CCV bijscholing voor beroepchauffeurs

Alles over de techniek in de transportsector vind je hier!
Advertentie post before
Gebruikersavatar
terexman
Forumlid
Berichten: 1292
Lid geworden op: za 25 mar, 2006 19:08
Locatie: heerlen

Re: CCV bijscholing voor beroepchauffeurs

Bericht door terexman »

Als ik dan naar Venlo moet en met 100km door de roer tunnel scheur kan ik het misschien net binnen het uurtje redden (ch) . :D
Groetjes,

Terexman www.stessen.com

Ernie
Starter
Berichten: 340
Lid geworden op: di 30 aug, 2005 18:43

Re: CCV bijscholing voor beroepchauffeurs

Bericht door Ernie »

Code 95 blijft en is een raar verhaal voor veel mensen.Maar hetzelfde verhaal als je e rijbewijs achter b.Ik mag wel met 50ton totaal met een 10x8 rijden.Maar een aanhanger achter de auto mag weer niet,boven de 750kg.Zelf al 3 cursusdagen gehad en de andere 2 zullen ook wel lukken.

Gebruikersavatar
terexman
Forumlid
Berichten: 1292
Lid geworden op: za 25 mar, 2006 19:08
Locatie: heerlen

Re: CCV bijscholing voor beroepchauffeurs

Bericht door terexman »

Sommige dingen hebbe zelfs niks met auto rijden te maken,want uren van bhv cursus kunnen zelfs mee tellen. (I)
Groetjes,

Terexman www.stessen.com

Ernie
Starter
Berichten: 340
Lid geworden op: di 30 aug, 2005 18:43

Re: CCV bijscholing voor beroepchauffeurs

Bericht door Ernie »

vca ook. :? En dat heeft er ook niks mee te maken.

Gebruikersavatar
Peerke
Forumlid
Berichten: 1773
Lid geworden op: do 27 okt, 2005 19:00
Locatie: Hoogvliet

Re: CCV bijscholing voor beroepchauffeurs

Bericht door Peerke »

Ernie schreef:vca ook. :? En dat heeft er ook niks mee te maken.
Maakt mij niet uit dat het VCA er niks mee te maken heeft, je moet het toch doen dus dan kan het maar beter meetellen. Anders is het weer een dag extra die je naar cursus moet.
Lekker trucken.

Gebruikersavatar
Jeroen van Mierlo
Starter
Berichten: 97
Lid geworden op: ma 6 okt, 2008 23:00

Re: CCV bijscholing voor beroepchauffeurs

Bericht door Jeroen van Mierlo »

Ik heb een cursus digitale tachograaf gehad ( 4 uur ) en een cursus zuinig rijden ( 4 uur ). Die eerste okee, kan ik wel wat mee. Die tweede? In mijn werk is het belangrijker dat de klant zijn bestelde spullen krijgt en dat zijn er in het seizoen bij ons zo'n 50 per dag. En met 6 hele versnellingen automaat is het dus niks zuiniger rijden want de wagen laat laag in toeren rijden toch niet toe. Maar goed, de eerste 8 uren staan er.

Afgelopen december heb ik mijn heftruckcertificaat gehaald. Dit telt voor 14 uren. Voel me ook meteen een betere chauffeur inderdaad...
Het is wel handig als ik bij een klant zelf aan het lossen moet.

En volgend jaar is de verplichte herhalingscursus ADR weer aan de beurt die ik elke 5 jaar zowieso moet halen. Staat voor 16 uren dus ik heb ze binnen tegen die tijd.

En als je dan sommige automobilisten in het verkeer bezig ziet dan vraag ik me af waarom ZIJ niet eens 'n een of ander cursusje hoeven te volgen.
Al is het maar om in te zien hoe het is om met een vrachtwagen te rijden en wat voor gevaarlijke situaties er makkelijk kunnen worden voorkomen als ze iets meer begrip tonen en hun auto er niet ( net zoals vanmorgen ) tussen proberen te frotten omdat ze op links rijden maar bij de verkeerslichten toch rechtsaf moeten. Het liefst vóór mijn vrachtwagen terwijl het verkeerslicht op rood staat en iedereen al in de remmen moet en ik dus nóg harder...

gr Jeroen

Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: CCV bijscholing voor beroepchauffeurs

Bericht door rapier »

Zal in de toekomst alleen maar toe nemen Ze gunnen je het licht in de ogen al niet meer.
Hebben ze je ook bij geleert dat je tegenwoordig een staaf ijzer naast de stoel moet hebben om je te beschermen????
ECHT NIET NORMAAL MEER
Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

Gebruikersavatar
Xilence
Starter
Berichten: 195
Lid geworden op: ma 30 jun, 2008 14:21
Locatie: Goeree-Overflakkee

Re: CCV bijscholing voor beroepchauffeurs

Bericht door Xilence »

Jeroen van Mierlo schreef:cursus hier, curser daar, bla bla
automobilist cursus bla bla

gr Jeroen
Misschien eens een cursusje 'hoe speel ik geen eigen rechter' met een vrachtwagen zou ook geen kwaad kunnen voor een merendeel van de vrachtwagenchauffers. ;E
Aso's heb je aan beide kanten.

Gebruikersavatar
Jeroen van Mierlo
Starter
Berichten: 97
Lid geworden op: ma 6 okt, 2008 23:00

Re: CCV bijscholing voor beroepchauffeurs

Bericht door Jeroen van Mierlo »

Daar heb je gelijk in. Niemand is heilig in het verkeer ;E. Ik ook niet.
Als ik zie hoeveel vrachtwagenchauffeurs géén knipperlicht gebruiken of gaan inhalen op een moment dat het eigenlijk niet handig is maar toch gewoon doen. Vooral wanneer er nog maar één auto voorbij hoeft en er daarna alle ruimte is maar het vertikken om even het gas los te laten of van te voren een beetje inschatten. Dan doe ik het toch nog best netjes als ik van mezelf mag zeggen.

Vind het alleen een beetje raar dat ik als vrachtwagenchauffeur cursussen moet volgen zodat het in het verkeer veiliger wordt. Ik snap hem niet helemaal.
Er rijden automobilisten rond die veel meer kilometers op jaarbasis rijden dan ik. Die zitten ook vastgeroest in hun gewoontes zoals bijvoorbeeld geen knipperlicht aanzetten terwijl ik daar altijd aan denk om dat te doen ook al zit er niemand voor of achter me ( het zou een routinedingetje moeten zijn ).
En gebruiken ze dan hun knipperlicht dan doen ze het verkeerd bijvoorbeeld wanneer ze een rotonde oprijden met het knipperlicht aan naar rechts. Menig een zou dan denken dat je dan de rotonde op kunt rijden omdat die andere de rotonde meteen gaat verlaten maar wat blijkt? Precies, ze rijden toch de rotonde half of driekwart rond en verlaten deze zónder richting aan te geven... Ik heb zo toch al vaak voor verrassingen gestaan en achteraf denk ik dan altijd weer dat het maar goed was dat ik het niet vertrouwde en dus niet opreed. Maar ook het even 'meedenken' met het overige verkeer kan veel beter.

Ik rijd bijvoorbeeld op een doorgaande weg en ga deze verderop verlaten. Ik heb nog niet het knipperlicht aanstaan omdat ik dat zometeen pas van plan was. Zie ik uit die zijweg een auto de doorgaande weg naderen, dan geef ik meteen richting aan dat ik zometeen ga afdraaien. Dan is die automobilist weg met zijn auto en heb ik de ruimte om af te draaien. Allebei blij en een kleine moeite.
En zo doe ik het 9 van de 10 keer in het verkeer maar dan die ene keer denk ik ook wel eens van 'stik, bekijk het...' Het is niet altijd netjes ( soms schaam ik me gewoon letterlijk op dat moment ook al weet ik dat het allemaal precies kan want anders deed ik het niet ) maar je kunt niet altijd 'aan het kortste eind trekken', soms moet je brutaal zijn anders kom je nergens. Maar dat denkt die andere weggebruiker misschien ook wel...

Kijk, dat er een opfriscursus wordt gegeven die je weer even aan het denken zet, prima. Maar elke 5 jaar verplícht bijscholing? En die medische keuring? Waarom een chauffeur van een vrachtwagen wel en niet bijvoorbeeld een vertegenwoordiger die meer dan 80 duizend kilometer per jaar rijdt? Ik rijd tussen de 30 en 35 duizend kilometer per jaar. Of die scheurneuzen in die pakketdienstbusjes?

gr Jeroen

Gebruikersavatar
jwvdst
Starter
Berichten: 866
Lid geworden op: ma 10 nov, 2008 17:25
Locatie: NOP
Contacteer:

Re: CCV bijscholing voor beroepchauffeurs

Bericht door jwvdst »

terexman schreef:Sommige dingen hebbe zelfs niks met auto rijden te maken,want uren van bhv cursus kunnen zelfs mee tellen. (I)
bhv vindt ik niet zo gek hoor. Als er een ongeluk gebeurt is het toch handig als er iemand is die het heeft? liever 10 personen met bhv in de buurt dan zonder bhv.
Als je het zo zwart wit stelt heeft een heftruckcertificaat toch ook niks met vrachtwagen rijden te maken? Maar het is soms toch wel handig als je op een heftruck mag om jezelf te laden en te lossen? BHV hoop je natuurlijk nooit nodig te hebben maar het is wel handig als je weet wat je moet doen als er een ongeluk gebeurt

Plaats reactie

Terug naar “Transport-techniek”