Asconfiguraties

Alles over de techniek in de transportsector vind je hier!
Advertentie post before
Gebruikersavatar
Bouwmachineforum.nl
Forumondersteuning
Berichten: 594
Lid geworden op: zo 11 dec, 2005 19:37
Locatie: Server
Contacteer:

Asconfiguraties

Bericht door Bouwmachineforum.nl »

In dit asconfiguratie topic zullen de meest voorkomende asconfiguraties worden behandelt die er in Nederland en België voorkomen.

Er zullen ook enkele exoten tussen zitten zoals de 6x2, 6x4 en 6x6 met dubbele vooras, de zgn. Chinese six, deze zie je bijna niet meer op de Nederlandse wegen, of de 8x4*6, Scania bouw dit chassis voor een Oostenrijkse klant.

Een kleine uitleg vooraf:

6x2/4 = 3 assen-6 wielen,waarvan 2 wielen aangedreven, en waarvan er weer 4 gestuurd zijn, maar dan als 2e stuuras voor de aangedreven as.

8x4*4 = 4 assen-8 wielen, waarvan 4 wielen aangedreven, en waarvan er weer 4 gestuurd zijn, maar de 2e stuuras is hier achter de aangedreven as gemonteerd.

2 Assen
2-assers.jpg
2-assers.jpg (12.78 KiB) 8034 keer bekeken
3 Assen
3-assers.jpg
3-assers.jpg (82.67 KiB) 8027 keer bekeken
4 Assen
4-assers.jpg
4-assers.jpg (98.06 KiB) 8025 keer bekeken
5/6 Assen
5+6-assers.jpg
5+6-assers.jpg (59.58 KiB) 8026 keer bekeken
Dit is een gezamelijk account voor het posten van officiële berichten. Team Bouwmachine FORUM.nl

Gebruikersavatar
JDB
Forumlid
Berichten: 2903
Lid geworden op: za 19 jul, 2008 12:07
Locatie: Groot-Ammers

Re: Asconfiguraties

Bericht door JDB »

Is het misschien mogelijk dat de foto's of tekeningen het weer gaan doen. Ik heb zelf namelijk hier nog wat vragen over de asconfiguraties, en dat is makkelijker omdat via de foto's te omschrijven.

Gebruikersavatar
JDB
Forumlid
Berichten: 2903
Lid geworden op: za 19 jul, 2008 12:07
Locatie: Groot-Ammers

Re: Asconfiguraties

Bericht door JDB »

Ik denk dat ik de vragen maar gaat stellen zonder dat de Foto's het doen.

Wat zou de rede zijn dat je tegenwoordig geen 8x4 trekkers met naloopas zie (gebouwd worden). Ik bedoel net zo als de FTF van xiffix. Ik denk zelf dat het een groot voordeel kan hebben. Namelijk een kleindere draai cirkel als bij de normale uitvoeringen van de 8x4 trekker uitvoeringen. Een nadeel kan ik wel verzinnen namelijk de storing gevoeligheid van de aansturing van de 2e stuuras.
Ik hoop dat jullie mij meer nadelen/voordelen kunnen vertellen. Voor dat we het wiel op nieuw uitproberen te vinden.

Gebruikersavatar
bouwertjuh
Starter
Berichten: 484
Lid geworden op: do 15 mei, 2008 13:40

Re: Asconfiguraties

Bericht door bouwertjuh »

het heeft ook te maken met as druk.
nu heb je beter as druk op je aangedreven assen dan als je een gestuurde achter as heb.
wanneer je echt voor je leven vreest is als de achterkant van je auto jou voorbij sjeest...!

Gebruikersavatar
Wopper
Forumlid
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 16:15
Locatie: Posterholt
Contacteer:

Re: Asconfiguraties

Bericht door Wopper »

JDB schreef:Is het misschien mogelijk dat de foto's of tekeningen het weer gaan doen. Ik heb zelf namelijk hier nog wat vragen over de asconfiguraties, en dat is makkelijker omdat via de foto's te omschrijven.
Morgen heb ik heb ik de tijd ervoor en dan komen de foto's weer online, weet ook niet waarom ze weg zijn. (Y)
Gr. Wim



Kijk ook eens op: BouwmachineWeb.com

Gebruikersavatar
JDB
Forumlid
Berichten: 2903
Lid geworden op: za 19 jul, 2008 12:07
Locatie: Groot-Ammers

Re: Asconfiguraties

Bericht door JDB »

Wopper bedankt voor het repareren van deze topic.

Ik ga de vraag dan nog een keer stellen aan de hand van de tekeningen.

Wat zou de rede zijn dat je geen trekkers (nieuwere) ziet met een 8x4*4 asconfiguratie in de bijvoorbeeld tot in de gvv van 60 tot 100 ton.
Met een zelfde wielbasis als de normale 8x4 trekker zou de 8x4*4 zeker kleinere draai cirkel hebben.

Bouwerjuh zei dat het misschien iets met de as druk te maken had.
Dat zou kunnen, maar ik denk dat je als je problemen heb met de tractie dat je dan de as licht of lost.

Ik hoop dat er gereageerd wordt door een van de chauffeurs hier op het forum. En mijn de juist antwoorden kunnen geven.

Gebruikersavatar
Roger van Nispen
Forumlid
Berichten: 6842
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 15:49
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Asconfiguraties

Bericht door Roger van Nispen »

Ik denk dat het technisch geen probleem moet zijn, want de asdrukken op de gestuurde assen zijn tegewoordig hoger als vroeger, van 7,5 naar 9 ton. En door de electro-hydraulische besturing heb je ook geen stuurstangen meer nodig. Wat wel misschien een probleem kan zijn, doordat je schotel verder naar voren geplaatst moet worden, kan het zijn dat je speciale diepladers nodig hebt, met een langere nek.
Roger

Kijk ook eens op: BouwmachineWeb.com

Gebruikersavatar
Sleaze
Forumlid
Berichten: 5914
Lid geworden op: vr 3 mar, 2006 23:29
Locatie: Makkum
Contacteer:

Re: Asconfiguraties

Bericht door Sleaze »

JDB schreef:Wopper bedankt voor het repareren van deze topic.

Ik ga de vraag dan nog een keer stellen aan de hand van de tekeningen.

Wat zou de rede zijn dat je geen trekkers (nieuwere) ziet met een 8x4*4 asconfiguratie in de bijvoorbeeld tot in de gvv van 60 tot 100 ton.
Met een zelfde wielbasis als de normale 8x4 trekker zou de 8x4*4 zeker kleinere draai cirkel hebben.

Bouwerjuh zei dat het misschien iets met de as druk te maken had.
Dat zou kunnen, maar ik denk dat je als je problemen heb met de tractie dat je dan de as licht of lost.

Ik hoop dat er gereageerd wordt door een van de chauffeurs hier op het forum. En mijn de juist antwoorden kunnen geven.
Je geeft zelf de redenen al.

Maar de belangrijkste reden is de investering en de restwaarde.

Als je een vrachtwagen gaat verbouwen naar een dergelijke configuratie ligt je schotel net voorbij de middelste as van het achterstel. Hier heb je dus een forse nek voor nodig. Dit is al een extra investering bovendien is het plaatsen van een stuuras voor de aangedreven assen technisch gezien veel eenvoudiger en dus goedkoper. Kijk maar eens naar een bedrijf als Holtrop met de 10x4, zij plaatsen tussen een 8x4 chassis een extra as. De enige wagen die ik zo 1 2 3 ken die jouw as opstelling hebben zijn de oude ftf's. En de MAN van Boer heeft een extra as aan de achterkant.
Ga je een trekker naar jouw specificatie verbouwen is de restwaarde praktisch 0 omdat hij alleen maar voor jouw dieplader gekoppeld kan worden dus is hij ook niet flexibel inzetbaar voor een andere trailer en dus niet interessant voor jouw zelf of voor eventueel iemand anders. Dit is ook het probleem van de Holtrop trekkers en daarom heeft het ook geen navolging bij andere transportbedrijven. Zij kunnen deze wagens alleen maar inzetten voor de eigen diepladers. En dit werkt voor hun dan ook perfect!

Een Jeepdolly of zelfs een Interdolly is een goedkopere oplossing om hogere aslasten te verkrijgen bij een dieplader.

Alle extra kosten die jij in het verbouwen van je wagen steekt moet je afwegen tegen de meerwaarde die het heeft en wat het uiteindelijk bijdraagt aan jouw prijs per uur. Lever je marge in? Of gaat je marge omhoog door een kostenbesparing?

Zo werkt het nu eemaal :)

freesmachinist
Starter
Berichten: 696
Lid geworden op: vr 7 nov, 2008 19:59
Locatie: giessenburg

Re: Asconfiguraties

Bericht door freesmachinist »

5as trekkers zie je bij veel bedrijven met euro of pendel dieplader .interdolly heeft te weinig stuuruitslag. jeepdolly maakt de combnatie langer echter de te vervoeren kranen ed worden steeds groter de controle steeds strenger dus er moeten assen bij ik denk dat er in nederland een stuk of dertig 5as trekkers aktief zijn .ook in denemarken zie je ze veel (Y)
wirtgen w 150

Maarten Fens
Starter
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 19 dec, 2007 22:36
Locatie: Langeweg

Re: Asconfiguraties

Bericht door Maarten Fens »

Aangezien de trekker ook zijn kont omgooit, denk ik dat je de besturing van de euro moet veranderen. Anders klopt volgens mij de stuuruitslag van de euro niet meer ?????? En als daar dan ook nog een dolly tussen moet dan gaat het volgens mij helemaal tegensturen.
Denk dat je steeds meer de 5 assige trekkers met een 2 as inter / jeepdolly zal gaan zien met daarachter een pendel 4 of 5. Dit werkt {denk ik} beter dan een 4 as trekker met een 3 as inter.Je hebt soms toch een paar extra assen nodig en soms is ook de ruimte die een inter extra biedt hard nodig. Heb je deze ruimte niet nodig kan je zeker goed af met een jeepdolly.
Not the sky is the limit, maar de hoogte van het viaduct wel.

Plaats reactie

Terug naar “Transport-techniek”