MAN Hydro-drive
Advertentie post before
- Wopper
- Forumlid
- Berichten: 2062
- Lid geworden op: za 17 jun, 2006 16:15
- Locatie: Posterholt
- Contacteer:
MAN Hydro-drive
Ik heb me er laats een ietwat van laten uitleggen tijdens het rijden met een hydro drive
Tja hoe werkt het....
* Op de versnellingsbak zit een hydromoter,wordt dus alleen maar aangedreven als de versnellingsbak draait....
Dus je hebt wel een probleem als je vanuit stil staan weg moet gaan rijden dan heb je geen 4x4/6x6,tenzij je je achterwielen zou laten slippen dan gaat de voorwiel aandrijving alsnog in werking.
* Op/in de naaf zitten de hydromotoren(poclain) en die worden gevoed via een leiding/slangen werk met een oliekoeler ertussen vanaf de versnellingsbak.
*De druk waarmee gewerkt wordt om de wielen aan het draaien te krijgen ligt bij 420 bar.
* Bij een overschrijding van 30 km/h zal de voorwielaandrijving(hydrodrive) uitschakelen.
* Voordeel is dat je lager blijft in bouw want je hebt geen tussenbak meer nodig en je bespaart een ietwat aan gewicht.
Aannemmer Vlasco/zak uit Budel heeft zo een 6x2 met container opbouw en kraan.
Hun ervaring met de wagen is naar wens.
Gr.Wopper
Tja hoe werkt het....
* Op de versnellingsbak zit een hydromoter,wordt dus alleen maar aangedreven als de versnellingsbak draait....
Dus je hebt wel een probleem als je vanuit stil staan weg moet gaan rijden dan heb je geen 4x4/6x6,tenzij je je achterwielen zou laten slippen dan gaat de voorwiel aandrijving alsnog in werking.
* Op/in de naaf zitten de hydromotoren(poclain) en die worden gevoed via een leiding/slangen werk met een oliekoeler ertussen vanaf de versnellingsbak.
*De druk waarmee gewerkt wordt om de wielen aan het draaien te krijgen ligt bij 420 bar.
* Bij een overschrijding van 30 km/h zal de voorwielaandrijving(hydrodrive) uitschakelen.
* Voordeel is dat je lager blijft in bouw want je hebt geen tussenbak meer nodig en je bespaart een ietwat aan gewicht.
Aannemmer Vlasco/zak uit Budel heeft zo een 6x2 met container opbouw en kraan.
Hun ervaring met de wagen is naar wens.
Gr.Wopper
Re: MAN Hydro-drive
Bij ons rijden ze al vanaf het begin met dit systeem en hoor er geen klachten over.
- Bijlagen
-
- hydro.jpg (187.25 KiB) 5956 keer bekeken
Henkie draait door !!!
Re: MAN Hydro-drive
Onze Adrie
- Bijlagen
-
- a3.jpg (190.46 KiB) 5952 keer bekeken
Henkie draait door !!!
Re: MAN Hydro-drive
Stefke
- Bijlagen
-
- stefke.jpg (189.09 KiB) 5945 keer bekeken
Henkie draait door !!!
Re: MAN Hydro-drive
Mark "D'n Brum"
- Bijlagen
-
- mark.jpg (192.27 KiB) 5942 keer bekeken
Henkie draait door !!!
Re: MAN Hydro-drive
En onze 4e met hydro, Johan
- Bijlagen
-
- johan.jpg (189.67 KiB) 5939 keer bekeken
Henkie draait door !!!
Re: MAN Hydro-drive
De grap is met die Poclain orbit motoren, dat wanneer je geen oliedruk meer toevoert, de plunjers van die wielmotor door de gegolfde baan waarop ze lopen, naar binnen gedrukt worden. Dan stroomt de olie dus niet, en is er ook geen wrijving: Dan loopt hij dus net zo makkelijk rond als een niet aangedreven vooras, terwijl bij een echte 6x6 bij uitgeschakelde voorwielaandrijving de naafreducties, differentieel en cardanas allemaal meedraaien en verlieswrijving opleveren.
Je hebt dus de voordelen (aandrijving) maar niet de nadelen (extra brandstofverbruik, ook bij rijden met uitgeschakelde voorwielaandrijving, omdat het mechaniek mee rond freewheelt)
Of ik er op een zandauto voor zou kiezen weet ik niet, dan zou ik meer praktijkervaring van anderen willen horen. Maar als ik melkrijder was en met een oplegger op krappe boerenerven, bij regen, sneeuw, modder enzovoort zou moeten manoeuvreren, zou ik absoluut zon hydro drive overwegen, want je krijgt je oplegger altijd op de plek ookal zet je je truck er haaks onder, de vooras duwt zichzelf de bocht om..
Je hebt dus de voordelen (aandrijving) maar niet de nadelen (extra brandstofverbruik, ook bij rijden met uitgeschakelde voorwielaandrijving, omdat het mechaniek mee rond freewheelt)
Of ik er op een zandauto voor zou kiezen weet ik niet, dan zou ik meer praktijkervaring van anderen willen horen. Maar als ik melkrijder was en met een oplegger op krappe boerenerven, bij regen, sneeuw, modder enzovoort zou moeten manoeuvreren, zou ik absoluut zon hydro drive overwegen, want je krijgt je oplegger altijd op de plek ookal zet je je truck er haaks onder, de vooras duwt zichzelf de bocht om..
Re: MAN Hydro-drive
Word dat niet aangedreven door de distributie PTO??Wopper schreef:Ik heb me er laats een ietwat van laten uitleggen tijdens het rijden met een hydro drive
Tja hoe werkt het....
* Op de versnellingsbak zit een hydromoter,wordt dus alleen maar aangedreven als de versnellingsbak draait....
Dus je hebt wel een probleem als je vanuit stil staan weg moet gaan rijden dan heb je geen 4x4/6x6,tenzij je je achterwielen zou laten slippen dan gaat de voorwiel aandrijving alsnog in werking.
* Op/in de naaf zitten de hydromotoren(poclain) en die worden gevoed via een leiding/slangen werk met een oliekoeler ertussen vanaf de versnellingsbak.
*De druk waarmee gewerkt wordt om de wielen aan het draaien te krijgen ligt bij 420 bar.
* Bij een overschrijding van 30 km/h zal de voorwielaandrijving(hydrodrive) uitschakelen.
* Voordeel is dat je lager blijft in bouw want je hebt geen tussenbak meer nodig en je bespaart een ietwat aan gewicht.
Aannemmer Vlasco/zak uit Budel heeft zo een 6x2 met container opbouw en kraan.
Hun ervaring met de wagen is naar wens.
Gr.Wopper
-
- Starter
- Berichten: 67
- Lid geworden op: wo 27 sep, 2006 20:20
- Locatie: dodewaard
Re: MAN Hydro-drive
nee de pomp zit aan de zijkant van de versnellings bak en dus alleen druk in het systeem als je achterwielen al aan het slippen zijn.
bij ons zit de pomp el op de motor pto en dus altijd tractie ook als je stilstaat, er is zelfs de mogelijkheid om volledig hydraulisch te rijden op alleen de vooras
bijvoorbeeld voor een rijplaten auto met een extra joystick op de kraan om te rijden en sturen
bij ons zit de pomp el op de motor pto en dus altijd tractie ook als je stilstaat, er is zelfs de mogelijkheid om volledig hydraulisch te rijden op alleen de vooras
bijvoorbeeld voor een rijplaten auto met een extra joystick op de kraan om te rijden en sturen
ginaf lives again