Afmetingen Exceptioneel Transport

Alles over de techniek in de transportsector vind je hier!
Plaats reactie
Advertentie post before
Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Afmetingen Exceptioneel Transport

Bericht door Remko »

Op de pagina van RDW Ontheffingsverlening: Maten, massa's en lasten staan de wettelijke afmetingen aangegeven voor Exceptionele transporten, met als maximum hoogte (voor alle voertuigen) 4,00 meter.

Maar aangezien machines/ladingen (ondeelbaar) steeds groter worden, zal ook de maximum hoogte steeds vaker deze grens gaan overschrijden. Wat is dan ook de maximum doorrijhoogte van viaducten in Nederland op de reguliere snelwegen? Ik heb op internet al verschillende maten gevonden van 4,20 meter tot zelfs 4,70 meter. Het zal waarschijnlijk aan de leeftijd van de 'kunstwerken' liggen (oudere viaducten zullen lager zijn dan viaducten welke momenteel gebouwd worden), maar weet iemand van de heren chauffeurs/begeleiders of er een overzicht is van de maximum toelaatbare doorrijhoogte van de kunstwerken in Nederland?

Maarten Fens
Starter
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 19 dec, 2007 22:36
Locatie: Langeweg

Re: Afmetingen Exceptioneel Transport

Bericht door Maarten Fens »

Dat overzicht ligt bij het Rdw Remko en dat geven ze niet vrij. Als transportbedrijf kan je een doorlopende hoogtevergunning van 4.15 m krijgen.
Voor elke vracht die je hoger bent moet je eigenlijk een aparte vergunning aanvragen. Beetje onbegonnen werk aangezien je met een 30 /35 ton rupskraan vaak al rond de 4.20 / 4.25 zit {dit is afhankelijk van het soort giek}.
De tijdsduur tussen aanvragen en verlenen door het RDW word langer naarmate de vracht hoger word.
Als transportbedrijf/ chauffeur / begeleider weet je vaak hoe hoog het allemaal is en doe je de transporten dus gewoon op grond van je eigen kennis {Natuurlijk rijdt niet iedereen weleens zonder vergunning (po) }

Meestal is er minimaal 15 cm meer als dat op het bordje staat aangegeven en vooral in noord holland zijn de viaducten wat lager, dit zal waarschijnlijk met de draagkracht van de bodem te maken hebben ?? {hoe groter een viaduct, hoe zwaarder}. Nieuwe kunstwerken zijn tegenwoordig meestal wel gemaakt met redelijke afmetingen, maar als je de routes allemaal kent kom je {zij het via vele omwegen} wel van noord naar zuid en van oost naar west in NL.

Ik durf niet te zeggen of het wijs is om met hoogtes te gaan gooien over internet, aangezien er geen rechten aan kunnen worden ontleend. Chauffeurs en begeleiders onderling hebben het er natuurlijk wel over aangezien je er elkaar mee kan helpen. Zo weet Jantje de hoogtes in west brabant goed en Pietje weet alle hoogtes in friesland goed {vaak omdat men daar woont}.

Als je het gemiddelde van de door jouwzelf gevonden hoogtes neemt, dan denk ik dat je een mooie gemiddelde maximale hoogte hebt :D
Not the sky is the limit, maar de hoogte van het viaduct wel.

sk2653
Starter
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 11 jan, 2009 18:38
Locatie: domburg

Re: Afmetingen Exceptioneel Transport

Bericht door sk2653 »

bij de tet word ook wel eens een fout gemaakt, daarom dekken zij zich in dat de transporteur zelf verantwoordelijk blijft.
heb wel eens een ontheffing gehad van 4.30 door de coentunnel, maar dat past echt niet, hoef je niet te proberen.
maar je blijft wel zelf verantwoordelijk.
net niet raak is ook mis

Plaats reactie

Terug naar “Transport-techniek”