Damwand trillen

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Damwand trillen

Bericht door rapier »

Ik kom met m'n rupskraan aan op het werk. Ik stel me voor aan de uitvoerder, deze zegt je moet die damwanden van 20 mtr de grond in trillen. Voor ons geen probleem, ik sla er 27 mtr giek voor en ga na een uurtje aan de gang. M'n kraan is volledig gekeurd als hijskraan met de officiele keurings sticker op het zijraam en ik ben in het bezit van het hijsbewijs en een gezondsheidsverklaring, dus dit is geen probleem.
Na 3 planken komen ze van de arbeidsinspectie langs en vragen naar m'n hei-bewijs. Heb ik die hier nodig is m'n vraag?
Ik ben hier ingehuurd als rupshijskraan en ik weet niet wat ik verkeerd doe. Er ligt daar een trilblok aan de grond met een stel damwanden.
Ik hang m'n haak er boven en til deze op, met m'n 2 de draad pak ik m'n plank op en zet hem op de plek en zet daarna het trilblok erboven op, na het aanklemmen moet ik het geheel gecontroleerd laten zakken.
Dit versta ik allemaal onder hijswerk. Tuurlijk als je betonpalen aan het zetten bent onder geleiding van 2 leiers of een makelaar. Dan ben je echt aan het heien en zal je daar een heibewijs voor nodig hebben. Maar met dat trilblok, hoe zit het als het na een poosje mis gaat?
Geen last te zwaar voor ap sigaar

Gebruikersavatar
arjan
Forumlid
Berichten: 3672
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 20:37
Locatie: zwaag

Bericht door arjan »

Rapier ik heb er geen antwoord voor,maar je hebt me wel nieuwschierig gemaakt.Wij zijn voorheen met een zware teleskoop kranen ook met damwanden in de weer geweest,dus ga ik dat aan de planning maar even vragen hoe dit zit.Nog effe dit,je kan dit beter aan de rups overlaten.
arjan
Problemen zijn er niet, alleen maar nieuwe uitdagingen.

Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

damwand trillen

Bericht door rapier »

Arjan
Hoezo. Je kan dat beter aan een rupskraan overlaten??
Ja, je bent je kraan aan het verkrachten maar daar staat gelukkig minder straf op als dat je een mooie meid verkracht.
Wees verstandig en hou het bij je kraan :D :D :D
rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

Gebruikersavatar
arjan
Forumlid
Berichten: 3672
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 20:37
Locatie: zwaag

Re: damwand trillen

Bericht door arjan »

rapier schreef:Arjan
Hoezo. Je kan dat beter aan een rupskraan overlaten??
Ja, je bent je kraan aan het verkrachten maar daar staat gelukkig minder straf op als dat je een mooie meid verkracht.
Wees verstandig en hou het bij je kraan :D :D :D
rapier
Verkrachten nee,ik ben gezellig getrouwd.Het gebeurt wel vaker dat je een teleskoop met damwanden ziet rommelen,maar jij zelf weet ook dat een vakwerkgiek er beter voor geschikt is dan een teleskoop.Dat is min of meer de mening van mijn collega,s die dit hebben gedaan.
arjan
ps,ik hoef dit al helemaal niet te doen met die werphengel van me.
Problemen zijn er niet, alleen maar nieuwe uitdagingen.

sjowie
Forumlid
Berichten: 1077
Lid geworden op: za 15 jul, 2006 7:45
Locatie: costa del kattuk
Contacteer:

Bericht door sjowie »

1 keer gedaan met grove gmk 5100... me meissie mocht willen dat ze er bij was.... al dat getril.. (A) (C)

ps, vond het niet bevordelijk voor de kraan die planken de grond uit halen (D) :cry:
Ben om braam.........

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Damwand trillen

Bericht door johanneuteboom »

Een trilblok is een catagorie onderdeel van een funderingsmachine, als zodanig behoort een machinist die hiermee aan het werk wil met wat voor een machine dan ook over een deelcertificaat vallende onder mobiele hei-installatie te beschikken, dit mede door de zeer specifieke eisen die een trilblok vraagt, vooral kwa zaken die de veiligheid dienen. Overigens zijn er trilblokken die zonder trillingen door te geven aan de haak waar het aanhangt hun werk doen. Dus die zonder schade te veroorzaken ook in een telekraan te hangen zijn, volgens het boekje zou je dan wel weer een mob.heikraan zijn.

kraantje_niels

Bericht door kraantje_niels »

en als ik nou dat trilblok in me autolaatkraan hang ?? heb je het dan ook nodig???

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Damwand trillen

Bericht door johanneuteboom »

Niels er zijn tegenwoordig autolaadkranen die technisch gezien makkelijk een plankje van een meter of 10 de grond in kunnen trillen, en zover ik heb kunnen nakijken zou het niet uitmaken, dit is ook een mobiele installatie, maar ik kan het natuurlijk verkeerd zien.

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Bericht door Remko »

Kunnen damwanden ook onder een hoek worden geheid?
En hoe gaat dit precies in z'n werk? Ik heb zelf nog nooit schuine damwanden gezien. Palen, ja, die wel. Maar geen damwanden...

Ik vraag dit omdat ik een diorama wil gaan maken van een 'V-Polder'. Hieronder een paar afbeeldingen uit het boek "TOEKOMST BEELDEN - Een nieuwe Gouden Eeuw voor de Lage Landen" van Robbert & Rudolf Das.

Aanleg: Inheien en ontgraven (na verankering):

Afbeelding

Resultaat: Compleet met weg, en afdekking bovenop.

Afbeelding

simonklein
Starter
Berichten: 744
Lid geworden op: zo 29 mei, 2005 16:32
Locatie: Hippolytushoef
Contacteer:

Bericht door simonklein »

Met een makelaarstelling kun je inderdaad damwanden heien of drukken.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”