Opbouw kipbak

Alles over de techniek in de transportsector vind je hier!
Advertentie post before
daf3600
Starter
Berichten: 749
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 22:42

Re: Opbouw kipbak

Bericht door daf3600 »

Met twee achterdeuren kun je ook een Franse achterklep hebben, dan heb je een combi van beide. Maar dat is constructief weer zwaarder en zwakker.

Als je een zijkipper hebt met een hydraulische zijklep, dan kun je takken/ bermgras en andere grote brokstukken via de zijkant lossen.
Wil ook met twintig ton nat slootmaaisel/riet, wat er dan in één keer uitdonderd.
Dit vergt wel enige handigheid met de zijklep, en verstand met wat je aan het doen bent, anders gaat je kipper er achteraan. Of de klep hangt in de banden.

Graanchuif wordt bijna nooit gebruikt omdat je hem met bijna niet dicht krijgt als de lading eenmaal begint te schuiven. zeker met kruiwagens zal het niet gaan werken, dan gaat de zweetlepel danwel de wg1 sneller, omdat je losgestort spul in de bak hebt.

mitchell
Starter
Berichten: 100
Lid geworden op: di 17 jul, 2007 14:26
Locatie: Amsterdam

Re: Opbouw kipbak

Bericht door mitchell »

daf3600 schreef:Met twee achterdeuren kun je ook een Franse achterklep hebben, dan heb je een combi van beide. Maar dat is constructief weer zwaarder en zwakker.
Als je een zijkipper hebt met een hydraulische zijklep, dan kun je takken/ bermgras en andere grote brokstukken via de zijkant lossen.
Wil ook met twintig ton nat slootmaaisel/riet, wat er dan in één keer uitdonderd.
Dit vergt wel enige handigheid met de zijklep, en verstand met wat je aan het doen bent, anders gaat je kipper er achteraan. Of de klep hangt in de banden.
Graanchuif wordt bijna nooit gebruikt omdat je hem met bijna niet dicht krijgt als de lading eenmaal begint te schuiven. zeker met kruiwagens zal het niet gaan werken, dan gaat de zweetlepel danwel de wg1 sneller, omdat je losgestort spul in de bak hebt.
Idd denk dat de franse combi deuren toch iets is om over na te denken.
bij ons in de firma rijden we ook met franse combi deuren en we hebben een straat en infra bedrijf.
je heb wel eens last van lading die uitsteekt bv. Rijplaten, kleine martiaal containers, pvc buizen, oude betonputten.
en dan is het makkelijker om de deuren te kennen openen en de lading uit te laten steken
en voor zand en korrel hebben ze de gewone uit 1 bestaande deur en die is automatisch vergrendelbaar uit de cabine vandaan

maar net zo als Sjanzo al zegt zet vooral die handtekening niet te snel.. alles wat je achteraf nog wijzigen wilt kost je geld..

Gebruikersavatar
Peter K
Starter
Berichten: 335
Lid geworden op: za 20 mei, 2006 11:48
Locatie: Maarssen

Re: Opbouw kipbak

Bericht door Peter K »

Ik rij zelf op een 6x6 met zijkieper en franse deuren in combinatie met een kiepklep..
Ik vind het ideaal.
Buiten het voordeeel wat je hebt met lange lading gebruik ik ze ook als ik grote brokken (beton)puin (stelconplaten,rioolputten e.d.) heb geladen.
Het voordeel is dat de brokken niet eerst tegen de klep aan beuken als ze er uitvallen.....

Foto toont het voordeel van de deuren als de lading wat langer is als de laadbak.... ;)
Bijlagen
10.jpg
10.jpg (146.47 KiB) 4358 keer bekeken
Stel vandaag uit wat morgen ook kan..
Dan heb je iedere dag werk..

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Opbouw kipbak

Bericht door Sjanzo »

Peter K schreef:Foto toont het voordeel van de deuren als de lading wat langer is als de laadbak.... ;)
Totdat je Oom Agent (po) tegenkomt, dan kan het al gauw uit om twee keer te rijden :D

Gebruikersavatar
Peter K
Starter
Berichten: 335
Lid geworden op: za 20 mei, 2006 11:48
Locatie: Maarssen

Re: Opbouw kipbak

Bericht door Peter K »

Heb je gelijk in maar als je de foto goed bekijk zie je dat het binnen het werkvak is. (Y)
Stel vandaag uit wat morgen ook kan..
Dan heb je iedere dag werk..

layho
Starter
Berichten: 345
Lid geworden op: ma 2 jun, 2008 22:45
Locatie: Keerbergen - BE

Re: Opbouw kipbak

Bericht door layho »

Bedankt voor al de tips.

Het is een WAF kipbak in Hardox geworden met franse deur. Bak is uiteindelijk toch 1m hoog geworden aangezien de totale opbouw onder 2m50 blijft (was mijn vereiste)
Ik heb er toch een kleine asfalt/graan schuif laten in maken met het idee baat het niet dan schaad het niet.. Zal jullie mijn ervaringen ermee laten weten eens ie der is.
If you pay peanuts, you get monkeys

Plaats reactie

Terug naar “Transport-techniek”