Regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Post hier alles over de techniek in de hijskranenwereld.

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
DRR
Starter
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 10 apr, 2006 10:51

Re: Regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Bericht door DRR »

Nee dat worden ze niet, en dat komt omdat ze als "hulpgereedschap" aan de kraan worden bevestigd.
Voor hoogwerkers gelden overigens wel bijna dezelfde regels.

gr Frank
PER ASPERA AD ASTRA

Gebruikersavatar
deutz-fahr411
Forumlid
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 1 feb, 2009 20:24
Locatie: Hoornaar

Re: Regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Bericht door deutz-fahr411 »

Ik wijk iets af van het onderwerp over de regelgeving van de werkbak in de kraan, maar maak daar even van: Regelgeving over personen hangend in de kraan

Ik vond dit filmpje op youtube. In het filmpje wordt een persoon in de kettingen van de kraan gehangen om naar de boom gehesen te worden.
Nu is mijn vraag: mag dit en als dat mag, is er dan ook een regelgeving voor..? Ik heb deze werkwijze vaker gezien, maar eigenlijk nooit zo over nagedacht... (ch)
Hoe denken jullie hier over?



(owjah, we zullen het maar niet hebben over de aanwijzingen die de beste man in de boom aan de machinist geeft....ik had 'm denk ik een portofoon meegeleverd....)
- - - LIEBHERR LTC1050-3.1 - - - http://www.facebook.com/boerbvmeerkerk

Gebruikersavatar
rapier
Forumlid
Berichten: 4044
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 1:39
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Bericht door rapier »

Is er aan de kraan van jou een voorziening om bij problemen van de kraan (Motor storing- Hydro storing- Computer storing) om de werkbak ten aller tijden te laten zakken. :? :? :? :?
M'n ouwe American zou ik met een vast gelopen motor nog altijd kunnen laten zakken.
Draai met een stelsleutel de remmen vrij en laat gecontroleerd de werkbak zakken met de mensen.
Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar

keesppm
Starter
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 23 dec, 2009 14:34

Re: Regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Bericht door keesppm »

bergbeklimmen doen ze ook, dus dan zal dit ook wel mogen, mits de klimmer een zelfstandige is.

Gebruikersavatar
liebherr-machinist
Starter
Berichten: 878
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 19:55
Locatie: leiden

Re: Regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Bericht door liebherr-machinist »

officieel mag dit natuurlijk niet want een touw is geen hijsmiddel wordt er gezegt, maar inderdaad in de alpen klimmen ze met het zelfde touwtje dus veel gevaar zie ik er niet in...en wat betrefd de portofoon hoe wil die man de porto bedienen en de kettingzaag en zichzelf vasthouden????

Gebruikersavatar
deutz-fahr411
Forumlid
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 1 feb, 2009 20:24
Locatie: Hoornaar

Re: Regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Bericht door deutz-fahr411 »

Noujah ik dacht dat die jongens altijd hun zaag aan hun kleding hangen, of iets dergelijks en als ie zichzelf dan ff met 1 hand vasthoud kan hij met de andere hand de portofoon bedienen :mrgreen: Ik heb dit bij ons ook wel is zien gebeuren, maar toen gaf de machinist de zager een portofoon mee, en die gebruikte de zager toen ook netjes... (Y)
- - - LIEBHERR LTC1050-3.1 - - - http://www.facebook.com/boerbvmeerkerk

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Bericht door dr crane »

nee het mag niet , aan de ene kant helaas en aan de andere kant maar beter dat je zoiets niet hoeft te doen. er is niets gevaarlijks aan en niets risico voller dan het laten zakken van een dakkapel op een paar bouwvakkers die de ingeknoopte touwtjes gebruiken voor het hijsen (ik heb al van die touwtjes los zien schieten met vliesgevels hangen). maar het mag niet van de arbeids inspectie omdat het geen werkplek is , zo hangend, in een werkbak heb je wel een werkplek en dan is het ook prima te doen dus kies ik meestal die oplossing of doe ik het niet . in feite valt dit onder bungee jumpen. en verder, of je nou aangeklaagd wordt door een zelfstandige of door een werknemer, ik denk niet dat het zoveel uitmaakt. ( de arme zager kan een tak op zijn kop krijgen en jou de schuld geven dat je niet meteen weggezwenkt bent oid)
a daily check , keeps the undertaker away

Gebruikersavatar
martin 520
Forumlid
Berichten: 2296
Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 9:22
Locatie: Vlak bij Harlingen..
Contacteer:

Re: Regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Bericht door martin 520 »

Wat ik mij even afvraag in deze discussie is het volgende; ik begrijp dat het niet toegestaan is om de boomchirurg per touw naar boven te zetten in de boom, maar is het een probleem dat de bomenzager netjes vastgeketend zit aan de boom, en de telekraan de afgezaagde takken netjes aan de kant legt??? (ch)
Eerbied voor het oude......open oog voor het nieuwe..!!!

dr crane
Starter
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:20
Locatie: soms thuis

Re: Regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Bericht door dr crane »

nee dat is geen enkel probleem , hij (de mens) zit niet vast aan je haak.
a daily check , keeps the undertaker away

Gebruikersavatar
den smee
Starter
Berichten: 207
Lid geworden op: zo 7 jan, 2007 18:35
Locatie: eersel

Re: Regelgeving ten opzichte van de werkbak in een kraan

Bericht door den smee »

unimog gek

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”