Hijsgereedschap
Moderator: Tim
Advertentie post before
Re: Kettingwerk, hijsbanden en staalstroppen
johanneuteboom schreef:Als je zeker weet dat dat de last gelijkmatig over de twee loodrecht op de last staande lengen verdeeld is en geen vreemde aanvangs-spanningen (versnellingsfactor) te verwachten zijn kan daar theoretisch factor twee op los gelaten worden Cobra. In deze situatie zou ik het liever op factor 1.4 houden i.v.m. met onvoorzienigheid. Het blijft altijd moeilijk te voorspellen of de aanslag-lengen spanningen of belastingen in de praktijk altijd gelijk blijft, wie geeft deze garantie. Als een element ergens bv. onder blijft hangen met montage hijs handelingen is het toch een fijn gevoel als we geen zorgen over het aanslag materiaal hoeven te hebben. Dus gewoon op zeker spelen als de mogelijkheid daar is.cobra schreef:Bedankt voor jullie reactie allemaal!! Ik werk vaak onder de kraan en vind het interessant om deze dingen te weten over het kettingwerk.
Ik heb nog een vraag over een evenaar voor gevelelementen....daar zit een balk (horizontaaal) aan met twee kettings 1 leng links en 1 leng rechts. Het zijn kettings van 10mm 3,15ton.
De kettings hangen loodrecht naar beneden en daar aan het gevelelment.(dus niet onder een hoek)
Mag je er dan maximaal 6,3ton of 4,41ton maximaal mee hijsen??
Als Cobra het zo stelt dat de kettinglengen aan een evenaar hangen ( één hijspunt in het midden ) en de evenaar hangt bij de geheven last horizontaal dan is als antwoord op z'n vraag 6.3 ton zonder onvoorzienigheid
MY BABY MAKE'S HER BLUE JEANS TALK
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Kettingwerk, hijsbanden en staalstroppen
Als Cobra het zo stelt dat de kettinglengen aan een evenaar hangen ( één hijspunt in het midden ) en de evenaar hangt bij de geheven last horizontaal dan is als antwoord op z'n vraag 6.3 ton zonder onvoorzienigheid [/quote]
Nu, Tijl Uilespiegel allias dr. Hook, waarom is het nodig in herhaling te vallen, mocht je nu liever hebben dat ik nooit en nimmer meer reageer kan je me dat zonder onvoorzienigheid ook heel gewoon ook vragen hoor !
Nu, Tijl Uilespiegel allias dr. Hook, waarom is het nodig in herhaling te vallen, mocht je nu liever hebben dat ik nooit en nimmer meer reageer kan je me dat zonder onvoorzienigheid ook heel gewoon ook vragen hoor !
- De Faunman
- Starter
- Berichten: 237
- Lid geworden op: za 17 feb, 2007 10:37
- Locatie: Montfoort
Re: Kettingwerk, hijsbanden en staalstroppen
Oke ik heb ook niet zo,n goede opleiding genoten als de meeste hier
Mijn stelling:
Moet een boot van 24 ton hijsen met 1 kraan
Ik heb het volgende aan hijs materieel :
Hijsframevan 5x5 meter(deze is zwaar genoeg voor deze klus)
2 x tweesprong 6 meter 14 ton
4 x ketingleng voor onder het hijsframe van 1.5 m 5.3 ton
2x bootbanden 12meter 8 ton
(zo heb ik deze boot gepakt)
Wie kan mij vertellen wat ik allemaal fout gedaan heb.
Mijn mening was dit is te licht dee dit voor een collega kraanverhuur die doet dit grapje 2x per jaar
(p.s. ben NIET bang voor kritiek maar graag duidelijk en licht je mening toe)
en het verhaal dan had je het niet moeten doen!! daar had ik een hantekening voor dus dat zat wel oke
De faunman
Mijn stelling:
Moet een boot van 24 ton hijsen met 1 kraan
Ik heb het volgende aan hijs materieel :
Hijsframevan 5x5 meter(deze is zwaar genoeg voor deze klus)
2 x tweesprong 6 meter 14 ton
4 x ketingleng voor onder het hijsframe van 1.5 m 5.3 ton
2x bootbanden 12meter 8 ton
(zo heb ik deze boot gepakt)
Wie kan mij vertellen wat ik allemaal fout gedaan heb.
Mijn mening was dit is te licht dee dit voor een collega kraanverhuur die doet dit grapje 2x per jaar
(p.s. ben NIET bang voor kritiek maar graag duidelijk en licht je mening toe)
en het verhaal dan had je het niet moeten doen!! daar had ik een hantekening voor dus dat zat wel oke
De faunman
JE BENT VAAK TE BANG JE VALT ALLEEN OMLAAG
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Kettingwerk, hijsbanden en staalstroppen
Faunman, het valt allemaal nog wel mee, je zit eigenlijk alleen met die ketting-lengen onder de maat, er van uitgaande dat de rest van je aanslag zoals de banden netjes rechtlijnig onder de evenaar hangen, en, wat heel belangrijk is voor die hijsbanden, geen scherpe hoeken.
Een acht tons hijsband mag in goede staat en netjes belast gewoon het dubbele hebben van zijn enkele waarde.
Een acht tons hijsband mag in goede staat en netjes belast gewoon het dubbele hebben van zijn enkele waarde.
- De Faunman
- Starter
- Berichten: 237
- Lid geworden op: za 17 feb, 2007 10:37
- Locatie: Montfoort
Re: Kettingwerk, hijsbanden en staalstroppen
Oke maar je mag toch geen 2 banden verdubbelen dus een band van 8 ton maal 2 is 16 ton
dus 2 banden 32 ton???
dus 2 banden 32 ton???
JE BENT VAAK TE BANG JE VALT ALLEEN OMLAAG
- Eyeless
- Starter
- Berichten: 831
- Lid geworden op: vr 15 feb, 2008 21:18
- Locatie: Verwegnistan
- Contacteer:
Re: Kettingwerk, hijsbanden en staalstroppen
Je 2 x tweesprong 6 m 16 T mag onder de hoek die je heb met 5 x 5 m hijsframe , 29.4 ton hebben..De Faunman schreef:Oke ik heb ook niet zo,n goede opleiding genoten als de meeste hier
Mijn stelling:
Moet een boot van 24 ton hijsen met 1 kraan
Ik heb het volgende aan hijs materieel :
Hijsframevan 5x5 meter(deze is zwaar genoeg voor deze klus)
2 x tweesprong 6 meter 14 ton
4 x ketingleng voor onder het hijsframe van 1.5 m 5.3 ton
2x bootbanden 12meter 8 ton
(zo heb ik deze boot gepakt)
Wie kan mij vertellen wat ik allemaal fout gedaan heb.
Mijn mening was dit is te licht dee dit voor een collega kraanverhuur die doet dit grapje 2x per jaar
(p.s. ben NIET bang voor kritiek maar graag duidelijk en licht je mening toe)
en het verhaal dan had je het niet moeten doen!! daar had ik een hantekening voor dus dat zat wel oke
De faunman
Je kettinglengen onder je hijsframe komen naar ik denk ook niet uit de 45 graden lijn dus mogen die met zijn vieren 11.3 Ton hebben.. (zelfs gustig 90 graden gerekend op de sterkte kom je nog maar aan 21.2 T) DUS DIT WORD HET HANGIJZER..
Je botenbanden mogen als de hoek onder 45 graden zit zonder scherpe randen , en netjus in de broek , 24 ton hebben.. (32 volgens theorie maar ik hou 16 x 1.5 aan)..
Dus al met al is je rigging te licht.. Je banden zitten op de rand maar je lengen zijn te licht.. Als het 24 ton op de meter bruto is kan ik wat indenken dat ze het zo doen want dan loopt alles op het randje.. Is je boot echt 24 T schoon dan ga je over je swl heen met je lengen en je banden zitten op de rand..
Dit alles is volgens de regels gerekend.. Met de swl van de banden in deze configuratie ben ik niet helemaal zeker dus ben van de veilige kant uit gegaan.. Dus van de heren hijsmeesters hier zou ik dit ook graag nog verder uitgewerkt zien..
Laatst gewijzigd door Eyeless op zo 13 feb, 2011 0:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg Marco
Je kan alles hufterproof bouwen..Jammer dat ze elke keer betere hufters uitvinden..
Je kan alles hufterproof bouwen..Jammer dat ze elke keer betere hufters uitvinden..
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Kettingwerk, hijsbanden en staalstroppen
Je maakt gebruik van een evenaar, dus een rechtlijnige belasting mits gelijkmatig verdeeld is dat volgens mij geen probleem Faunman.
In ieder geval zou ik er niet moeilijk over gaan doen. Met het door jou gebruikte in goede staat verkerende hijs-span is nog never nooit een bootje gesneuveld door oorzaak materiaal destructie.
Van belang is dat de hijs-spanningen allemaal netjes en goed verdeeld zijn, dat aanslag materiaal niet en nimmer nooit kan verschuiven of verspringen en hijsbanden deugdelijk tegen insnijding is afgeschermd. Als je zeker weet hieraan voldaan te hebben hoef je je eigen echt geen zorgen te maken, ook al zou je onvoorzien iets van een veiligheidsfactor afsnoepen. Maar wie ben ik, er zijn hier leden die daar veel meer nog ervaring mee hebben als ik, over destructie gesproken dan.
In ieder geval zou ik er niet moeilijk over gaan doen. Met het door jou gebruikte in goede staat verkerende hijs-span is nog never nooit een bootje gesneuveld door oorzaak materiaal destructie.
Van belang is dat de hijs-spanningen allemaal netjes en goed verdeeld zijn, dat aanslag materiaal niet en nimmer nooit kan verschuiven of verspringen en hijsbanden deugdelijk tegen insnijding is afgeschermd. Als je zeker weet hieraan voldaan te hebben hoef je je eigen echt geen zorgen te maken, ook al zou je onvoorzien iets van een veiligheidsfactor afsnoepen. Maar wie ben ik, er zijn hier leden die daar veel meer nog ervaring mee hebben als ik, over destructie gesproken dan.
- Eyeless
- Starter
- Berichten: 831
- Lid geworden op: vr 15 feb, 2008 21:18
- Locatie: Verwegnistan
- Contacteer:
Re: Kettingwerk, hijsbanden en staalstroppen
@ Johan.
Met 4 x 5.3 T lengen komt hij op die 24 Ton belasting echt te kort.. Zelfs als het 100% gunstig is..
Met 4 x 5.3 T lengen komt hij op die 24 Ton belasting echt te kort.. Zelfs als het 100% gunstig is..
Mvg Marco
Je kan alles hufterproof bouwen..Jammer dat ze elke keer betere hufters uitvinden..
Je kan alles hufterproof bouwen..Jammer dat ze elke keer betere hufters uitvinden..
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Kettingwerk, hijsbanden en staalstroppen
Daar heb je helemaal gelijk in, maar dat had ik toch al laten doorschemeren, die lengen zijn iets onder de maat. Maar daar deze rechtlijnig en gelijkmatig belast worden zal dat nooit een breekpunt worden. Desalniettemin zal ik er niet voor kiezen, voor die vier lengen is altijd wel iets anders te verzinnen uit materiaal wat zeker aan boord is.
- Eyeless
- Starter
- Berichten: 831
- Lid geworden op: vr 15 feb, 2008 21:18
- Locatie: Verwegnistan
- Contacteer:
Re: Kettingwerk, hijsbanden en staalstroppen
Dank je Johan..Ik was al bang dat jij als moraalridder en voorvechter van veiligheid hier tegenin zou gaan..Het zou wel een breekpunt kunnen worden als dit al veel vaker is gebeurt omdat dan je rek uit je veiligheidsfactor gaat.. Dus zouden ze zomaar kunnen breken.. Je zou je lengen als grommers kunnen gebruiken als de boot het toelaat kwa hoogte.. Of zoals Johan zegt is er vaak wel wat aan boord wat hulp kan bieden..johanneuteboom schreef:Daar heb je helemaal gelijk in, maar dat had ik toch al laten doorschemeren, die lengen zijn iets onder de maat. Maar daar deze rechtlijnig en gelijkmatig belast worden zal dat nooit een breekpunt worden. Desalniettemin zal ik er niet voor kiezen, voor die vier lengen is altijd wel iets anders te verzinnen uit materiaal wat zeker aan boord is.
Mvg Marco
Je kan alles hufterproof bouwen..Jammer dat ze elke keer betere hufters uitvinden..
Je kan alles hufterproof bouwen..Jammer dat ze elke keer betere hufters uitvinden..