Regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Bericht door stamgast_2 »

<knip> Bovendien heb ik altijd geleerd dat een werkbak niet aan een (niet volledig) inspecteerbare jibbal mag hangen.
En om een wel/niet spelletje voor te zijn, het lager in een Liebherr jibbal is niet te inspecteren zonder de jibbal te demonteren. <knip)



ff een stuk uit een oud onderwerp opgezocht
heb redelijk wat hier over tuerug kunnen vinden
maar mis dit stuk nog in de duidelijkheid
er staat hier weinig over geschreven
heb tot nu toe nog geen antwoord gekregen van arbeids inspektie
en nog veel minder over gevonden op he internet

ik zoek hier dus duidelijke regels over
omdat wij werken met een manrider (een enkele inschering waarbij er geen haak is maar een gegooten socket aan de hijsdraad met een gewicht er op (op de socket om de hijskabel heen)
met een 2e veiligheids rem (indien de drum tehard draait gaat er een rem op)
en zit de bak altijd met een sluiting vast aan de socket

foto van de socket + het gewichtje)
Afbeelding

vgr roy
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

Gebruikersavatar
Eyeless
Starter
Berichten: 831
Lid geworden op: vr 15 feb, 2008 21:18
Locatie: Verwegnistan
Contacteer:

Re: regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Bericht door Eyeless »

Ik kan het mis hebben maar volgens mij mag je dit zien als een vaste aangegoten constructie.. er komt geen haak aan te hangen maar gelijk de werkbak..
Omdat dit dus niks met de manbak of haak te maken heeft geld de volgende regel niet voor jullie..

<knip> Bovendien heb ik altijd geleerd dat een werkbak niet aan een (niet volledig) inspecteerbare jibbal mag hangen.
En om een wel/niet spelletje voor te zijn, het lager in een Liebherr jibbal is niet te inspecteren zonder de jibbal te demonteren. <knip>

Het aangegoten stuk is (wel wat groter) maar net als bij de meeste nieuwe kranen een aangegoten stomp die dus onder de keuring van je hijsdraad valt..

Marco
Mvg Marco

Je kan alles hufterproof bouwen..Jammer dat ze elke keer betere hufters uitvinden..

Gebruikersavatar
stamgast_2
Forumlid
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 11 mar, 2007 20:52
Locatie: Bippen (D)
Contacteer:

Re: regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Bericht door stamgast_2 »

daar is iets van tezeggen
nu vallen wij zo i zo buiten de nl wetgeving (panama)
maar heb me twijfels hier weer bij omdat je dus ook niet een wartel of zo iets er bij heb (staat in art 7.22 b de soepele werking van de wartel )
en nu is die manrider afgesteld op 2 ton max (heb geen idee of dit zo is om een technische rede
of dat dit is om binnen de 25% teblijven zo als in art 7.22 c valt telezen)

nu is bij onze kobelco's volgens mij de drum voor de fly jib hier voor gebruikt met waarschijnlijk enkele aanpasingen (de drum onder in het broekstuk van de giek)

en ja wij hebben de socket op dezelfde manier er aan gegooten als dat stompje wat de meeste moderne tele kranen hebben (volgens mij zat het zelfs toen op de mk80)

(daarom ook de vraag hier op het forum heb graag de meningen / ideeen van andere kraan machinisten en waar het op gebazeerd is)

vgr roy

ps vroeger was er ook nog iets van de p bladen geloof ik die bestaan als het goed is al ff niet meer maar is er iets voor terug gekomen en iemand hier een voor beeld van

en of een voorbeeld van een keurings raport van keboma (onze rups is een beetje het ondergeschoven kleine kindje waar niemand naar kijkt)
Je hoeft niet alles te vertellen dat je weet.

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Bericht door dr crane »

helaas is het met de manbakregels zo dat er bijna geen chocola van te maken is, de voorschriften rond manbak en hoe en wat de kraan moet doen of juist niet is ingewikkeld en wordt nog al eens veranderd. ooit mocht je alleen dubbel ingeschoren met een manbak werken , en met een vergunning van de AI voor die ene klus, en niet meer dan 75% van je cap . benutten . als je nu de regels zoekt wordt je zomaar niet wijzer , wie weet het ?
ik bedoel die bakken zie je overal staan en iedereen wordt geacht er direct mee aan de slag te gaan, wat voor kraan dan ook !
a daily check , keeps the undertaker away

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Bericht door liebherr-machinist »

ik denk ook dat je dat aangegoten bij je hijsdraad moet zien, weet dit eigenlijk wel bijna 100%zeker anders zou er namelijk theoretisch niks mee mogen (volgens de nederlandse wetgeving dan) ik weet niet of je in de certificaten kan kijken .\
bij mij is er ooit een nieuwe "genotsknop" op gezet en ik heb er ook een certificaat bij gekregen van het desbetrefende bedrijf die dit gedaan heeft.
als jij ook zo iets hebt dan mag je er mee hijsen en dus ook een manbak aan hangen.
en wat dat op twee draden betreft vond ik altijd al een stomme regel want dat zou betekenen dat ik met mijn twaalf tons reeptrek ook op twee touwen mot staan omdat dit veiliger is op een touw heb ik meer reeptrek als een 45 tonner op twee

Gebruikersavatar
DRR
Starter
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 10 apr, 2006 10:51

Re: Regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Bericht door DRR »

De regels rond werkbakken zijn juist HEEL duidelijk vastgelegd.'
Kijk maar eens in het arbobesluit hoofdstuk 7, hierin staat in meerdere artikelen precies omschreven wat er mag met een werkbak.
Hierin staat ook precies omschreven waar al het materiaal (kraan, hijsdraad, werkbak enz enz) aan moet voldoen.


gr Frank
PER ASPERA AD ASTRA

sytzecat
Forumlid
Berichten: 5284
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 21:07
Locatie: Garyp
Contacteer:

Re: Regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Bericht door sytzecat »

Kijk ook op deze link van de VVT

http://www.verticaaltransport.nl/files/ ... 0kraan.pdf
VVT Handige informatie

Werkbak aan mobiele kraan of op heftruck en de Arbowet
Mag men met een werkbak hangende aan een mobiele kraan of op een heftruck personen op hoogte laten werken?
Is er iets veranderd na de nieuwe Arbowet per 01-01-2007? Hieronder volgt een weergave van de huidige wetgeving.


Verbod
Het werken met werkbakken (op een heftruck of aan een kraan) is verboden. Grondslag hiervan ligt in artikel 7.18 lid 4 van het Arbobesluit.

Mogelijkheid tot gebruik
Het vervoer van werknemers met behulp van een werkbak welke is gekoppeld aan een hijs- of hefwerktuig, is uitsluitend toegestaan indien:

• vanuit die werkbak werkzaamheden worden verricht die jaarlijks hooguit enkele keren plaatsvinden en die per keer niet langer duren dan 4 uur;
• op plaatsen die moeilijk bereikbaar zijn en indien bij toepassing van andere, meer geëigende middelen om die plaatsen te bereiken, grotere gevaren zou meebrengen dan het vervoer van werknemers met een werkbak als vorenbedoeld;
• de toepassing van zodanige middelen redelijkerwijs niet kan worden gevergd (vrijwel letterlijke tekst artikel 7.23D lid 1 van het Arbobesluit).

Voorwaarden bij gebruik
Bij een heftruck mag de belasting niet meer zijn dan de helft van de toegestane belasting van het hefwerktuig in zijn meest ongunstigste stand (bron: Arbobesluit artikel 7.23D lid 2a).
Bij een werkbak hangende aan een hijskraan mag de belasting een kwart van de toelaatbare werklast van de hijskraan (bron: Arbobesluit artikel 7.23D lid 2b).

Daarnaast:
• moet de bedieningsplaats permanent worden bemand;
• mag alleen bij heftrucks beperkt worden gereden voor het positioneren (meer dan 0,2 m geheven max 2,5 km/h);
dient men te beschikken over doeltreffende communicatiemogelijkheden;
• dient men bij gevaar te kunnen evacueren (bron: Arbobesluit artikel 7.23D lid 3, 4, 5 en 6).

Uitvoering werkbak algemeen
• de werkbak moet geschikt zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden. De algemene grondslag ligt in artikel 7.3 lid 3 en 4 van het Arbobesluit (zowel voor de bak als de gebruikte machine);
• de werkbak moet deugdelijk zijn. De algemene grondslag ligt in artikel 7.4;
• de werkbak moet periodiek gekeurd worden. De algemene grondslag ligt in artikel 7.4A lid 1, 3, 4, 5 en 6. Het onderhoud van de werkbak is omschreven in artikel 7.5 lid 1 en lid 4 van het Arbobesluit.

Tot zover is de wet van toepassing.
Daarnaast heeft de wetgever tot 01-01-2010 beleidsregels opgesteld die men kan volgen. Na deze datum worden er Arbocatalogi opgesteld die dan kunnen worden gebruikt. De VVT werkt momenteel aan de Arbocatalogus voor werkbakken. Overigens blijft het bovenstaande onverkort van toepassing (is wet).

Specifieke eisen werkbak (bron: Arbobeleidsregels)

Geschiktheid
In artikel 7.3-6 wordt een invulling gegeven van artikel 7.3 lid 4 van het Arbobesluit.
In artikel 7.3-7 wordt een invulling gegeven van artikel 7.3 lid 3 van het Arbobesluit.
Beide omschrijven specifieke bepalingen voor gebruik (voor zowel een hijskraan als een heftruck).

Deugdelijkheid
In artikel 7.4-6 wordt een invulling gegeven van artikel 7.4 van het Arbobesluit.
Hierin wordt de constructie en de keuring van de werkbak (aan hijskraan of heftruck) omschreven.
Met betrekking tot de keuring is door TCVT een vrijwillig keuringsschema ontwikkeld welke gebruikt kan wor-den om te voldoen aan de keuringseis.

Onderhoud
In artikel 7.5-1 wordt een invulling gegeven van artikel 7.5 lid 1 en 4 van het Arbobesluit.

Opmerking 1
Alle bovengenoemde artikelen zijn opgenomen in een pdf-bestand wetgeving werkbakken (28 KB)

Opmerking 2
Werkbakken worden niet gezien als een bijlage IV machine volgens de Machinerichtlijn. Dit standpunt heeft de Europese commissie ingenomen omdat er een verbod bestaat op het gebruik van werkbakken in Europa. Nationale regelgeving kan het gebruik van werkbakken onder voorwaarden toestaan. Dit betekent dat werkbakken niet onder de Machinerichtlijn kunnen vallen en niet als hijsgereedschap gezien kunnen worden (anders zou het CE moeten zijn). Standpunt van deze commissie is hier te lezen(WG 2005 46 EN Equipment used with machinery designed for lifting goods for the purpose of lifting persons) (171 KB)

Samenvatting
Naast het feit dat het gebruik van de werkbak (heftruck en hijskraan) wettelijk is geregeld, is er niets gewijzigd (per 01-01-2007). Ook is de verwachting dat Arbocatalogi (die als vervanging dienen voor beleidsregels) geen structurele wijzigingen zullen geven.

Gebruik van werkbakken is verboden echter in bijzondere omstandigheden toegestaan.

Naschrift
Momenteel heeft de VVT een verouderde richtlijn ‘Veilig werken met een werkbak hangende aan een mobiele kraan’.
Verder is op bladzijde 167 en 169 van de VT-gids 2008/2009 de controlelijst voor gebruik van de werkbak opgenomen.
De VVT is in samenwerking met de Arbo-commissie bezig om een Arbocatalogus samen te stellen voor het gebruik van werkbakken.
Sytzecat

Gebruikersavatar
boertje
Forumlid
Berichten: 2459
Lid geworden op: do 3 apr, 2008 15:48
Locatie: purmerend

Re: Regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Bericht door boertje »

sytzecat,kan jij me de regels van een werk/man-bak vertellen die wij aan onze zw-atlassen hangen?hoor veel verhalen/regels maar niemand kan het me echt uitleggen hoe het zit.
Bijlagen
werk hilversum.jpg
werk hilversum.jpg (118.14 KiB) 7171 keer bekeken

Gebruikersavatar
DRR
Starter
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 10 apr, 2006 10:51

Re: Regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Bericht door DRR »

De regels voor dat soort werk/manbakken zijn overeenkomstig de regels die Sytzecat hierboven heeft gezet.
Als je in de arbo-regelementen het hele hoofdstuk op zoekt zul je dat terug vinden.
Mee eens Sytze? (C)

gr Frank
PER ASPERA AD ASTRA

Gebruikersavatar
Peerke
Forumlid
Berichten: 1773
Lid geworden op: do 27 okt, 2005 19:00
Locatie: Hoogvliet

Re: Regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Bericht door Peerke »

Worden de werkbakken aan de spoorkranen niet gezien als hoogwerkers???
Lekker trucken.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”