Ergonomie & comfort

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

ergonomie&comfort

Bericht door rapier »

Als je daar ook al niet meer mag roken, zal je in de toekomst andere mensen moeten zoeken voor het hijswerk. De echte kranen draaien op ZWARE VAN NELLE.
rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

Gebruikersavatar
Gijs Hijs
Starter
Berichten: 105
Lid geworden op: di 28 nov, 2006 23:22
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: ergonomie&comfort

Bericht door Gijs Hijs »

rapier schreef:Als je daar ook al niet meer mag roken, zal je in de toekomst andere mensen moeten zoeken voor het hijswerk. De echte kranen draaien op ZWARE VAN NELLE.
rapier
Dat heb je mooi gezegd, en ben ik het dus helemaal mee eens...
Je moet nooit elke x de zelfde fout maken, er is keuze genoeg:D

sjowie
Forumlid
Berichten: 1077
Lid geworden op: za 15 jul, 2006 7:45
Locatie: costa del kattuk
Contacteer:

Bericht door sjowie »

machinist bij ons kreeg ook ieuwe ac 100. heeft alle belangerijke schakelaars over laten zetten in de armleuning console. is misschien een ideetjuh....?
Ben om braam.........

janatlas
Starter
Berichten: 884
Lid geworden op: za 29 sep, 2007 13:17

Re: Ergonomie & comfort

Bericht door janatlas »

Ik denk zelf dat er op het og steeds het gebied van ergonomie een hoop te verbeteren is.Ik heb nog steeds het idee dat ze eerst een kraan bouwen en dan denken van oja er moet ook nog iemand in om hem te besturen.
Ik heb de laatste tijd op een hoop verschillende kranen gezeten en heb ook wel het een en ander aan te merken.
Neem nou de manitowoc 222 een amerikaanse machine die ook echt op de amerikaanse wijze is afgewerkt.
Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet lijkt de cabine netjes afgewerkt maar om de zwenkrem te bedienen moet altijd uit je stoel of de knop in de linker hendel vasthouden.Een gaspedaal is er niet maar dat is de beugel onder de stoel.
Nu is natuurlijk niet alles negatief want airco is wel aanwezig en de bediening is soepel.

Afbeelding
Dit is de cabine van een liebherr rupskraan alles is keurig op zijn plaats gezet en alles ius goed vanuit de stoel te bedienen.Enige nadeel vind ik [persoonlijk] het gaspedaal is moeilijk te bedienen omdat hij onder de monitoren zit.

Afbeelding

Ook de cabine van Faun is netjes afgewerkt al had de radio op een andere plaats mogen zitten

Afbeelding
Maar wat lopen we nu allemaal te zeuren dit is de cabine van eerste kraan een PPM 25.02 van enige ergonomie is totaal geen sprake,een kachel was er eigenlijk nauwelijks,airco hadden we nog nooit van gehoord en een radio? dan moest je zelf maar een liedje gaan zingen.In de winter was je vaak bezig om de ramen schoon te houden dus als alternatief deed hem maar open.
Dus ik denk dat we blij mogen zijn met wat we nu hebben.

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Ergonomie & comfort

Bericht door liebherr-machinist »

He jan gaspedaal van een lr bedien je met je duim :D (is een soort van cruisecontrol)
En anders kan je hem naar links verzetten.

Gebruikersavatar
De Faunman
Starter
Berichten: 237
Lid geworden op: za 17 feb, 2007 10:37
Locatie: Montfoort

Re: Ergonomie & comfort

Bericht door De Faunman »

En als het nog niet naar je zin is knutsel je nog wat :D
Bijlagen
kraan 024.jpg
kraan 024.jpg (39.08 KiB) 4417 keer bekeken
JE BENT VAAK TE BANG JE VALT ALLEEN OMLAAG

janatlas
Starter
Berichten: 884
Lid geworden op: za 29 sep, 2007 13:17

Re: Ergonomie & comfort

Bericht door janatlas »

Ja alex dat weet ik maar deze was defect dus moest ik alles met de voet doen opzich ging het wel maar ik draai nu op de lr 1100 het oudere type en daar kun je wel goed bij het gaspedaal.
En die oplossing voor die radio is opzich een goede oplossing maar wees eens eerlijk ze hadden hem ook boven je hoofd kunnen maken nietwaar Maurice? (ch)

Randy
Forumlid
Berichten: 3670
Lid geworden op: za 11 dec, 2004 22:31
Locatie: Echt

Re: Ergonomie & comfort

Bericht door Randy »

Amerikaans afgewerkt? Volgens mij wel Amerikaans, maar vergeten af te werken :D

Ik wist het wel. Ik ga toch voor Deutsche Gründlichkeit met zijn voors en tegens. Ik zal niet zeggen dat de radio en kachel het belangrijkste zijn, maar een radio helpt je wel om geconcentreerd te blijven. Vooral bij saai werk als de hele dag opperen.

Als ik op een werk sta en de kachel is stuk, dan bel ik een monteur en heb er begrip voor dat die niet direct voor mij die kachel komt repareren. Zo heb ik al een paar keer gewerkt, terwijl ik meer buiten de cabine de ruiten aan het vrijkrabben was dan dat ik zat te draaien. Of rijden met een binnentemperatuur van -12, terwijl het buiten -14 was.
Wel mag van mij een airco verplicht worden gesteld. Zijn er mensen bij die zeggen dat hij niet efficiënt is of niet gezond; dat kan ik begrijpen. Maar je moet gewoon de mogelijkheid hebben om hem naar eigen behoefte te gebruiken.

Een voorbeeld van ergonomie is het sterk vergrote glasoppervlak in de cabines de laatste jaren. Om zo goed mogelijk zicht op het werk te hebben. Dit heeft wel het comfortniveau aangetast, want er is haast geen plekje meer in de cabine waar je je boterhammen in de schaduw kan leggen en mede daardoor loopt de temperatuur in de cabines zomers behoorlijk op. Temperaturen rond 45 graden zijn geen uitzondering. Maar ik heb ook al gewerkt bij een binnentemperatuur van 60 graden. Ik kan jullie verzekeren dat dat geen pretje is. ($)
Liebherr LTM1050-3.1

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”