Inscheren tuidraden A-frame
Moderator: Tim
Advertentie post before
Re: Inscheren tuidraden A-frame
die draadschoen met het gat in de spie heeft mijn liebherr ltm1030/2 ook lijkt me wel de veiligste manier. maar de allermooiste manier is toch wel de prop aan je kabel laten persen is dat ook mogelijk bij tuidraden?
DEMIENESCHUUFTUT
FRYSLAN BOPPE
FRYSLAN BOPPE
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Inscheren tuidraden A-frame
Dat is geen enkel probleem hoor, dat werd vier decenia terug al gedaan. binnen kort is fotowerk te zien PPM. Foto 15-1-09; Hier de versteltuidraden van de Schol Mack kraanwagen momenteel nog opgeslagen in de stelling , Eind jaren 1950 werd deze techniek door Schol toegepast op de naar max zeseendertig meter te verlengen vakwerkmast. Deze techniek is dus al zeker meer als vijftig jaar oud. Wellicht dat er iemand meer over de histori van de stalen klembus weet.
- Bijlagen
-
- Amsterdam 14-1-09 21.JPG (101.89 KiB) 5167 keer bekeken
Laatst gewijzigd door johanneuteboom op do 15 jan, 2009 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Inscheren tuidraden A-frame
Hier zien we de mechanische lierwerken van onze Mack stammende uit eind van W.O. II.
In de loop van 1950 liet Schol deze naar eigen idee ombouwen tot een zeker voor die tijd super sterke kraanwagen en al snel had hij toendertijd drie van deze Macks draaien. Door het op en afbouwen met vele gieklengte configuraties werd er al snel naar een idee gezocht om giekverstelling te vereenvoudigen. Met de op de tuidraden geperste stalen klembussen was er op het schijfblok aan beide zijden een bajonethuis om de klembus waar gewenst in te haken.
Zwenken kon deze niet, wel werd bij sommige hijsklussen de giek zijdelings weggetuid, bij te zware lasten werd er gewoon even een zandwagen opgetrommeld om als extra ballast te fungeren. Constructief zat het allemaal best goed in elkaar, de meeste delen waren goed op hun taak berekend, of eigenlijk constructief gewoon goed ingeschat, een lmb bestond die jaren niet, dus het was het allemaal gevoelswerk en op het geluid afgaan, desalnietemin is het wel eens gebeurt dat het spul er bij ging liggen, gelukkig nimmer met fatale afloop. Men hield er wanneer het spannend was gewoonweg al rekening mee denk ik dan. Ook is het wel eens gebeurd naar ik hoorde dat de klembussen van de tuidraden verschoven bij te zwaar hijswerk.
Voor de tuidraden was het dan natuurlijk ook einde verhaal, letterlijk en figuurlijk.
In de loop van 1950 liet Schol deze naar eigen idee ombouwen tot een zeker voor die tijd super sterke kraanwagen en al snel had hij toendertijd drie van deze Macks draaien. Door het op en afbouwen met vele gieklengte configuraties werd er al snel naar een idee gezocht om giekverstelling te vereenvoudigen. Met de op de tuidraden geperste stalen klembussen was er op het schijfblok aan beide zijden een bajonethuis om de klembus waar gewenst in te haken.
Zwenken kon deze niet, wel werd bij sommige hijsklussen de giek zijdelings weggetuid, bij te zware lasten werd er gewoon even een zandwagen opgetrommeld om als extra ballast te fungeren. Constructief zat het allemaal best goed in elkaar, de meeste delen waren goed op hun taak berekend, of eigenlijk constructief gewoon goed ingeschat, een lmb bestond die jaren niet, dus het was het allemaal gevoelswerk en op het geluid afgaan, desalnietemin is het wel eens gebeurt dat het spul er bij ging liggen, gelukkig nimmer met fatale afloop. Men hield er wanneer het spannend was gewoonweg al rekening mee denk ik dan. Ook is het wel eens gebeurd naar ik hoorde dat de klembussen van de tuidraden verschoven bij te zwaar hijswerk.
Voor de tuidraden was het dan natuurlijk ook einde verhaal, letterlijk en figuurlijk.
- Bijlagen
-
- Amsterdam 14-1-09 19.JPG (92.17 KiB) 5163 keer bekeken
Laatst gewijzigd door johanneuteboom op za 17 jan, 2009 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Inscheren tuidraden A-frame
Hier zien we het tuiverstellings schijfblok, aan de kant waar het haakje ligt zitten de bajonetdraadhuizen voor het inhaken der tuiklembussen.
- Bijlagen
-
- Amsterdam 14-1-09 22.JPG (114.3 KiB) 5152 keer bekeken
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Inscheren tuidraden A-frame
Foto uit verzameling A-frame 2008.
- Bijlagen
-
- P1110852 Bmf.JPG (59.03 KiB) 4813 keer bekeken
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Inscheren tuidraden A-frame
Foto 7-11 ;
Coles werfkraan in Achtersluispolder te Zaandam.
Coles werfkraan in Achtersluispolder te Zaandam.
- Bijlagen
-
- P1120054 Bmf.JPG (70.82 KiB) 4595 keer bekeken
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk