Milieuzones & Euro normen

Alles over de techniek in de transportsector vind je hier!
Advertentie post before
Gebruikersavatar
Wopper
Forumlid
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 16:15
Locatie: Posterholt
Contacteer:

Milieuzones & Euro normen

Bericht door Wopper »

Ook wij krijgen steedts vaker te maken met transport in steden en gemeentes met milieuzones.
Hieronder staat een kleine uitleg over het hoe en wat.

Afbeelding

Wat is een milieuzone
Volgens de definitie van 'het convenant stimulering schone vrachtauto's en milieuzonering' is een Milieuzone een ruimtelijk begrensd gebied dat is gelegen binnen het binnenstedelijk gebied van een gemeenten. In die gemeente wordt om reden van leefbaarheid, in het bijzonder milieuhinder met betreking tot lucht en geluid, een selectief toelatingsbeleid voor voertuigen gehanteerd in relatie tot de door die voertuigen veroorzaakte milieuhinder.

Milieuzone toelatingscriteria
Wanneer een vrachtauto een milieuzone binnen rijdt dan zijn er milieueisen waaraan deze vrachtauto (met een maximaal toegelaten massa, GVW, die hoger is dan 3500 kilogram) moet voldoen om toegang te krijgen tot de milieuzone.
Er is afgesproken dat de eisen van toelating tot een milieuzone in de loop van tijd strenger worden.

Van 1 juli 2007 tot 1 januari 2010 mogen alleen vrachtauto's een milieuzone binnen die voldoen aan de volgende eisen:
-de motor voldoet minimaal aan Euronorm 4;
-de motor voldoet minimaal aan Euronorm 2 of 3, en
i) is uitgerust met een gecertificeerd Roetfilter met een typegoedkeuring, of;
ii) waarvoor geen gecertificeerd Roetfilter met een typegoedkeuring beschikbaar is, of;
iii) waarvoor een gecertificeerd Roetfilter met een typegoedkeuring beschikbaar is maar minder dan 5 maanden zijn verstreken sinds de afgifte van de typegoedkeuring voor dit type roetfilter;
-de vrachtauto wordt aangemerkt als bijzonder voertuig. Daarbij geldt vanaf 1 juli 2008 wel de voorwaarde dat het voertuig niet ouder mag zijn dan 13 jaar, te rekenen vanaf de datum van eerste toelating;
-de vrachtauto wordt niet aangedreven door een dieselmotor.

Van 1 januari 2010 tot juli 2013 mogen alleen vrachtauto's een milieuzone binnen die voldoen aan de volgende eisen:
-de motor voldoet minimaal aan Euronorm 4;
-de motor voldoet minimaal aan Euronorm 3 en, te rekenen vanaf de datum van eerste toelating, niet meer dan 8 jaar zijn verstreken, en
i) is uitgerust met een gecertificeerd Roetfilter met een typegoedkeuring, of;
ii) waarvoor geen gecertificeerd Roetfilter met een typegoedkeuring beschikbaar is, of;
iii) waarvoor een gecertificeerd Roetfilter met een typegoedkeuring beschikbaar is maar minder dan 5 maanden zijn verstreken sinds de afgifte van de typegoedkeuring voor dit type roetfilter;
-de vrachtauto wordt aangemerkt als bijzonder voertuig. Daarbij geldt wel de voorwaarde dat het voertuig niet ouder mag zijn dan 13 jaar, te rekenen vanaf de datum van eerste toelating;
-de vrachtauto wordt niet aangedreven door een dieselmotor.

Vanaf juli 2013 tot 31 december 2013 mogen alleen vrachtauto's een milieuzone binnen die voldoen aan de volgende eisen:
-de motor voldoet minimaal aan Euronorm 4;
-de vrachtauto wordt aangemerkt als bijzonder voertuig. Daarbij geldt wel de voorwaarde dat het voertuig niet ouder mag zijn dan 13 jaar, te rekenen vanaf de -datum van eerste toelating;
-de vrachtauto wordt niet aangedreven door een dieselmotor.

Of milieuzones vanaf 1 januari 2014 blijven bestaan is nog onbekend

Euronormen
Toegang tot milieuzone wordt voor dieselvrachtauto's bepaald op basis van de euronorm met eventuele toepassing van een gecertificeerd roetfilter. Dit is in de onderstaande tabel weergegeven.

Periode vrijstelling Vrijstelling tot milieuzones op euronorm:
Van 1 augustus 2009 tot 1 januari 2010
1. met Euro 4 motor of hoger;
2. met Euro 2 of 3 motor met een gecertificeerd roetfilter;
3. die op een andere brandstof rijden dan op diesel.
Van 1 januari 2010 tot 1 juli 2013
1. met Euro 4 motor of hoger;
2. met Euro 3 motor met gecertificeerd roetfilter en jonger dan 8 jaar vanaf de datum van eerste toelating;
3. die op een andere brandstof rijden dan diesel.
Vanaf 1 juli 2013
1. met Euro 4 motor of hoger.
2. niet aangedreven door een dieselmotor.

De Euroklasse van een vrachtauto staat veelal vermeld op het kentekenbewijs. Indien de Euroklasse onvermeld is, wordt bij de ontheffingverlening gekeken naar de ‘datum 1e toelating’. Dit is de datum waarop het voertuig in gebruik is genomen. Deze datum is terug te vinden op het kentekenbewijs (deel 1A).
Bij een datum 1e toelating voor 1 oktober 1995 wordt geen langdurige ontheffing verleend. U kunt ervan uit gaan dat u een Euro 0 of Euro 1 heeft. Voor bepaling van de euronorm wordt de onderstaande tabel gehanteerd.

Datum 1e toelating Euronorm
< 1 juli 1992 Euro 0
> 1 juli 1992, < 1 oktober 1995 Euro 1
> 1 oktober 1995, < 1 oktober 2000 Euro 2
> 1 oktober 2000, < 1 oktober 2005 Euro 3
> 1 oktober 2005, < 1 oktober 2008 Euro 4
> 1 oktober 2008 Euro 5


Let op!
Vanaf 1 augustus 2009 gaat een nieuw verkeersbord in werking ter aanduiding van de milieuzones. Niet alle voertuigen vallen onder de geslotenverklaring van het verkeersbord (C22a) en hebben per 1 augustus 2009 geen ontheffing meer nodig om een milieuzone in te komen. De milieueisen voor de vrachtauto's die vrijstelling hebben onder het verkeersbord C22a en de periodes van vrijstelling staan in onderstaande tabel weergegeven.

Periode vrijstelling Vrijstelling tot milieuzones onder C22a geldt voor vrachtauto's:

Van: 1 augustus 2009 Tot: 1 januari 2010
-1. met Euro 4 motor of hoger
-2. met Euro 2 of 3 motor met een gecertificeerd Roetfilter
-3. die op een andere brandstof rijden dan op diesel.
Van: 1 januari 2010 Tot: 1 juli 2013
-1.met Euro 4 motor of hoger
-2. met Euro 3 motor met gecertificeerd Roetfilter en jonger dan 8 jaar vanaf de datum van eerste toelating.
-3. die op een andere brandstof rijden dan diesel.
Vanaf 1 juli 2013
1. met Euro 4 motor of hoger
2. die op een andere brandstof rijden dan diesel


Ontheffing voor Bijzondere voertuigen blijft wel nodig
Bijzondere voertuigen en bijzondere categoriëen voertuigen kunnen slechts de milieuzones in met ontheffing. NL Milieu en Leefomgeving zal daarom voor deze voertuigen nog steeds de ontheffingverlening blijven uitvoeren. U hoeft voor Bijzondere voertuigen geen aanvragen in te dienen. Daarvoor regelt NL Milieu en Leefomgeving de ontheffingen nog automatisch. Behalve voor onderstaande gevallen, daarvoor dient u wel een ontheffing aan te vragen bij NL Milieu en Leefomgeving:

-Verhuisauto’s
-Bedrijfsauto’s met zware laadkraan
-Technisch niet-inpasbare filters
-Niet Beschikbare roetfilters
-PPO-voertuigen
-Ongecertificeerde filters
Als uw voertuig een Bijzonder voertuig is of u heeft binnen een van deze voertuigcategorieën eerder een aanvraag voor ontheffing ingediend voor uw voertuig, dan kunt u hieronder uw kenteken invoeren om te bekijken of uw voertuig ontheffing heeft op het inrijverbod voor de milieuzones.

Voor meer info: http://www.sn-milieuzones.nl
Gr. Wim



Kijk ook eens op: BouwmachineWeb.com

Plaats reactie

Terug naar “Transport-techniek”