Regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
martin 520
Forumlid
Berichten: 2296
Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 9:22
Locatie: Vlak bij Harlingen..
Contacteer:

Re: Regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Bericht door martin 520 »

Hier gaat het toch om een ander geval, ander land, andere regels als in het filmpje waar deze discussie om begon??? (ch)
Eerbied voor het oude......open oog voor het nieuwe..!!!

Gebruikersavatar
den smee
Starter
Berichten: 207
Lid geworden op: zo 7 jan, 2007 18:35
Locatie: eersel

Re: Regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Bericht door den smee »

martin 520 schreef:Hier gaat het toch om een ander geval, ander land, andere regels als in het filmpje waar deze discussie om begon??? (ch)
aha je hebt alleen filmpje gekeken,
de rest mag je ook lezen hoor.
en dan zie je wat de meningen van de boomverzorgers zijn
unimog gek

Gebruikersavatar
martin 520
Forumlid
Berichten: 2296
Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 9:22
Locatie: Vlak bij Harlingen..
Contacteer:

Re: Regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Bericht door martin 520 »

den smee schreef:
martin 520 schreef:Hier gaat het toch om een ander geval, ander land, andere regels als in het filmpje waar deze discussie om begon??? (ch)
aha je hebt alleen filmpje gekeken,
de rest mag je ook lezen hoor.
en dan zie je wat de meningen van de boomverzorgers zijn
Neem me niet kwalijk, maar als ik het goed lees gaat het overgrote deel van die discussie over het "elke keer weer naar boven hijsen van de zager"
Dat is toch heel wat anders dan "eenmalig" naar boven met de kraan, en jezelf als ervaren "treehanger" al zagende naar beneden te werken...??
Eerbied voor het oude......open oog voor het nieuwe..!!!

Gebruikersavatar
service man
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 11829
Lid geworden op: wo 20 aug, 2008 15:54
Locatie: Heerde

Re: Regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Bericht door service man »

lijkt mij meer een beun haas dan een echte boom verzorger (ch)
meer dan de helft van de aan gehaakte takken draaien bijna een halve slag niks blijft een beetje hangen zo als het moet :?
alleen de paar onderste stukken ???
en hij haald de zaag elke keer van de sluiting af ?? één verkeerde beweging en je bent hem kwijt !!
die zaag is er op gemaakt om hem aan het touw te laten hangen en niet los te halen .
maar het is goed gegaan . dus klant blij ;)
en dat touw kunje de hele boom wel aan hangen dan breekt het nog niet :D .maar of het nou de manier is ??
Als u een goedkope monteur zoekt ? verder zoeken

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Bericht door liebherr-machinist »

Dan heb ik een vraag aan dr crane:

Hoe wil jij in hemelsnaam een werkbak in een volle kruin hangen (wat ook alleen weer mag als er geen hoogwerker in de buurt kan komen)?

De vergelijking met een aan een touwtje een dakkapel hijsen snap ik ook niet helemaal. ik ben het met je eens dat het niet mag zo hijsen (maar afkijken mag ook niet en dat hebben we ook allemaal wel eens gedaan) maar de klimtouwen van die boom chirurgen zijn ook gewoon tuv gekeurd. Dus vind ik het persoonlijk wel veilig genoeg om de beste man de eerste paar meter de boom in te krijgen. Zeker als er de eerste 5 meter geen fatsoenlijke manier is om te klimmen. Dit zijn gewoon voorvallen die je met de betrokken partij goed moet bespreken.

Er zijn namelijk altijd situaties die je nooit voor de volle 100% volgens de arbeids inspectie goed kan uitvoeren maar als jij bewust doordacht dit soort risico's neemt en het ook kan onderbouwen is er vaak niets aan de hand.

cjsiku
Forumlid
Berichten: 2854
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 10:58

Re: Regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Bericht door cjsiku »

Liebherr-machinist: amen.
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Bericht door dr crane »

welkom in de echte wereld , tenminste zo verdedig ik meestal die gevallen van hoe we uiteindelijk iets opgelost hebben en daar een hele boel voor op ons kop krijgen. ik had al gezegd dat er niets onveiligs aan was om een man aan een harnas wat daarvoor geschikt is op te hijsen tot in een boomkruin. maar laten we eerlijk zijn de wet en de regels voorziet niet in alle gevallen. op de lagere school al leerden we dat verkeer van rechts voorrang heeft, maar al snel was de halve klas verbaast over de NIET oplossing als er op een kruising van alle vier de kanten verkeer kwam , wie gaat er dan voor ?? en misschien niet verbazend , de andere helft van de klas vond dat geen enkel probleem , sterker , ze riepen meteen , dan ga IK voor. Je hoort dan ook zelden van onoplosbare situaties op de kruisingen van onze wegen , schijnbaar is er altijd wel iemand die voorrang neemt en de situatie openbreekt. Zo is het ook met de regels in de kraanwereld , er zijn situaties die helemaal volgens de regels opgelost moeten worden en er zijn situaties die vanzelf opgelost raken , de laatste moeten niet te veel aandacht krijgen want er is altijd wel ergens een regel met voeten getreden. Maar er is een heel verschil tussen af en toe een regel overtreden en met regelmaat of zelfs speciaal voor dat doel alleen , regels naast je neer leggen of het altijd verkeerd doen omdat het niet anders gaat. en ik leg alleen maar de nadruk op de gevolgen van als het misgaat , en ik bedoel dan niet dat iemand verongelukt maar bijvoorbeeld een simpel geval van boze opzet.
je hijst een boomzager in de kruin. De beste man heeft een rugprobleem , wat al jaren sluimerd en deze man wordt ontslagen door zijn baas die dat rugprobleem als een bedreiging gaat zien. De bomenzager wil niet ontslagen worden en gaat in beroep dat juist door zijn werk zijn rug stuk gegaan is , al dat hangen in die kraan met weer en wind en er is een paar keer iets voorgevallen etc etc. Je snapt dat hele verhaal gaat een eigen leven leiden. binnen de kortste keren staat de arbo dienst op je stoep met een schadeclaim. Je kan dan moeilijk verdedigen dat je geen schade aan die arme man zijn rug hebt veroorzaakt want zo'n kraan is een ruw stuk gereedschap en je kan ook niet tegenspreken dat je dat niet gedaan hebt want de plaatjes staan over het hele internet ! .
a daily check , keeps the undertaker away

Gebruikersavatar
martin 520
Forumlid
Berichten: 2296
Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 9:22
Locatie: Vlak bij Harlingen..
Contacteer:

Re: Regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Bericht door martin 520 »

Het is maar de vraag of jij als machinist die schade hebt toegebracht aan de bomenzager zijn rug. Voorlopig hangt de zager in een speciaal voor dat vak ontwikkelde gordel en zal hij daar regelmatig mee abseilen door de boom. Het is niet zo een groot probleem om die verdediging op je te nemen en aan te tonen dat het rugprobleem is veroorzaakt door het werk in de boom, en niet zozeer aan het omhoog hijsen van de zager. Tijdens het omhoog hijsen hangt de zager stil met zijn gereedschap aan de gordel en is hij een dood en stilhangend gewicht.
Tijdens het werken in een boom (en de zager heeft zich gezekerd in de boom) zijn de krachten op zijn lichaam vele malen hoger. De zager zal nu regelmatig in spagaat staan tussen de takken, en maximaal moeten reiken om met de zaag bij die ene tak te kunnen.
Hiermee veeg je de verantwoordelijkheid van de machinist letterlijk van tafel. Trouwens, met weer en wind is er niemand die zich met een telekraan in een boom begeeft, aangezien je dan zelf om problemen vraagt.
Eerbied voor het oude......open oog voor het nieuwe..!!!

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Bericht door dr crane »

allemaal ware woorden , maar het gaat juist over die situaties die jou de nek om kunnen draaien , dus Jij wordt aansprakelijk gesteld , hoe los je dat op . het gaat niet om of het wel of niet kan , het gaat om als jij voor de rechter staat en die zegt.... meneer U had toch ook nee kunnen zeggen als machinist .... , maar ik ga niet eindeloos over de details zitten heen en weren. bedenk wat je mag en kan en wat je beter niet kan doen. ook al kan het makkelijk !
a daily check , keeps the undertaker away

Gebruikersavatar
martin 520
Forumlid
Berichten: 2296
Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 9:22
Locatie: Vlak bij Harlingen..
Contacteer:

Re: Regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Bericht door martin 520 »

Mooi dat je mijn woorden als "ware woorden" omschrijft, maar helaas haak je af als het gaat om de details. Juist daar gaat het om als het gaat over aansprakelijkheid. ;)
Eerbied voor het oude......open oog voor het nieuwe..!!!

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”