Stempelschotten

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
eric
Forumlid
Berichten: 3565
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 16:32
Contacteer:

Stempelschotten

Bericht door eric »

Wat me laatst opviel;

Sommige machinisten stempellen 1 kant soms af op dubbele schotten, en achter op grote plakken kunststof. Meestal wordt er dan (zwaar) gehesen over de dubbele schotten kant.

Maar wat heeft dit voor nut? Theoretisch gezien moet het geen zak uitmaken, want je druk wordt verspreid over het zelfde oppervlak als wat je zou hebben met 1 schot...

Ben benieuwd....
"If at first you don't succeed, try again"

Martin
Forumlid
Berichten: 3367
Lid geworden op: di 6 feb, 2007 17:59
Locatie: Velsen

stempelschotten

Bericht door Martin »

aardige vraag Eric,
zou het te maken hebben met het feit dat je stempelcilinder minder ver hoeft uit schuiven en dus minder op "knik" wordt belast?
Het spaart je materiaal bij een zware hijs, maar iemand weet vast nog betere argumenten?

groeten

martin

Frank
Starter
Berichten: 358
Lid geworden op: do 9 feb, 2006 19:27

Bericht door Frank »

omdat ze te beroerd zijn om de schotten rondom neer te leggen (ch)

Gebruikersavatar
Komatsu
Forumlid
Berichten: 2942
Lid geworden op: wo 17 aug, 2005 18:40
Locatie: Den Haag

Bericht door Komatsu »

Voordeel is dan dat je maar aan een kant zware schotten hoeft te leggen, denk ik.

Michael
Starter
Berichten: 27
Lid geworden op: do 14 dec, 2006 18:45

Bericht door Michael »

Gok 't op het zwaartepunt(die dan lager ligt). en het is sterker, buigt minder door.
haast je als je tijd hebt dan heb je tijd als je haast hebt.

powertower
Starter
Berichten: 277
Lid geworden op: zo 11 sep, 2005 15:40

Bericht door powertower »

omdat je alle schotten van de kraan moet hebben om te kunnen rondzwenken met de ballast eraan. en wat frank al zegt; het is makkelijker om aan 1 kant dubbel te leggen, maar dan moet je wel zelf met die kunstof dingen om slepen. terwijl er anders misschien iemand is die je helpt met het uitleggen van de schotten.
dus...

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Stempelschotten

Bericht door johanneuteboom »

Erik er zijn hier verschillende redene voor, ten eerste is het van situatie afhankelijk hoe we die schotten plaatsen, en we zijn soms wel om werk verlegen, maar niet om extra werk verlegen, vaak moeten we die schotten zelf weer opruimen, en als we over die kant moeten hijsen, waar ook de meeste bodemdruk ontstaat gaan daar de grote schotten onder, en de kant waar niks spannends te verwachten is de kunstof schotten, en dat scheeld weer met verkassen of opruimen,en dan is het ook zo dat meestal alles er af moet omdat je of niet rond kan met ballast, of dat je materiaal moet hebben dat onder de schotten legt. Ook gebeurt het wel dat ik 4 schotten onder een stempel leg om op b.v. waterpas te komen bij een talud. Of dat ik drie schotten leg om een groter draagvlak te creeren, 2 naast elkaar en 1 dwars er op, kortom is het een stukje technisch inzicht v/d machinist en ervaring die bepaald, maar tegen beginners zou ik zeggen altijd de grote schotten er onder en wat ik heel vaak mis bij het gros v/d vakbroeders, de blokkerings pennen v/d stempelbalken, vooral op halve stempelbasis van levensbelang.

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Stempelschotten

Bericht door johanneuteboom »

Hier een voorbeeld van vandaag bij Cargill lok. Coenhaven, werk aan de energiecentrale, moest daar een turbine uitwisselen, en het hijs werk vond uitsluitend binnen de hekken plaats, daar het vracht verkeer voor de Igma niet te veel hinder kan hebben op wegzijde half uit gestempeld, blokkeringspennen in de uithouderbalken, stempelprogamma invoeren in de licon, en draaien met die hap, maar wel oppassen met zwenken, want de kont komt buiten de stempels, wel pionen gezet iets buiten de draaistraal, te zien is dat de schotten dubbel leggen aan de werkkant, alleen daar ik ze toch kwijt moest om in me kist te komen.
Bijlagen
stempelschotten 01.JPG
stempelschotten 01.JPG (112.13 KiB) 11008 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Stempelschotten

Bericht door johanneuteboom »

foto2
Bijlagen
stempelschotten 02.JPG
stempelschotten 02.JPG (109.75 KiB) 11002 keer bekeken

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Stempelschotten

Bericht door johanneuteboom »

Nou, Erik kan je hiermee verder leven, en van vragen wordt je wijs hoor Erik.
Bijlagen
stempelschotten 03.JPG
stempelschotten 03.JPG (80.86 KiB) 8262 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”