Beginnerstopic voor kraanfanaten

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Beginnerstopic voor kraanfanaten

Bericht door liebherr-machinist »

inderdaad gebeurt het vaak hoe crane freak dit zegt ,is ook best leuk en spannend om te doen .
de machinisten doen dit vaak omdat ze of met de haakhoogte niet uitkomen ofwel de ballast komt ergens anders niet overheen en ik weet van wagenborg met een spiering (geloof ik het was in iedergeval een bos hoeklijnen :o )daar moest het verkeer onder door kunnen rijden ivm de parkeer boxxen

KriVa
Starter
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 10 okt, 2007 20:44
Locatie: België

Re: Beginnerstopic voor kraanfanaten

Bericht door KriVa »

Duidelijk,bedankt :D

Het lijk mij wel een huzarenstukje om dit tot een goed einde te brengen...
Het niveau van onze gebruikers is omgekeerd evenredig met het tijdstip waarop ze posten.

Gebruikersavatar
Cris
Forumlid
Berichten: 18250
Lid geworden op: do 5 mei, 2005 17:13
Locatie: Assen

Re: Beginnerstopic voor kraanfanaten

Bericht door Cris »

liebherr-machinist schreef:en ik weet van wagenborg met een spiering (geloof ik het was in iedergeval een bos hoeklijnen :o )daar moest het verkeer onder door kunnen rijden ivm de parkeer boxxen
Inderdaad, een Spierings van Wagenborg Nedlift heeft ooit enkele maanden voor de ingang van een parkeergarage gestaan in de binnenstad van Groningen, maar zo hoog afgestempeld dat het verkeer er gewoon onder door kon. Helaas, geen foto's.
Cris

KriVa
Starter
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 10 okt, 2007 20:44
Locatie: België

Re: Beginnerstopic voor kraanfanaten

Bericht door KriVa »

Zonde,dat had ik wel willen zien :O Dan heb je als machinist elke ochtend al een ladder nodig gewoon om in je kraan te raken,of je nu wil of niet... :P
Het niveau van onze gebruikers is omgekeerd evenredig met het tijdstip waarop ze posten.

buddie
Forumlid
Berichten: 1888
Lid geworden op: wo 25 jun, 2008 19:52

Re: Beginnerstopic voor kraanfanaten

Bericht door buddie »

KriVa schreef:Zonde,dat had ik wel willen zien :O Dan heb je als machinist elke ochtend al een ladder nodig gewoon om in je kraan te raken,of je nu wil of niet... :P
Nou ja, je rijdt een torenkraan of neit, een ladder hoort er bij ;)

Gebruikersavatar
deutz-fahr411
Forumlid
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 1 feb, 2009 20:24
Locatie: Hoornaar

Re: Beginnerstopic voor kraanfanaten

Bericht door deutz-fahr411 »

Weer even iets anders.... ik had een vraagje. Ik las in andere topic's over weet ik hoeveel verschillende soorten kettingen en banden en nog meer. Nu is mijn vraag: Bij welke klus gebruik je welk soort ketting/band/ etc.????
- - - LIEBHERR LTC1050-3.1 - - - http://www.facebook.com/boerbvmeerkerk

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Re: Beginnerstopic voor kraanfanaten

Bericht door stamgast_2 »

is het scherp liever geen hijsbanden
mag het niet beschadigen dan weer wel (we zorgen dat het niet kan insnijden)
kettingen klang genoeg zo dat je geen tegrote hoek krijgt

en dit kan per kraan / per bedrijf verschillen wat je als standaard uitrustig mee krijgt
heb toen voor een mk80 een nieuwe uitrusting samen gesteld en mog toen een hoop dingen schrappen van me verlang lijstje
die ik 3 jaar later op de sk488 wel kreeg (kraan van een klant)

je probeerd vaak overal ruimte in over tehouden
dus lang genoeg hijsmatriaal
en zwaar genoeg

soms stap men hier van af en worden de marge's minder als je op het max van de kraan zit
zo heb ik bij me huidige werkgever mee gemaakt dat we kortere stroppen hebben laten komen omdat we simpel weg minimaal 2 meter hijshoogte moesten winnen


maar vaak is het aan de kraanmachinist om zich zelf maar te redden met de spullen die hij tot zijn beschikking heeft
ook al ziet dit er soms wel eens een beetje raar uit
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

KriVa
Starter
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 10 okt, 2007 20:44
Locatie: België

Re: Beginnerstopic voor kraanfanaten

Bericht door KriVa »

En weer een vraagje waar ik al een tijdje mee rondloop. Welke portofoons gebruiken kraanmachinisten? (dus geen grondverzet) PMR446 of 27mc? 27MC lijkt mij nogal moeilijk,maar het zou nog kunnen? Of worden er meestal portofoons gebruikt waarvoor wél een vergunning vereist is?
Het niveau van onze gebruikers is omgekeerd evenredig met het tijdstip waarop ze posten.

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Re: Beginnerstopic voor kraanfanaten

Bericht door stamgast_2 »

ik weet dat ik in de map met alle kraan papieren ook altijd een zend verguning had ziten voor de portofoon's
en dat we bij heijkoop verschillende hadden
waar bij je vaak een keuze had ( vaak hoorde je dan andere verhuurders)

27mc is leuk maar je zou maar eens een lolbroek er tussen hebben

vgr roy
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

KriVa
Starter
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 10 okt, 2007 20:44
Locatie: België

Re: Beginnerstopic voor kraanfanaten

Bericht door KriVa »

PMR446 zal het dan waarschijnlijk toch niet zijn. Op zich natuurlijk wel logisch,gezien de beperkte kracht en het zéér beperkte bereik.
Het niveau van onze gebruikers is omgekeerd evenredig met het tijdstip waarop ze posten.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”