Onderhoud
Moderator: Tim
Advertentie post before
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
Foto 2 ;
- Bijlagen
-
- P1080186 Bmf.JPG (81.09 KiB) 2928 keer bekeken
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
Foto 3 ;
- Bijlagen
-
- P1080192 Bmf.JPG (90.84 KiB) 2928 keer bekeken
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
Er zullen wel lassers zijn die dit goed kunnen lassen, ook wel meerdere lassers zijn er hoor.johanneuteboom schreef:Dat doet bij velen toch zeer zo'n cilindertje in de schrootbak, wellicht zijn er altijd mensen die daar nog iets bruikbaars inzien. Ook zullen er vast wel lassers zijn die er weer wat van weten te maken, echter met lassen alleen ben je er niet nog niet daar er waarschijnlijk ook een oppervlakte behandeling nodig is. Al met al zou dat misschien net zo veel kosten als nieuw.
Mocht de tijd er voor zijn en wil je geld besparen, is een betere optie te zoeken bij gebruikte onderdeel handelaren. Vitaal is deze stuurcilinder van de vierde as misschien in de zin van kans op uitlijn ontsporing door gevolg dat de overige stuur en reactie-stangen overbelast kunnen worden. Gevolgschade als dat men neme het risico van een reparatie, waarna het cilindertje het onverwachts toch weer kan begeven, zou dan wel eens veel meer kunnen gaan kosten als een brand nieuwe cilinder.
Het lijkt ons het risico allemaal lang niet waard. Een machine moet je toch 100 % betrouwbaar willen en kunnen inzetten.
Maar als ik dit weer goed wilt maken, dat kan denk ik alleen wanneer dit wordt frictiegelast, zo worden op vele plaatsen de koppen aan de plunjerstangen gemaakt.
Ik heb dit vroeger voor het eerst gezien in de Åkerman fabriek in Eslöv in Zweden.
De pleunjerstang zat in een soort draaibank en werd met een hoogtoeren rond gedraaid, de kop zat vast in het losse bed op de draaibank, de kop werd tegen de draaiende pleunjerstang gedukt, nu wordt door deze wrijving het materiaal van beide delen warm - heet - tot in de vloeigrens. Dan als dit zover is, dan wordt de kop met een grote kracht tegen de stang gedrukt en de twee materialen smelten over tot een, er komen wel dikke kragen aan de stang. Deze worden er later weer af gedraaid en dan wordt de pleunjerstang voor de laatste gang op maat geslpen.
Het frictie lassen kun je vergelijken met het speigellassen van PE buis.
- Bijlagen
-
- 3344.png (91.3 KiB) 2895 keer bekeken
Sytzecat
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
je heb helemaal gelijk , we hebben zelf ook zoiets aan de hand gehad , met een stuurcylinder en een stempelcylinder van de liebherr, zelfs bij lekkage was het goedkoper om uit te wisselen dan reparerenjohanneuteboom schreef:Dat doet bij velen toch zeer zo'n cilindertje in de schrootbak, wellicht zijn er altijd mensen die daar nog iets bruikbaars inzien. Ook zullen er vast wel lassers zijn die er weer wat van weten te maken, echter met lassen alleen ben je er niet nog niet daar er waarschijnlijk ook een oppervlakte behandeling nodig is. Al met al zou dat misschien net zo veel kosten als nieuw.
Mocht de tijd er voor zijn en wil je geld besparen, is een betere optie te zoeken bij gebruikte onderdeel handelaren. Vitaal is deze stuurcilinder van de vierde as misschien in de zin van kans op uitlijn ontsporing door gevolg dat de overige stuur en reactie-stangen overbelast kunnen worden. Gevolgschade als dat men neme het risico van een reparatie, waarna het cilindertje het onverwachts toch weer kan begeven, zou dan wel eens veel meer kunnen gaan kosten als een brand nieuwe cilinder.
Het lijkt ons het risico allemaal lang niet waard. Een machine moet je toch 100 % betrouwbaar willen en kunnen inzetten.
de uitgewisselde onderdelen liggen nu stof te verzamelen , eigelijk wel zonde
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
Komt me bekend voor, wie wat bewaard die heeft wat.
'Maak maar schoon en leg maar in het magazijn, voor als we het ooit nog herstellen. Kunnen we het onderdeel weer gebruiken.' 8 jaar later ligt alles onder een dikke laag stof, leg je het in de kruiwagen en hup, zo de oud-ijzercontainer in. Want je besteld toch het onderdeel nieuw, want het is bedrijfszeker.
'Maak maar schoon en leg maar in het magazijn, voor als we het ooit nog herstellen. Kunnen we het onderdeel weer gebruiken.' 8 jaar later ligt alles onder een dikke laag stof, leg je het in de kruiwagen en hup, zo de oud-ijzercontainer in. Want je besteld toch het onderdeel nieuw, want het is bedrijfszeker.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
- marcel.koenen
- Forumlid
- Berichten: 6940
- Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
- Locatie: Brunssum
- Contacteer:
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
Vorige week een Groeneveld automatische Twin Pump weten te herstellen met een oudje die ik in het magazijn onder een dikke laag stof vandaan toverde...
touché
Groet
Marcel Koenen
touché
Groet
Marcel Koenen
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
Foto 26-7-11 ;
V-snaren dynamo onderwagen motor Ltm 1160 vervangen, daar kon ik een groot dagdeel voor uittrekken
daar er eerst een koppellings as pompenblok losgenomen moest worden.
Deze is op de krukas poelie gemonteerd, bouten natuurlijk dik in de loctyd en de ruimte om te sleutelen alleen zittend op het voorcardan bereikt kan worden met gestrekte armen boven het hoofd, als gevolg hebbende nu met flinke stramme plekken op het lijf opgezadeld te zitten.
Desalniettemin toch weer een vredig gevoel hebben om voorlopig niet meer over die V-snaren in te zitten.
V-snaren dynamo onderwagen motor Ltm 1160 vervangen, daar kon ik een groot dagdeel voor uittrekken
daar er eerst een koppellings as pompenblok losgenomen moest worden.
Deze is op de krukas poelie gemonteerd, bouten natuurlijk dik in de loctyd en de ruimte om te sleutelen alleen zittend op het voorcardan bereikt kan worden met gestrekte armen boven het hoofd, als gevolg hebbende nu met flinke stramme plekken op het lijf opgezadeld te zitten.
Desalniettemin toch weer een vredig gevoel hebben om voorlopig niet meer over die V-snaren in te zitten.
- Bijlagen
-
- P1120405 Bmf.JPG (127.18 KiB) 2528 keer bekeken
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
Foto 2 ;
Mooi stelletje Liebherr snaartjes, wist ik zeker dat de maat goed was.
Mooi stelletje Liebherr snaartjes, wist ik zeker dat de maat goed was.
- Bijlagen
-
- P1120407 Bmf.JPG (108.71 KiB) 2524 keer bekeken
- service man
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 11829
- Lid geworden op: wo 20 aug, 2008 15:54
- Locatie: Heerde
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
Het gaat er om dat je het wel weer voor elkaar gekregen hebt Johan
en zo zie je maar weer het leven van een monteur gaat niet over rozen
en zo zie je maar weer het leven van een monteur gaat niet over rozen
Als u een goedkope monteur zoekt ? verder zoeken
- johanneuteboom
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 15951
- Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
- Locatie: Heemskerk
Re: Diverse onderhoudswerken mob. kranen
Alle respect voor de echte monteurs hoor .service man schreef:Het gaat er om dat je het wel weer voor elkaar gekregen hebt Johan
en zo zie je maar weer het leven van een monteur gaat niet over rozen