assen. 2x trekassen truck (en deels beetje de vooras(sen) + 2x aslijnen voorzijde en 4x aslijnen achterzijde.
Re: aslastverdeling bij diepladers
OK, Ik wist niet dat je op deze wijze kan compenseren.
Bedankt
Maar is dat de reden dat zware combinaties vaak met een trailer op de schotel rijden ipv aan een vangmuil?
Bedankt
Maar is dat de reden dat zware combinaties vaak met een trailer op de schotel rijden ipv aan een vangmuil?
Ik kan altijd nog als slecht voorbeeld dienen!
- Green Device
- Starter
- Berichten: 866
- Lid geworden op: vr 26 okt, 2007 21:54
- Locatie: Nunspeet
Re: aslastverdeling bij diepladers
ik kan het je wel vertellen op de dolly heb ik 2 keer 13 en achter 4 keer 12, de lange giek zelf weegt 12 ton maar ook omdat je hem platlegt veschuif je het zwaartepunt van de kraan naar achter. wat ik trouwens wel merk is dat mijn tweede stuuras van de trekker gauw teveel heeft, nou staat mijn schotel wel vrij veel naar voren, maar als je 2 keer 13 op je trekassen hebt dan heb je toch bij een triple gauw teveel op je tweede stuuras. heeft iemand hier andere ervaringen mee? door een langere wielbasis andere asopstelling, ik ben benieuwd.
SPECIAAL TRANSPORT FORUM
- Actros4154
- Starter
- Berichten: 976
- Lid geworden op: zo 5 nov, 2006 14:25
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: aslastverdeling bij diepladers
De laatste keer bij de weeglus aan de Moerdijk, had ik 2 keer 10,5 achter,de vooras 8 en de tweede as 7,2 ton. Best netjes dacht ik. Bij volle belading heb ik dan 2 keer 12, voorste 9, tweede 8,5 ton ongeveer.
Re: aslastverdeling bij diepladers
Heej, foto vervangen? Ik vond de vorige wel toepasselijk, was dezelfde lading als in de Transportwereld-uitzending.Green Device schreef:ik kan het je wel vertellen op de dolly heb ik 2 keer 13 en achter 4 keer 12, de lange giek zelf weegt 12 ton maar ook omdat je hem platlegt veschuif je het zwaartepunt van de kraan naar achter. wat ik trouwens wel merk is dat mijn tweede stuuras van de trekker gauw teveel heeft, nou staat mijn schotel wel vrij veel naar voren, maar als je 2 keer 13 op je trekassen hebt dan heb je toch bij een triple gauw teveel op je tweede stuuras. heeft iemand hier andere ervaringen mee? door een langere wielbasis andere asopstelling, ik ben benieuwd.
- Green Device
- Starter
- Berichten: 866
- Lid geworden op: vr 26 okt, 2007 21:54
- Locatie: Nunspeet
Re: aslastverdeling bij diepladers
klopt maar diezelfde foto staat ook onder transportbedrijven en dubbelposten vind ik onnodig en bij deze kun je de trekker met schotel goed zien vandaar. wat is jouw wielbasis arno en waar staat jouw schotel?
SPECIAAL TRANSPORT FORUM
- Actros4154
- Starter
- Berichten: 976
- Lid geworden op: zo 5 nov, 2006 14:25
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: aslastverdeling bij diepladers
Ik heb een as-afstand van : 1-2 as = 1.70 m , 2-3 as = 2.20 meter en 3-4 as = 1.35 meter. Schotel ligt ongeveer 1.20 meter voor het hart van het tandemstel. Deze foto komt van de trucks-cranes site. (vindt eric niet erg, denk ik)
- Bijlagen
-
- bogerd4154_05.jpeg (78.16 KiB) 5187 keer bekeken
- Green Device
- Starter
- Berichten: 866
- Lid geworden op: vr 26 okt, 2007 21:54
- Locatie: Nunspeet
Re: aslastverdeling bij diepladers
mooie duidelijke foto arno, inderdaad (b)lijkt deze asopstelling op de trekker dan gunstiger, misschien dat iemand die ook met een tripple rijd dezelfde ervaring heeft?
SPECIAAL TRANSPORT FORUM
Re: aslastverdeling bij diepladers
Hoe merk je dan wanneer een as teveel druk heeft? Kan je dit aflezen? , want ik denk niet dat je na iedere keer laden eerst een weegbrug opzoekt.Victor schreef:Green Device schreef:ik kan het je wel vertellen op de dolly heb ik 2 keer 13 en achter 4 keer 12, de lange giek zelf weegt 12 ton maar ook omdat je hem platlegt veschuif je het zwaartepunt van de kraan naar achter. wat ik trouwens wel merk is dat mijn tweede stuuras van de trekker gauw teveel heeft, nou staat mijn schotel wel vrij veel naar voren, maar als je 2 keer 13 op je trekassen hebt dan heb je toch bij een triple gauw teveel op je tweede stuuras. heeft iemand hier andere ervaringen mee? door een langere wielbasis andere asopstelling, ik ben benieuwd.
Ik kan altijd nog als slecht voorbeeld dienen!