De vrachtauto van Euro 0 naar Euro 6 +

Alles over de techniek in de transportsector vind je hier!
Plaats reactie
Advertentie post before
janbak
Forumlid
Berichten: 1443
Lid geworden op: do 31 mei, 2007 18:57
Locatie: wicourt
Contacteer:

De vrachtauto van Euro 0 naar Euro 6 +

Bericht door janbak »

een auto van euro 0 naar euro 6 + voor een koste plaatje van rond de 4000 euro
en het werkt echte

Gebruikersavatar
Jorn
Forumondersteuning
Berichten: 4680
Lid geworden op: ma 28 mei, 2007 0:16
Locatie: Twente

Re: je vrachtauto van euro 0 naar euro 6 +

Bericht door Jorn »

Misschien kun je het wat meer toelichten, Jan?
Want dit kan natuurlijk voor veel transporteurs interessant zijn.

Maar met enkel deze kreet kunnen we natuurlijk niets ;L
Posten? Lees eerst de forumregels door: forumregels

janbak
Forumlid
Berichten: 1443
Lid geworden op: do 31 mei, 2007 18:57
Locatie: wicourt
Contacteer:

Re: je vrachtauto van euro 0 naar euro 6 +

Bericht door janbak »

ik overweg om er toch wat uitleg te geven dat is tegen de regels in die mijn zijn opgelegd ,
bleu ad werkt na de motor (in de uitlaat systeem)
doe eens wat voor de motor .
in de inlaat water nevel ( hoge druk inspuiten) je motor heb meer vermogen ( bij mist trek een auto ook beter vocht )
er is geen roet uit stoet meer , je motor wordt er een stuk schoner door .
alleen de auto fabriek is er niet blij mee

Bobcatspecialist
Starter
Berichten: 512
Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 11:03
Locatie: Heerde

Re: je vrachtauto van euro 0 naar euro 6 +

Bericht door Bobcatspecialist »

Water inspuiten ken ik wel vanuit de tractorpullingwereld, maar of dit een oplossing is bij vrachtwagenmotoren? (ch)

Gebruikersavatar
service man
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 11829
Lid geworden op: wo 20 aug, 2008 15:54
Locatie: Heerde

Re: je vrachtauto van euro 0 naar euro 6 +

Bericht door service man »

wat jij bedoelt Jan bestaat al in de vorm van GTL
is alleen simpeler gooi je gewoon in de tank en klaar . heeft alleen nadeel is duurder dan gewone diesel ;)
Als u een goedkope monteur zoekt ? verder zoeken

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: De vrachtauto van Euro 0 naar Euro 6 +

Bericht door Bart »

Wat Jan bedoelt is dit, http://www.automotive-ecology.eu/nl/home

Op de laatste TKD in Barneveld stond bij Etec een machine op de stand met een dergelijk systeem. Dat de motorenfabrikanten daar niet even gelukkig mee zijn, is ook wel voor te stellen. Maar er wordt verder gekeken naar alternatieven, is zeker niet onbelangrijk.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

gerardvb
Starter
Berichten: 679
Lid geworden op: wo 26 sep, 2007 16:17
Locatie: escharen

Re: De vrachtauto van Euro 0 naar Euro 6 +

Bericht door gerardvb »

Hierbij kan ik jullie wel uit deze droom helpen

Hallo medemens,

Het spijt me dat ik deze droom voor iedereen in duigen laat vallen, maar denk even na over het volgende:

Waterstof wordt in dit geval opgewekt door elektrolyse. Rendement van elektrolyse is max. 80% wanneer dit uit aardgas komt. Dit gebruikt de industrie. Als water een hoger rendement had was er water gebruikt door de industrie. Hier een rekenvoorbeeld van commerciele waterstofproductie met rendement van 67% "http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... ktrolyser/"

De opgewekte waterstof gaat een verbrandingsmotor in. Deze kan nooit een 100% rendement hebben. De motor heeft wrijving en er komt hitte vrij. Ook bij de verbranding van waterstof. Uitlaatgas van verbrand waterstof zal nooit 20*C worden. Rendement moderne motor 50%.

Dan hebben we een dynamo die de stroom op moet wekken voor de accu waarmee de elektrolyse plaats vind. Dynamo rendement volgens wikipedia 80 tot 94% afhankelijk van de belastingstroom.

Nu is de kring rond en is ons rendement 0.8x0.5x0.94=0.376 = 37,6%!!

Voor de mensen die nu denken ja maar mijn rendement gaat omhoog van de verbrandingsmotor doen we hem nog eens:

0.8x0.7x0.94=0.53=53%

ik ga hier dus uit van een toename van 20% rendement voor de dieselmotor. In een zware diesel motor gaat 2000 kg/h aan lucht. Voor een besparing zou je wel zoveel waterstof op moeten wekken en dat dit niet haalbaar is voor een 24v systeem en je moet een mega watertank hebbe. Daarnaast is het nog niemand gelukt om een verbrandingsmotor op een rendement van 70% te krijgen, zoals ik net noemde.

Je verbruikt extra stroom, dus zal je dynamo zwaarder draaien of in geval van vrijloop vaker aan staan. Je verliest dus energie! Daarnaast is de industrie op zoek naar procenten brandstofbesparing, erger zelfs tiende brandstof besparing en ineens zou er een oplossing zijn om 30% te besparen. Als dit waar was zouden alle motoren hier mee draaien! De bedrijven weten de waarheid en besteden hier geen aandacht aan.

Zoals je in dit bericht kan lezen is het al ooit getest bij TNO en was het resultaat dat het niet werkte!

http://www.amt.nl/Techniek/Brandstoffen ... MT029715W/

Op het moment dat dit bewezen is door een onafhankelijk onderzoeksinstituut hoeft men niet te twijfelen. Iedereen zal het aanschaffen en bedrijf loopt binnen. Waarom doen ze dit niet? Omdat ze het antwoord krijgen dat het niet werkt. Ooit van placebo effect gehoord.....

Plaats reactie

Terug naar “Transport-techniek”