Damwand trillen

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
geertyke
Forumlid
Berichten: 7867
Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Damwand trillen

Bericht door geertyke »

Silent piler is inderdaad wel kostbaar, maar gaat daan wel snel. Als je met kleine telerups of rupskraan ze erin zet. Planken aan elkaar lassen kan inderdaad ook, maar dat kost ook heel veel tijd. Bovendien moet je wachten met volgende plank voordat laswerk klaar is. Is dan zo weinig productie dat silent piler dan uiteindelijk toch wel eens oplossing is. Heijkoop heeft wel een mooie kleine Kato telerups die bijzonder geschikt is en toch op kopelpontons zou kunnen. Anders heb ik ook nog wel een andere mogelijke oplossing wat tot nu toe nog niet gedaan is en misschien wel ook wel eens 'de oplossing' zou kunnen zijn. Maar ze zullen er vast wel uitkomen met oplossing en ander kan je altijd een PB'tje sturen.

Gebruikersavatar
jomeno
Forumlid
Berichten: 1322
Lid geworden op: za 30 mei, 2009 21:18
Locatie: Oostzaan

Re: Damwand trillen

Bericht door jomeno »

simonklein schreef:Om hoeveel strekkende meter damwand gaat het?
Je zou de planken namelijk in 2 delen kunnen intrillen en oplassen, bijvoorbeeld een 14-tons rupskraan met jib en vast trilblok pakt max. planken van 8,00m.

Silent-piler is een dure aangelegenheid, reken op 3x duurder als trillen, plus je hebt evengoed een hulpkraan nodig om de planken in de machine te plaatsen.

Je kunt ook met mini-telekraan werken, van 't Hek beschikt over zo`n machine, deze is vrij compact en heeft een groot bereik mits de damwand niet al te zwaar is.

Een 25-30 tons draadkraan om een ponton van 5,00m breed gaat niet lukken, ik heb veel stabiliteitsberekeningen voor pontons gemaakt dus dat kan ik je zo wel vertellen. :)

Afhankelijk van de hoeveelheid zou ik optie 1 of 3 kiezen (ch)
Simon
Ik zat ook meer aan een Fuchs o.i.d te denken.
Maar de blauw/grijze brigade zal wel een passende oplossing bedenken.
Wat betreft de Silent Piler
Ik weet niet wat de grondslag is ( ook belangrijk ) maar zijn 4,5 mtr planken wel lang genoeg om de S.P. genoeg body
te geven ?
Gr Rene

cjsiku
Forumlid
Berichten: 2854
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 10:58

Re: Damwand trillen

Bericht door cjsiku »

Als ik zo kijk naar de opties is versie 3 het interessants van Simon Klein zijn verhaal, ik weet dat Kandt ook z'n kraantje heeft, zelfs al met een trilblok aan de giek gemonteerd ipv een hijshaak. En anders (meest goedkope oplossing ook) is 3-hoeken lassen aan de planken op de helft, dan heb je qua hoogte geen hele bijzondere kraan nodig, wel is het dan zaak te zorgen voor een knappe geleiding van de planken. Zo heb ik het Kandt ook al meerdere malen zien doen in beperkte ruimtes, gaat niet zo snel als in 1x pakken of met een Silent Piler maar wel veel goedkoper... :)
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...

Gebruikersavatar
jomeno
Forumlid
Berichten: 1322
Lid geworden op: za 30 mei, 2009 21:18
Locatie: Oostzaan

Re: Damwand trillen

Bericht door jomeno »

Alleen ik kan nergens uit Andre's verhaal opmaken dat er hoogte beperking is,
dus waarom de planken dan in twee delen plaatsen.
Daarom zei ik al neem een paar damwand boeren mee naar de werkplek en laat ze daar oordelen.

Gebruikersavatar
patrick-zaxis130W
Forumlid
Berichten: 3671
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 17:19
Locatie: oosthuizen
Contacteer:

Re: Damwand trillen

Bericht door patrick-zaxis130W »

Het door midden snijden is er puur voor om het dan met een 13 tons rupskraantje te kunnen bedoelt Simon. Een stukje jip eraan met het blok en trillen maar.

cjsiku
Forumlid
Berichten: 2854
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 10:58

Re: Damwand trillen

Bericht door cjsiku »

jomeno schreef:Alleen ik kan nergens uit Andre's verhaal opmaken dat er hoogte beperking is,
dus waarom de planken dan in twee delen plaatsen.
Daarom zei ik al neem een paar damwand boeren mee naar de werkplek en laat ze daar oordelen.
Klopt, maar probeer eens een 15 Tons kraan te vinden die in 1x planken van 14,5m wegdrukt.. Dan heb je een beste giek nodig.
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...

Spro
Starter
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 5 feb, 2007 21:53
Locatie: noord holland

Re: Damwand trillen

Bericht door Spro »

Andre,

ik zou gebroeders van 't hek eens bellen. de meest onmogelijke dingen maken wij mogelijk. we bedenken de oplossing, en voeren deze uit.
én indien we denken: "dit is niet mogelijk" zeggen we het ook.

Silent pilers op voorraad, grote kranen, kleine kranen... de complete range ;)
Als het doen niet deugt, dan is het laten beter.

tgx680
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: di 25 okt, 2011 19:27

Re: Damwand trillen

Bericht door tgx680 »

En als anderen denken en zeggen 'dit is niet mogenlijk"'dan bellen ze ons(Kandt)

simonklein
Starter
Berichten: 744
Lid geworden op: zo 29 mei, 2005 16:32
Locatie: Hippolytushoef
Contacteer:

Re: Damwand trillen

Bericht door simonklein »

Een kleine Silent-piler weegt al 11,5 ton, deze start vanaf een aantal reeds ingetrilde damwandplanken of een afgeballast hulpframe.
De machine moet op de damwand getild worden, en op het einde van het werk er ook weer afgetild worden met een flinke kraan dus.
http://www.arcelorprojects.nl/projects/ ... /ZP100.htm

Een klein telerupskraantje van 10 ton met 15m giek max. uitgeschoven tilt nog 1,5 ton op een vlucht van 3m.
Kijk maar op deze website http://pacecranes.com.au/mini_crawler_cranes_mc785.php

Een hydraulisch kraan met jib+vast trilblok weegt 15 ton, deze kan dan halve planken intrillen en iedere keer oplassen.
Op het forum zijn wel voorbeelden te vinden http://bouwmachineforum.nl/forum/viewto ... 5&start=30

Een genie-ponton is te licht voor bovengenoemd, ik zou Ravenstein koppelpontons gebruiken van 6m lang, 2,40 breed en een holte van 1,20m en deze 2 breed en 3/4 lang koppelen.
http://www.rcpbv.nl/images/stories/cp-2084/CP2084.jpg

Ik ben wel benieuwd hoe het werk er uit ziet en hoe het uiteindelijk uitgevoerd wordt, ik werk niet bij een heibedrijf dus :)

Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Damwand trillen

Bericht door rapier »

Was een mooi klussie voor m'n Priestman CUB :leuk (zag ik echt helemaal zitten)

Waarom geen zware autolaadkraan verhoogd over het dek laten rijden (zodat hij over de op dek liggende planken kan rijden)
Plank pakken en schuin over de kop van het ponton gaan werken.
Je rijd daarna over de planken weer terug om de volgende te pakken.
Lijkt me heel eenvoudig.Dan hoef je niet over de zij te werken.
Kraantje rijd gewoon over 2 binten.
De eerste plank is het beroertst, maar die zou je bij een dukdalf of zo neer kunnen zetten. Trillblok erop en dan naar de locatie varen en dan lang de gording
de grond in hengsten.
Als je de eerste 2 maar heb staan, dan heb je het hele werk haast in de macht.
Met de afstandbediening kan je het alleen af (scheelt weer een man)
Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”