Opbouw achter de cabine zwaartransporttrekkers

Alles over de techniek in de transportsector vind je hier!
Advertentie post before
Nielsje
Starter
Berichten: 495
Lid geworden op: di 7 mar, 2006 23:02

Bericht door Nielsje »

een koppelomvormer kan je het simpelste zien als twee schijven in in een bak met olie.

gaat de ene schijf draaien (vanaf de motor) dan gaat door de andere schijf vanzelf meedraaien. Je kan het zelf proberen m.b.v. twee ventilatoren, zet de een aan en ze de ander ertegen over, die gaat dan meedraaien.

sytzecat
Forumlid
Berichten: 5284
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 21:07
Locatie: Garyp
Contacteer:

Bericht door sytzecat »

Nielsje, je bent de stator uit de koppelomvormer vergeten, deze zit er ook nog in en deze zorgd er voor dat de olie weer in de goede richting in het pompwiel komt.

Zoals jij hem hebt omschreven is het de vloeistof koppeling.

Groetjes,
Sytzecat
Sytzecat

Sylvester
Starter
Berichten: 176
Lid geworden op: wo 23 feb, 2005 9:47
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Bericht door Sylvester »

Nielsje schreef:inderdaad, maar ik dacht, laat ik het simpel houden, bedankt voor de toevoeging :Y
het is dus gewoon een soort extra vertraging (die piekbelastingen wegneemt) uit het aandrijfsysteem? (ik vind het woord omvormer misleidend :P) tenzij er een verhouding bestaat die niet 1:1 is, maar ik kan niet anders opmaken dan dat er een 1:1 verhouding is.

140zwtcie

Bericht door 140zwtcie »

hierbij nog een foto van de zware trekker van defensie Daf 95 XF 530 met koppelomvormer en rechts achter in de hoek zit de radiateur voor de oliekoeler.
de trekker die voor de dieplader zit is een Daf 95 XF 480 maar die heeft geen koppelomvormer dus ook niet die grote oliekoeler.
Bijlagen
24102006092 (Medium).jpg
24102006092 (Medium).jpg (100.33 KiB) 4433 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Transport-techniek”