Ergonomie & comfort

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
powertower
Starter
Berichten: 277
Lid geworden op: zo 11 sep, 2005 15:40

Ergonomie & comfort

Bericht door powertower »

Wat ik jammer vind is dat de nieuwe kranen nog ver achter loopt op comfort voor de machinist in vergelijking met de vrachtauto's van tegenwoordig. Alleen bij Spierings lopen ze al aardig met de tijd mee.
Neem nou een airco nog steeds niet standaard in de cabine. Of het aantal PK van de onderwagen moter is ook minimaal 330 pk voor een kraantje van 40 ton is toch ook niet overdreven, de moter loopt altijd op 2100 toeren bij 80 km/h. Met een verbruik van 1 op 2

Alleen een radio met cd is standaard maar in de rest zouden de fabrikanten zich ook eens moeten verdiepen.

ik vind het jammer dat er nog niet veel naar gekeken wordt.
dus...

Gebruikersavatar
Gijs Hijs
Starter
Berichten: 105
Lid geworden op: di 28 nov, 2006 23:22
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

standaard

Bericht door Gijs Hijs »

Ik heb 2 weken terug mijn nieuwe ac 100 gekregen, en daar zit wel standaard airco op(boven en onder), kantel cabine boven en lekkere luchy geveerde stoelen met zitting verwarming, lende steunen en de standaard radio cd spelers met mp3, dus wat dat betreft is het wel goed veranderd... vind ik dan, want mijn oude kraan was 11 jaar oud... en had die luxe niet...
Je moet nooit elke x de zelfde fout maken, er is keuze genoeg:D

sjowie
Forumlid
Berichten: 1077
Lid geworden op: za 15 jul, 2006 7:45
Locatie: costa del kattuk
Contacteer:

Bericht door sjowie »

airco bij demag is ook nog steeds optie. wij hebben GMK 4100's en die hebben standaard airco in de beneden cabine. En ook standverwarming. beide had ik liever boven in de cabine gezien........... :cry:
Ben om braam.........

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Bericht door liebherr-machinist »

het is wel lekker die moderne opties in de kranen maar ik heb de comfort toch liever in de boven cabine want daar ben je het meeste tijd van de dag en rijdt een kraan dan zoveel beter met die luxe denk het niet zit zelf tegenwoordig op een rups lr1130 en de enige luxe die ik heb (en belangrijk vind) is airco en kantelcabine ,en een goede stoel is belangrijk maar voor de rest het ken allemaal kapot of ze jatten het er uit.

Gebruikersavatar
Lepeltje
Starter
Berichten: 615
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 9:30
Locatie: Hoorn

ergonomie en comfort

Bericht door Lepeltje »

Hallo,ik las dit topic en vroeg me af of airco nou wel zo zaligmakend is,kijk ik naar mezelf en het werk wat ik doe is het denk ik niet te doen,stap meerdere malen per dag uit de cabine en dat in combinatie met airco is niet zo goed voor je lichaam,steeds die temperatuur wisselingen.
Misschien als ik het zou hebben, dat je dan wat meer in de cabine moet blijven maar dat zit niet in het aard van het beestje.
Inderdaad vind ik ook dat we achter lopen,cabines met een radio met cassettedeck,dat zie je nog steeds wel...
Ben gelukkig gezegend met een radio in de bovencabine die mp3'tjes speelt en heb er zelf een betere set speakers ingezet,standaard speakers komen veel te kort en zijn zo stuk(kreeg de kraan met 1 kapotte speaker)
Gelukkig geen klachten over de stoel,zit gewoon super!
'' 's morgens voor de koffie niet zeuren''!!!!

Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

ergonomie en comfort

Bericht door rapier »

Ik heb het idee dat we hier met kraan bestuurders hebben te maken.
Deze rijden volgens mij de werf niet af, als hun radio niet werkt.
Is het niet belangrijker dat je, Stoel goed zit, Dat de kraan lekker naar je smaak goed en soepel draaid, als je in je stoel zit niet tegen dooie hoeken zit te kijken, zijn hier spiegels voor aan gebracht, is de kachel met z'n ventilatie in orde, niet te veel lawaai in de kabine, zitten de ruitenwissers op de goeie plek, werkt je camera naar behoren en noem maar op.
De radio komt als laatste en deze ken je eigenlijk niet zovaak meer aanzetten i.v.m. het beluisteren van de portofoon.
rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

Gebruikersavatar
LR 1140
Starter
Berichten: 173
Lid geworden op: di 6 mar, 2007 22:02
Locatie: Culemborg
Contacteer:

ergonomie en comfort

Bericht door LR 1140 »

Camera is alleen maar overbodige luxe vind ik persoonlijk die er voor is om jou je werk sneller te laten doen voor de klant (maar dat vind ik he) en niet iedereen heeft te kiezen op wat voor machine hij komt te zitten dus als de machine lekker en goed draait is dat of mooi meegenomen of je moet in overleg met ??? de boel dusdanig afstellen zodat jij er lekker mee kan werken.
Ik draai nu al enige tijd met een Liebherr en moet zeggen dat die toch wel hele prettige cabine`s hebben je bent van alle gemaken voorzien zoals : goede stoel,goede kachel,airco,speakers op een vaste plaats boven je hoofd,voldoende zicht naar buiten,tip-toets bediening(geen vuil tussen die grote schakelaars),makkelijk schoon te houden,voldoende ruimte voor je benen,ruitenwissers met sproeier en interval dus kortom ik ben gewoon verpest nou.(qua cabine)
Voor een mobiele kraan machinist is een airco denk ik een ander verhaal omdat die meerdere klussen hebben op 1 dag maar ik denk wel dat als ze die airco niet voluit koud zetten maar koel dat het toch veiliger en prettiger werken is op een warme zomerdag.
Ik heb op een grove 3050 gezeten met de motor naast je (beneden) maar dat was echt warm zomers als de airco stuk het was niet alleen de kraan die 1 op 1 deed maar ik ook.

Ik heb de radio de hele dag aanstaan en werk de hele dag met portofoons en dat gaat goed want ik hoor alles.

Groeten,
Alexander

powertower
Starter
Berichten: 277
Lid geworden op: zo 11 sep, 2005 15:40

Bericht door powertower »

Het gaat mij nou niet echt om de radio hoor, heb wel met cd speler maar draai eigenlijk nooit een cdeetje. RDS is wel erg makkelijk als je een eindje hebt gereden weet je welke zender je erop hebt.

Wat camera betreft; als je in de cabine zit kan je wel zien wat er gebeurd en dat is soms wel fijn want niet iedereen is handig met een portofoon, dan heb je toch nog een beetje een id wat er gebeurd.
Ik heb zelf geen camera voor de hijslast maar wel 1tje voor de aanhanger aan te koppellen en dat scheelt je heel veel gescheur aan de kar.
En ik denk dat een aircootje je wel langer fit houdt. In de vrachtauto heb ik hem in deze periode van het jaar ook wel aan je merkt het verschil wel. In de kraan zit je ook snel periodes van 2 a 3 uur in de cabine.
dus...

Gebruikersavatar
Gijs Hijs
Starter
Berichten: 105
Lid geworden op: di 28 nov, 2006 23:22
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

cabine

Bericht door Gijs Hijs »

Het belangrijkste in de cabine is natuurlijk de stoel, de ramen, en de verwarming..

Hoe vaak wordt er wel niet gezegd, kachel kapot, kraan kapot..
Want wie wil er met de winterdag in een steenkoude kabine zitten???

ik heb nu 2 weken een nieuwe ac100, en wat me toch wel een beetje tegen valt zijn de schakelaars die op een verkeerde plek zitten, bijv. de ruitenwisserschakelaars zitten op het dashboard, ipv op de hendel, wat dus betekend dat ik elke x met mijn rug uit de stoel moet komen. een asbak die ook te ver weg is geplaatst, en ik mis een paar handvaten buiten aan de cabine, waar ik mij aan vast kan houden, als langs de boven wagen loop, het zijn allemaal kleine dingen, maar die maken het leven van een machinist wel makkelijker....

wat ik wel weer een voordeel vind is toch wel de airco, die ik echt niet nop standje vriezen zet, maar met vochtig weer heb je wel lekker gou je ramen schoon. en de stoel verwarming, echt ideaal..
Je moet nooit elke x de zelfde fout maken, er is keuze genoeg:D

Gebruikersavatar
desmoklepje
Starter
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 25 jun, 2006 13:51
Locatie: emmen

Re: cabine

Bericht door desmoklepje »

Gijs Hijs schreef: een asbak die ook te ver weg is geplaatst,

dat is dus gedaan dat je gewoon niet moet roken in je cabine :) (ch) ;)
ALS DE HAAN NIET KRAAIT VOOR HET AVONDROOD,GAAT HET MORGEN REGENEN OF DE HAAN IS DOOD

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”